Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:31

Annetje schreef:
Faelynn schreef:
. Ook zie ik bij onze lokale boer dat de kalfjes nog weg gehaald worden bij de moeders voor melk, dan heb je wel melk of kaas direct van de boer, maarja.. Even als eieren, veel boeren houden de kippen wel vriendelijk, maar de hanen worden toch echt nog direct geslacht, die worden vaak vergeten. In dit systeem krijgen ook de haantjes een mooi leven.
Hier word niet alleen naar diervriendelijk, duurzaam en biologisch telen/ vee houden gekeken, maar ook bijvoorbeeld het natuurlijk ecosysteem efficiënt gebruiken om de insecten bij gewassen weg te houden, maar zonder gebruik van pesticiden bijvoorbeeld. )

Even een stukje eruit gehaald. Wat wordt er met de hanen en de stieren gedaan dan? En je betaalt dus nog steeds voor het doden van dieren?


Eerste stukje slaat op een voorbeeld van reguliere boeren, daar worden de hanen meestal al meteen gedood als kuikens. daarmee bedoel ik dat je als nog je eieren wel bij een reguliere boer kan halen, zoals hierboven geïnsinueerd werd, maar dat ook al zitten de kippen er vriendelijk bij, het nog niet perdefiintie diervriendelijk is (voor de hanen), en je door eieren te eten van zo'n boer, als nog op een bepaalde wijze bijdraagt aan dierenleed, want hoe meer eieren we eten, hoe meer kippen je nodig hebt en hoe meer hanen er dus ook geslacht worden. Even kort door de bocht gezegd.

Je kan gewoon filmpjes en uitleg hier over op hun website bekijken, maar volgens mij blijven de haantjes in dit concept gewoon leuk leven en krijgen een eigen "gebied". En de stieren die worden dubbel ingezet, sommige voor het nieuwe jaar voor de dekkingen, en na een aantal jaar dan gaan ze inderdaad naar de slacht voor wie er wel vlees wil, en die krijgen dan een "diervriendelijk" stuk vlees. Ofwel, alle dieren hebben in ieder geval een mooi leven gehad, ruime stallen, weilanden, frisse lucht en de kalfjes worden niet weggehaald bij de moeders, maar alle koeien/stieren groeien normaal op.

Ik zou nog steeds nooit dieren eten, maar voor wie dit wel persee wil, is dit wel een giga verbetering op een stuk supermarkt vlees natuurlijk. Je weet precies hoe het geleefd heeft en wat je eet. Maar dat lijkt mij voor het vegetariërs/veganisten topic niet relevant haha.
Meeste boerderijen richten zich voor het grootste percentage op de landbouw. En het mooie van het landbouwconcept hier is dat ze alles dus biologisch doen, geen gebruik van pesticiden, wat schade brengt aan onder andere insecten en vogels, maar de ecosystemen zelf inzetten voor milieuvriendelijk boeren. Daarnaast word er geen gebruik gemaakt van tussenfactoren of transport.
En om in te gaan op je vraag of je nog steeds betaald voor het doden van dieren, nee je betaald alleen voor wat je afneemt. Dit geef je van te voren aan, en als je alleen gebruik maakt van de landbouw, betaal je ook minder dan de mensen die er voor kiezen ook vlees af te nemen.
Er word hier letterlijk voldaan aan de vraag van de consument. Dus stel je hebt 100 mensen die een aandeel hebben in deze boerderij, 20 daar van willen vlees, 80 niet, dan zullen ze ook voor niet meer dan 20 mensen vlees "produceren" want er is geen export, alles wat die boer produceert, gaat rechtsreeks naar de afnemers, ofwel aandeelhouders in die boerderij, niemand anders. Mensen "bestellen" hier ver van te voren en eten met het seizoen mee. Dit beperkt je dus wel in je voedingskeuze, maar de supermarkt waar we alles vandaan kunnen halen is dan natuurlijk ook een grote luxe.


lies_sparkle schreef:
Ik ben wel vegetariër maar eet dus geen ei omdat die haantjes gelijk verhakseld/vergast worden..

Stieren opgefokt en geslacht.


Ik heb inderdaad 3 hele fijne boerderijen op fietsafstand waar echt alles wat ik nodig heb te krijgen is en je altijd de stallen/weilanden in mag rollen. Maar misschien dat dit concept wel wat is voor ‘westerlingen’ is? :)


Ik ben een drama in samenvatten, maar dit inderdaad. Ik eet om die reden ook geen eieren, maar stel ik heb die behoefte wel, dan is het concept van deze boeren dus een heel mooi alternatief, want de haantjes worden hier niet verhakseld zoals je dat noemt haha, maar krijgen net zo veel recht op een leuk leventje.
Zelfde voor de stieren, die worden ook niet opgefokt, al gaan die uiteindelijk, na een leuk leventje wel naar de slacht.

Fijn om te horen dat er een dergelijk concept bij jou in de buurt is Lies_sparkle, ik ken nog niet veel boeren die het op deze manier doen, zeker de randzaken zoals het wel houden van hanen/stieren op vriendelijke manier en geen gebruik van gifstoffen e.d. zie ik nog weinig. Wel zie ik in onze omgeving al veel verbetering in bijvoorbeeld leefruimte van de kippen, maar dat neemt inderdaad niet weg dat de haantjes verhakseld worden


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:40

Ik vind het zeker wel een mooi concept. Zou al heel mooi zijn als iedereen een beetje bewuster zou consumeren :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:40

Het lijkt erop dat met kerst de restaurants dicht zijn. Vanmiddag heeft een van onze kerstbestemmingen al afgebeld. Normaal gaan we luxe uit eten met kerst. Vorig jaar hebben we kerstboxen afgehaald en je moest dan thuis alles opwarmen enzo. Dat was best leuk, maar ik kan het nu nergens vinden. Ik vrees dus dat ik zelf aan de slag moet.

Jullie hebben vast wel leuke tips voor mij om een kerstdiner in elkaar te flansen. Eisen:
- makkelijk, ik kan echt niet koken
- voor mij vegan, voor mijn vriend minstens 1 gang met vlees of vis
- 3 gangen of 4
- geen soja voor mijn vriend
- spullen te koop in een normale supermarkt. Ik woon in een dorp. We hebben een ah en jumbo in het dorp hiernaast, maar daar is lang niet alles te koop.


Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:48


Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:32

Als je kijkt op de Vegan Box.nl heb je 3-gangen kerstdiners. Je moet het wel zelf maken maar recepten en ingredienten zitten er allemaal in. Allemaal biologisch en ik vind het persoonlijk heel lekker! Je kunt dan wellicht zelf nog iets van zalm ofzo toevoegen. :)

En anders dat inderdaad hierboven van traivegan :D

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:13

Wij bestellen dit jaar de vegan gourmet van Gaudi's in Amersfoort.
Deze: https://www.tapasrestaurantgaudis.nl/kerst-gourmet/

Vorig jaar ook gehad én ook (superlief geregeld door mijn vriend) met Valentijn het ontbijt besteld. Als je niet (alle dagen) wil koken is dit een échte aanrader.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:32

Ohhh, en weet niet precies waar je woont, maar restaurant Konijnenvoer heeft ook 4-gangen diners. Ik weet niet of je er ooit geweest bent, maar die hebben echt de meest fantastische gerechten ooit... Daar mist niemand vlees of vis. Wel wat duurder maar meer dan waard!

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:39

Die zijn helaas vanaf november definitief gesloten.....

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:01

Konijnenvoer heeft nu een express (alleen afhaal en bezorg).
Kerstmenu ziet er goed uit van hun!

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:05

amand0 schreef:
Konijnenvoer heeft nu een express (alleen afhaal en bezorg).
Kerstmenu ziet er goed uit van hun!


Ik vind de website echt $%^, heb je een linkje naar het Kerstmenu? Heb nog een dagje te vullen namelijk :D

(is dit trouwens een kletstopic en moet ik me voorstellen?)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:42

My_Little_P schreef:
(is dit trouwens een kletstopic en moet ik me voorstellen?)


Je mag je altijd voorstellen als je dat wil :j

Afgelopen week hadden wij iets speciaals en heb ik een grote hoeveelheid meze gemaakt met wat hulp van mijn huisgenoten. Afgezien van de aardappelomelet was alles vegan. En degenen die normaal als ik één of twee dingen meeneem zeggen: ''nee, ik houd echt niet van anders eten'' en ''dat lust ik niet'' en ''je kunt je gasten geen vleesloze maaltijd voorscholen'' aten nu met grote smaak en deden hun best om álles te proeven, want ''het was zo lekker''. Missie geslaagd 8-)

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:52

Mf je kunt dat soort dingen natuurlijk niet zeggen zonder foto met recept, dat snap je natuurlijk wel... ;)

Konijnenvoer is te ver weg voor ons, helaas. Ik heb wel de vegan Allerhande al gedownload en ik hoop deze week de gewone ook te krijgen. Misschien staat daar iets makkelijks in.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:17

My_Little_P schreef:
amand0 schreef:
Konijnenvoer heeft nu een express (alleen afhaal en bezorg).
Kerstmenu ziet er goed uit van hun!


Ik vind de website echt $%^, heb je een linkje naar het Kerstmenu? Heb nog een dagje te vullen namelijk :D

(is dit trouwens een kletstopic en moet ik me voorstellen?)

https://konijnenvoer.com/product/holiday-box/

Ik vind het wel aan de prijs

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:21

Annetje schreef:
Mf je kunt dat soort dingen natuurlijk niet zeggen zonder foto met recept, dat snap je natuurlijk wel... ;)

Konijnenvoer is te ver weg voor ons, helaas. Ik heb wel de vegan Allerhande al gedownload en ik hoop deze week de gewone ook te krijgen. Misschien staat daar iets makkelijks in.

Waar heb je de vegan allerhande gevonden?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:27

Op Instagram. Onder andere bij het account van plantbasedDennis of Bonusvegan. Ik kan de link niet delen, die wordt niet aanklikbaar als ik het hier plak. Een paar insta-influencers hebben samen de allerhande aangepast en als ebook uitgebracht.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:30

Begrijp ik het goed en is dat pp? :wow:

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:31

Ik zou ze graag delen, maar het probleem is alleen dat ik al zolang en zoveel meze/midden oosterse gerechten maak dat ik ze voor meer dan 80% uit m'n hoofd doe :+
Tip: Middle Eats op youtube. Hij heeft ook veel vegan gerechten.

Twee van onze favorieten zijn köfte varianten, de tweede is zelfbedacht, de eerste is een Turks gerecht wat ik ooit van een vriendin leerde. Ik doe dit op gevoel, maar dit gaat erin:

Linzen köfte:
-rode linzen gaar & droogkoken tot ze licht uit elkaar vallen
-als ze nog niet helemaal droog zijn mengen met een beetje bloem (maar ik probeer dat te voorkomen zodat ze niet te droog smaken)
-mengen met zeer fijngehakte verse peterselie, zout, peper, flink citroensap, gekneusde komijn en korianderzaad (als je dat niet hebt kun je ook de gemalen variant pakken). Als je van verse koriander houdt kun je dat er ook doorheen doen (maar dan krijg ik ruzie hier :+ ).
-af laten koelen
-pak een hoeveelheid zo groot als in je knuist pak en druk samen zodat je de vorm van je hand erin ziet. Dus een soort kroketje waar je je vingers in ziet. Gewoon een balletje rollen kan natuurlijk ook, maar dit gaat sneller
-zo eten of serveren met een leuke midden oosterse saus (yoghurtsaus, tomatensaus, olijfolie... humus of baba ghanousj zijn hier geen goede bij omdat het al vrij droog is)

Seitan köfte in tomatensaus:
-tarwegluten mengen met de andere droge ingrediënten: zoet + gerookt paprikapoeder, rode pepervlokken, versgemalen peper, zout (spaarzaam mee zijn! Je laat het in bouillon gaar worden), ras el hanout, veeeeel knoflookpoeder en zeer fijngehakte ui.
-warm water mengen met miso pasta en zonnebloemolie
-natte en droge ingrediënten goed mengen tot een licht vochtig deeg
-deeg circa 10 minuten stevig kneden en even laten staan
-deeg in kleine balletjes verdelen
-balletjes in een mengsel van warm water, maggi en ketjap gaar laten sudderen - niet koken! - met een bord erop zodat ze niet teveel naar boven komen. Je kunt deze stap ook overslaan en meer saus maken, zodat je de seitan köfte in de saus gaar kunt laten worden. Je mist dan wel de knapperigheid.

Saus: ui, veel knoflook, komijnzaad, korianderzaad en laurierblad aanfruiten. Tomatenstukjes of gepelde tomaten (uit blik of vers) toevoegen + tomatenpasta. Saus op smaak brengen met wat zout en peper. Het moet een wat liquide saus zijn.

-bak de seitan in veel kokosolie+zonnebloemolie - specifiek kokosolie omdat dit ervoor zorgt dat je balletjes sappiger blijven.
-mik je balletjes in de saus en laat het nog lekker een tijdje rustig sudderen.

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:04

amand0 schreef:
My_Little_P schreef:

Ik vind de website echt $%^, heb je een linkje naar het Kerstmenu? Heb nog een dagje te vullen namelijk :D

(is dit trouwens een kletstopic en moet ik me voorstellen?)

https://konijnenvoer.com/product/holiday-box/

Ik vind het wel aan de prijs


Ja is altijd wel aan de prijs bij hen, maar wel waard vind ik persoonlijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:40

Ik start dinsdag met hello fresh. Aan inspiratie geen gebrek maar door omstandigheden momenteel geen kans om op de juiste momenten boodschappen te doen. Ben benieuwd!

Hopelijk maar tijdelijk maar mss wel een fijne oplossing voor af en toe :j

Gerechtjes die ik nu gekozen heb voor de komende 4 weken zijn prima.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 07:29

Qua gerechten keuze vond ik Hellofresh hier prima :j Ik had net wat te vaak dat er wat ontbrak waardoor ik alsnog naar de winkel moest -O-

Life begins at the end of your comfortzone.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:31

Ik had deze maand hello fresh willen proberen ivm drukte op mijn werk. Blijkbaar was ik niet de enige, er was geen doorkomen aan op de site :Y)

Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt!!

~Turbohoof Solutions ~

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:06

poes schreef:
Ik start dinsdag met hello fresh. Aan inspiratie geen gebrek maar door omstandigheden momenteel geen kans om op de juiste momenten boodschappen te doen. Ben benieuwd!

Hopelijk maar tijdelijk maar mss wel een fijne oplossing voor af en toe :j

Gerechtjes die ik nu gekozen heb voor de komende 4 weken zijn prima.


Ik start in januari met een box marley spoon en een box dinnerly. En dan even kijken wat het beste bevalt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:49

Damelza schreef:
poes schreef:
Ik start dinsdag met hello fresh. Aan inspiratie geen gebrek maar door omstandigheden momenteel geen kans om op de juiste momenten boodschappen te doen. Ben benieuwd!

Hopelijk maar tijdelijk maar mss wel een fijne oplossing voor af en toe :j

Gerechtjes die ik nu gekozen heb voor de komende 4 weken zijn prima.


Ik start in januari met een box marley spoon en een box dinnerly. En dan even kijken wat het beste bevalt


Laat je iets weten?

Wel jammer dat je niet met maaltijdcheques kunt betalen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:27

yes is goed, als ik ze binnen heb etc plaats ik wel een soort review!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:22

Hebben jullie nog ideeën voor leuke dingen bij vegagourmet? Wat zetten jullie op tafel? Het is voor 2 personen. Ik dacht aan:

-aardappeltjes
-ui
-champignon
-paprika
-courgette
-tomaat
-kaas, roomkaas
-stokbrood
-ei?
-voor erbij: wraps met bv hummus?
-vega balletjes?

Hiermee kun je wel verschillende spiesjes maken en courgettepannenkoekjes denk ik... en ik maak er misschien ook nog stokbrood bij met gesmolten kaas, pesto, olijven.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers