Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:53

Ik was niet thuis , dus niet mijn boter :n
Degene waar ik was had een light margarine/halvarine van becel
Daar zit het waarschijnlijk standaard nog steeds in ivm het light verhaal (minder vet : meer water = iets nodig voor de stevigheid )

Maar ik las het en was gewoon licht verbaasd (tot ik zag dat het light spul was ) en bijna gelijk klaar met eten ivm gelatine : jakkes (iets met beeld denker ;) )
Enige light spul wat hier in huis komt is cola light omdat Cafeïne :+
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 16-01-19 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:56

Ik meende dat Becel als merk 100% plantaardig ging vanaf 2019, maar dat kan ik verkeerd hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:57

Ze kunnen idd ook iets anders verzonnen hebben
Gelatine is vast niet het enige waar je “boter” mee kunt verstevigen bij gebrek aan vet

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:56

8nnemiek schreef:
Sharani, waar haal je de soja voor je sojamelk? Ik kan het zelf nergens goedkoper vinden dan de pakken uit de winkel. Hoeveel bonen gebruik je voor een liter sojamelk?


Gewoon bij de AH en gebruik 100 gram per liter dus dat komt wel veel goedkoper uit dan uit de winkel. Wij gebruiken het in havermoutpap en dergelijke, eigenlijk nooit puur.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:41

Veel vitamine D is in margarine van dierlijke afkomst, sorry. :D

Over folders: ik let niet zo op de specifieke aanbiedingen, hooguit voor groente. Als ik op de centen wil letten eet ik graag simpel en met veel groente en zonder vervangers en luxere dingen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:53

Klopt idd
D3 is meestal dierlijk (maar kan ook vegan zijn; kwestie van checken bij de producent )
D2 : plantaardig
Ik suppleteer het sowieso dmv een spray onder de tong trouwens

(En tis iets waar ik niet perse op let trouwens , kopen doe ik het zelf boet , producten met dierlijke D3 , maar gebruiken wel indien het het aanwezige product is als ik ergens ben )

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:16

Ik heb gisteren verschillende soorten onigirazu (of zoals ik het mijn sjefke duidelijk maakte: 'sushi burgers') gemaakt en dat viel hier erg in de smaak! Niet al dat gedoe met sushi rollen en snijden maar gewoon snel inpakken en gaan. Fijne afwisseling, ga ik zeker vaker maken :)

Ik had een combi met tofu (uitlekken, drogen, marineren in sojasaus, frituren / in de oven en dan siracha erover), eentje met scrambled tofu en eentje met bataat (zoete aardappel in plakken snijden, marineren in olie, sojasaus, sesamolie, honing, siracha, 20 minuten op 220 graden onder de grill). En dan afwisselend met dungesneden paprika, lenteuitjes, en sla. Die met tofu viel het beste in de smaak vanwege de crunch.

En ik heb meteen aubergines die anders weg gingen bij de bio winkel onder de grill gelegd om daar straks maar eens 'pulled aubergine' van te maken. Dus vanavond weer burgers (met nog wat overgebleven tofu) met pulled aubergine, salade en bataatfrites. Of pompoenfrites :9 , daar ben ik nog niet helemaal over uit. Maar het is wel een fijn vooruitzicht na een dag studeren voor mijn tentamen morgen :+

Ik heb nu sojabonen van de toko, maar ik wil de volgende keer liever biologische. Vind ik toch wat prettiger. Eens kijken waar ik daar een flinke verpakking van kan vinden.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:58

Mjammie, klinkt echt lekker mar-fay

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:44

Vanavond gaan we het simpel houden, lekker en zonder vlees (doen we eigenlijk al zolang als ik in dit topic ben) :9

Hoofdgerecht is sla met avocado in stukjes gesneden en halve biologische eitjes hard gekookt,
daarbij kant en klaar gerookte haring (elk een halve)
+ toastjes gemaakt van quinoa, rijst e.a. granen.

Toetje zoete boekweit pannenkoekjes (misschien blancheer ik het met grand manier), met ontdooid gemengd fruit (bramen, bessen e.a lekker fruit), honing en slagroom :9

Gisteren hadden we rijst met ragout van allerlei paddenstoelen, paprika's, gebonden saus van peltbloem met melk, groentebouillon, kerrie, en rozijntjes en stukjes gebakken tahoe . Was erg lekker.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-01-19 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:46

pien_2010 schreef:
Vanavond gaan we het simpel houden, lekker en zonder vlees (doen we eigenlijk al zolang als ik in dit topic ben) :9

Hoofdgerecht is sla met avocado in stukjes gesneden en halve biologische eitjes hard gekookt,
daarbij kant en klaar gerookte haring (elk een halve)
+ toastjes gemaakt van quinoa, rijst e.a. granen.

Toetje zoete boekweit pannenkoekjes (misschien blancheer ik het met grand manier), met ontdooid gemengd fruit (bramen, bessen e.a lekker fruit), honing en slagroom :9

ohwwwww maar zo wil ik mn vlees wel een dagje overslaan hoor! :wow:
(doe ik niet heel snel hoor! lees hier wel mee voor inspiratie voor de dagen dat ik geen vlees eet)

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:53

En het was me een partij lekker :9 Het toetje (zo al vurukkuluk) ga ik aanpassen in de zomer door op de hete pannekoek vanille ijs te doen met vers geplukte bramen en slagroom en voor de volwassenen daarover nog een dopje bramen likeur :9 . De biologische boekweit (net als spelt meel) blijft in het assortement! Enne manlief houdt heul veul van mij zei hij zonet (tja liefde gaat door de maag hé := )

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:04

Hahaha mannen en eten, mijn sjefke was ook erg blij dat ik er de hele week was en koken mijn rustmoment is tijdens tentamens / studeren :') _O-
Ik was er zelf ook blij mee, dat scheelt. En hij doet dan de afwas :D

Fruittoetjes zijn heeerlijk hè, Pien? Ik denk dat het voor jou ook leuk is om te kijken naar het fenomeen 'aquafaba'. Het afgietvocht van kikkererwten. Daar kun je echt fan-tas-tische dingen mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:19

pien_2010 schreef:
En het was me een partij lekker :9 Het toetje (zo al vurukkuluk) ga ik aanpassen in de zomer door op de hete pannekoek vanille ijs te doen met vers geplukte bramen en slagroom en voor de volwassenen daarover nog een dopje bramen likeur :9 . De biologische boekweit (net als spelt meel) blijft in het assortement! Enne manlief houdt heul veul van mij zei hij zonet (tja liefde gaat door de maag hé := )

En we kunnen bij jou op vakantie gaan toch? :D oei oei

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:24

Hmm, ik vind vis wel hetzelfde als vlees eigenlijk. Maar ik ben ook geen pesco of vega. :)

Liefde gaat door de maag - ja, toch wel, haha.

Moet eerlijk zeggen dat ik het wel 'sexy' vind als iemand goed kan koken.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:52

mar_fay schreef:
Ik denk dat het voor jou ook leuk is om te kijken naar het fenomeen 'aquafaba'. Het afgietvocht van kikkererwten. Daar kun je echt fan-tas-tische dingen mee doen.
Grappig dat je dit schrijft. Ik heb dit namelijk ooit bij Binnenste Buiten gezien en ben er toen mee aan de slag gegaan. Allerlei verschillende merken Kikkererwten geprobeerd. (Is echt niet ons ding kikkererwten), het vocht was gelijk na afloop prachtig net als geklopt eiwit en zodra ik me omdraaide en tijdje later terug kwam was het helemaal weg en gewoon afgiet vocht ~~}> . Dus daar ben ik mee gestopt want als je niet van kikkererwten houdt is het tegen heug en meug eten.

Anoniem schreef:
En we kunnen bij jou op vakantie gaan toch? :D oei oei
_O- Jaja, maar dan mogen jullie zelf ook meekoken want nieuwe recepten zijn altijd welkom :))

TurdusMerula schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel 'sexy' vind als iemand goed kan koken.
:= Dat vind mijn man geloof ik ook.

TurdusMerula schreef:
Hmm, ik vind vis wel hetzelfde als vlees eigenlijk.
Klopt is ook zo en ik twijfelde van te voren of ik het erbij zou noemen in dit topic.

Minderen van vis eten vinden wij ook belangrijk alleen om andere reden te weten overbevissing en vervuiling vanwege de plastic soep etc. Ik ben zeker niet principieel tegen eten van vlees of vis, dat ik het bijna niet meer eet heeft te maken met de manier van houden(dieronvriendelijk), de hoeveelheid medicatie die erin gaat (ongezond voor mens en dier), maar als ik hard gewerkt heb bij mijn vriendin en ik krijg een stukje varkensvlees (iets dat ik dus echt normaal niet meer eet vanwege de slechte cholesterol) van haar eigen vrije varkentjes, dan eet ik het met plezier want dat vlees is onvergelijkbaar met welk vlees dan ook uit de winkel. Zo verschrikkelijk lekker.
Daarnaast heb ik het erbij gezet, daar die kant en klaar vis zeer gemakkelijk te vervangen is door een veganistische of vegetarische burger. :9 en je zo dus ook gemakkelijke maaltijd op tafel kunt zetten. Ik ben zelf geen veganist ook al heb ik er enorm veel respect voor.

(Biologische) Boekweit blijkt ontzettend gezond te zijn https://www.ahealthylife.nl/de-voedings ... -boekweit/ waarin o.a. te lezen valt:
Citaat:
Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van boekweit
Boekweit is rijk aan eiwitten van hoge kwaliteit. Van alle granen bevat boekweit de meeste vezels. Zowel de oplosbare als de onoplosbare vezels zijn rijk vertegenwoordigd. Ook zitten er vele antioxidanten in boekweit in de vorm van d-chiro-inositol, rutine en quercetine. Deze stoffen werken volgens onderzoeken tegen kanker, ontstekingen, diabetes, hoog cholesterol en neurodegeneratie (1, 2, 3).
.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:28

Ha, ja, het zakt vrij snel in inderdaad. Met een beetje appelciderazijn (of het restproduct wat ik je eerder uitlegde) kun je een boel. Ik vind het vooral lekker voor meringues en chocoladepudding.

Er staat een mooi recept in het NRC vandaag. Ik heb geen kokosroom op het moment, maar het klinkt goed :9

Cheesecake van avocado
bodem:
175g ongebrande amandelen
200 g pitloze dadels
75g geraspte kokos
topping (eetbare bloemetjes, limoenrasp, geraspte kokos oid)

vulling:
200g ongebrande cashews, een nacht geweekt en uitgelekt
vruchtvlees van 2 avocado's
150ml kokosroom
125g gesmolten kokosolie
sap en geraspte schil van 4 onbespoten limoenen
3 el ahornsiroop/agavesiroop/honing

Maal voor de bodem de ongebrande amandelen in de keukenmachine tot een grove crumble. Voeg de andere ingrediënten voor de bodem toe en maal tot alles goed gemengd is. Bedenkt de bodem van een springvorm met dit mengsel, druk het goed aan.
Maak de keukenmachine schoon en maal de cashews tot boter, voeg vervolgens de rest van de vullingingrediënten toe en mix tot het helemaal glad is. Schenk de vulling over de bodem van de taart, dek af en laat in de koelkast minimaal vier uur in de ijskast staan om op te stijven. Haal de taart uit de springvorm en versier met een topping naar keuze.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:30

Die appelciderazijn gaat zeker hier komen volgend jaar. Ik moet eventjes kijken hoe ik het kan bewaren zodat het niet snel bederft want vriendlief maakt erg veel cider. Recept ziet er heel erg lekker uit!

Vraagje naar aanleiding van jullie bank vraag.

Ik vind al heel lang dat gezond en milieubewust eten niet het enige is wat we horen te doen zoveel mogelijk.
Dat betekent hier in ons leven dat ik al heel erg lang (vanaf mijn 20ste) erg zuinig doe met mijn kleren en weinig nieuwe kleren koop( draag nog kleren van 20 jaar geleden <3 ), dat ik eco katoenen lakens heb van bijvoorbeeld greenpeace e.a. instanties, dat ik zo zuinig mogelijk doe met energie/ stroom etc. Dat ik nog nooit echt bond heb gekocht, maar dan wel toen mijn moeder overleden was mijn schoonzusje vraag om het bondjasje dat zij nog van mijn oma had geërfd absoluut niet weggegooid mag worden en als dat gebeurt ze het achterover moet drukken voor mij (zou ik zo zonde vinden, want een dier is daarvoor dood gemaakt, maar zusje heeft het gepakt en dan vind ik het goed), ik nooit foi gras zal eten "de lekkernij" hier in Frankrijk e.a eten waar ik van vind dat dit echt niet kan vanwege dierenleed c.q milieu redenen.

Dus mijn vraag aan jullie is, trekken jullie dit ook door naar geheel je leven of beperken jullie het kritisch zijn enkel of voornamelijk tot dat wat je eet?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:32

Ok folder time!

Dirk
Tot vandaag:
500 gram sperzieboontjes voor 1 euro
IJsbergsla 70 cent
Zak 500 gram Hutspot of boerenkool 1 euro
Blauwe bessen 300 gram 3 euro

Volgende week:
Conimex kroepoek (cassave is vegan) en/of 250 ml Inproba kokosmelk: 2e gratis
Unox soep in zak 2e gratis (weet even niet welke vegan zijn)
Remia saus 2e gratis (mayolijn is vegan mayo!)
Alle Garden gourmet 2e gratis
Witlof 500 gram 60 cent
Courgette of rode paprika 70 cent per stuk
Perssinaasappelen 3,5 kilo 3 euro
Trostomaten 90 cent
Net avocado's of 2 eetrijpe mango's €1,69

Albert heijn
Tot morgen:
Komkommer 2e gratis
Zakjes roerbakgroenten 2e gratis
Net perssinaasappels, druiven of blauwe bessen: 2 voor 4 euro
Conference peren 1 kilo 0,92€
Vegetarische slager alles 20% korting
AH Hummus van de versafdeling 2e gratis
Bonduelle groentenconserven 2e gratis

Vanaf maandag:
Verspakketten voor soep 25% korting
Stamppotaardappelen, hutspot, boerenkool, zuurkool: 1 euro per zak
Alle appels in schaal 35% korting
Prei 2 voor 1 euro

Jumbo
Tot dinsdag:
Broccoli 500 gram 0,89
Alpro plantaardige drinks 20% korting

Lidl
Vanaf maandag:
Groentefriet 400 gram 25% korting
Div voordeelzakken sla/kool: 1,29
Perssinaasappels 2 kilo voor 1,49
Cashewnoten 500 gram voor 5,99

Vanaf donderdag:
Hummus 2 bakjes voor 1,50
2 flessen bloedsinaasappelsap 3€

Dit is even wat ik er zelf uit heb gehaald voor de supermarkten bij mij in de buurt. Zal vast wel iets over het hoofd hebben gezien maar ik moet nu leren voor mijn tentamens. Veel shopplezier :Y)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:38

Pien: ik trek het door naar kleding, Meubels etc etc etc

Ik gebruik liefst natuurlijke materialen, dus gebruik wel wol , liefst tweedehands (kringloop, krijgertjes, marktplaats etc)
We Hebben een leren bank staan (schoon ouders kochten een nieuwe )
Ik heb ook nog leren schoenen , maar ook die zijn over het algemeen jong gebruikt gekocht

Maar ik probeer overal de voor mij haalbare goede keuze te maken

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:46

pien_2010 schreef:
Dus mijn vraag aan jullie is, trekken jullie dit ook door naar geheel je leven of beperken jullie het kritisch zijn enkel of voornamelijk tot dat wat je eet?

Ik ben veganist. Ik ben zelf van mening dat dat meer een levensstijl is dan een dieet.
Inderdaad, het eten is waarschijnlijk het eerste waar je naar kijkt wanneer je diervriendelijker wilt leven, omdat dit nu eenmaal de meeste impact heeft (ik denk niet dat er veel mensen zijn die elke dag een nieuwe leren bank kopen :Y) )
Maar er zijn meer dingen die slecht zijn voor dieren: klimaatverandering, dierproeven, de westerse levensstijl in het algemeen. Dus ja, ik probeer eigenlijk overal wel een beetje op te letten voor zover mogelijk en praktisch (ik weet niet of mijn noodzakelijke astma medicatie vegan is, waarschijnlijk niet, maar wanneer ik verzorgingsproducten koop is het doodsimpel om te kiezen voor een vegan variant). We doen ons best om de verwarming laag te houden en het stroomverbruik ook. Nieuwe kleren kopen doe ik toch al amper want ik heb er geen geld voor :Y) En mijn moeder maakt het ook nog vaak voor mij. Ik las laatst iets over dat polyester kleding ook flink slecht voor het milieu kan zijn ivm microplastics die via de wasmachine in het water terechtkomen, dus daar wil ik ook naar gaan kijken.

Ik zie het ook niet als een "moetje", eerder een voorrecht dat ik me in een positie bevind dat ik zoveel kan verbeteren. :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:48

Ik probeer het waar mogelijk door te trekken naar mijn hele leven. Ik fiets vrijwel alles (en lang leve het studenten OV voor langere afstanden) en heb ook een karretje voor mijn hond, dus die gaat overal mee naartoe - en er kunnen extra boodschappen in. De investering in mijn fiets(en) is dan ook vrij groot. Qua bank etc. heb ik mijn hele leven al ASN spaarrekeningen en toen betaalrekeningen mogelijk werden ook die. Eerder zat ik daarvoor bij Triodos.

Ik kom uit een huishouden waar dat ook altijd heel logisch is geweest. Vooral mijn vader leest zich ontzettend goed in en is zich bewust van het grote plaatje - veel dingen die hij twintig, vijftien, tien jaar geleden al uitlegde staan nu met noodkreten in de krant. Er is hier veel wat zelfgemaakt wordt (eten, spullen, kleding... werkelijk van alles), waarbij er ook veel tweedehands is (ik herinner me nog goed hoe ik daarom uitgelachen werd door de mensen die nu zweren bij vintage kilo sales :') ), alles afgedragen en opnieuw gebruikt wordt. Ik trek alleen een streep bij schoenen, ondergoed en sokken. Dat koop ik wel nieuw, ook omdat ik anders last krijg (en ik heb nog nooit tweedehands sokken gezien :+ ).

Ook verbouwen gaat hier ecologisch/is hier ecologisch gebeurd, met herbruikbare en biologisch afbreekbare materialen en gerecyclede dakpannen (dat is ontiegelijk veel werk om zelf schoon te maken en tien verschillende soorten uit te zoeken en pas te maken :P ). En weliswaar wordt hier vlees gegeten, maar het is nooit veel geweest, vaak van eigen dieren en zo'n drie, vier keer in de week. Flexitariërs voor het hip werd :+

Het is voor mij daardoor best bijzonder om nu, zeker in de afgelopen paar jaar, steeds vaker met mensen te maken te krijgen die zich hier helemaal niet bewust van zijn en ervan overtuigd zijn dat het z'n tijd wel zal duren. Of die berichten over bijensterfte 'oeh ah zielig' delen en dan hun tuin volstorten met grind. Ik kan het dan ook niet altijd laten om daar plagerige opmerkingen te maken...

Maar weet je, ook ik ben niet perfect. Ik heb fanatiek gereden, met veel wedstrijden. Ik heb vrij veel gevlogen, zeker in de tijd dat ik nog stand by kon vliegen - daarbij bezet je weliswaar een stoel die anders met zekerheid leeg was, of je moet wachten tot een volgend vliegtuig, maar het blijft vliegen. Ik wil dit ook niet volledig opgeven, maar beperk het voor mezelf sterk tot maar eens in de paar jaar. Al het andere doe ik liftend, fietsend, lopend, treinend. Hetzelfde geldt voor plastic. Ik probeer mijn verpakkingen waar mogelijk te beperken, maar dat lukt lang niet overal en ik zou veel meer kunnen doen. Maar ja, het spreekwoord 'het gemak dient de mens' is natuurlijk niet voor niets ontstaan en heeft ook betrekking op mijn leven. Dat is soms frustrerend en soms voel ik me daardoor ontzettend beroerd, maar ik kan gewoonweg niet alles perfect doen en zeker niet terwijl ik mijn best doe om ook te studeren en mezelf gezond te houden. Dus ik doe wat ik nu kan en probeer elke keer een stapje verder te gaan waar dat voor mij mogelijk is - en ik denk dat dat het beste is voor iedereen :)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 14:14

Ik ben heel fanatiek in het hele milieu en het welzijn van iedereen om mij heen, waar voor mij ook dieren onder vallen sinds ik ze zie als gelijken van mijzelf.

Ik ben een paar weken geleden verhuisd naar het dorp waar mijn vriend werkt en nu rijd ik bijna iedere dag naar de universiteit, 100 kilometer verderop. Dit leidt ertoe dat ik 40000 kilometer per jaar rijdt en dus 2000 liter diesel verbrand per jaar. Ik voel mij hier zo ontzettend schuldig om.
Ik zou heel graag een elektrische auto hebben of iets anders maar dat is gewoon niet mogelijk.
100 km is te ver voor een speedpedlex en er is hier gewoon geen openbaar vervoer.
Ik kan fietsen naar een paar dorpen verderop en daar de trein nemen maar dit kost mij 600 euro per maand en 3 keer zoveel reistijd. Heel lastig allemaal.

Daarnaast hebben wij de kachel altijd op 18 graden staan, ben ik altijd erg zuinig en gebruik ook restjes van het eten wat ik maak. Zo gooide ik vroeger de steeltjes van de champignon weg bij het maken van gevulde champignons maar nu herbruik ik die weer voor gegrilde groenten.

Ook ben ik overgestapt van ING naar ASN bank. Dit is voor mij het meest interessant omdat ik nog student ben, de kosten van triodos waren teveel. Ook bij het uitzoeken van de verzekering (DSW) heb ik naar het klimaat gekeken. Ook bij stemmen let ik op welke partij ik stem qua duurzaamheid.

Ik ben naar de waddeneilanden geweest om te helpen met opruimen na die plastic actie,
bied mijn auto altijd aan op Facebook voor mensen die mee willen rijden, en koop ook zo weinig mogelijk nieuwe kleding.
Als ik iets koop probeer ik het zoveel mogelijk van biologisch katoen te kopen.
Ik koop veel verse producten en zo weinig mogelijk in zakjes.
Ohja en we hebben 6 zonnepanelen :)

Dus ik trek het zeker breder maar het is soms ook lastig omdat ik natuurlijk nog student ben en niet veel budget.
Als ik later afgestudeerd ben (voor de tweede keer zeg maar :+ ) wil ik er nog meer aan doen dan dat ik nu kan :)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 14:14

Magrathea schreef:
Ok folder time!

Dirk
Tot vandaag:
500 gram sperzieboontjes voor 1 euro
IJsbergsla 70 cent
Zak 500 gram Hutspot of boerenkool 1 euro
Blauwe bessen 300 gram 3 euro

Volgende week:
Conimex kroepoek (cassave is vegan) en/of 250 ml Inproba kokosmelk: 2e gratis
Unox soep in zak 2e gratis (weet even niet welke vegan zijn)
Remia saus 2e gratis (mayolijn is vegan mayo!)
Alle Garden gourmet 2e gratis
Witlof 500 gram 60 cent
Courgette of rode paprika 70 cent per stuk
Perssinaasappelen 3,5 kilo 3 euro
Trostomaten 90 cent
Net avocado's of 2 eetrijpe mango's €1,69

Albert heijn
Tot morgen:
Komkommer 2e gratis
Zakjes roerbakgroenten 2e gratis
Net perssinaasappels, druiven of blauwe bessen: 2 voor 4 euro
Conference peren 1 kilo 0,92€
Vegetarische slager alles 20% korting
AH Hummus van de versafdeling 2e gratis
Bonduelle groentenconserven 2e gratis

Vanaf maandag:
Verspakketten voor soep 25% korting
Stamppotaardappelen, hutspot, boerenkool, zuurkool: 1 euro per zak
Alle appels in schaal 35% korting
Prei 2 voor 1 euro

Jumbo
Tot dinsdag:
Broccoli 500 gram 0,89
Alpro plantaardige drinks 20% korting

Lidl
Vanaf maandag:
Groentefriet 400 gram 25% korting
Div voordeelzakken sla/kool: 1,29
Perssinaasappels 2 kilo voor 1,49
Cashewnoten 500 gram voor 5,99

Vanaf donderdag:
Hummus 2 bakjes voor 1,50
2 flessen bloedsinaasappelsap 3€

Dit is even wat ik er zelf uit heb gehaald voor de supermarkten bij mij in de buurt. Zal vast wel iets over het hoofd hebben gezien maar ik moet nu leren voor mijn tentamens. Veel shopplezier :Y)


Dankjewel!!!!!
Super handig!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 14:23

Ja, heel fijn Magrathea!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:57

Wat een leuke reacties hier de laatste tijd! Ik word erg blij als ik zie hoeveel mensen om me heen flexitarisch gaan eten.

Ik heb de pasta puttanesca van Bosh gemaakt. Ken het originele gerecht niet maar zit vast ansjovis is aangezien er kappertjes en het sap ervan in gaan. Heel bijzondere smaak. Niet voor elke week maar wel lekker.

Wie heeft nog een lekker dahl recept? Dat wil ik ook eens maken weer.