goedkope merken minder gezond?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 13:19

De laatste tijd ben ik gezonder gaan eten en let ik meer op mijn voeding.
De meeste dingen haal ik bij Lidl.
Vooral dingen als: yoghurt, broodbeleg, vis (alm), salade, groenten en fruit.

Nu zei mijn moeder net dat ze denkt dat die goedkope merken (ze had het over yoghurt) ongezonder zijn dan bekende (en duurdere) merken (zoals bv danone).
Ze denkt dat er veel meer suiker, smaak- en bewaarstoffen in zit.

Maar ik weet het niet zo goed. Zou er effectief een groot verschil zijn per merk, dus goedkope merken tegenover grote, bekende en duurdere merken?
Er is tegenwoordig toch grote controle en voedselinspectie vooraleer deze producten op de markt mogen komen?


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:21

Danone is duurder omdat Danone veel reclame maakt ;)

Als je echt gezonder wil eten kies dan biologische groentes en fruit. Die worden gezonder geteeld en er zitten daardoor ook meer gezonde stoffen in.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:23

soms wel, maar vaak ook niet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de magere kwark van lidl of Danone zit er in Danone heel wat meer suiker en zooi.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:25

Enigste manier voor zekerheid is verpakkingen controleren, check hoeveel suiker/vet etc er per 100gram in zit. Ik eet ook veel van de Lidl en suiker zit er veel minder in.
Tuurlijk bij de Lidl zie je ook goedkopere merken smaakjes yoghurt en daar zit dan wel weer suiker etc in :) Maar gewoon de standaard Yoghurt/kwark is niets ongezonder.
Zelfs als je goedkoopste merk van de AH/Jumbo of wat dan ook vergelijkt met Danone is het vaak ook gezonder :)

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 13:26

mystery1980 schreef:
soms wel, maar vaak ook niet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de magere kwark van lidl of Danone zit er in Danone heel wat meer suiker en zooi.


Echt? Ah dat wist ik niet...
Ik eet juist veel kwark en magere yoghurt van lidl, dus ben blij dat het zo slecht niet is.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:27

Het is meer productafhankelijk dan merkafhankelijk.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 13:32

Ik heb namelijk ook eens gehoord (maar dat is maar een gerucht) dat grote merken, bv ook van waspoeder, ook andere merken produceren (goedkopere, minder bekende merken) waar dan exact hetzelfde in zit. bij waspoeder bv zitten er dan groene korrels bij ipv blauwe, maar de samenstelling is exact hetzelfde.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:36

ikkebenhier schreef:
Ik heb namelijk ook eens gehoord (maar dat is maar een gerucht) dat grote merken, bv ook van waspoeder, ook andere merken produceren (goedkopere, minder bekende merken) waar dan exact hetzelfde in zit. bij waspoeder bv zitten er dan groene korrels bij ipv blauwe, maar de samenstelling is exact hetzelfde.


Klopt, zelfde fabriek, zelfde machine, andere verpakking, andere prijs :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:36

Gewoon goed kijken wat er op de etiketten staat. Magere kwark zit veel minder zooi in dan ik Danone wat is aangemaakt met smaak-, kleur- en zoetstoffen. Kwark is namelijk het basisproduct. Hoe meer je aan de basis gaat zitten, des te meer puur is je artikel. Gewoon goed kijken naar de etiketten.

En ja, het klopt dat vele producten uit dezelfde fabriek komen. Ooit ontzettend gelachen met een ex van mij. Die wilde alleen maar Verkade chocolade eten, de eigenmerk chocolade van de supermarkt was inferieur en daar zat een ontzettend smaakverschil in (volgens hem). Aldus kreeg hij de schrik van zijn leven bij Gerkens Cacao toen bleek dat Verkade en het eigen merk van dezelfde fabrikant waren en alleen het wikkeltje verschilde...

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:38

Gewoon selecteren op wat er op de achterkant staat, niet prijs. Let vooral op de hoeveelheid suiker en zout.

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:47

Lidl heeft over het algemeen een goed en gezond arsortiment.
In Duitsland is het ook een A merk en een goede supermarkt. En het schijnt dat ze in Duitsland veel minder gerafineerde troep in eten stoppen.
Wel gek dat veel mensen dan toch nog minderwaardig denken over Lidl en Aldi omdat het goedkoper is 8)7

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:05

ikkebenhier schreef:
Ik heb namelijk ook eens gehoord (maar dat is maar een gerucht) dat grote merken, bv ook van waspoeder, ook andere merken produceren (goedkopere, minder bekende merken) waar dan exact hetzelfde in zit. bij waspoeder bv zitten er dan groene korrels bij ipv blauwe, maar de samenstelling is exact hetzelfde.

Klopt.

Zo is er ook een merk hondenvoeding die een duurdere uitgebreide lijn heeft en een standaard brok.
Verschil:
Duren lijn heeft voor iedere hond/probleem wel een brok.
Goedkopere lijn: gemaakt van alles wat over is uit de duurdere lijn, opnieuw vermalen en brok van geperst. Veel honden die het overigens op de goedkopere beter doen :+

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:12

Juist grote merken zijn vaker ongezond, lezen is weten. Gewoon op de verpakking de ingrediënten lezen, dan ben je er snel aan uit wat gezonder is. Alles wat je niet kent opzoeken, is maar een paar keer en dan weet je het :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:20

leg dit maar aan je moeder voor:

spa blauw betaal je bijna 1000x zoveel voor als naamloos, merkloos kraanwater.
Kraanwater moet echter aan veel meer eisen en kwaliteitscontroles voldoen dan mineraal/bron water.

spa blauw wordt slechts aan enkele controles onderworpen, dezelfde waaraan kraanwater onderworpen worden, alleen kraanwater krijgt er nog tig controles bij..

duurder is beter/gezonder gaat zeer zeker niet op, er zijn bepaalde bron gebieden, waar zowel het bronwaterbedrijf als het kraanwaterbedrijf wint, het ene gaat voor een ruime euro per liter, het andere voor een ruime euro per 1000 liter (inclusief vastrecht en transport).

een kist perssinasappelen (plus af en toe) van 15 kilo kost 16 euro nog wat, dus een ruime euro per kilo.. er gaan ongeveer 5 sinaasappelen in een kilo.. je hebt ongeveer 100 ml sap van een sinaasappel..

dus van 15 kilo pers je 7.5 liter merkloos goedkoop sinaasappelsap.. kosten 16 euro = grofweg 2 euro per liter..

Bij dezelfde supermarkt (plus dus), betaal je voor geperste sinasappelsap (merk plus dus, immers zit in een fles van plus) 3.5-4 euro...

exact dezelfde sinaasappel, enige verschil is dat je in de fles dus vooruit (in de supermarkt) geperst hebt, persen en direct drinken is altijd minder verliezen, dus gezonder..

als je al kunt zeggen het ene is duurder, dan is in dit geval het goedkope, met een heeeeeeele kleine marge beter..

Je kunt het sap ook uit het rek van een superduur merk halen, maar wat maakt dit sap dan gezonder of beter?

-------------------

bij bijvoorbeeld roomboter, moet je slechts op het percentage water in de boter letten.. voor op brood maakt het niet zo veel verschil, maar wil je er vlees in bakken is het goedkopere pakje (ruitjespapier) minder geschikt, meer water betekent meer spetters.

Daarnaast is er ook nog een leuk 'grapje' aan de gang.. Vele A merken, verkopen exact hetzelfde product ook als 'b' merk.. je kunt het zien aan de verpakking.. lijkt er verdacht veel op, smaak is hetzelfde, je betaalt er alleen een stuk minder voor..


voor sommige producten is er inderdaad verschil.. in de meeste gevallen echter niet..
En gezonder is zeker niet het geval.. duurder is geen gezondere optie..

worteltjes uit blik van hak, of worteltjes uit blik van ah eigen merk.. allebei vol conserveringsmiddelen en zouten.. gezonde optie is, bos peen halen, zelf schrapen en koken.

gewone magere yoghurt en zelf wat fruit erdoor doen van lidl, veel gezonder en goedkoper dan de 'troep van danone waar van alles al door heen gestouwd zit' ;)

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:29

En staar je niet blind op het merk biologisch. Etiketten vergelijken wil alles nog wel eens helder maken.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:32

standaard yoghurt, kwark, etc. zijn qua samenstelling te vergelijken. Goedkoopste merk is daarbij geen enkel probleem. Pas als er meer in zit dan enkel yoghurt/kwark kom je aan de ongezonde dingen als (teveel) suiker, etc. Als jij die er thuis zelf in doet is er niks ongezonds aan het eigen/goedkoopste merk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:32

lieveli schreef:
En staar je niet blind op het merk biologisch. Etiketten vergelijken wil alles nog wel eens helder maken.


:') :') helemaal waar..
slootwater is ook hartstikke biologisch, maar drink hier toch liever de gefilterde en behandelde versie uit de kraan :')

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:32


Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:35

elenaMM77 schreef:
lieveli schreef:
En staar je niet blind op het merk biologisch. Etiketten vergelijken wil alles nog wel eens helder maken.


:') :') helemaal waar..
slootwater is ook hartstikke biologisch, maar drink hier toch liever de gefilterde en behandelde versie uit de kraan :')


En biologische suiker is ook suiker :)*

Ik heb het allemaal eens uitgezocht toen ik een vriend had met een bio winkel. Onder aan de streep is er nauwelijks verschil. Met vlees wil het nog wel eens uitmaken, maar andere producten echt nauwelijks.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:46

lieveli schreef:
En biologische suiker is ook suiker :)*

Oh ja, ook zo'n mooie.
Promo voor Cola Life, met "natuurlijke zoetstof".
Ik: oh, met suiker dus :)*
Promo: NEEEEEE
Ik: maar suiker is een natuurlijke zoetstof -:) :j O:) :Y)
Promo: Euuhh.. %) }:0
Ik: :wave: :')

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:48

Mijn ex rookte additief vrije shag. Mijn moeder zei altijd 'ah, daar krijg je biologische longkanker van!'

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

By_Chantal
Berichten: 173
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:51

Keet schreef:
ikkebenhier schreef:
Ik heb namelijk ook eens gehoord (maar dat is maar een gerucht) dat grote merken, bv ook van waspoeder, ook andere merken produceren (goedkopere, minder bekende merken) waar dan exact hetzelfde in zit. bij waspoeder bv zitten er dan groene korrels bij ipv blauwe, maar de samenstelling is exact hetzelfde.


Klopt, zelfde fabriek, zelfde machine, andere verpakking, andere prijs :)


Zo zwart wit is het 'helaas' niet hoor ;-)

Denk aan andere toegevoegde, duurdere, parfum en het concenstraat gehaalte ;-)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:58

By_Chantal schreef:
Keet schreef:

Klopt, zelfde fabriek, zelfde machine, andere verpakking, andere prijs :)


Zo zwart wit is het 'helaas' niet hoor ;-)

Denk aan andere toegevoegde, duurdere, parfum en het concenstraat gehaalte ;-)



ahhh duurdere troep erin :')

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 19:27

heel erg bedankt voor alle antwoorden!
Het is al veel duidelijker voor mij.
Ik heb inderdaad de etiketten van danone natuur yoghurt en de goedkope variant van lidl naast elkaar gelegd, en er is inderdaad bijna geen verschil.

* eet met een gerust hart een potje lidl natuur yoghurt*

Hoe zit het dan met de kwark met fruit van de lidl?
Of is daar ook 'natuur' in? Ik kon alleen kwark vinden bij lidl met vanille smaak, aardbei en perzik.
Dan zouden daar ook veel smaak en zoetstoffen in zitten? ('vanille' zal ook niet natuur zijn dan)

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: goedkope merken minder gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:34

Koop neutrale kwark en hak zelf een stuk fruit klein, beetje kaneel er bij en je hebt een stuk gezonder te eten. Er zit veel meer dan enkel kwark en fruit in dat soort producten incl. inderdaad een lading suiker/zoetstoffen die niet nodig zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 21 bezoekers