Atkins

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Atkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 16:41

Mijn vriendje gaat er waarschijnlijk mee beginnen (eerst nog een gesprek met de dietiste).
Aangezien er bij mij ook wel een paar kilo's af mogen, en om hem een beetje te steunen natuurlijk, gaan we het samen doen.
Maar omdat ik een ontzettende zoetekauw ben, en van al dat vette wat je dus wel moet hebben eigenlijk helemaal niet zo gecharmeerd ben, heb ik zo mijn twijfels of dat dit wel voor mij geschikt is.
Maar goed wie niet waagt....
Zijn er misschien bokkers die er ervaring mee hebben??

Z1+1!!


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:46

Ik wilde ermee beginnen maar omdat dit een koolhydraatarm dieet is en ik duursport beoefen leek het me geen verstandige beslissing.

Iemand op mijn werk heeft er geweldige resultaten mee behaald. Maar het is wel iets wat eigenlijk je hele leven gaat bepalen. Het is nadien ook niet zomaar iets dat je stopt.

Succes.

'Paint' it 'Black'

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:22

Het zou voor mij niks zijn denk ik... Ik moet er niet aan denken om geen brood/aardappels/pasta meer te eten.
Zie mezelf al zitten op school met een bakje koude omelet ofzo

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:42

Ik heb het een poosje gedaan, opzich helpt het goed, maar voor iemand die niet van vlees en vis houdt zoals ik is het geen aanrader .

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:05

Ik zou er niet mee kunnen leven!!!!!!!!! Wha mijn aardappels en brood ......... niet meer eten??? NEE niks voor mij.

En daarbij geloof ik niet in zo'n dieet, ik geloof in gewoon bewust eten en wat meer bewegen. Ik ben zo ook 10/12 kilo afgevallen.....

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:34

Heb gauw even wat wetenschappelijke artikelen over het atkinsdieet opgezocht.

Overal komt eigenlijk dezelfde conclusie uit. Op korte termijn val je veel af (overigens geen significant verschil met andere dieten) , maar op een wat langere termijn is dit dieet een zeer grote risico factor op hart en vaatziekten.

IMO absoluut geen aanrader ookal gaat unilever daar producten voor op de markt brengen. dit is slechts een geld kwestie en zeker geen gezondheidsbevorderend verhaal.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:37

Het schijnt ook dat op den duur je hersenen afsterven door dit dieet......spierweefsel breekt af en hersenen zijn ook spieren dus lekker! AHUM

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:39

orionneke schreef:
Het schijnt ook dat op den duur je hersenen afsterven door dit dieet......spierweefsel breekt af en hersenen zijn ook spieren dus lekker! AHUM


zolang je eiwit binnenkrijgt sterven je hersenen niet af. Je lichaam is namelijk in staat om va eiwit glucose te maken als voedingsbron voor je hersenen. Maar echt gezond is het niet.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:06

Ik ga het ook proberen.
Een collega van me is er in 2 weken 5 kilo door afgevallen..ik ben benieuwd dus..

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 22:53

Mmm, van al die medische gevolgen wist ik niets af.
Hij moet het er nog maar eens goed met zijn dietiste over hebben, alleen al voor het feit dat hij een te hoog cholesterol gehalte heeft.
Hij heeft het er al wel met zijn huisarts over gehad, en hij had er geen problemen mee.

Z1+1!!

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:13

Dat het in het begin zo snel gaat komt doordat je de eerste 2(?) weken veel vocht verliest.
Opzich snap ik het idee erachter wel. Je lichaam gebruikt koolhydraten als brandstof, en wat er te veel is wordt opgeslagen als vet. Als je dus minder koolhydraten eet, gaat je lichaam over op vetverbranding, waardoor je dus afvalt.
Klinkt heel logisch allemaal, maar toch is het niks voor mij, geen aardappels/brood/pasta en in het begin heel weinig groente

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:15

Gisteren stond er een artikel over dit dieet in de Volkskrant. Ik hou niet zo van dieten. Elke verandering in je voedingspatroon laat je afvallen, totdat je lichaam eraan gewend is, daarna kom je gewoon weer aan (tenzij je inname van calorieen lager is dan je verbruik). Daarnaast is de hoge inname van vetten niet bepaald gezond voor je lichaam. Het schijnt wel dat de 'nieuwe vorm van atkins dieten' gezonder is dan de originele vorm.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

F_Orumster

Berichten: 15319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:10

ten eerste is die eetstijl niets voor mij.

Ook moet je creatief zijn. En ik heb gewoon simpelheid nodig zonder poespas. WIl gewoon snel mn lunch voor naar school klaar kunnen maken enzo geen gemier in de keuken.

Bovendien zou mijn lichaam hard protesteren, mijn darmen komen nogal snel in opstand. Als ik maar een klein beetje anders eet dan normaal dan laten ze het goed merken...


Voor de geinteresseerden heb ik hier verder wat info. Geplukt van een ander forum, van een meisje die dit leert allemaal in de opleiding.

Als je koolhydraten eet stijgt je bloedsuikerspiegel.. De reactie van het lichaam hierop is dat er insuline wordt aangemaakt... (bij mensen zonder diabetes althans ) Insuline zorgt ervoor dat koolhydraten worden opgeslagen als vet. En insuline stimuleert het hongergevoel...

Op het moment dat er niet genoeg glucose is voor de hersenen gaat het lichaam idd eiwitten en vetten afbreken om om te zetten in glucose... Maar in welke mate dat het vet is wat je eet, of wat je hebt opgeslagen, weet ik eigenlijk niet...

Ennem glucose wordt NIET omgezet in zetmeel... Zetmeel vind je in producten, het lichaam maakt dat niet zelf... Zetmeel uit producten wordt juist in het lichaam afgebroken tot glucose (wat in je bloed terechtkomt, wat de hersenen dus kunnen gebruiken, en wat dus de aanmaak van insuline op gang brengt)...
Als je meer koolhydraten (glucose) inneemt dan nodig is voor energie, kan dit worden omgezet in glycogeen en opgeslagen worden in de lever (voor bloedsuikerspiegel-regulatie) of in de spieren (voor tijdens t sporten)...
Glucagon (hormoon) zorgt ervoor dat als de bloedsuikerspiegel te laag is, de glycogeen uit de lever wordt omgezet in glucose, om zo de spiegel weer omhoog te brengen...
Dit hele glycogeen-verhaal leg ik uit omdat ik denk dat je daarmee in de war bent als je het over zetmeel hebt? of nie?

O ja er kan maar een beperkte hoeveelheid glycogeen worden opgeslagen... Als de voorraden dus vol zitten en je hebt nog glucose 'over' zeg maar, om op te slaan, DAN gaat het lichaam glucose omzetten in vet en in de vetcellen opslaan...

Maar je hebt idd koolhydraten nodig, de hersenen werken alleen op glucose, niet op vet... Maar juist daarom is het lichaam in staat koolhydraten zelf aan te maken als het niet genoeg aangevoerd krijgt...


Enne chloresterol??
het schijnt het cholesterolgehalte juist te verlagen...

Ik heb gelezen dat dat komt door een hormoon dat tegengesteld werkt aan insuline, glucagon... insuline zorgt dat de bloedsuikerspiegel niet teveel stijgt, glucagon zorgt ervoor dat het niet teveel daalt. Omdat je dus niet veel koolhydraten eet en je bloedsuikerspiegel vrij laag blijft, treedt dat hormoon in werking... en dat hormoon zorgt er OOK voor dat cholesterol wordt opgeruimd uit de vaten...
Dus daar komt t op neer...

Overigens zeggen mensen die Atkins volgen veel energie te hebben... En gezien het feit dat die bloedsuikerspiegel niet zo schommelt is dat eigenlijk best logisch...

Geplaatst: Vrijdag 23 Januari 2004 19:02 Onderwerp:

PPff ze weten ook nooit iets zeker he?
Schijnt een programma geweest te zijn op de BBC, dat beweert dat het dieet op zich wel werkt, maar niet op de manier waarop Atkins dacht dat het werkt...
Schijnt alleen te gaan om het feit dat de eiwitten (ja de eiwitten ) verzadigd maken en Atkins dieters dus veel minder eten...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:51

Mijn oma volgt al wel 30 jaar het Atkins-dieet. Zij is er tevreden over.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:46

insuline zorgt er niet voor dat glucose wordt opgeslagen als vet, maar zorgt ervoor dat glucose de cellen in kan zodat het bruikbaar is voor energie afgifte. Een overschot aan welke energiebron ook wordt opgeslagen als vet. Dus ook eiwit. insuline is er voor om te zorgen dat je bloedglucosespiegel gelijk blijft.

vetten kunnen niet omgezet worden in glucose alleen eiwitten. Vetten worden omgezet in vrije vetzuren. Hier kun je idd opleven, maar zoals ze in de sportwereld aanhouden kun je op vet als brandstof nog maar de helft van je maximale vermogen kan behalen. Daarnaast kost het relatief gezien meer energie en zuurstof voor je lichaam om vet om te zetten in energie dan koolhydraten.

je kan idd een beperkte hoeveelheid glycogeen opslaan. is met sporten en dieet uit te breiden, maar voor de gemiddelde mens absoluut niet nodig.
wat ik overigens wel grappig vind is dat een overdosis koolhydraten wordt opgeslagen als vet, maar wat gebeurt er met al die grote hoeveelheden vet en eiwit die we consumeren Verward De nederlander eet al tig jaar te weinig koolhydraten en teveel vet en eiwit.

En tot slot als je eiwit gaat gebruiken als energie bron gaat dit ten koste van je spieren en botten.

en het minder eten zat wel een kern van waarheid in. Dat had er mee te maken dat eigenlijk alle koolhydraten worden weggelaten (igg zoveel mogelijk) en er komt weinig anders voor in de plaats. En niet zozeer eiwit geeft verzadiging, maar vet.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:27

Ik heb zo m'n twijfels bij dit dieet...
Koolhydraten weglaten en meer vet eten... Klinkt helemaal niet gezond...

Voor mij zou het iig helemaal niets zijn, want m'n maag raakt vanstreek als ik te vet eet...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:22

Mijn dietiste noemde het een ''diabetesdieet'', heb nou niet echt gevraagd wat ze daarmee precies bedoelde, maar ze zei wel dat het dieet niet gezond is. Genoeg andere opties lijkt mij ipv atkins!

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:30

het oude diabetes dieet bestond uit het weglaten van koolhydraten en meestal waren de producten die je overhield ontzettend vet. Ik denk dat ze daarop doelt Knipoog.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:33

Toen ik nog in het bodybuild wereldje zat was het heel normaal om je, gedurende een bepaalde tijd, vol te proppen met vetrijk en eiwitrijk voer. YUCK. Als ik ze dan weer een paar blikjes tonijn naar binnen zag (en rook) werken, dan ging ik bijna over mijn nek.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:28

Het lijkt me heel raar om geen aardappels/pasta/ en brood. Wat eten jullie dan inplaats daarvan? Je kan namelijk eigenlijks niks anders eten. Denk ik :S?

Hand out the window
Floating on air
Just a flip of the wrist and I'm waving you goodbye
... ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 89 bezoekers