Turkse recepten

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

MelodyT

Turkse recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:26

Ik ben helemaal verzot op turks eten maar vind het lastig goede recepten te vinden.Imam bayildi en Mussaka is het enige wat ik al kan.Maar hoe maak je overheerlijke kofte en de lekkerste stoofpotjes??Alle lekkere recepten zijn welkom!

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

MelodyT

Re: Turkse recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:15

Niemand?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:19

Turkse stoofpot (heel erg lekker)

500 gram lamsbout 2 uien 10 flinke tenen knoflook 1 aubergine 1 courgette 4 middelgrote aardappelen 10 groene licht pittige Turkse pepers 4 flinke tomaten 1 groot blikje tomatenpuree 2 el olijfolie 4 maggidobbeltjes(of runderbouillion) 1 tl chilivlokken enkele takjes bladpeterselie 1 tl oregano takje verse munt (of 1/2 tl gedroogde) peper en zout uit de molen

Bereiding: Verhit de olie in de braadpan en bak het vlees rondom bruin. Doe in etappes de verschillende groenten erbij en laat deze steeds even meebakken. Als alles in de pan zit bak je de tomatenpuree mee. Voeg nu 3 tomatenpureeblikjes water toe, de maggidobbeltjes en de kruiden (of bouillion). Roer voorzichtig door, sluit de pan en laat het geheel ongeveer 3 kwartier zachtjes stoven. Roer tussentijds een keer door.

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:22

Voor de kofte kan je een kruidenmix bij de Turkse winkel kopen (kofte harce) dit kan je door je gehakt heen doen. Daarna goed kneden en in model brengen. De kofte kan in de oven, frituur of koekepan klaar gemaakt worden.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:27

Equidea schreef:
Turkse stoofpot (heel erg lekker)

500 gram lamsbout 2 uien 10 flinke tenen knoflook 1 aubergine 1 courgette 4 middelgrote aardappelen 10 groene licht pittige Turkse pepers 4 flinke tomaten 1 groot blikje tomatenpuree 2 el olijfolie 4 maggidobbeltjes(of runderbouillion) 1 tl chilivlokken enkele takjes bladpeterselie 1 tl oregano takje verse munt (of 1/2 tl gedroogde) peper en zout uit de molen

Bereiding: Verhit de olie in de braadpan en bak het vlees rondom bruin. Doe in etappes de verschillende groenten erbij en laat deze steeds even meebakken. Als alles in de pan zit bak je de tomatenpuree mee. Voeg nu 3 tomatenpureeblikjes water toe, de maggidobbeltjes en de kruiden (of bouillion). Roer voorzichtig door, sluit de pan en laat het geheel ongeveer 3 kwartier zachtjes stoven. Roer tussentijds een keer door.

Zijn chilivlokken de rode peper vlokken?? Je houdt wel van knoflook hihi. :o
Je zou hier nog snijbonen aan kunnen toevoegen. ;)

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:28

Dit is een site met heel veel Turkse recepten: http://www.turkishcooking.net/Dutch.htm

Köfte maak ik met de kruidenmix (ik vind die van Knorr het lekkerst), maar daarnaast doe ik er ook nog een geraspte ui, peterselie in kleine stukjes gesneden, geperste knoflook, rode peper (pul biber), zwarte peper, ei, zout en witbrood (kan ook met paneelmeel) bij.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:30

Samcha_19 schreef:
Dit is een site met heel veel Turkse recepten: http://www.turkishcooking.net/Dutch.htm

Köfte maak ik met de kruidenmix (ik vind die van Knorr het lekkerst), maar daarnaast doe ik er ook nog een geraspte ui, peterselie in kleine stukjes gesneden, geperste knoflook, rode peper (pul biber), zwarte peper, ei, zout en witbrood (kan ook met paneelmeel) bij.

Ik gebruik ook die van Knorr, veel sneller dan alles zelf te doen. Vaak doe ik nog wel verse peterselie erbij.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:37

Okey dank je lijkt me erg lekker die stoofschotel.

Had van iemand op vakantie ook al deze site gekregen:
www.turkishcookbook.com

Er moet ook ergens een goede site zijn die ik zou kunnen vinden met Ottoman cuisine maar kan die nergens vinden..

Ben echt zo gek op turks eten,ga nu al 7jr naar turkije op vakantie.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:43

ik ben oa ook vrijwilligster bij Vluchtelingenwerk, ik heb er een netwerkje aan vrienden overgehouden, en we maken soms met zn allen een maaltijd....dit is heerlijk joh.. :Y)
Gegrild kifta

een hoofdgerecht
4 personen

Ingredienten:

1 kg gehakt (kalfs, lams of runder)

1/2 kg geraspte uien

2 bosjes fijngehakte koriander

zout, zwarte peper naar smaak

1 of 2 eetlepels gewoon boter

Bereidingswijze:

doe de uien in de pan en bakken tot ze gaar zijn, daarna voeg het gehakt, koriander, zout en peper toe en bakken tot alles klaar is.

een bakplaat insmeren met boter en hierop de rolletjes leggen en dan in de oven schuiven tot ze gaar zijn.

opgediend met arabisch brood en/of macaroni.

"Courage is being scared to death but saddling up anyway"

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:47

Klinkt ook al heerlijk!Op vakantie de heerlijkste kofte op ever!Hij deed half rund en half lams gehakt mengen.

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:51

@MelodyT: Mocht je nu een recept in het Turks hebben gevonden en wil je weten wat het is mag je het eventueel wel naar mij PM-en, dan vertaal ik het voor je.

Wat vind je trouwens van Börek?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:53

en een lekkere salade mag niet ontbreken...toch?

Komkommersalade met munt:
Ingredienten:
5 kleine,dikke komkommers(turkse winkels) 1/4 kop fijngehakte verse munt,1 el citroensap, 80 ml zonnebloem olie, 1 tl oranjebloesemwater ,gemalen peper, en een schil van 1 sinaasappel.

Bereidingswijze:
Komkommers schillen en in schijfjes snijden en met de munt mengen. Citroensap. olie, oranjebloesemwater en peper in een kommetje doen en goed mengen. dan het mengsel over de komkommerschijfjes schenken en mengen.Sinaasappelschil in dunne reepjes snijden,in kokend water even leggen,eruit halen en daarna op de salade leggen.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:54

Samcha_19 schreef:
@MelodyT: Mocht je nu een recept in het Turks hebben gevonden en wil je weten wat het is mag je het eventueel wel naar mij PM-en, dan vertaal ik het voor je.

Wat vind je trouwens van Börek?

Börek?
jaaaaa das lekker, die moet je echt proeven.......mmmmm

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:56

Ik ken alleen sigara borek,dat is heerlijk!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:59

Of heet dat Boregi?Vind ook gozleme heerlijk en baklava met chocola!

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:00

Je hebt in Turkije naast Sigara böreği ook nog Tepsi böreği, dit wordt in een ovenschaal gemaakt. Als je wil heb ik nog een lekker recept met gehakt en aardappel.

Gözleme kan je zelf heel makkelijk maken. Neem 1 yufka (bladerdeeg maar dan de Turkse ;)) Vouw het open en leg binnenin bijvoorbeeld kaas met peterselie of een andere vulling als je dat wil. Vouw het dicht (zodat het een groot vierkant wordt zeg maar) en leg het bladerdeeg in een grote pan die al warm is. Je kan een heel klein beetje olie in de pan doen zodat het niet aan de pan blijft plakken, maar als je een goede pan hebt gebeurd dit niet. Wacht tot het bladerdeeg wat bruin is geworden en draai het dan om, zodat de andere kant ook bruin wordt. That's it!
Laatst bijgewerkt door Samcha_19 op 14-09-10 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:01

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 12:04

Alle recepten zijn welkom vind bijna alles lekker!Heb ook ooit koude aubergine gegeten dat was ook lekker maar hoe je dat klaarmaakt? :Y) Alle recepten zijn welkom vind bijna alles lekker!Heb ook ooit koude aubergine gegeten dat was ook lekker maar hoe je dat klaarmaakt?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 12:09

Dankje das inderdaad makkelijk,dat bladerdeeg is gewoon bij turkse supermarkt verkrijgbaar?

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:27

Kıymalı Patatesli sodalı börek!

Wat heb je nodig:
Ongeveer 4 a 6 plakken yufka (Turks bladerdeeg) (ligt eraan hoe groot je ovenschaal is, ik had er aan 4 genoeg)
2 eieren
1 drinkglas (200ml) mineraal water (of als je het in de Turkse winkel haalt Maden suyu)
1 Turks theeglas olie

100 gram gehakt (of iets meer als je dat lekker vind)
Peterselie
2 uien
2 aardappels (geraspt)
zout en zwarte peper

Snij de uien in kleine stukjes en doe deze in een pan met een beetje olie. Bak de uien ongeveer 3 minuten en doe dan het gehakt erbij. Voeg daarna de geraspte aardappels toe en naar smaak peper en zout. Voeg als laatste de in stukjes gesnegen peterselie toe. Laat het een beetje afkoelen.

Mix de eieren en de olie met elkaar in een apart bakje(ikzelf heb er nog een klein beetje melk bij gedaan). Dit noem ik even de saus ;).

Neem een ovenschaal en vet deze in met een klein beetje olie. Leg een plak yufka in de schaal (er komt dan yufka over de rand van de ovenschaal heen, maar later kan je dat gewoon naar binnenklappen, zodat dat de bovenkant wordt). Neem een beetje van de saus en zorg dat je dit over de yufka verdeeld. Pak daarna een andere plak yukfa en scheur deze in stukken zodat het de grote van de ovenschaal heeft zeg maar. Leg een afgescheurde plak in de ovenschaal en doe er weer de saus overheen. Als je twee plakken yukfa helemaal hebt gebruikt doe je weer de saus eroverheen en daarop leg je de mix van gehakt en aardappels! Leg daarop weer een stuk afgescheurde yufka met daarop saus en ga zo door totdat er geen yufka meer over is. Klap als laatste de gehele yukfa die je aan het begin hebt gebruikt en over de rand komt naar binnen. Als het goed is heb je nog een beetje van de saus over, dit gooi je bovenop! Snij daarna het geheel in stukken en voeg het mineraal water toe! Mocht je de tijd hebben laat het dan een uur in de koelkast staan voordat het het in de oven zet (op 200 graden, ongeveer 45/50 minuten, zelf even kijken wanneer het bruin is).

Voor een foto: http://keskinlininmutfagi.blogcu.com/ki ... ek/4505193

Hoop dat het duidelijk is!

Yufa is gewoon in de Turkse supermarkt te verkrijgen, maar kijk wel uit dat je niet het balderdeeg voor baklava neemt, die is namelijk veel dunner dan de tufka voor börek! Staat vaak op de voorkant van de verpakking.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:34

Wij hadden vorige week baklava gemaakt met filodeeg van de albert, maar dat werd heel anders dan baklava van de winkel.
De tussenlaagjes (filodeeg) waren helemaal hard.

Had ook borek met filodeeg gemaakt, en ook dat was net een grote loempia geworden. (helemaal hard)

Komt dat door dat filodeeg? Misschien hebben we ander filodeeg nodig?

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:40

Filodeeg is dunner dan yufka volgens mij en van filodeeg maken ze naar mijn weten baklava (zelf nog nooit geprobeerd).

Als je van filodeeg börek maakt wordt het inderdaad net een grote loempia :). Mochten jullie trouwens sigara böreği gaan maken kan ik je aanraden om twee yufka's te gebruiken, dus een yukfa op het aanrecht neerleggen, wat olie of gesmolten boter erop en daar bovenop weer een yufka met wat olie of gesmolten boter. Als de nu de vulling erop doet scheurt de yukfa niet zo snel.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 15:31

Ow lekker zeg!Allemaal recepten die ik zeker eens ga maken!Iemand nog een lekker recept voor Lahmacun?

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:48

Ben net trug uit Turkije en heb de meeste heerlijke dingen voorbij zien komen.. vrijdag krijgen we eters dus een stipje!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:46

Samcha_19 schreef:
Kıymalı Patatesli sodalı börek!

Wat heb je nodig:
Ongeveer 4 a 6 plakken yufka (Turks bladerdeeg) (ligt eraan hoe groot je ovenschaal is, ik had er aan 4 genoeg)
2 eieren
1 drinkglas (200ml) mineraal water (of als je het in de Turkse winkel haalt Maden suyu)
1 Turks theeglas olie

100 gram gehakt (of iets meer als je dat lekker vind)
Peterselie
2 uien
2 aardappels (geraspt)
zout en zwarte peper

Heerlijk, börek.

Wat doet het mineraalwater?