Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 12:48

Wij eten altijd afwisselend, de ene keer vlees, de andere keer vega. De ene keer echte zuivel, de andere keer 'namaakzuivel', maar ik vind lastig om te kijken welke vegaproducten nu echt gezond zijn. Zo dronken we laatst havermelk, maar daar zat vooral suiker in in plaats van haver :') en de kipstuckjes bevatten dubbel zoveel calorieën als echte kip. Nu weet ik dat er op Bokt veel vega's rondlopen, dus kunnen jullie me aanraden wat nu echt gezonde vegaproducten zijn? We hebben ook een kleine die met de pot mee eet, dus dat vind ik wel belangrijk :P

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:54

Ik eet veganistisch (of vegetarisch als er geen opties zijn). Wat ik zelf altijd heb is ongezoete sojamelk of amandelmelk. Ik de meeste soorten zit inderdaad veel suiker toegevoegd dus ik neem in principe altijd de ongezoete.

Qua vleesvervangers voor de avondmaaltijd heb ik meestal bonen (veel eiwit) of inderdaad een vleesvervanger. Wel let ik dan op dat het er 1 is met niet te veel zout. Of ik koop gewone tofu en marineer deze bijvoorbeeld. Ik heb meestal qua merk van vivera, omdat die het beste betaalbaar is als ze in de aanbieding zijn :') Daarnaast vaak falafel van Lidl huismerk en sommige vegaproducten van de AH huismerk (tofu, ook in smaakjes, of dat gehakt-achtige spul).

Verder eet ik veel pindakaas en noten! En sojayoghurt vind ik ook erg lekker :D

Goed dat jullie er ook wat bewuster mee bezig zijn :j

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:09

Je hebt ook vega melken zonder suiker. Ik heb altijd de ongezoete amandelmelk van de ah. Ben verder geen vegetariër maar vind gewone melk vies haha. Eet wel vrij weinig vlees, maar 2x per week max. De rest van de week maak ik vaak iets met veel bonen. Tempeh is ook heel lekker als je het op de juiste manier bereid.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:10

Tempeh ja! Even bakken of kort frituren en dan een lekkere marinade er overheen :Y)

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:11

Bedoel je nu vegetarisch of veganistisch?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:11

Ik heb meestal rijstmelk in huis. Vriendlief vindt die het lekkerst (lekkerder dan koemelk) en omdat rijst van zichzelf al vrij zoet is wordt de melk niet bijgezoet.

Qua vleesvervangers gebruik ik vaak paddestoelen ipv kip (pulled oesterzwam :9 ), of bonen, of noten.
Maar ik koop vooral met flink veel groente. Dan wordt het vanzelf gezond.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:12

Hoihoi,

Ik eet al 12 jaar vega :)
Ik koop eigenlijk alleen maar kant en klare dingen voor de lekker zeg maar :)
Als je heel erg gezond wilt kun je beter kijken naar de producten die niet door een heel proces zijn gegaan.
Als tofu, bonen en peulvruchten.

Er is een heel topic voor vega(n)s. Hier wordt super veel in besproken en je kunt er altijd gezellig in mee kletsen! Burgers zijn al heel vaak aan bod geweest :)

[VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:35

De bewerkte vleesvervangers zijn sowieso niet gezond.

Qua melk heb ik zelf altijd de havermelk van Oatly. Die vind ik het lekkerst en naar mijn idee is dat een van de gezondere keuzes.

En verder zoveel mogelijk puur eten, dus de bewerkte dingen laten staan.

Voor inspiratie volg ik Pick up Limes op YouTube. Daar komen vaak lekkere dingen voorbij :j

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:37


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:04

Ik denk dat de meeste kant en klare producten niet zo gezond zijn. Voor een keertje niet zo erg, maar als je echt gezond wil eten, denk ik dat je beter zelf maakt (tofu, seitan, enz.) of iets neemt waarbij je geen 'vervanger' zoekt. Je zou met zuivel ed kunnen koken maar ook met enkel plantaardige producten kun je hele lekkere dingen maken. Als je daar inspiratie voor wil, zoek dan naar whole food plantbased recepten. :)
Succes!

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:10

Hier thuis worden de dingen meestal zelfgemaakt, champinonburgers, bloemkoolsteak, tofu, tempeh etc of eenpansgerechten waarbij een een stuk vlees(vervanger) niet nodig is. Ik denk dat de meeste kant en klare dingen niet zo gezond zijn, soms als we een keer geen tijd hebben worden er vleesvervangers gekocht

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 23:02

Toch lastiger dan ik dacht. Als je denkt, dat is vega, dat is gezond, maar met name de alternatieven voor echt vlees en zuivel vind ik toch moeilijker te vervangen. Als je de verpakking gaat lezen, is het vaak slechter.

Ik zal me eens gaan verdiepen in tofu en tempeh of het zelfmaken van burgers. Nog handige internettips om te doe het zelven?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:36

Slechter dan (bewerkt) vlees zou ik het niet willen noemen. In bewerkt vlees zit ook een hoop rotzooi, vaak veel meer toevoegingen/stabilisatoren/geur- kleur- en smaakstoffen/conserveermiddelen ed.
Maar echt gezond zijn vleesvervangers ook niet altijd, en ik eet vleesvervangers dan ook vooral omdat het lekker en gemakkelijk is en niet zo zeer omdat het noodzakelijk of gezond zou zijn.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:32

Maar welke alternatieven zoek je dan?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 23:09

Ik probeer een beetje het onderscheid in gezond en niet gezond te zoeken :) . Vind het belangrijk dat producten bijvoorbeeld niet teveel zout of suiker bevatten.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:18

Als het gaat om gezond en mindee zout/suiker dan is het simpel: prefab zooi laten staan en gewoon zelf koken. Of etiketten lezen als je toch een keer een pakje of blikje nodig hebt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:34

Ik kook zo weinig mogelijk met ‘vervangers’. Maak meestal alles zelf. Linzen, bonen, kikkererwten, noten, zijn allemaal dingen die ik veel gebruik. Ik vind zelf de site van Bosh tv heel goed. Geen vervangers wel zeer complete en lekkere maaltijden.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:06

Als je dingen vervangt zit je sneller op ongezond. AGV met een vleesvervanger zal relatief minder gezond zijn. (Maar lang niet alle vlees is gezond ook, dus misschien niet het perfecte vergelijk)
Maar je kunt perfect eten zonder vervangers. Talloze groentegerechten, soepen, curry's, overnschotels en zelfgemaakte alternatieven...

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat zijn nu gezonde vegaproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:38

En niet te vergeten: vlees eet je nooit ongekruid. Als je het koopt dan zit er wellicht geen suiker en zout aan toegevoegd, maar vervolgens gooien mensen er wel een zakje kipkruiden/gehaktkruiden bij bv, waardoor er juist weer veel extra zout en suiker bij zit.

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:01

Echt gezond dan kom je inderdaad uit bij peulvruchten, noten, tofu of tempeh. Ik ben zelf vegetariër dus eet af en toe een biologisch gekookt ei bij de avondmaaltijd.

Alle overige vleesvervangers eten we inderdaad vooral voor de lekker. Er zal best wel wat zooi in zitten. Maar vergis je niet in wat er allemaal in vlees gepompt wordt. Een naturel stukje vlees tot zover (even de hormonen- en antibioticadiscussie daargelaten), maar alles dat bewerkt is, worstjes/schnitzels etc. kan je net zo goed vega eten.