Kerstdiner 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:43

bobje26 schreef:
[ [url=m/RniFbS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij hebben gisteren kerst gevierd. Ik heb alles zelf gemaakt incl. grand dessert.


Ziet er top uit!


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:11

Wow ziet er goed uit bobje, knap allemaal zelfgemaakt. Wat is die zwarte rand aan de ravioli?

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:39

EedihcrO schreef:
Kerstavond komen er vrienden en maak ik risotto. Meestal eet ik daar een biefstukje bij, maar mag geen rood vlees nu (doorbakken vind ik echt niet lekker). Wat zou er nog meer lekker bij zijn?


Ben je zwanger? In dat geval gefeliciteerd.

Wat bijna niemand weet is dat de bacterien die je als zwangere niet mag eten dood gaan op 2 manieren namelijk verhitten ( en dus biefstuk ala schoenzool) en bevriezen. In dat geval moet je het 48 uur invriezen bij -18 en dan kun je het gewoon half doorbakken eten. Dit heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap nooit geweten. Bij de 2e zwangerschap heb ik dit dus wel gedaan en daardoor een top kerst kunnen vieren.

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:27

EedihcrO schreef:
Er komen allemaal lekkere dingen voorbij zeg.

Voor de cocktailsaus, ik doe er ook altijd een beetje worcestershire doorheen voor wat smaak. Of, als je iets pittiger wilt, harissa. En verse zwarte peper. Als ik hem dit jaar al maak (oud en nieuw), wordt het helaas een virgin variant en die vind ik vaak toch een stuk minder lekker.

Ik ben nog op zoek naar een groente gerecht. Ik maak haricots vert ivm de kindjes, dat eten ze allebei lekker. Maar wil graag nog iets. We eten parelhoen met calvadossaus en een aardappelschotel uit de oven met appel, bouillon en spekjes. Iemand nog ideeen.

Kerstavond komen er vrienden en maak ik risotto. Meestal eet ik daar een biefstukje bij, maar mag geen rood vlees nu (doorbakken vind ik echt niet lekker). Wat zou er nog meer lekker bij zijn?


Ik maak wel eens pompoenrisotto met gevulde kalkoenrolletjes (met rauwe ham, ricotta, parmezan en kruiden). Erg geschikte combinatie!

Over het gourmetten met zoveel mensen; ziet ze niet zitten ivm walm. Bij 6 man staat het al blauw, laat staan bij ruim het dubbele :')

Ik heb nu voor gesteld om een Mexicaans thema te doen met tacos, tortilla en diverse stuffings...

When nothing goes right,

go left.

EedihcrO

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:24

Bedankt voor de tips :) . Heb je een recept voor de risotto Rytir? Klinkt wel heel goed. De rolletjes ook. Zal hier een beetje aangepast worden ivm een allergie voor Varkensvlees, maar dat mag de pret niet drukken.

En die lucht, die hangt er toch wel, ook met 6 man. Denk dat dat weinig verschil maakt. Maatje Mexicaanse thema klinkt ook goed. Met dat vlees van Emmaa_ erbij en je bent een heel end denk ik.

Malih, bedankt voor de tips mbt de biefstuk. Ik heb nog wat in de vriezer en die kan ik, mist net iets verder doorgebakken dan ik normaal doe, dus gewoon eten :9 . Vorige keer kwam mijn zus koken in de kraamweek. Toen ze vroeg wat ik wilde eten zei ik al, BIEFSTUK! Maar bakken hoeft niet, eet hem zo wel op :P . Ik mis praktisch niks, alleen mijn biefstukje zo nu en dan.
Met kerst parelhoen, dus dan geen issue met rood vlees. Tweede kerstdag uit, dus dan neem ik een stoofschotel oid.

<3 06-07-2017 E. <3
<3 19-05-2019 J. <3

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:46

Afbeelding

Ik ben begonnen met de kerst tafel, we zijn met 19 en we gaan dus gourmetten. Niet in huis, maar onze schuur is een soort party ruimte dus daar vieren we het !

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:28

Je kunt eerst gewoon een basis risotto maken; ui/ sjalot en knoflook fruiten in boter en olijfolie en vervolgens risotto rijst met een scheut droge witte wijn. Daarna als bouillon kippen boullion gebruiken als vocht. Aan het einde voeg ik ontdooide pompoenblokjes toe (Van de ah) maar je kunt ook vers gebruiken. Die moet je alleen eerst roosteren voor je het aan de risotto toevoegt want anders heb je harde pompoen :Y) Risotto afmaken met parmezaanse kaas en peper.

Voor de rolletjes kun je kalkoenfilet gebruiken welke je tussen wat folie platslaat maar ook kalkoenschnitsel (zonder panneer uiteraard). Hierop een laag met ricottamix. Ik doe zelf wat knoflook, citroensap en beschikbare kruiden uit de tuin (zoals salie, bieslook, peterselie, tijm en of oregano). Hierop een laag rauwe ham. Laagjes kunnen ook andersom of de ham aan de buitenkant maar dit geeft bij mij het mooiste resultaat.

Afbeelding

Vervolgens rol je de boel op met saté prikkers of rollade touw


Afbeelding

Hierna bak je ze iig aan in de pan. Je kunt ze ook verder laten doorgaren maar ik vind de oven makkelijker. Afhankelijk van de dikte nog 20-30 min op 180 graden.


Afbeelding
Kleuren zijn minder 1980 hoor, wat fleuriger :')

When nothing goes right,

go left.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:49

Ik denk dat ik jouw recept ga pikken voor 2e kerstdag Rytir ik zocht nog iets met gevogelte. *D

Inmiddels heb ik het menu voor beide kerstdagen voor elkaar zal hem vanavond eens plaatsen.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:27

Hi allemaal,

Ik kom even binnen vallen met een vraagje, ik zit er aan te denken om mijn plannen te veranderen naar een kerst buffet, nu wou ik vlees en vis doen en dacht ik aan iets van garnalen spiesjes.
Nu ben ik zelf geen vis eter en zit ik dus op de AH site even te zoeken naar welke garnalen nou geschikt zijn voor op een spiesje, alleen voor mij lijkt het allemaal het zelfde.

Wie helpt mij?? :P


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:29

Ik ben een zeikerd maar haal middelgrote bij de visboer. Die bij de ap smaken allemaal naar water.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:34

Mee eens :j
Ik zou ook even bij de visboer binnenlopen en vragen om een middelgrote sortering. Als je zegt dat je er spiezen van wilt maken dan weten ze wel welke maat daar het meest geschikt voor is.
Ga je ze ook nog marineren? Ze zijn het lekkerst als je ze de avond ervoor al in de marinade legt. 's Ochtends nog even omkeren en dan zijn ze echt fantastisch!

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:58

Hmm ja ik snap jullie. Ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar hier een visboer zit maar ik zit ook echt met een budget, maar zoals ik zei niet bekend mee dus scheelt het heel erg in prijs..?
Ik heb nog geen idee wat ik er mee ga doen eigenlijk dus als je nog tips hebt is welkom :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:40

Avanti schreef:
Wow ziet er goed uit bobje, knap allemaal zelfgemaakt. Wat is die zwarte rand aan de ravioli?


Dat is de zwarte inkt! Dus combi tussen inktpasta en normaal. *D Die kwam trouwens wel uit een pakje... helaas. Ik redde het niet om verse pasta te maken (ik heb nog nooit zo veel gekookt achter elkaar) dus dan maar even zo.

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:38

Annet_Dottie schreef:
Hmm ja ik snap jullie. Ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar hier een visboer zit maar ik zit ook echt met een budget, maar zoals ik zei niet bekend mee dus scheelt het heel erg in prijs..?
Ik heb nog geen idee wat ik er mee ga doen eigenlijk dus als je nog tips hebt is welkom :x


Paddepoel of de markt in de stad!

<3

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:43

En onze kerstdiners:

Kerstavond:

* Courgettesoep
* 2 soorten vlees, aardappelgratin, salade en broccoli
* Toetje dat ons bezoek meeneemt

1e kerstdag

* Gevulde avocado met zalm
* Bospaddestoelensoep
* Beef Wellington, aardappelgratin, stoofpeertjes, spruitjes, salade
* Pavlova met vers fruit

Tweede kerstdag

* Mosterd soep
* Nog kiezen wat t word
* Koffie met een likeurtje en chocolaatje

<3

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:40

Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt, maar ben er nog niet helemaal over uit.
Heb nog wel even gelukkig (29e doen we het pas) dus heb nog tijd.

Toch even hier mijn idee misschien hebben jullie verder nog tips!
Ik wil nu dus een soort buffet maken, wel gewoon met voorgerecht soep en nagerecht chocolade cheesecake mousse met ijs.

Nu zit ik dus te brainstormen maar ik heb het idee dat ik wat mis in dit rijtje, kan er alleen niet opkomen wat.
Ben zelf geen vis eter, familie is daar gemengd in maar zijn vooral alles eters dus daarom besloten om anders toch de garnalen te vervangen door zelfgemaakte gehaktballetjes.

Komt ie :

Voor :

Courgette soep, komt ook stokbrood met kruidenboter op tafel die gewoon blijft staan.

Hoofd/buffet ideeën :

Mini quiches
Gevulde kip uit de oven
Caprese spiesjes
Pommes Duchesse
Aardappelsalade
Broccoli
Spruitjes met spekjes en mosterd
Gehaktballetjes in tomatensaus
Stoofpeertjes gemaakt door mijn schoonzus

Hebben jullie zoiets van in dit rijtje mist er nog wat? Gil vooral want ik heb dus het idee dat er wat mist _O- alsof het nog niet genoeg is, maar kan altijd nog geschoven worden natuurlijk!

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:04

Alvast even mijn voor en hoofdgerecht geprobeerd.

Afbeelding
Zelfgemaakte ravioli met een vulling van pompoen en parmezaanse kaas. Daarvoor heen een salie boter.
Voor kerst worden het er 3 per persoon.

Afbeelding
Hoofd: kogelbiefstuk met uitgebakken pancetta, saus van geroosterde paprika, geroerbakte spinazie en pijnboompitten. Hierbij ga ik nog geroosterde bloemkool serveren en pomme duchess.

Bella (v.Fonne Mundig R)
Nickie (v.Amigo 188) Rijsa (v.Marnehoeve's Everest)
<3

Westhof

Berichten: 2900
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:15

Kerstdiner met de vriendengroep dit jaar. Toetje stond hier nog niet bij, dat wordt stoofpeer met stroopwafel en kaneelcrème.

Afbeelding

Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:16

Als t toch nog niet geprint is zou ik vinaigrette op deze manier schrijven :)

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:24

Bij je spoom zou ik gaan voor smaakpapillen neutraliseren of tot rust te brengen. Die komt overigens doorgaans voor het hoofdgerecht.
En er staat 1 keer te veel te.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:51

Hier is het ei inmiddels ook gelegd.....

Voor de 24e:

Amuses met champagne
- komkommer rolletjes met gerookte forel mousse
- kastanje champignons met kwartelei
- gevulde cherrytomaatjes met roomkaas, pijnboompitten omwikkeld met rauwe ham
- escargots
- lente ui Poffertjes met kreeft
- rosbief rolletjes met rucola en pijnboompitten

Voorgerecht met sauternes
- foie gras met toast en gekonfijte vijg

Soep met chardonnay
- kreeftenbisque

Hoofdgerecht met chardonnay
- pappardelle met kreeft en truffel-room saus

Nagerecht met champagne
- traditionele kerst buche
- sneeuwbombe
- 13 desserts de provence

Koffie of thee met kerst chocolade


Voor de 25e:

Uitgebreide kerstbrunch
- verschillende broodsoorten
- hartig beleg
- zoet beleg
- nutella ster
- kerst tulband

en s avonds:


Voorgerecht met sauternes
- foie gras met toast en gekonfijte vijg

Hoofdgerecht met margaux of st emilion
- traditioneel gevulde kalkoen met bijgerechten (zoete aardappel puree, haricots verts, cranberry saus, stoofperen etc)

Kaasplank met port
- 5 verschillende kazen
- jams en chutney
- breekbrood en dadelbrood

Nagerecht met champagne
- traditionele kerst buche
- sneeuwbombe
- 13 desserts de provence

Koffie of thee met kerst chocolade

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:26

Annet_Dottie schreef:
Hmm ja ik snap jullie. Ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar hier een visboer zit maar ik zit ook echt met een budget, maar zoals ik zei niet bekend mee dus scheelt het heel erg in prijs..?
Ik heb nog geen idee wat ik er mee ga doen eigenlijk dus als je nog tips hebt is welkom :x


Goede garnalen zijn best duur, het is geen budgetvriendelijk gerecht.
Als je toch voor de diepvriesvariant kiest, dan zou ik zoiets nemen: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... nalenspies
Smaakt naar niks, maar kost ook niks. Je hebt ook duurdere varianten, maar die smaken ook naar niks, dus dat maakt niet echt verschil :))
Met een marinade breng je het dan op smaak (bijv. kruiden, knoflook, olijfolie).

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:54

Als je lekkere garnalen wilt kan ik de rode Argentijnse garnalen aanbevelen.

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:49

Ik vier kerstavond bij mijn ietwat aso schoonfamilie en de eetlijst is binnen.

Alles wat er maar in croissantdeeg kan wordt meegenomen :')

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:07

Eetlijst?!

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers