Glutenvrij kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:36

Sophievhouw schreef:
FuGeLiCu schreef:
Ik zoek eigenlijk nog een goed recept om wafels te maken. Zowel die lekkere dikke waar je ook fruit en ijs bij kunt eten en de dunne die je oprolt tot nieuwjaarsrolletjes. Iemand hier misschien goede ervaringen met een recept?


Zoek het op op internet en vervang de 'gluten-dingen' door glutenvrije producten :D


Helaas is het niet zo simpel. Glutenvrij meel reageert heel anders als glutenvol meel. En dan verschilt het ook nog welk merk of welke meelsoort je gebruikt. Heb het al met meerdere recepten op deze "simpele" manier geprobeerd en de ervaring heeft me tot nu toe altijd geleerd, zomaar 1 op 1 vervangen van meel werkt echt niet.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:40

Het zelfrijzend bakmeel van AH is wel heel fijn!

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 17:45

Er moet echt genoeg ei in dat scheelt ook heel veel.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:11

FuGeLiCu schreef:
Zoals gezegd, het recept voor pepernoten. Ik ga ze vanmiddag weer voor het eerst bakken dit jaar. Ik weet even niet meer precies hoeveel pepernoten je met elke hoeveelheid beslag krijgt, maar het zal vast niet voor niets zijn dat ik drie hoeveelheden heb opgeschreven, er staat me iets bij dat ik met het hele beslag ook echt een hele berg pepernoten had :=. Ik begin vandaag maar met de middelste hoeveelheid, haha.

Glutenvrije knapperige kruidnoten/pepernoten

Ingrediënten

Heel beslag
250 gr gv zelfrijzend bakmeel
150 gr boter
118 gr basterdsuiker
1½ el speculaaskruiden
50 ml melk

Half beslag
125 gr gv zelfrijzend bakmeel
75 gr boter
59 gr basterdsuiker
¾ el speculaaskruiden
25 ml melk

Een derde beslag
83 gr gv zelfrijzend bakmeel
50 gr boter
39 gr basterdsuiker
½ el speculaaskruiden
16 ml melk


Bereiding
• Verwarm te oven voor op 180˚C.
• Smelt de boter
• Meng het meel met suiker, speculaaskruiden, gesmolten boter en melk.
• Roer met een pollepel totdat alles goed gemengd is.
• Maak met de hand kleine balletjes deeg voor 1 kruidnootje uit de kom, vorm tot een balletje en druk plat/vorm op het bakpapier
• Bak 12 minuten in een oven van 180˚C, laat afkoelen op een rooster.




Held!! _/-\o_ _/-\o_

Ik had zelf de moed nog niet om te gaan bakken, maar mijn zus (naja zwager) wilde graag gaan bakken maar wist niet hoe. K zeg wacht iemand op Bokt had een recept. En ja hoor met jouw recept waar je oh zo handig ook kleine hoeveelheden bij gezet had uitgeprobeerd en super lekker. Ze lopen wel behoorlijk uit dus ze worden wat platter en ik vind ze iets zachter/brosser dan gewone, maar lekker zijn ze wel. Bedankt! *\o/* <3

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:10

Klopt, ze lopen idd wat uit. Dat was ik zelf ook even vergeten van vorig jaar, dus mn eerste plaat waren ook redelijk platte pepernoten :)) De tweede plaat was iets beter, heb het iets meer balletjes gelaten ipv plat gedrukt. Ze zijn inderdaad duidelijk brosser als de glutenvolle pepernoten, maar tja, dat is bijna alles wat gv is. De smaak is echt pepernoot en daar gaat het om, hihi!

Heb hier al het verzoek gehad of ik ze volgend jaar ook niet met gluten kan maken ipv dat we ze uit de winkel kopen.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:40

Toch maar weer een poging dit topic actief te krijgen {:)

Zijn jullie er al uit wat je eet met kerst? Hier wel redelijk. Niet te ingewikkeld met een kleine van 1,5 erbij.

Ik ben al wat aan het rondzoeken naar een recept voor nieuwjaarsrolletjes. Ik maakte ze altijd al zelf, kon vorig jaar de moed niet verzamelen om het uit te zoeken en proberen, daarom nu een nieuwe poging. Het probleem is ook een beetje dat ik nog niet echt een bloem soort heb gevonden die ik prettig vind, welk merk bloem gebruiken jullie meestal?
(de bloem van lieke is vrij krijg ik echt heule droge baksels van, AH eigen merk is redelijk, alleen soms een niet te verklaren branderige nasmaak die lang blijft.)

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:08

FuGeLiCu schreef:
Toch maar weer een poging dit topic actief te krijgen {:)

Zijn jullie er al uit wat je eet met kerst? Hier wel redelijk. Niet te ingewikkeld met een kleine van 1,5 erbij.

Ik ben al wat aan het rondzoeken naar een recept voor nieuwjaarsrolletjes. Ik maakte ze altijd al zelf, kon vorig jaar de moed niet verzamelen om het uit te zoeken en proberen, daarom nu een nieuwe poging. Het probleem is ook een beetje dat ik nog niet echt een bloem soort heb gevonden die ik prettig vind, welk merk bloem gebruiken jullie meestal?
(de bloem van lieke is vrij krijg ik echt heule droge baksels van, AH eigen merk is redelijk, alleen soms een niet te verklaren branderige nasmaak die lang blijft.)


Ik vind het meel van Schär, erg fijn, alleen het is niet zelfrijzend.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 17:30

Glutenvrijemarkt heeft oliebollen en feest brood. Ik vind schar meel ook fijn om mee te bakken.

Aldira

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:40


FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:51

Welk meel van schar gebruiken jullie dan? Mehl farine of Mehl C? Moet het dan beide online bij een gv webshop gaan bestellen, want de AH's en Jumbo's hier hebben het niet.
Dat het niet zelfrijzend is geeft niet, doe ik er bakpoeder bij.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:19

Heel basic:
Kerstavond wraps, vegetarisch.
Vriendin komt bij mij koken.

1e kerstdag waarschijnlijk glutenvrije pannenkoeken (met lactosevrije melk) met 5 mensen.
Waarvan twee met een scala aan voedselintoleranties en allergieën. Met glutenvrije pannenkoeken valt met beide goed uit te komen...
(Oa lactose, glucosefructose en nog wat leuke extra's)

2e kerstdag weet ik niet, dan zijn we elders.


Is niet echt een luxe kerstmenu ofzo. Maar goed genoeg, toch lol en makkelijk in te spelen op alle verschillende behoeften...

Froukje_J

Berichten: 2189
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:29

Wij gaan lekker gourmetten met de kerst lekker standaard maar wel volledig glutenvrij te maken! Wat ook altijd goed in de smaak valt is kip rollade er zijn verschillende glutenvrij oa van de lidl

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:31

Welk meel van schar gebruiken jullie dan? Mehl farine of Mehl C? Moet het dan beide online bij een gv webshop gaan bestellen, want de AH's en Jumbo's hier hebben het niet.
Dat het niet zelfrijzend is geeft niet, doe ik er bakpoeder bij.

Hier ook niet al te ingewikkeld met een kleine erbij. Eerste kerstdag aardappelgratin met broccoli, varkenshaas in spek met champignon saus, zelfgemaakte appelmoes en stoofpeertjes. Tweede kerstdag rosti sterretjes, boontjes met spek en waarschijnlijk is er nog appelmoes en stoofpeer over van 1e kerstdag.

En in het weekend ergens nog kaaspuree met groente en rollade. Dat is ook een tip trouwens, maggi heeft kaaspuree en puree met provinciaalse kruiden, zijn beide gv.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:52

Albert heijn heeft ook meel zit in een blauwe doos.Je kan daar van alles mee maken, ook wafels.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:06

Ze hebben bij de AH glutenvrije kerststol en die is erg lekker! Aanradertje voor de kerstdagen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:11

Oh dat is lekker, ik heb net alles voor de kerst besteld bij glutenvrije markt.Ook een amandelstaaf en slagroom van rijstemelk en oliebollenmix.

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:31

Ik ben op zoek naar glutenvrije wraps voor hapjes. Nu weet ik dat die van Scharr niet te eten zijn.
Hebben jullie tips voor welke wel lekker zijn of evt geslaagde zelf maak recepten?
Ik heb boekweitmeel in de kast liggen..

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:45

Op Google staan verschillende recepten misschien moet je er gewoon 1 uit proberen.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:36

Frensie schreef:
Ze hebben bij de AH glutenvrije kerststol en die is erg lekker! Aanradertje voor de kerstdagen.


Bij de lidl hebben ze dit ook :)

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:57

Love_Rosie schreef:
Ik ben op zoek naar glutenvrije wraps voor hapjes. Nu weet ik dat die van Scharr niet te eten zijn.
Hebben jullie tips voor welke wel lekker zijn of evt geslaagde zelf maak recepten?
Ik heb boekweitmeel in de kast liggen..


Klinkt raar, maar je moet gewoon heel dunne pannenkoekjes maken met wat dunner beslag, erg lekker :9

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 21:58

Lidl krijgt volgend jaar glutenvrij in de diepvries. Pizza en visticks en meer dingen.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:45

Oh echt? Standaard gewoon? Dat zou super zijn! (En hopelijk een opstapje naar standaard gv brood, meel en koekjes in het assortiment!)

Ik zal de rolletjes gaan proberen met het meel in zak van AH gv denk ik.

Welk merk bladerdeeg vinden jullie het beste? Wil misschien bladerdeeghapjes maken met brie, cranberrie en walnoot.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:12

Ja het blijft in hun assortiment.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:55

Super van de Lidl!

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:54

Dat is fijn zeg! :j Ben zeker tevreden over de gv producten die tot nu toe een paar keer per jaar bij hen te verkrijgen zijn.