Smoothies!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 15:26

Al jaren hoor ik het. Smoothies. Lekker, gezond... en nu wil ik eigenlijk weleens beginnen met zo'n smoothie.

Blender heb ik op het oog (joh, wat een dingen om rekening mee te houden! Slowjuicer of blender, wil wat voor kan, wat voor standen, hoe sterke motor :') )

Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer qua recepten. Verschillende soorten vezels en suikers, en zaadjes met dure namen... help!

Wat is nou een gezonde (al dan niet vezelrijke) smoothie, en wat is volgens jullie vooral heel lèkker?

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:29

Een handvol spinazie, een banaan, 200 ml amandelmelk (of 100 ml melk en 100 ml water) en dan evt nog wat ander fruit (zomerfruit, nog een banaan, een appel, een kiwi, meeste is er wel heel lekker bij). Dan kun je ee nog een paar eetlepels havermout, een eetlepel lijnzaad en een theelepel chiazaad doorheen doen voor de vezels en de bite als je wil, maar is niet eens per se nodig.
Wordt gifgroen, maar je proeft de spinazie niet eens :D

Wat wij ook lekker vinden is een peer, een banaan, sinaasappelsap en optimel vanilleyoghurt :9
Laatst bijgewerkt door Britt op 22-11-18 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:29

Ik maak altijd eigenlijk gewoon een basisrecept. Bevroren zomerfruit (bij de AH een kilo voor 3 euro), een banaan en water of sinaasappelsap. Als ik er vezels in wil gooi ik er een hand havermout in.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:43

Mijn standaard smoothie bestaat uit:

- 2 flinke handen diepvries spinazieblokjes
- 2 flinke handen diepvries boerenkoolblokjes
- 1 banaan
- hand havermout
- klein scheutje limonadesiroop (ik gebruik CoolBear, gezondste limonade die ik heb kunnen vinden)
- water

Vaak voeg ik er nog iets aan toe zoals:
- rode bieten
- wortels
- venkel
- diepvries avocado stukjes
- diepvries pompoen stukjes

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:03

Hier ook altijd een banaan, en daarbij ligt het eraan wat ik in huis heb. Spinazie of boerenkool, bleekselderij, wortel, appel, bosvruchten/aardbei/kers/framboos uit de vriezer, peer, druiven, sinaasappel, mango, avocado.. en dan vaak nog wat havermout erdoor.
Yoghurt doe ik er ook wel eens bij, of plantaardige melk als het te dik is.

Ik heb zowel een blender als een slowjuicer, en beide enorm fijn! In de slowjuicer kunnen geen bananen, dat is echt voor drinksapjes.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:28

Hier maken we in het weekend altijd alles voor één week en doen dat in Jodekoekenblikken de vriezer in. Avond van te voren uit de vriezer en dan hebben we beide een ontbijt.

Basisingredienten:
> Bevroren blokjes boerenkool en spinazie
> Bananen
> Peren
> Kiwi's
> Avocado
> Beetje citroen

Dan wisselen we af per (seizoens)fruit met:
> Ananas
> Mango (meestal vriezer)
> Blauwe bessen (grootverpakking vriezer)
> Perzikken
> Fruit wat we teveel hebben en 'op' moet of voor de vulling: appels, mandarijn, sinaasappel
> Druiven

In de ochtend gooi ik er nog drie flinke schappen havermout, gebroken lijnzaad en gecrunste amandelen bij. Daar doe ik het prima op tot de lunch!

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:34

Ik heb geen specifiek recept (ik gooi meestal alles wat ik heb door elkaar) maar ik vind het wel leuk om jullie recepten te lezen, dus ik volg!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:06

Ik maak altijd maar 1 smoothie, en het is simpel: avocado + mango. Soms sinaasappelsap (vers) erbij of ijsblokjes. Voila!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 17:19

Veel interessante dingen :) Diepvries spinazie… tuurlijk, wat slim!eEn handig; in het weekend voor de hele week maken :j

Ik was al bang dat de buren niet blij zouden worden met mijn geblender in de ochtend :')

Nou, dat wordt dus flink aan de slag en jullie recepten uitproberen!

Ik lees veel van jullie over een handje havermout, kunnen zemelen ook? Lijkt me wel, maar misschien is iemand al eens op dat briljante idee gekomen en smaakt het to-taal niet

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:42

Qua smaak vind ik alles wegvallen, wij doen er best wat zoet fruit in. Gewoon een beetje proberen, je eet/drinkt het makkelijk weg. Eigenlijk smaakt heel veel. We hebben één keer een groente erin gedaan en dat vond ik vreselijk, maar ik kan me niet meer herinneren wat het was...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:47

Ik gebruik simpel staafmixer werkt net zo goed. Ik val vaak terug op smoothies ivm dwarse maag. Ivm allergie mag ik niet veel hebben,

Maar favoriet hier, sinaasappelsap, banaan, abrikozen en wat kokosmelk of geraspte kokos. Kan ook met perziken. Lekker. Vroeger ook met wortel gedaan. Daar kun je van alles ingooien. En een staafmixer neemt niet veel ruimte in

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:51

Ik mik er ook vanalles in. Boerenkool, spinazie, bieten, winterpeen, venkel, appel, mandarijn niem maar op.

Banaan is wel mijn basis, samen met verse gember en een stuk of 7 dadels. En eigenlijk altijd wat bite erin met noten of zaden.

Moet wel toegeven dat ik een grote eter ben, dus echt een smoothie van 700 ml per ochtend gebruik. Denk dat de meesten daar wel twee dagen over doen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:55

Nou 700ml krijg ik makkelijk weg, maar dat is echt wat teveel :D. Eigenlijk weet ik niet precies hoeveel we pakken, maar ik gok zo ongeveer 300ml. Ik heb een keer berekend, 400 calorieën ongeveer. Wij doen het nu drie jaar, maar ik blijf het echt lekker vinden en er elke ochtend naar uit kijken! Het probleem was dat ik brood echt niet weg kreeg en dan een uur voor de lunch al trek had.

Voorheen maakten we elke avond met de staafmixer een smoothie, nu doen we drie keer de blender laten draaien en dan overgieten in bakken.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:02

Ik heb deze blender met drinkbekers <3
Dat ding is zo geweldig fijn! Vooral met meerdere personen.
Ik vul 's avonds een beker met fruitblokjes en groente en havermout, die zet ik in de koelkast met het deksel erop, en 's morgens hoef ik em maar op de blender te zetten en binnen een halve minuut heb ik een super verse smoothie <3 En mijn vriend doet hetzelfde met het fruit dat hij zelf lekker vindt.
En hij is enorm makkelijk schoon te maken.
Eerder had ik een grote blender die bij mijn keukenmachine hoort, die heb ik nog steeds eigenlijk, maar ik gebruik hem niet meer omdat de kleine gewoon zo super fijn is.

Anoniem

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:04

Ik zou persoonlijk niet blenderen voor de hele week en dat laten staan. Ik vind ze vaak al niet meer lekker als ze langer dan een half uur gestaan hebben. Denk ook dat Sakura het meer had over het fruit in porties doen en dat invriezen, zodat ze niet hoeft te snijden ofzo.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:12

Banaan, kokosmelk light, sap van 2 sinaasappels, bevroren frambozen.

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:30

Ik doe vaker avocado met banaan en cacao en wat ahoornsiroop, voor een chocoversie. Of havermout met amandel melk en banaan en dan kaneel erdoor. Ook wel vaker met bevroren fruit en dan amandelmelk en banaan ofzo. Banaan met spinazie en ahoornsiroop (ofzo) is ook lekker vind ik altijd. Eigenlijk gooi ik maar gewoon wat door elkaar. :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:54

Emmaa_ schreef:
Ik zou persoonlijk niet blenderen voor de hele week en dat laten staan. Ik vind ze vaak al niet meer lekker als ze langer dan een half uur gestaan hebben. Denk ook dat Sakura het meer had over het fruit in porties doen en dat invriezen, zodat ze niet hoeft te snijden ofzo.


Geheel geblenderd en al in de vriezer :j

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 20:19

Helaas had de winkel de blender toch niet op voorraad, dus ik moet tot morgen wachten voor ik in het smoothie-avontuur kan duiken ;)

Als hij echt veel herrie maakt, ga ik toch ook voor de invries-methode van Sakura789. Onze huizen zijn gehorig en mijn smoothie-genot moet ook niet ten koste van het slaapgenot van mijn buren gaan.

Bij de Lidl hebben ze (nu?) ook ingevroren fruit. Ik heb meteen wat ingeslagen, en voor De Eerste Zelfgemaakte Smoothie liggen banaan, spinazie, sojamelk en havermout al klaar :j

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:56

Yoghurt, banaan, aardbei, framboos, havermout en sesamzaad :D . Dat vulr heel goed :j .
Mijn blender maakt overigens ook vrij veel herrie maar toen ik nog in een appartemenr woonde is daar nooit overlast van ervaren. Ik maak(te) het dus gewoon elke ochtend vers :) .

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:45

Oeh ik ontbijt graag met een smoothie!
Ik doe altijd yoghurt of kwark met een beetje rijstmelk en dan qua fruit net wat ik in huis heb.
Vaak diepvriesfruit haha :))

Gisteren had ik een Pumpkin Spice smoothie gemaakt:
1 banaan
Pompoenblokjes (op gevoel, geen idee hoeveel)
Paar eetlepels kefir yoghurt
Scheut rijstmelk
2 eetlepels amandel proteïne (dit hoeft uiteraard niet maar mijn spieren doen het er goed op :P )
2 theelepels gingerbread kruiden
Afbeelding

Ik heb ook altijd cacaopoeder (niet nesquik ofzo maar rauwe cacaopoeder) en gemalen kokos in huis, doe ik er ook vaak doorheen.

Smoothie met spinazie heb ik nog niet aangedurfd := maar ga ik ook zeker eens proberen want dat vult wel beter dan alleen fruit denk ik.

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:59

Ik ontbijt minimaal 4x per week met een smoothie :D Superlekker en ook makkelijk in de auto!

Ons basisrecept (voor 2 personen)
-500ml biologische magere kwark
-60 gram havermout
-200ml sinaasappelsap
-250 gram diepvriesfruit (wisselend voor verschillende smaakjes)

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:28

Sakura789 schreef:
Nou 700ml krijg ik makkelijk weg, maar dat is echt wat teveel :D. Eigenlijk weet ik niet precies hoeveel we pakken, maar ik gok zo ongeveer 300ml. Ik heb een keer berekend, 400 calorieën ongeveer. Wij doen het nu drie jaar, maar ik blijf het echt lekker vinden en er elke ochtend naar uit kijken! Het probleem was dat ik brood echt niet weg kreeg en dan een uur voor de lunch al trek had.

Voorheen maakten we elke avond met de staafmixer een smoothie, nu doen we drie keer de blender laten draaien en dan overgieten in bakken.


Ik zit ook zo ongeveer op 350-450 kcal (afhankelijk of ik er wel of geen noten bij doe). Maar met ca 300 -400 ml water erbij kom ik toch op 700 ml.

Diegene die er pompoen bij deed, kook je dat eerst?

Ik ga eens op zoek naar ingevroren kersen en andere ideeën.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:39

Die zakjes van de Lidl zijn fijn. Die gebruiken wij regelmatig. Ik doe er wel altijd een banaan nog bij. En verder water en soms wat multivit sap. Groente wisselen we. Spinazie, sla, andijvie etc.

Let er met de blender ook op of hij geschikt is voor ijs. Ik was ongeduldig en wilde niet wachten tot alles gesmolten was en nu is de blender stuk.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Smoothies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:42

Heel simpel, maar altijd goed

Aarbei, banaan, en sinaasappelsap