Coeliakie recepten en tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:32

Bokkers, mag ik jullie om advies vragen?
27 augustus wil ik trakteren op mijn werk maar ik heb 2collegas met glutenproblemen waaronder 1 met coeliakie. Voorheen kwam ik weg met een beetje bloem in een recept voor collega 1, maar dat gaat met deze dame dus niet meer lukken.
Met wat voor gebakrecepten maak je jullie nou blij? Zag hier al wat dingen staan dus ga daar nog ff goed naar kijken maar zag ook veel toch wel healthy opties staan.

https://www.donnahay.com.au/recipes/rec ... ingue-cake
Zelf maak ik deze altijd graag, ik twijfel om de 50gr bloem te vervangen voor volledig amandelmeel omdat dat er al in zit maar vraag me af wat het gevolg daar van zou zijn op het eindresultaat. Wie oh wie kan me uit de brand helpen?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:43

Het is een shock, het idee geen gluten meer te mogen vond ik. Maar ben er nu helemaal aan gewend, echt geen probleem.
Ik eet gewoon heel veel verse groenten en kikkererwten als basis, daarnaast van alles en nog wat. Alleen is snoepen lastiger geworden, wat ik niet erg vind.
Een hele makkelijke brownie kun je maken door een pot zwarte bonen te mixen in keukenmachine/blender met een paar scheppen cacao en kokosbloesemsuiker, evt. met wat sinaasappel. In de oven en klaar.
Bij de groene vrouw kun je het recept vinden.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:55

secricible schreef:
Bokkers, mag ik jullie om advies vragen?
27 augustus wil ik trakteren op mijn werk maar ik heb 2collegas met glutenproblemen waaronder 1 met coeliakie. Voorheen kwam ik weg met een beetje bloem in een recept voor collega 1, maar dat gaat met deze dame dus niet meer lukken.
Met wat voor gebakrecepten maak je jullie nou blij? Zag hier al wat dingen staan dus ga daar nog ff goed naar kijken maar zag ook veel toch wel healthy opties staan.

https://www.donnahay.com.au/recipes/rec ... ingue-cake
Zelf maak ik deze altijd graag, ik twijfel om de 50gr bloem te vervangen voor volledig amandelmeel omdat dat er al in zit maar vraag me af wat het gevolg daar van zou zijn op het eindresultaat. Wie oh wie kan me uit de brand helpen?

Oeh, die klinkt lekker!
Ik denk dat dat beetje bloem vervangen door amandelmeel niet veel uitmaakt. Zou het bakpoeder wel verdubbelen, voor het luchtige effect.
Zelf vervang ik bloem meestal voor rijstmeel en verdubbel de hoeveelheid bakpoeder of gist. Gaat eigenlijk altijd goed ;)

NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:55

secricible schreef:
Bokkers, mag ik jullie om advies vragen?
27 augustus wil ik trakteren op mijn werk maar ik heb 2collegas met glutenproblemen waaronder 1 met coeliakie. Voorheen kwam ik weg met een beetje bloem in een recept voor collega 1, maar dat gaat met deze dame dus niet meer lukken.
Met wat voor gebakrecepten maak je jullie nou blij? Zag hier al wat dingen staan dus ga daar nog ff goed naar kijken maar zag ook veel toch wel healthy opties staan.

https://www.donnahay.com.au/recipes/rec ... ingue-cake
Zelf maak ik deze altijd graag, ik twijfel om de 50gr bloem te vervangen voor volledig amandelmeel omdat dat er al in zit maar vraag me af wat het gevolg daar van zou zijn op het eindresultaat. Wie oh wie kan me uit de brand helpen?


Let wel heel goed op kruisbesmetting als je iets gaat bakken voor iemand met coeliakie. Mijn vriend heeft het en die kan niet iets eten dat in een ‘niet glutenvrije’ oven is gebakken.

Misschien is je collega niet zo gevoelig, dat zou fijn zijn. Ik heb laatst onderstaande cake gemaakt van Donna Hay en de bloem vervangen voor het zelfrijzend bakmeel van de glutenvrije lijn van Albert Heijn, die was heerlijk! Verder het recept precies gevolgd.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:06

NieneWiep schreef:
secricible schreef:
Bokkers, mag ik jullie om advies vragen?
27 augustus wil ik trakteren op mijn werk maar ik heb 2collegas met glutenproblemen waaronder 1 met coeliakie. Voorheen kwam ik weg met een beetje bloem in een recept voor collega 1, maar dat gaat met deze dame dus niet meer lukken.
Met wat voor gebakrecepten maak je jullie nou blij? Zag hier al wat dingen staan dus ga daar nog ff goed naar kijken maar zag ook veel toch wel healthy opties staan.

https://www.donnahay.com.au/recipes/rec ... ingue-cake
Zelf maak ik deze altijd graag, ik twijfel om de 50gr bloem te vervangen voor volledig amandelmeel omdat dat er al in zit maar vraag me af wat het gevolg daar van zou zijn op het eindresultaat. Wie oh wie kan me uit de brand helpen?


Let wel heel goed op kruisbesmetting als je iets gaat bakken voor iemand met coeliakie. Mijn vriend heeft het en die kan niet iets eten dat in een ‘niet glutenvrije’ oven is gebakken.

Misschien is je collega niet zo gevoelig, dat zou fijn zijn. Ik heb laatst onderstaande cake gemaakt van Donna Hay en de bloem vervangen voor het zelfrijzend bakmeel van de glutenvrije lijn van Albert Heijn, die was heerlijk! Verder het recept precies gevolgd.


Ik ben zelf dietist dus weet idd waar ik op moet letten. Dus de kennis is er, alleen niet de ervaring :D
Toevallig afgelopen week een nieuwe keuken incl oven gekregen en nog niet gebruikt dus durf het wel aan nu :j weet dat ze andere glutenvrije baksels ook eet op het werk dus denk idd dat ze die gevoeligheid ook wel aan kan, maar in dit geval dus ideale situatie.
Zelfrijzend bakmeel glutenvrij ook nog een goeje!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:44

Wij hebben een oven & een combi in de keuken. De oven is glutenvrij terrein, de combi mag mijn vriend voor glutendingen gebruiken als even een worstenbroodje afbakken ;)

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:59

De AH heeft ook pasta´s en lasagne bladen op basis van groente en rijst. Echt super lekker!. Ik vind glutenvrije (mais) pasta altijd zo zacht en ik ben nooit helemaal gevuld, kan wel blijven eten :o . Deze pasta´s hebben een lekker bite. Ik weet niet hoe het heet, maar volgens mij zijn ze gewoon van de AH zelf.


NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:29

secricible schreef:
NieneWiep schreef:
Let wel heel goed op kruisbesmetting als je iets gaat bakken voor iemand met coeliakie. Mijn vriend heeft het en die kan niet iets eten dat in een ‘niet glutenvrije’ oven is gebakken.

Misschien is je collega niet zo gevoelig, dat zou fijn zijn. Ik heb laatst onderstaande cake gemaakt van Donna Hay en de bloem vervangen voor het zelfrijzend bakmeel van de glutenvrije lijn van Albert Heijn, die was heerlijk! Verder het recept precies gevolgd.


Ik ben zelf dietist dus weet idd waar ik op moet letten. Dus de kennis is er, alleen niet de ervaring :D
Toevallig afgelopen week een nieuwe keuken incl oven gekregen en nog niet gebruikt dus durf het wel aan nu :j weet dat ze andere glutenvrije baksels ook eet op het werk dus denk idd dat ze die gevoeligheid ook wel aan kan, maar in dit geval dus ideale situatie.
Zelfrijzend bakmeel glutenvrij ook nog een goeje!


Ik zie nu dat ik de link ben vergeten te plakken haha, het gaat om deze: https://www.donnahay.com.au/recipes/swe ... ghurt-loaf

NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:31

Ik vind de glutenvrije penne van de Lidl trouwens heerlijk, die van de AH wordt inderdaad heel zacht en houdt weinig bite over, ook als je het korter kookt. En die van de Lidl is ook nog eens voordeliger!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:53

Bij de Lidl hadden ze onlangs gluten vrije bakmixen in de aanbieding en bij de Lidl hier hebben ze nog veel dozen staan. De glutenvrije brownies zijn echt heel lekker! Aanrader!

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 13:08

secricible schreef:
Bokkers, mag ik jullie om advies vragen?
27 augustus wil ik trakteren op mijn werk maar ik heb 2collegas met glutenproblemen waaronder 1 met coeliakie. Voorheen kwam ik weg met een beetje bloem in een recept voor collega 1, maar dat gaat met deze dame dus niet meer lukken.
Met wat voor gebakrecepten maak je jullie nou blij? Zag hier al wat dingen staan dus ga daar nog ff goed naar kijken maar zag ook veel toch wel healthy opties staan.

https://www.donnahay.com.au/recipes/rec ... ingue-cake
Zelf maak ik deze altijd graag, ik twijfel om de 50gr bloem te vervangen voor volledig amandelmeel omdat dat er al in zit maar vraag me af wat het gevolg daar van zou zijn op het eindresultaat. Wie oh wie kan me uit de brand helpen?


Waarschijnlijk komt mn reactie te laat en heb je al wat gebakken, dan ben ik benieuwd of het gelukt is en gesmaakt heeft :) . Waar ik direct aan moest denken toen je vroeg of je de bloem volledig kon vervangen door amandelmeel is de zoetheid. Amandelmeel maakt het wel zoeter, weet niet of je taart dan al met al te zoet wordt. Je kunt het proberen door de bloem te vervangen door gv bloem, maar mijn ervaring is inmiddels dat dit helaas vaak niet werkt. Door het ontbreken van gluten moet de receptuur echt anders. Soms helpt een extra ei toevoegen. Extra bakpoeder maakt het weer extra zout, wat ook niet altijd lekker is.
Tja al proberende kom je achter dingen, vooral de dingen die niet werken :+ De oplossing heeft langer nodig.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 13:11


NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:02

FuGeLiCu schreef:
NieneWiep schreef:
Ik zie nu dat ik de link ben vergeten te plakken haha, het gaat om deze: https://www.donnahay.com.au/recipes/swe ... ghurt-loaf


Die ziet er lekker uit! Je hebt hier alleen alle normale bloem vervangen door gv bloem?


Klopt! De zelfrijzend bakmeel van AH Vrij van Gluten om precies te zijn.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:45

FuGeLiCu schreef:
secricible schreef:
Bokkers, mag ik jullie om advies vragen?
27 augustus wil ik trakteren op mijn werk maar ik heb 2collegas met glutenproblemen waaronder 1 met coeliakie. Voorheen kwam ik weg met een beetje bloem in een recept voor collega 1, maar dat gaat met deze dame dus niet meer lukken.
Met wat voor gebakrecepten maak je jullie nou blij? Zag hier al wat dingen staan dus ga daar nog ff goed naar kijken maar zag ook veel toch wel healthy opties staan.

https://www.donnahay.com.au/recipes/rec ... ingue-cake
Zelf maak ik deze altijd graag, ik twijfel om de 50gr bloem te vervangen voor volledig amandelmeel omdat dat er al in zit maar vraag me af wat het gevolg daar van zou zijn op het eindresultaat. Wie oh wie kan me uit de brand helpen?


Waarschijnlijk komt mn reactie te laat en heb je al wat gebakken, dan ben ik benieuwd of het gelukt is en gesmaakt heeft :) . Waar ik direct aan moest denken toen je vroeg of je de bloem volledig kon vervangen door amandelmeel is de zoetheid. Amandelmeel maakt het wel zoeter, weet niet of je taart dan al met al te zoet wordt. Je kunt het proberen door de bloem te vervangen door gv bloem, maar mijn ervaring is inmiddels dat dit helaas vaak niet werkt. Door het ontbreken van gluten moet de receptuur echt anders. Soms helpt een extra ei toevoegen. Extra bakpoeder maakt het weer extra zout, wat ook niet altijd lekker is.
Tja al proberende kom je achter dingen, vooral de dingen die niet werken :+ De oplossing heeft langer nodig.

Nee, het is voor de 27ste dus ga dit weekend aan de slag.
Dus super bedankt. Ik ga amandelmeel gebruiken en zal wat bitterdere chocolade kiezen dan ik normaal doe om de zoetheid te compenseren. Luchtigheid komt in deze taart niet van die 50gram bloem dus ga hopen dat dat dan redelijk in tact blijft. De chocoladelaag is altijd al redelijk compact, de meringue laag erop compenseert daarin dus heb hoop dat dat goed gaat komen. En zo niet rijd ik maandag wel via de supermarkt voor glutenvrije taart uit de vriezer :o

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 13:15

Ik ben erg benieuwd naar je resultaat! Mocht je uiteindelijk naar de supermarkt moeten, Jumbo heeft ook glutenvrij vers gebak, de appeltaart is wel lekker, aardbei vond ik zelf wat te zoet. Of uit de diepvries bij een supermarkt Almondy taartjes, bijv. de daim.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 13:04

Ik ben al wat aan het rondzoeken naar een recept voor nieuwjaarsrolletjes. Ik maakte ze altijd al zelf, kon vorig jaar de moed niet verzamelen om het uit te zoeken en proberen, daarom nu een nieuwe poging. Het probleem is ook een beetje dat ik nog niet echt een bloem soort heb gevonden die ik prettig vind, welk merk bloem gebruiken jullie meestal?
(de bloem van lieke is vrij krijg ik echt heule droge baksels van, AH eigen merk is redelijk, alleen soms een niet te verklaren branderige nasmaak die lang blijft.)

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:39

Ik volg ook even , verder haal ik veel informatie van de facebook groep af, is meteen een tip.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 11:33

Inmiddels een recept gevonden wat ik binnenkort ga proberen, nu nog de juiste soort bloem, welke gebruiken jullie vaak? De schar meel c of mehl farine of nog iets anders?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:22

Ik hoop dat het oké is hier even binnen te vallen.
Voor morgen moet ik voor 35 pers. vanillepudding maken maar 1 kindje is gluten- en lactose intollerant.
Kan ik voor de imperial puddingpoeder de gewone melk vervangen door amandelmelk of lactosevrije melk? Zit ik dan met de glutenintollerantie nog oké?

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:38

Ik zou niet zomaar voor lactosevrije melk kiezen. Die is lactosevrij gemaakt, maar kan bij echt gevoelige mensen alsnog een reactie geven. Met amandelmelk zit je qua lactose safe. Alpro heeft er een die gemaakt is van ongeroosterde amandelen, de is neutraler van smaak dan een amandelmelk van geroosterde amandelen.

Als ik even google op imperial pudding (http://imperialbaking.be/nl/producten/vanille-pudding), dan zie ik qua ingrediënten: maïszetmeel, aroma, kleurstoffen: carotenen en riboflavine

Er staat geen waarschuwing op voor allergenen, dus puur op basis daarvan zou ik zeggen, die is glutenvrij en met amandelmelk ook lactosevrij. Met soyamelk en kokosmelk kan het ook, havermelk mee uitkijken, die kan gluten bevatten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:39

Klopt dat had ik ook gevonden, maar op de doos staat 'kan sporen van tarwe bevatten' alleen kan ik dat dus bij de ingrediënten niet terugvinden.
Daarom dacht ik het hier eens te vragen, misschien is het een verplichte vermelding oid.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:59

Bij sporen van tarwe zou ik geen risico nemen, zelf reageer ik niet direct op een spoortje, maar er zijn mensen die er maar naar hoeven te kijken, bij wijze van spreken en als ziek zijn. In dit geval zou ik even overleggen met de opdrachtgever en desnoods zorgen voor een alternatief voor dat jongetje. Alpro heeft volgens mij ook losse toetjes, volgens hun site lactose en glutenvrij (vanille) zijn en dan in een mooi kommetje doen en dan ben je zeker van je zaak.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:01

De opdrachtgever is mijn hele schoonfamilie die hun kerstfeestje hier in de zaak doen haha, ik vraag liever niet te veel want ik weet dat zij er sowieso al erg veel mee bezig is. Dan maar op safe spelen inderdaad, bedankt voor de input!

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:02

Graag gedaan!