de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:04

Zorg voor een kikker vijvertje aangezien kikkers en padden goede slakken opruimers zijn. Zou heel graag kippen willen, maar vanwege gezondheid geen optie (hypergevoelig voor luchtweg infectie).

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Luxorvalkje
Berichten: 1927
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 05:53

@wittepit

Heb je een pak met schroefdop? (Van sappen, water etc.)
Even goed omspoelen en een half blikje goedkoop bier erin doen.
Dan het pak op zijn zij en ZONDER dop in je tuin leggen (meerdere kan ook)
Na een paar dagen dop erop, pak weggooien en evt. Herhalen

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 06:08

Dat ga ik uitproberen, al is het met deze droogte meer een kwestie van oprapen en weggooien... dus toch bier ;-)


Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:51

Mijn mollen probleem lost ook niet op beest heeft schijt aan de verjager en graaft om de klem heen en zit inmiddels nu al bijna in mijn moestuin. -O-

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:52

Mol doen we hier niks aan tenzij het er te veel worden. Ze eten namelijk ook veel beestjes op waar je anders last van heb.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:54

Mollen vind ik ook juist fijn :j Ze eten alleen insecten, eten al je emelten op en andere larven die graag je moestuin opvreten, en ze maken de grond een beetje los.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:23

Ik vind echt niet fijn mijn grasveld is al half dood door de droogte en de andere helft zit nu vol molshopen. Mijn cavia’s willen toch ook graag nog buiten spelen. Plus heb geen zin om straks alles weer opnieuw in te moeten zaaien. Ook al eerder gehad dat ze mijn planten uit de grond duwen.

Wel al een flinke oogst broccoli geblancheerd en ingevroren in porties. Mijn ma ook maar wat meegegeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:50

Zeer waarschijnlijk kom de mol de emelten opeten die de wortels van je gras op eten. ;)

Ik heb vandaag uitgedeeld en een vriendin is op bezoek geweest op de moestuin. :D Heb schijnbaar al 3 meloentjes hangen. :+

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:07

Ik zit met mijn handen in het haar. Vanaf morgen ben ik tot vrijdag avond weg. Maar hoe moet ik mijn planten dan watergeven? Mijn courgette is met zijn 2de leven beginnen en begint weer bloemen te krijgen. In de pompoen zitten 5 vruchten die nu flink groeien (krijgen 2x per dag water) en ik heb 2 maisplanten staan die nu vrucht aan het ontwikkelen zijn.

Ik kan het aan de buren vragen, maar dan moet ik de waterkraan naar buiten open zetten (ivm grapjassen die de kraan open hebben gedraaid in het verleden met gevolg een waterrekening van 600 gulden zit er nu binnen in huis een afsluiter op) en wat als er weer iemand die kraan open draait? Dan gaan er liters doorheen, over straat enz. En ik mag de rekening betalen.

Flessen vullen met water en deze onderste boven erin zitten? Zodat het water er langzaam in loopt? Is dat genoeg tot vrijdag dat ik ze weer water kan geven? HELP

Ze moeten dus maandag, dinsdag, woensdag en donderdag overleven! Bijna +30 graden en bijna in de volle zon.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:14

Flessen vullen inderdaad :j Liefst van 2 liter. Die lopen langzaam leeg, werkte hier prima.
Ik weet niet meer hoe lang zo’n fles er over doet, maar een paar dagen droogte overleven ze wel. Eventueel even in de schaduw zetten als je iets in potten hebt staan.

Als je van tevoren flink nat maakt en dan worteldoek of een folie over de grond legt dan verdampt het water minder snel.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:13

Ik geef hier mmaar om de dag water. 1 of zelfs 2 dagen overleven ze echt wel zonder als ze daarvoor genoeg hebben gehad :)

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:18

Ik doe ook niet elke dag alleen als ik vrij ben en nachtdienst heb meestal om de dag of om de 2 dagen. Heb tot uur of 8 de zon in de tuin dus kan pas sproeien als die weg is, en soms ben ik dan al naar werk toe. Potten geef ik wel elke dag meestal laat in de middag.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:21

De planten staan verplicht op elke dag een liter. Ik heb ze in het begin inderdaad minder gegeven maar toen zijn ze bijna dood gegaan. Ze zijn nu weer tot leven gekomen en dragen weer vrucht. Nog eens droog laten worden heeft denk ik als gevolg dat ik geen groente meer heb.

Ik heb ze nu flink water gegeven en de flessen erin gedaan. Mocht er morgen veel weg zijn vul ik ze nog een keertje, maar ik vermoed het van niet. Vrijdag bij aankomst gelijk weer een flinke slok...

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:38

Ik heb gisteren zowaar 4 mm regen gehad! Ik blij, plantjes blij *\o/*

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:38

Ik ben in staat om een regendans te doen want hier is er écht geen wolkje te bespeuren. Wel een mooie oogst tot nu toe. De eerste gele tomaten zijn in de vorm van caprese naar binnen gewerkt en als extra toevoeging aan de gazpacho. Lekker! :9 ook de eerste 'zwarte' tomaat is geoogst, die staat vanavond op het menu :+ de erwtjes zijn ook fijn op weg, alleen mijn komkommer heeft het weer moeilijk. Heb nog wat voeding bijgegeven, hij maakt mooie vruchtje maar werpt ze uiteindelijk toch af.. zonde.

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:54

Hier inmiddels het eerste tomaatje geoogst, een gele pruimtomaat (prune jaune). Die wordt dus opgeofferd om zaden te winnen. Dat is voor dit jaar het hoofddoel, zaden winnen van tomaten waar ik weinig tot niets van heb. En dan gelijk testen welke tomaten het onder deze omstandigheden nog goed willen doen :)

Met stip op één tot nu toe: The Amateur :D
Een heirloom tomaat waar ik via via wat zaadjes van heb gekregen. Maar zelfs bij deze temperaturen heeft hij al vier bloemtrossen hangen, dus als de smaak oké is, dan wordt deze volgend jaar zeker herhaald :j

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:24

Ik heb tijgertomaten, die bevallen heel goed! Ze staan hier wel in een kas btw.
Maar ik heb vorige week de eerste lading eraf gehaald, goed voor ca 4 kg. En ik kan nu wel weer zo'n lading plukken, en dan heb ik maar 10 planten met hooguit 1 dief per plant, en aan alle stammen 2 trossen.

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:13

Dat klinkt ook heel goed!
Mijn tomaten staan ook in een kas, maar ik kan door ruimtegebruik en een meetuinierende kat (en dat doet hij nog netjes ook :P) helaas niet zo vroeg met m'n tomaten beginnen als ik zou willen.
Meestal groeit het spul goed, maar de warmte werkt nu wel wat belemmerend merk ik hier. Als ik het einddoel van verse voorraad zaadjes haal, is m'n tomatenseizoen in ieder geval geslaagd :j

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:30

En ik heb er weer 3 potten jam erbij (ongeveer 75% braam, 20% aardbei en 5% framboos). Voor de rest 1 persoons bloemkooltje & rode kool, 7 bieten, blauw zakje stokbonen, geel zakje lage bonen en 1 komkommer (ga het toch weer een keer proberen, maar dan uurtje gesneden plakjes in azijn leggen).
Afbeelding

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 06:13

Ziet er goed uit!
Ik ben jaloers op jouw bramen, die willen hier echt niet groeien..

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 06:19

Vraagje, ik heb dus een tomatenplant (kom ik sinds kort achter), die aardig aan het groeien is nu.
Alleen nu groeit ie zeg maar heel scheef, had ik hem niet via zo een stok moeten laten groeien de hoogte in?
En kan ik dit nog veranderen?


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 06:33

Tomaten moet je aan een stok zetten inderdaad, of bv met een touwtje aan de bovenkant van de kas of aan een rek.
Dat ze scheef groeien maakt niet uit, maar het is wel handig om de bovenkant alsnog even ergens aan vast te leggen zodat ze niet helemaal omvallen als er zware tomaten aan hangen straks.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 07:13

Super, dank je wel voor je snelle antwoord :)

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:57

Je kan tomaten ook over de grond laten kruipen, maar moet je dan geen water geven op de steel. Het zijn voor oorsprong kruipende planten.

De braam heb ik van de week toch even een klein beetje gesnoeid, want die wordt echt te gek. Groeit zelfs nu helemaal buiten de pergola om. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Cabelona

Berichten: 1695
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:59

Ik ondersteun tomaten ook altijd met stokken. Zeker met veel tomaten worden de planten aardig zwaar


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers