de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:02

Wow mijn planten zijn nog vet klein :=

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:54

Ja ik sta er ook van te kijken. Vorig jaar gingen de meloenen echt rampzalig dus had besloten dit jaar alleen watermeloen. Kwamen echt bagger op en niet eens heel vroeg gezaaid. Eind mei pas naar buiten omdat ze nog klein waren. Sinds ze buiten staan gaan ze echter als een speer. Ik zal binnenkort er eens een foto van maken. Staan trouwens wel in de kas. Ik heb ook een plant in de moestuinbak maar die groeit veel minder.


Edit.
Even snel naar buiten gegaan :)
De voorste plant doet wel wat zielig. Zijn 2 rekken en op elk rek 3 planten.
Afbeelding

En dit is de plant buiten

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:29

Vorig jaar gingen mijn tomaten rampzalig en dit jaar komen we er al in om :+ Echt niet normaal wat ik al heb geplukt en gegeten lol :+

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:16

Afbeelding
De witte tomaat blijkt geel te zijn :')

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:47

Zitten die meloenen in panties? Wat slim! Hoe doe je dat precies? Ik had mijn meloenen over de grond kruipen maar dan gingen ze rotten. Hoe laat je ze zo klimmen?

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:07

Ik heb klimnet in mijn kas hangen, maar je zou denk ik ook aanhangernet kunnen gebruiken.

Heb nu eindelijk een die echt steeds meer op een meloen begin te lijken.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:11

Op deze foto kan je het wel een beetje zien hoe het zit. Aan de bovenkant van het rek touw gespannen en daar aan ijzerdraadjes naar beneden. Die ook aan de onderkant een beetje strak gespannen. En dan de meloenen om het ijzerdraad heen naar boven draaien. Ik heb de meloenen trouwens na 4 bladeren getopt. En ze hangen inderdaad in pantys :')
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:57

Ik zal hier ook eens wat actiever mee gaan kletsen, ik lees al een tijdje mee en reageer af en toe.

Wij hebben een kas een 4 verhoogde moestuinbakken van 2*1 m, en daarnaast nog 2 bakken van 2 m lang waar het klimspul in staat. Daarboven nog aardbeien in balkonbakken. Verder hebben wij nog in potten en framboos en rode bes, naast de kippenren en druif en rode bes, in de kippenren en kersenboom met gaas er omheen, en nog appelbomen, peer, pruim en kers.
De meeste fruitbomen zijn nog erg jong, dus die dragen nog niet zoveel.

De kas en de tuin staan er ook pas sinds dit voorjaar, maar wat doen ze het goed!!

Zo ziet het er bij ons uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dit is de oogst van vandaag:

Afbeelding

Daar komt nog een dagelijkse handvol radijs bij, maar dat is de taak van manlief. Ik eet ze niet :D

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:40

Zo ontzettend blij met dit *\o/* regen voor eerst in weken!
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:43

Ben benieuwd of het ook een dorp verder regent waar de moestuin is. Ging hier in Hendrik Ido Ambacht even flink te keer met regen en onweer.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:48

Hoop het voor je. Dacht het al was zo drukkend buiten en trok opeens helemaal dicht en begon later ook nog te waaien nou dan weet je het wel al bleef het volgens buienradar droog :')

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:27

Hebben jullie regen gehad? Wij niet. Tot 19.00 zelfs 29 graden. Vond mij lijf minder prettig. Toen ik om 22.00 in de auto stapte was het nog steeds 24 graden.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:40

Hier een uurtje regen gehad :)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:11

Ja, een paar uur zelfs. Nog lang niet genoeg natuurlijk, maar het ongesproeide deel van de tuin is weer even voorzien nu :j

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:11

Eerst half uurtje wat ziellige spetters meer verdwaalde regendruppels werd niet eens nat van. Kwam uit zwembad en had zo iets van huh regen dreigende luchten geen jas niks bij := . Dus dacht snel naar huis racen voor losbarst. Maar wad al even thuis voor het losging zon kleine 45min serieuze regen gehad uiteindelijk.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:18

Hier heeft het uiteindelijk 3 mm in de regenmeter opgeleverd. Nu nog 250 mm te gaan voor we weer 'bij' zijn met alle vocht :+

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:23

Idd := naja altijd nog beter dan niks scheelde weer 1 avondje sproeien.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:01

Had om 11.00 uur nog 6 mm in glas zitten, maar je voelde het ook alweer verdampen. :=

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:58

Hoi, ik meld me aan bij dit topic, sta op het punt mijn tuin een stuk uit te breiden wat natuurlijk mogelijkheden biedt voor... eten!
Nu heb ik alleen een enorme kersenboom, lekker veel frambozen, een eenzame kruisbes en drie lei-peren die nog geen vrucht dragen. Oja, en een vijgeboom, vorig jaar welgeteld één vijg. Maar wel lekker. Op een ver-neusrotte lading tomaten na (ik moet nog veel leren...) zijn mijn moestuinpogingen tot nu toe mislukt vanwege heel veel slakken.
Als de uitbreiding doorgaat krijg ik een soort breed pad naar achteren, waarlangs ik o.a. graag een nieuwe kersenboom, een tamme kastanje en een walnotenboom zou planten.

Tips en ideeën zijn meer dan welkom!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:32

Welkom wittepit!
Wat leuk dat je wat meer wil moestuinen :D
Tips tegen slakken heb ik helaas niet. Gelukkig weinig last van hier.
Enige tip die ik kan bedenken: walnotenbomen en tamme kastanjes worden enorm groot, dus zet ze op een plek waar je moestuin niet in de schaduw ligt van de bomen.

Hier vandaag ook weer wat geoogst:
Afbeelding
Voor de uien was het echt tijd.. en verder veel komkommers en wat bietjes voor de salade :9 en courgettes, die gaan hard!

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:19

Wauw, een kruiwagen vol!
Mijn uitbreiding gaat hopelijk betekenen dat ik een soort L erbij krijg en inderdaad een zonnig en een schaduwrijk deel kan creeëren.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:13

Hier houden kippen de slakken- en rupsenpopulatie goed onder controle, dus als je de ruimte hebt en de tijd natuurlijk, kipjes rondom de moestuin laten lopen (hier blijven ze van de groenten af, maar ik weet dat dit niet bij iedereen lukt).

Houdt er ook rekening mee dat grote bomen ook een groot wortelgestel hebben die je niet in de buurt van je moestuin wilt hebben, hou daar rekening mee in je planning. En de meeste groenten willen echt wel zon.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:08

Hier waren kippen in de moestuin inderdaad absoluut geen succes. Geen bonen, sla, boerenkool en spinazie meer... In samenwerking met de mussen overigens.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:33

Ik heb last van een mol. Had een solar verjager van action 2jaar terug gekocht nooit meer een mol gezien. Maar ding heeft de geest gegeven. Tot nu toe is mijn grasveld de pineut waar ik echt zwaar van baal. Omdat al zo verdord is en nu ook nog zon rot beest erin. Hield een stukje groen waar mijn cavia ren opstaat en uiteraard graaft hij precies daar -O- En gaat al steeds dichter naar mijn moestuin. Al nieuwe verjager gekocht maar het beest heeft schijt. Nu komt mijn ma straks met een klem niet bepaald diervriendelijk maar hou straks geen tuin meer over.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:42

Kippen durf ik hier niet aan, te veel steenmarters en vossen in de buurt. Hielden slakken niet van bier?