de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:25

SETEFURII schreef:
Nou ik hoor hier de natuurverenigingen vertellen dat vogels die buxusmot niet kennen en ook niet opeten..


Hier zagen we ze zo uit de buxus halen, dus ze eten ze wel degelijk :j



Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 04:00

Chubby schreef:
Mijn tomatenplanten vallen met bamboestokken en al om, er stond een fiks windje vandaag. Heb ze wat meer gestut.

De komkommerplanten worden geel bij mij. Hun plekje tussen de grote tomatenplanten in is misschien niet heel handig, maar dat verander ik nu niet meer. Iemand tips?

Komkommer en tomaten zijn slechte buren met een beetje pech zijn het de tomaten de reden van het geel worden.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:07

Chubby schreef:
Mijn tomatenplanten vallen met bamboestokken en al om, er stond een fiks windje vandaag. Heb ze wat meer gestut.

De komkommerplanten worden geel bij mij. Hun plekje tussen de grote tomatenplanten in is misschien niet heel handig, maar dat verander ik nu niet meer. Iemand tips?


Aah wat een leuke foto. Mijn tomatenplanten zijn ook op korte tijd flink uitgezwaard

DeMolenhoek schreef:
SETEFURII schreef:
Nou ik hoor hier de natuurverenigingen vertellen dat vogels die buxusmot niet kennen en ook niet opeten..


Hier zagen we ze zo uit de buxus halen, dus ze eten ze wel degelijk :j


Zegt veel over de natuurverenigingen hier :Y) Bende amateurs :=

Hier zijn de erwtjes vertrokken, de venkel gaat ook lekker. Tomaten beginnen proporties aan te nemen, je wilt het niet weten :'). Sommige bladeren zijn zelfs omgekruld, iemand zei me dat het te maken heeft met overdaad aan energie?

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:17

Ik zit nu sugarsnaps met worteltjes te eten. :9

Mijn tomaten doen raar en zit er bij een paar planten over na te denken om de onderste bloemetjes weg te knippen. Heb niet het vermoeden dat dit tomaten worden en dan beter voorkomen dat de afgestorven bloemen op de grond vallen wat risico op schimmel is.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:34

Soms is het inderdaad beter om je buikgevoel te volgen en die bloemen eraf te knippen. Is verspilde energie als ze maar halve tomaatjes worden. Dan kan je beter degene die je hebt alle energie geven die de plant nog over heeft.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:04

Hebben jullie ervaring met de erwtenpeulboorder? Zou een simpel vliesje voldoende zijn om.te beschermen ?

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:06

Nee sorry nooit van gehoord zelfs

Had ook weer wat lekkers voor in mijn sla.
Afbeelding

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:16

Mooie radijzen! Ja het zou gaan om een wormpje van een mot. Deze zou eitjes in de bloem van erwten en peulen leggen. En uit die eitjes komen dan de wormpjes die de erwt van binnenuit opeten. Iemand op het werk wist me dat te vertellen, maar ik kan er erg weinig over vinden op het internet. Ik heb vandaag ook een bloemkool die het allemaal niet meer zag zitten. Staat er erg treurig bij, de andere kolen staan fris en fruitig met ca. 10 bladen... De bladeren zijn ook ineens roze/paars gekleurd...

Mijn tomaten lijken trouwens ook een stop ingelast te hebben. De plant maakt wel nieuwe vruchten, maar de oude/grote vruchten lijken niet te rijpen. Heb een handje meststof gegeven, hopelijk geeft dat een duwtje in de goede richting. :j

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:52

Wel van gehoord, maar nog niet gehad. Maar heb ook geen erwten en alleen sugar snaps staan.

Iemand nog de tip tegen woelratten. -O- Van de ruim 120 stengelui is uiteindelijk 75 overgebleven (blij dat ik veels te veel gezaaid heb). Wortels maken helemaal geen kans en de prei moet er nu ook aan geloven.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

JudithO

Berichten: 7015
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:14

Iemand hier nog tips tegen rupsen in de broccoli? Ik heb mooie stronken, maar vol met rupsen helaas...

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:22

Hier staan veel tips: https://www.velt.nu/vraag-antwoord/moes ... oolplanten


Maar mijn ervaring is helaas wel, dat als ze eenmaal in je kool zitten, je ze er niet meer uitkrijgt. Preventie is het enige wat helpt. Het is de reden dat ik geen broccoli en bloemkool meer zaai. Van andere kolen halen de kippen ze goed af, maar die kunnen ook niet in een kool komen.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:49

JudithO schreef:
Iemand hier nog tips tegen rupsen in de broccoli? Ik heb mooie stronken, maar vol met rupsen helaas...


Dit heb ik ook helaas mijn ma heeft ze er allemaal afgeplukt vorige keer.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:05

Enige wat mij betreft werkt is al je kolen onder insectengaas houden of heel veel bestrijdingsmiddelen gebruiken. Volgend jaar kom er weer een nieuw stuk insectengaas erbij.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:09

Zou herfstbloemkool daar ook last van hebben? Die heb ik pas net gezaaid dus eer daar kolen in zitten...


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:35

Alle kolen gaan rupsen in zitten en die eten het hart uit je plant. Plant kan je dan weggooien.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:39

Marcella schreef:
Enige wat mij betreft werkt is al je kolen onder insectengaas houden of heel veel bestrijdingsmiddelen gebruiken. Volgend jaar kom er weer een nieuw stuk insectengaas erbij.


Marcella schreef:
Alle kolen gaan rupsen in zitten en die eten het hart uit je plant. Plant kan je dan weggooien.


Met dit advies ging ik deze middag naar het plantencentrum, na 3 winkelbezoekjes eindelijk het juiste gaas gevonden. Ik kom thuis en tvreden loop ik naar mijn bloemkolen "ik ga geen last hebben van rupsen!" denk ik nog in mezelf... totdat ik bij de bloemkolen aankom en ik een koolwitje zie opvliegen.. -O- Ik heb twee planten die toch wel een stevige portie eieren onder de bladeren hebben hangen. Heb de eitjes eruit geknipt en weggedaan en mijn gaas over de bloemkolen en wortelen getrokken. Dus ik wil je bedanken voor je tip, anders was ik het helemaal vergeten en had ik dit jaar zeker géén bloemkool kunnen eten. :j

chamion
Huisheks

Berichten: 3661
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:01

Nou, bijna alles is opgegeten of door mieren, of door vogels of door kruipers...
Alleen de courgette leeft nog (alleen geen vruchten meer naar die 1ste die ik heb geoost)
De mais is prachtig, en pompoen wordt al lekker groot....

Maar even een plan maken voor volgend jaar.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

8nnemiek

Berichten: 43308
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:13

Het beste insectengaas koop je bij Ikea :j Gewoon het goedkoopste vitragegordijn.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

chamion
Huisheks

Berichten: 3661
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:19

Ik denk dat ik al heel veel problemen opvang als ik mijn onkruid kleiner hou. Dan loopt de temp. iets meer op, zeker op de stenen, en dan kruipen er toch minder kruipers door de tuin. Heb het nu hoger staan dan ik het zou willen hebben (tja een maand nauwelijks tijd, huishouden gaat voor achtertuintje) en het was groeibaar weer.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

8nnemiek

Berichten: 43308
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:08

Nou, ik ben na drie weken terug van vakantie.. Mijn pa zou de moestuin onderhouden.. Ik had het al een beetje verwacht dat hij geen onkruid zou bijhouden, maar oogsten was ook niet helemaal gelukt :=
Afbeelding
En dan heb ik nog niet eens de sperzieboontjes, peultjes, sugar snaps, koolrabi’s, knolselderij en knolvenkel geoogst :=
De broccoli was doorgeschoten, en de pompoenen liggen letterlijk door de hele tuin :=
Eerste rij aardappelen geoogst, want het blad lag over het pad heen.. dit is al een kilo of vijf, en we hebben nog minstens 15 rijen aardappelen staan :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:18

Lekker.

Hier al flinke komkommers en augurken dus van de week ff plukken en augurken inmaken.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:24

Oeps dat word dooreten. :P :')

Ik ga altijd leeg naar de tuin om weer vol geladen thuis te komen. Vandaag een groot portie boerenkool ingevroren. :9

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:29

Hier niet veel oogst momenteel. Ondanks ruim water geven kreunt de tuin onder de zon. Veel verbrand door de hitte.

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 02:36

Eerste augurken ook al geoogst beetje aan de grote kant, zaten goed verstopt daardoor niet gemerkt dat ze al zo groot waren := Afbeelding

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

chamion
Huisheks

Berichten: 3661
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:50

Hier hebben de planten ook last van de warmte. Ik heb nog een emmer water boven staan van de droger. Deze giet ik vanavond op mijn planten. Ik heb alleen nog de courgette. Al doet deze helemaal niks meer. De pompoen maakt veel groen aan en heb tot nu toe 2 kleine gele bollen gezien. Maar die hebben vocht nodig om groter te worden. Mais voelt zich heerlijk. De 2 planten hebben al super dikke stelen. Nu nog kolven aub.

De rest leeft niet meer. Gewoon levend verbrand ondanks elke ochtend en avond water direct op de grond en niet op het blad....

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, IASCrawler en 6 bezoekers