Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 23:09

Of je zorgt dat er ook vegan chocolademelk op de kaart komt te staan :Y)
Sojamelk bevat natuurlijk wel redelijk wat eiwitten, die vaak nodig zijn voor de binding en elasticiteit. Geen idee of water een goede vervanger is in dit recept.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:14

8nnemiek schreef:
Of je zorgt dat er ook vegan chocolademelk op de kaart komt te staan :Y)
Sojamelk bevat natuurlijk wel redelijk wat eiwitten, die vaak nodig zijn voor de binding en elasticiteit. Geen idee of water een goede vervanger is in dit recept.

We hebben al oatly barista in huis :Y)
Van de winter kan er misschien wel huisgemaakte chocolademelk gemaakt worden, maar daar is het nu het weer niet voor denk ik.

Misschien ga ik die appeltaart gewoon zelf even maken van de week, en dan een stukje deeg met en zonder melk (dan wordt het wel amandelmelk want dat heb ik nog in huis)
En anders kan het misschien ook wel met de oatly barista :) (Maar water zou beter zijn, die barista is best duur := )

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 07:38

Amandelmelk bevat veel minder eiwit, dus ik zou verwachten dat dat hooguit de smaak verandert en niet zo zeer de elasticiteit, vastheid en luchtigheid van het deeg. Maar idd, gewoon eens zelf proberen :j

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 07:54

Gaby schreef:
minikatje schreef:
Bietenlasange met cashewsaus :D

Minikatje, heb je inmiddels het recept voor de bietenlasagne gevonden? :)

Het is een eigen maaksel, moet hem eerst weer maken voordat ik het weet:)

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Miesemuisje

Berichten: 3084
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:02

F_Orumster schreef:
Miesemuisje ik hoor graah wat ej van de chorizo vindt!


Hij is lekker *\o/* wel pittig (als in scherp) maar ook lekker kruidig!

Het recept is er goed mee gelukt!
Afbeelding

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:12

Al langere tijd ben ik van plan te gaan stoppen / minderen met het eten van vlees, maar tot op heden ben ik gewoon te laks geweest om door te zetten. Nu er weer vreselijke details aan het licht komen omtrent (Nederlandse) slachthuizen vind ik dat het klaar moet zijn en ik moet stoppen met het eten van (veel) vlees "omdat ik het zo lekker vind". Ik ben lang genoeg hypocriet bezig geweest, dus nu wil ik doorpakken.

Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien tips hebben waarop te letten qua voeding als je ineens stopt met het eten van vlees of misschien een goede, duidelijke website die mij daarbij kan helpen? Een oud-klasgenoot van mij had namelijk nogal last van vermoeidheidsklachten doordat zij was gestopt met het eten van vlees en dit wil ik natuurlijk graag voorkomen.

Ik zag al wel een aantal websites met recepten voorbij komen en de maaltijd hierboven ziet er ook heerlijk uit. :j Mijn ouders zijn niet zo'n voorstander van mijn plannen te stoppen met het eten van vlees, dus ik zal in de toekomst vaker moeten gaan koken denk ik.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:13

Herfstwind schreef:
Al langere tijd ben ik van plan te gaan stoppen / minderen met het eten van vlees, maar tot op heden ben ik gewoon te laks geweest om door te zetten. Nu er weer vreselijke details aan het licht komen omtrent (Nederlandse) slachthuizen vind ik dat het klaar moet zijn en ik moet stoppen met het eten van (veel) vlees "omdat ik het zo lekker vind". Ik ben lang genoeg hypocriet bezig geweest, dus nu wil ik doorpakken.

Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien tips hebben waarop te letten qua voeding als je ineens stopt met het eten van vlees of misschien een goede, duidelijke website die mij daarbij kan helpen? Een oud-klasgenoot van mij had namelijk nogal last van vermoeidheidsklachten doordat zij was gestopt met het eten van vlees en dit wil ik natuurlijk graag voorkomen.


Wij kwamen hier om dezelfde reden :+
+1 en ik volg ook!
Ik maak me vooral druk over bv eten bij de schoonfamilie, hou er niet van als mensen rekening met mij moeten houden.. Wil het wel proberen

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:18

Granoek schreef:
Citaat:
Al langere tijd ben ik van plan te gaan stoppen / minderen met het eten van vlees, maar tot op heden ben ik gewoon te laks geweest om door te zetten. Nu er weer vreselijke details aan het licht komen omtrent (Nederlandse) slachthuizen vind ik dat het klaar moet zijn en ik moet stoppen met het eten van (veel) vlees "omdat ik het zo lekker vind". Ik ben lang genoeg hypocriet bezig geweest, dus nu wil ik doorpakken.

Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien tips hebben waarop te letten qua voeding als je ineens stopt met het eten van vlees of misschien een goede, duidelijke website die mij daarbij kan helpen? Een oud-klasgenoot van mij had namelijk nogal last van vermoeidheidsklachten doordat zij was gestopt met het eten van vlees en dit wil ik natuurlijk graag voorkomen.


Wij kwamen hier om dezelfde reden :+
+1 en ik volg ook!
Ik maak me vooral druk over bv eten bij de schoonfamilie, hou er niet van als mensen rekening met mij moeten houden..


Jij hebt dan vast ook net het bericht van de NVWA gelezen? Dat was voor mij echt weer even een moment van besef dat ik zó hypocriet bezig ben door me te profileren als dierenvriend, maar tegelijkertijd wel dieren zo aan hun einde laat komen doordat ik vlees zo lekker vind.

Hetgeen jij benoemt is ook wel iets waar ik tegenaan loop. Bij mijn ouders (ik woon nog thuis) durf ik wel aan te geven dat ze geen vlees meer voor mij klaar hoeven te maken, maar ik eet één keer per week bij mijn opa en oma en dat vind ik toch een stuk lastiger, inderdaad omdat ik niet wil dat mijn oma rekening met mij gaat houden. Alhoewel ze dan "gewoon" een gehaktbal minder hoeft te braden, maar goed, het idee dat je andere mensen iets oplegt is wel vervelend.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 19-06-18 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 18:26

Eten bij anderen is hier eigenlijk nooit een probleem. Ik stel altijd voor om zelf wat mee te nemen, maar de meeste mensen zeggen dan meteen, ‘dat hoeft toch niet joh, ik zorg wel voor iets vegetarisch voor jullie’ :D

Vermoeidheidsklachten komen vaak voor bij B12 tekort of ijzertekort, en er zijn ook veel mensen met zo’n tekort die wel vlees eten. Ik kan me voorstellen dat het stoppen met vlees eten voor sommige mensen nét de druppel is, maar dat die mensen eigenlijk al tegen een tekort aan zaten.
Als je melk, eieren en kaas blijft eten dan zouden er geen tekorten moeten ontstaan. Eet je helemaal plantaardig, dan wordt het aangeraden om een B12 supplement te slikken.
Ijzer zit is heel veel groene groentes, in zaden, in peulvruchten en bv in appelstroop.
Als je gewoon lekker gevarieerd eet dan kom je als gezond mens niks tekort, en veel mensen gaan zich er juist beter door voelen :j
In het topic komen al erg veel lekkere recepten voorbij!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:42

Het grootste probleem van vermoeidheidsklachten is dat mensen eigenlijk exact hetzelfde blijven eten als met vlees, maar dan zonder het vlees. Snap je? :+ Dus als je (ik noem maar wat) eerst 600 kcal aan vlees at elke dag en 1400 andere dingen, en je eet die 600 niet meer maar vult de 1400 ook niet aan, dan is het logisch dat je moe wordt. Je eet namelijk simpelweg niet genoeg.

Dus dat is wel een dingetje, zorg dat je genoeg eet. Als je van de ene op de andere dag er helemaal mee stopt kan het een aanrader zijn om lekker vegaburgertjes te eten en bonengerechten, dat zijn vaak goeie eiwitbommetjes. Wel soms wat prijzig maar als je op de aanbiedingen let komt dat wel goed.
Je zal in het begin wat vaker moeten eten want je maag moet een beetje groeien. Per volume heeft vlees wat meer kcal dan groenten dus je moet (wat) grotere porties gaan eten. Naast dus dat je oplet dat je dat gat op je bord opvult met iets anders. :)

In de OP staan als ik het me goed herinner een aantal handige sites om te kijken voor recepten. Vooral de veganchallenge website is mijn favoriet, staan eigenlijk alleen maar makkelijke recepten op met ingrediënten die je gewoon in de voorraadkast / in de supermarkt om de hoek vindt.

Wij eten vandaag de Vivera biefstukc. Ik ben echt super benieuwd :) Ik ben ook heel erg bang dat ik het niet lekker ga vinden omdat het me teveel aan vlees doet denken _O- Gelukkig eet mijn vriend heel graag Vivera dingetjes dus hij wil hem vast wel van me overnemen indien nodig. :')

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:57

Wbt ijzertekort, ik ben dus al m’n hele leven vegetariër en heb bloed gedoneerd. Dan checken ze gelijk je ijzer, mijn waardes waren altijd (behoorlijk) hoger dan gemiddeld :)
Als je goed gevarieerd eet en niet gewoon het vlees weglaat en verder niks doet dan zal je niet snel een tekort oplopen als vegetariër hoor!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:59

Ben heel benieuwd wat je er van vind Magrathea. Bij onze AH hadden ze hem niet.

Wij zijn veel meer groente en peulvruchten gaan eten dus denk dat het wel mee valt met de tekorten.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 19-06-18 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

J0anieke

Berichten: 4865
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:00

Mijn moeder had dit weekend weer een momentje.. :=

Zij: eet je mee? We eten kip!
Ik: lekker dier ben jij haha
Zij: zeg nou niet dat kip vies is!

:+

    Alana. ♡

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:11

Was lekker *\o/* Ik had hem met een pepersausje van amandelmelk en kokosolie (en peper :Y) ), erg smakelijk. In mijn herinnering is vlees wel wat taaier, maar dat was dit dus niet dus dat lijkt me alleen maar positief :Y)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:30

Hebben jullie het nieuws over varkens tijdens de slacht gehoord? |(

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:36

Ja. Ik ben vooral verrast dat mensen altijd zo uit de lucht vallen bij dit soort nieuws.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:45

poes schreef:
Ja. Ik ben vooral verrast dat mensen altijd zo uit de lucht vallen bij dit soort nieuws.

Een vriend van me grapte laatst; er zijn nou nooit schandalen over bonenkwekerijen of appelboomgaarden _O-

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:46

Ik had niet deze grote schaal verwacht en voor mij lag het 'pijnpunt' meer in de levenskwaliteit- kant. Zoals ze gehuisvest worden.

Schandalen in de landbouw en fruitteelt zijn er natuurlijk ook genoeg. Meer ecologisch.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:52

F_Orumster schreef:
Ik had niet deze grote schaal verwacht en voor mij lag het 'pijnpunt' meer in de levenskwaliteit- kant. Zoals ze gehuisvest worden.

Schandalen in de landbouw en fruitteelt zijn er natuurlijk ook genoeg. Meer ecologisch.

Ja, vooruit, daar heb je wel gelijk in. Maar meestal leiden deze vergelijkingen tot discussies over of planten wel of geen gevoel hebben :')

Ik denk ook écht niet dat er zoiets bestaat als "netjes en humaan slachten". Die hoor ik zo vaak. Ten eerste is dat iets waarvan men er meestal vanuit gaat dat dat vast wel gebeurt in die slachthuizen. Ten tweede: volgens mij is er nog geen onderzoek geweest waarbij er gekeken wordt of er bij "op slag dood zijn" inderdaad geen pijnprikkels meer doorkomen. Wie weet krijgt het dier de eerste X tijd van het slachtproces nog wel mee, alleen is er geen lichamelijke reactie meer op. Het is onwaarschijnlijk, absoluut :) Maar ik denk er toch wel eens aan.
Net als dat iedereen stomverbaasd was dat vissen toch wel pijn voelen bij het levend villen :o? Oh wauw je meent het! -O- Waarom er niet gewoon vanuit gaan dat dieren pijn kunnen voelen tenzij je onomstotelijk vast kunt stellen dat het niet zo is? (Of dat hele gedeelte gewoon weglaten en die dieren lekker met rust laten natuurlijk :Y) maar stel je voor... )

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:16

F_Orumster schreef:
Hebben jullie het nieuws over varkens tijdens de slacht gehoord? |(


Ja... -O- maar ook ik schrik er niet van, had dit wel verwacht eigenlijk.

Ik kom maar mee kletsen in dit topic, al sinds m'n 6e de enige vegetariër hier in huis omdat ik het toen al zielig vond. Moest toen altijd nog vis eten, maar ben daar nu gelukkig ook vanaf. En nu na het lezen van dit wil ik echt weer graag helemaal vegan worden, maar dan krijg ik hier thuis niks meer te eten :')
Dus vrees dat ik het nog een jaartje (tot ik op kamers ga) vol ga moeten houden met alleen geen vlees, vis en alles wat ik zelf kan weglaten zonder dat pap en mam daar moeite voor hoeven te doen. :):)


Miesemuisje

Berichten: 3084
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:22

Magrathea schreef:
Was lekker *\o/* Ik had hem met een pepersausje van amandelmelk en kokosolie (en peper :Y) ), erg smakelijk. In mijn herinnering is vlees wel wat taaier, maar dat was dit dus niet dus dat lijkt me alleen maar positief :Y)


Hoe heb je die saus gemaakt? :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:32

Ik verwacht absoluut misstanden
Of ik ze op deze schaal verwacht ... ja en nee , Ik weet hoe het er aan toe kan gaan in de positieve zin
Als in “ voldoende drinkwater , ontspannen verblijf op stal etc en ook zeker correct en pijnloos einde “
Of dat einde echt stressvrij is
ondanks dat het geen Zichtbare stress hoeft te veroorzaken
Kan ik niet in Die koppies kijken
Dus het blijft tot op zekere hoogte een gok

Maar uiteindelijk zijn dieren nogal geobjectificeerd
Ze zijn binnen het hele proces een product ipv een levend wezen en de economische Belangen krijgen voorrang

Moest gelijk aan een Filmpje denken van de actrice die Amy speelt in the Big Bang theory
Even kijken of ik het nog vinden kan

https://youtu.be/ofcUGuMhGGo

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:44

Miesemuisje schreef:
Magrathea schreef:
Was lekker *\o/* Ik had hem met een pepersausje van amandelmelk en kokosolie (en peper :Y) ), erg smakelijk. In mijn herinnering is vlees wel wat taaier, maar dat was dit dus niet dus dat lijkt me alleen maar positief :Y)


Hoe heb je die saus gemaakt? :D

Verdeurie, ik wilde al zeggen "ik heb het ooit gepost in dit topic" maar 33 pagina's aan berichten doorspitten gaat ook mij te ver :')

Hoe het ongeveer werkt (ik doe het erg op gevoel):
- Klontje boter (wajang ofzo) in de pan (steelpan is handig). Vandaag had ik dat niet in huis dus ik gebruikte kokosolie, dat werkt ook blijkbaar. Laten smelten. Zet het vuur zo laag mogelijk.
- Schepjes bloem erbij en roeren tot het een beetje deegachtig wordt, dus niet vloeibaar meer is. Hier moet je goed gaan opletten dat je veel roert anders brandt het aan.
- Voeg in kleine scheutjes een plantaardige melk naar keuze toe (let op! gebruik een ongezoete variant, en laat het hele sausje maar als je alleen gezoete/naturel in huis hebt. Je zult er anders veel spijt van krijgen. := ). Roer na elk scheutje tot het volledig is opgenomen en schraap goed in de hoekjes van de pan.
- Wanneer het weer een beetje vloeibaar is kun je een half groentebouillonblokje erbij doen. Goed verkruimelen. Ga verder met scheutjes melk (die kunnen naarmate je meer saus hebt groter worden).
- Wanneer je voldoende saus hebt en/of de saus de juiste dikte heeft, breng het op smaak met peper, knoflook etc. (wat je lekker vindt). Eventueel de andere helft van het blokje. Edelgist kan ook voor een kaassaus. :) Voeg nog een beetje melk toe want waarschijnlijk is ie nu weer te dik door de kruiden. Vergeet niet in de hoekjes te roeren. Als je klontjes hebt kan een garde helpen.
- Tenslotte doe je er nóg een laatste scheutje bij want de saus dikt altijd nog iets in (tenzij je hem binnen de minuut opdient). Als je nog iets anders gaat doen, haal hem dan van het vuur, want hij brandt makkelijk aan. Edit: bij het terug opwarmen er nog een beetje melk bijdoen. Er komt vaak een velletje op maar dat kan geen kwaad, die lost ook weer op.

Dit is mijn standaard roomsaus voor heel veel toepassingen. Kaassaus over de bloemkool, mac n cheese, pepersaus, champignonroomsaus (dan moet je ergens in het proces champignons en uitjes bakken en erin gooien). Ik denk dat je er ook wel roomsoep van kan maken als je er op een zeker moment bouillon in gooit (dus een blokje opgelost in water) ipv alleen een blokje. Oja ik heb ook wel eens vol-au-vent gemaakt met kipstuckjes en champignons erin :Y) Het is erg lekker. Invriezen kan trouwens ook.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Miesemuisje

Berichten: 3084
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:47

Mijn dank is groot :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers