Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:30

Én significant goedkoper waarschijnlijk :+

Wat is jullie meest favoriete recept voor havermoutkoekjes met verschillende noten (ik heb hier lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, hazelnoten en walnoten vrij standaard in huis)? Ik gebruik wat kokosrasp en sinaasappelsap om te zoeten, het is vooral als tussendoortje/voor als ik op de fiets terug moet (15 km enkele reis) en ik wil dus liever niet met suiker of gedroogde vruchten werken.

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:22

Gewoon klassiek hazelnoot met pure chocolade :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:31

:j pindakaas misschien?

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:19

Nou ze zijn in elk geval gezond :D

Ik heb een mix van hazelnoten, lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, rozijnen, dadels, havermout, beetje roggemeel, beetje cacao, citroen- en limoenschil plus sap, panela (suikerrietblokken), water, kokosolie en pindakaas door elkaar gemikt. En nu maar kijken wat het wordt :+

En heb daarnaast nog pastinaak/sinaasappel/chocobrownies in de oven staan als probeersel. Mengsel was in ieder geval echt heeeerlijk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:28

Oeh lekker zeg <3
Pastinaakbrownies, heb je die gepureerd ofzo, zoals bij pompoenbrownies?

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:51

Op dit moment heb ik vooral alles net íets te lang in de oven laten staan door overleg met de fysio over mijn merrie :(

Update: ze zijn wel echt super lekker <3 ik heb iets minder suiker (ook hier panela gebruikt trouwens)en in plaats daarvan meer sinaasappel en mandarijn gebruikt. Echt zoet genoeg.

Ik zal het recept even posten, stond in de NRC.

100g pastinaak in kleine blokjes
Sap en zeste van 1 sinaasappel
100g kokosolie
100g gesmolten bittere chocolade
125g suiker (ik iets minder)
25g water
130g bloem
4g bakpoeder
75g hazelnoten grof gehakt

Kook de pastinaakblokjes in het sinaasappelsap plus zeste met evt extra water rustig gaar. Smelt daarbij vervolgens de suiker, de chocolade en de kokosolie en meng het water erdoor (dit heb ik over het hoofd gezien, die van mij zijn dus een beetje droog...). Spatel de bloem, het bakpoeder en de hazelnoten door het beslag. Smeer de muffinvorm in met kokosolie en vul ze tot eenderde met beslag. Bak 18-20 minuten op 180•c.

Miesemuisje

Berichten: 3084
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:19

Vega bbq! :9 :9

Afbeelding

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:50

Beide goedgekeurd!

Afbeelding

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:32

Ik heb de bovenste pizza gegeten, ik vond m ook lekker :)
Wel duur inderdaad!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 00:49

Het loont voor New York pizza fans goed acties te checken. :)

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:31

TurdusMerula schreef:
Het loont voor New York pizza fans goed acties te checken. :)


Ik had ook een actie, twee pizza' 30 cm italian style voor 17,00 euro. Dat vond ik wel te doen. Maar de code deed het niet, dus even gebeld. Moest je twee euro per pizza bijbetalen omdat deze vegan waren! Ik vond dat persoonlijk echt heel raar en ik zou het niet nog eens doen, maar mijn vriend wilde ze heel graag proeven en ze waren ook wel lekker :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:10

Noukie22 schreef:
Weet iemand of Swedish Glace ijs nog verkrijgbaar is bij ah of jumbo? Online zijn ze er namelijk niet meer...


Ik heb er gisteren nog eentje bij de Vomar gekocht maar die zal wel niet bij je in de buurt zitten?

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:33

Ik mis ook het Swedish Glace ijs, helaas geen Vomar in de buurt hier :(

Wel vandaag het Bosh receptenboek binnengekregen, supertof! Als ik tijd heb even goed bekijken.

Vapiano introduceert trouwens ook een vegan menu! Dan kan je kiezen uit pasta of een risotto, beiden in een romige saus met asperges en vegan Grana Padano <3
https://www.facebook.com/ProVegNL/posts ... 0484284989

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:42

Jongens, ik heb een aanrader! :) Het boek "groenten uit een italiaanse tuin"! Het een ziet er nog lekkerder uit dan het andere. Prachtig boek. :j

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 15:38

Dat klinkt interessant, ik hou van de italiaanse keuken!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:15

Ik las op Facebook dat Swedish Glace er helemaal uit is.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:54

Ik heb een lekker, simpel en goedkoop recept!!

Zelfgemaakte italiaanse balletjes met tomaten/selderijsaus en riso.

Nodig voor 2personen:

130gr Riso
1 ui
2 knoflookteentjes
1 romatomaat
4 stengels bleekselderij
1 blik cherrytomaten (of tomatenblokjes) (400gr)
1 blik kikkererwten (400gr)
50gr zongedroogde tomaten (niet op olie)
1 tl chilivlokken
1 tl milde paprikapoeder

Doe de kikkererwten zonder vocht (maar niet afgespoeld), samen met de chilivlokken (naar smaak), paprikapoeder, zongedroogde tomaten en knoflook in de keukenmachine en haksel tot een kneedbaar mengsel. Breng het mengsel op smaak met evt wat zout. Draai er kleine balletjes van. Als het te droog is kan je een theelepel kikkererwtvocht toevoegen.

Kook de riso zoals aangegeven op de verpakking met een snufje zout of evt. bouillon. Pel de ui en knoflook en snijd fijn. Was de tomaat en bleekselderij en snijd ook klein. Fruit de ui met de knoflook op middelhoog vuur. Gebruik hiervoor wat koolzaad of olijfolie. Voeg de bleekselderij toe en bak even mee. Voeg de romatomaat en de cherrytomaten uit blik toe en laat sudderen tot de bleekselderij goed gaar is. Breng op smaak met peper en zout.

Bak ondertussen de balletjes op middelhoog vuur rondom bruin. Je kan ze evt los of door de saus heen eten.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:22

Ga het een keer proberen, klinkt lekker! Bedankt voor het recept Nelleke.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:18

Gisteren op een barbecue stond ik in de keuken mijn vegan eiersalade in elkaar te klussen (die schoon op is gegaan overigens :D :Y) )
Komt er een meisje die ik niet kende naast me staan en die vroeg of ik veganist was (de roddel verspreidde zich snel blijkbaar, ik was net 5 minuten binnen) . Dus ik antwoord bevestigend natuurlijk.
"Oh, maar je bent helemaal niet dun?" Ok thanks voor dit verkapte compliment over mijn dikke kont :Y)

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:22

Magrathea schreef:
Gisteren op een barbecue stond ik in de keuken mijn vegan eiersalade in elkaar te klussen (die schoon op is gegaan overigens :D :Y) )
Komt er een meisje die ik niet kende naast me staan en die vroeg of ik veganist was (de roddel verspreidde zich snel blijkbaar, ik was net 5 minuten binnen) . Dus ik antwoord bevestigend natuurlijk.
"Oh, maar je bent helemaal niet dun?" Ok thanks voor dit verkapte compliment over mijn dikke kont :Y)


:') :') :') :') :') :')
Ik zit hier hardop te lachen, dat is zo’n vooroordeel!

Ik heb trouwens nu een super lekkere lunchsalade ontdekt *\o/*

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:51

Magrathea :D Inderdaad zo'n vooroordeel. Niet dat jij zo eet maar iedere dag friet met cola is ook vegan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:10

Exact :') Ik vraag me dan toch af wat voor mensen zulke personen in hun omgeving hebben, dat alleen niet-veganisten er gezond uitzien ofzo

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:37

Wij zijn net terug uit Londen. Echt een veganwahhala!! Zoveel vegan restaurantjes en winkeltjes. Ook was wel overal iets van een veganistische optie. Enige nadeel is wel dat het superdruk was bij de restaurantjes. Uiteindelijk pas om 9 uur gegeten, omdat we zo dom geweest waren niet te reserveren.

Nu nog goed nadenken over de reis naar Zuid-Afrika. Ik denk dat ik het veganisme wel een beetje moet loslaten, maar vind dat wel erg lastig. Aan de andere kant denk ik dat de veehouderij wel een stuk diervriendelijker is. Hoe doen jullie dat met vakanties naar niet-westerse landen?

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:33

marinke182 schreef:
Wij zijn net terug uit Londen. Echt een veganwahhala!! Zoveel vegan restaurantjes en winkeltjes. Ook was wel overal iets van een veganistische optie. Enige nadeel is wel dat het superdruk was bij de restaurantjes. Uiteindelijk pas om 9 uur gegeten, omdat we zo dom geweest waren niet te reserveren.

Nu nog goed nadenken over de reis naar Zuid-Afrika. Ik denk dat ik het veganisme wel een beetje moet loslaten, maar vind dat wel erg lastig. Aan de andere kant denk ik dat de veehouderij wel een stuk diervriendelijker is. Hoe doen jullie dat met vakanties naar niet-westerse landen?


Ik post hier niet vaak, maar wilde hier wat over zeggen. Soms staan de dieren er niet in overvolle stallen, maar het vlees (of nog erger: de dieren zelf) kan net zo goed import zijn. En anders is de methode van slachten daar vaak zeer slecht. In sommige landen is een onverdoofde halssnede standaard. In Nederland zijn de omstandigheden voor dieren zeker niet al te best, maar zodra je de grens over gaat is het vaak echt om te huilen. Met uitzondering van landen zoals Zweden etc. Ik weet dat er naar landen zoals Turkije ladingen Europese dieren dagenlang staan te branden in de zon om vervolgens onverdoofd te worden geslacht. Zelfs in mijn geliefde Griekenland gaat het er soms erg slecht, nog steeds veel antibiotica en gewoon smerige en slechte stallen. Het klinkt triest, maar je kan maar beter in Nederland worden geboren en geslacht als dier. De rest is nog veel erger, uitzonderingen daar gelaten.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:15

Ik ben hier een trouwe meelezer maar post eigenlijk nooit. Ik zit op dit moment in Zuid Afrika en vegan is hier, vooral in de grote steden, echt prima te doen. Vega is sowieso geen enkel probleem en veganisme is hier ook niet ongebruikelijk. Hoewel er echt wel arme delen zijn is Zuid Afrika in feite een enorm westers land wat dat soort dingen betreft.

Overigens wordt hier inderdaad het grootste deel van het vlees geïmporteerd. We hebben op dit moment zelfs hele grote problemen met listeria uitbraken door het hele land omdat er besmet voorverpakt vlees in de omloop is.