de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:19

Jullie planten zijn al mooi aan het opkomen. Ik heb net een half weekje geleden begonnen met het zaaien pas. Ik zou de moestuin dus samen met die vriendin doen, die hem had overgenomen op naam, maarja die besloot opeens te gaan verhuizen buiten de stad (aka 3 uur rijden buiten de stad) dus toen opeens moest ik alles in de achtertuin gaan doen.

Dus maandje achterstand. Het is niet anders, hopelijk een lange zomer of niet te koude/natte zomer dan kan ik nog aardig wat oosten. Anders zal het allemaal weinig op klein wezen. Tomaat, paprika en komkommer eens kijken of ik daar dit jaar nog aan begin. Net als de paprika. Heb namelijk nog geen kas waar ze in kunnen. Zou een hoek leeg kunnen maken en daar iets spannen, maar voordat ik een ontwerp heb, het kan uitvoeren enz. ben ik een dikke maand verder....

Vind het vooral zonde van de paprika, had een zakje gevonden met 5! kleuren paprika's en daar had ik veel zin in....

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:51

Wat zijn jullie planten al groot!! En het onkruid ook, proest dwars door het worteldoek, wel hilarisch.

Hier aantal onbekende zaadjes die waren gekiemd per ongeluk vermoord vraag me niet hoe, maar ze zijn dood.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:18

Mijn plantjes zijn ook nog niet zo heel groot (behalve die ik gekocht heb dan). Ben vorige week vrijdag en zaterdag pas aan het zaaien geweest. Hopen dat de plantjes in de kas geen dorst hebben. Kan morgen pas weer na 16.00 uur.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:32

Ik zal even wat foto’s plaatsen. :D


Afbeelding
Totaal tuintje. “Aaahwww.”


Afbeelding
Onderste stekjes, sommige komen door, sommige niet. Allemaal van 27-3

Afbeelding
Bakje met komkommer en tomaat


Afbeelding
Mijn rucola en radijs, geen idee waarom deze ineens geel zijn?


Afbeelding
Tomaatjes


Afbeelding
Bloemkool en wortel dat op een of andere manier ineens dood is gegaan? ;(


Afbeelding
Wat mini stekjes


Afbeelding
Aardbeien plantjes


Afbeelding
Tot nu toe het best groeiende: Doperwt


Afbeelding
Spruitjes die raar doen


Afbeelding
Aardappel plantjes komen door


Afbeelding
Prei groeit ook nog niet zo heel best. Mijn broertje heeft de kaartjes geschreven, vandaar de spel fouten. :+


Afbeelding
Rabarber groeit ook leuk.


Afbeelding
En mijn spinazie wat ineens dood ging? -O-

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:36

Prei is een veel eisende plant en verzot op extra voedingstoffen. ;)

En wortel kan je eigenlijk niet verplanten die kunnen altijd het beste direct de volle grond in. ;)
Laatst bijgewerkt door Marcella op 22-04-18 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:36

Kan ik hem een steuntje in de rug geven met iets?

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:40

Prei mag best wat meer hebben dan de andere planten. Prei put ook de bodem uit.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:13

bekende kassen hahaha, die grijzen heb ik, die groene heb ik na heeeeeel lang nadenken niet meegepakt.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:25

Ik had echt net de sla erin gezet vanmiddag, regent het net hagelstenen zo groot als knikkers -O- Hoop dat ze nog een beetje terugveren..

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:41

Hier begon het ook opeens keihard te regenen, ik heb net op tijd de kappen op de kweekbakken kunnen zetten dus mijn sla is veilig. Ik was super vroeg dit jaar maar heb toch al wel twee keer sla uit eigen tuin gegeten. +:)+ Mijn balkontomaat is stevig en met de zon van de laatste dagen zijn ze gigantisch gegroeid, ook de komkommer heeft al bloemetjes en de peultjes zijn zeker al 40 cm groot.
Alleen een beetje jammer dat het weer de komende dagen weer slechter word, hopelijk overleefd alles een beetje :D

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:05

Een dag niet geweest en alles schiet de grond uit. :oo

Grond kas was gelukkig nog vochtig.
Afbeelding
De oude stambonen doen het super. Stokbonen hebben het ook goed naar hun zin en heb een beetje veel meloen plantjes. _O-

Afbeelding
Gekochte plantjes hebben heb het ook super naar hun zin.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 03:01

Hier kas maar weer dicht en kap op de bak want weer is voorlopig 3x niks en stuk kouder dus plantjes maar weer goed beschermen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:51

Valt wel mee toch. Hier is het super lekker weer

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:25

Mijn moestuinbakken beginnen aardig groen te worden. Bijna elk weekend zaai ik iets bij. Nog wat plekken bij het klimrek overhouden voor de klimcourgette, de tomaten en nog wat spul. Waarschijnlijk volgende week kan ik mijn zelfgezaaide radijzen oogsten. Gisteren de tomaten en paprika’s in een grotere pot gedaan. Gelukkig past alles nog onder de bak van de Actionzaaibak.
De appelboompjes staan nu voor het tweede jaar, vorig jaar alleen niks gesnoeid (wist ik niet) dus nu even flink terug gesnoeid. Helaas zijn de vliegende hulptroepen erg beperkt nog, dus met een penseeltje loopt ik van de een naar de ander om hopelijk de boel te bevruchten. _O- de kruiden staan om de hoek bij de keuken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:29

Wat een gezellige tuintjes hebben jullie zo Giolli en ceetje_bokt!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:40

Ceetje die van jou ziet er harstikke leuk uit! Hoe zien jou radijsjes er nu uit dan?

Die hoge bakken van de action wilde ik ook graag hebben maar toen ik ze wilde halen waren ze er overal al uit. :n nu dat hoge rek gekocht maar natuurlijk lang niet zo praktisch.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:59

Dank je. Cm doorsnede ongeveer. En ik maak gebruik van de mm-app.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:35

Tis hier maar 14 graden :brr: 12 graden kouder dan gister. Twijfel of ik doperwten in de kas ga voorzaaien of gelijk in de volle grond stop.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:09

Afbeelding
Een stukje omheining af gemaakt en gelijk een plek voor de doperwten. Doe alleen wel onderlangs nog wat fijner gaas anders gaan de eenden tussendoor snoepen van de jonge plantjes straks (nog niet gezaaid). :P
Afbeelding
Druiven lopen uit. *\o/* Zag trouwens ook bloemetjes in de appel of pruimen boom.
Afbeelding
Heesters en radijsjes paradijs op het balkon.
Afbeelding
Van achteren naar voren (gladiolen, wortels en sjalotjes).
Afbeelding
En een paar aardbeien op het balkon alsof ik nog niet genoeg heb. :')

Op de tuin was het wel lekker, maar het is een dun windje wat er staat. En rommel gedeelte van compostbak opgeruimd om tot de conclusie te komen dat ik een dood beest had liggen in mijn emmer met netten (een rat). Schijnbaar vast komen zitten in het net en heerlijk hebben liggen stinken daar, maar met compost gedeelte ernaast ruik je dat dus niet echt. :')

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:54

Oh gatver hahaha, hoop dat je er niet in gegrepen hebt met leeghalen van de emmer...

Ik heb donderdag de overdracht van mijn nieuwe huis en ben al druk bezig met van alles verzamelen aan stekjes en zaailingen, heb ook een hoop gele en roze frambozen al :) En ik barst van de tomaten die hóógnodig meer ruimte nodig hebben dan de verhoogde kunststofbakken die ik bij de Hornbach gekocht heb (die van de Action maar dan duurder en dubbel zo groot ;) )

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:21

Helaas moet nog even kijken hoe ik ga doen met de netten die eronder zaten die voelde niet echt lekker aan. :=

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:45

Oh gatver ik denk dat ik hard weg zou rennen als ik dat vond :=

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:44

Nou ja, als het wilde ratten zijn is een dooie rat altijd beter dan een levende....

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:56

Een slimme rat had zijn poot afgebeten en gelukkig was hij al dood en hoefde ik hem niet nog te doden. :')

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:50

Achgos dat is een slechte dood geweest :(:) Wel smerig om te vinden :r

Plantjes staan er mooi bij +:)+

Hier doen alle overgezette aardbeien het prima, zijn druk nieuw blad en trosjes aan het aanmaken.
Perenboom zit ook weer stampvol met bloesem.


Afbeelding


En de erwtjes doen het ook nog steeds prima, ik had al meer slakkenvraat verwacht maar het valt reuze mee....afkloppen!!


Afbeelding




Hier en daar komen ook wat plantjes op waarvan het afwachten is wat het is...ik heb elk voorjaar verrassingsplantjes die spontaan opkomen in de mix omdat ik een paar jaar de boel heb laten doorschieten :P

En het stikt ook weer van de Orach Red Ruby (donkerrode bergspinazie) die staat elk jaar op de raarste plaatsen, zelfs tussen de voegen van de tegels :')

Straks maar eens wat klimmende sperziebonen op een nat keukenrolletje gaan leggen, dan kunnen die ook de tuin in van de week :)