de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:45

Omg ik ben 4 dagen weg geweest en mijn broertje paste op mijn moestuin. Toen ik net terug kwam was alles echt BOEM de grond uit! :):) <3

Onderschrift


Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:05

Meestal lees ik alleen mee en vraag ik hier om tips maar nou heb ik er zelf een :D Voor Pasen had ik een bakje kiem groenten gekocht. Zat oa prei en radijs in. En gues what, als je het plant groeit het vrolijk verder! Dus mochten jullie behoefte hebben aan ruim 200 kiemplantjes; voor 1 euro bij de Ah.

When nothing goes right,

go left.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:29

chamion schreef:
Hebben jullie me gemist in deze 60 pagina's???
Wat is er gebeurt. Ik heb met veel pijn en moeite mijn volkstuin overgedragen naar een vriendin (deze is helaas net verhuist dus de vraag is of ik hem terug neem of niet) Deze volkstuin hadden we meer dan 20 jaar. Heb zitten te janken, niet normaal....

Ondertussen bezig mijn achtertuin op te knappen en als volkstuin te gaan indelen. Dit staat er al in:
- rabarber
- veldsla
- broccoli
- ijsberg sla
- aardappels (3 hahaha)
- courgette
- tijm
- bieslook
- maggie
- rozemarijn
- basilicum
- uien
- knoflook
- diverse bloemen om bijen enz. te trekken


Wow wel 3 aardappelen! Dat wordt veel werk nog :')
Waarom heb je je volkstuintje weggedaan dan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:56

Ik heb er ook 3 hoor. :+ en wel 3 knoflook bollen! :j
Aardappels hebben heel veel ruimte nodig dus eigenlijk niet te doen in de standaard 1 x 1 moestuin.

Onderschrift

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:49

Ik heb er 6 heb ook niet zoveel ruimte.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:00

Aardappelen nemen heel veel ruimte de vroege 55/30 en de late 50/40.

Zag vanmorgen al wat groene puntjes in de kas. :):) Peren boompje staat in bloei, maggiplant kom weer omhoog en zag dat de zwarte bes ook bloemetjes begin te krijgen. *\o/*

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:41

Ik ga dit jaar weer lekker veel aardappelen in de grond doen, ik kon een hele tijd niet schoffelen omdat de grond te nat was van al die regen bij ons, maar ik ben nu gelukkig EINDELIJK bijna klaar!
Als ik klaar ben zal ik een foto van boven hier plaatsen, dan hebben jullie misschien een beter idee van hoe het er uitziet.
vorig jaar had ik 18 aardappelen op 1 bij 3 meter, ging heel goed, en ook lekker veel aardappelen van gekregen <3

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:50

Ik ben benieuwd naar een plaatje. :D

Onderschrift

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:53

Giolli schreef:
Ik ben benieuwd naar een plaatje. :D

:))

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 23:15

Heb dit jaar ook een hoop aardappelen die de grond in gaan heb alleen merendeel late aardappelen (2,5 kilo maar kan ik zeer waarschijnlijk niet allemaal kwijt) en maar 1 kilo vroege aardappelen.

Morgen de laatste vroege aardappelen de grond in en nog de nodige uien de grond in. Paden afmaken en verder harken en nog even schoffelen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:59

Wij eten bio aardappels van de Lidl en als daar scheuten aan komen dan snij ik die kontjes met scheuten er af en stop die achterin de moestuinbak, daar kan ik toch niet zo goed bij :P

Dan groeien die aardappelplanten lekker achteraan waar ik er geen last van heb, en de aardappels worden door zowat de hele bak heen gevormd.....ONDER de andere plantjes +:)+ En die aardappels worden echt belachelijk groot in de MM-mix :oo

Werkt best ideaal eigenlijk zo want zo gebruik je dezelfde oppervlakte dubbel :9

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:28

Dat is slim PMarena. Ik heb ook nog wel wat plekken waar ik niet bij kan. Maar ben je niet bang voor aardappelziekte? Kan ook aan de grond liggen hoor,maar hier in de buurt hebben bijvoorbeeld volkstuinen ook liever geen aardappelen in de volle grond.

Ik wilde ze dit jaar in zakken potgrond planten, schijnt ook goed te werken.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:01

Rytir schreef:
Meestal lees ik alleen mee en vraag ik hier om tips maar nou heb ik er zelf een :D Voor Pasen had ik een bakje kiem groenten gekocht. Zat oa prei en radijs in. En gues what, als je het plant groeit het vrolijk verder! Dus mochten jullie behoefte hebben aan ruim 200 kiemplantjes; voor 1 euro bij de Ah.

Wat cool! Waar zijn die kiemplantjes eigenlijk voor bedoeld dan?
Overigens zullen ze niet onbespoten zijn dus dat vind ik dan weer jammer. Ik wil hier geen gif hebben eigenlijk.
Ik ben erg druk met de aanleg van de boomgaard en voedselhaag. Nog steeds niet alles staat in de grond. Wat een werk

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:03

Ik vind het ook wel een leuk idee ja :) Misschien hebben ze ook wel een biologische versie?

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:22

Wie weet. Hier gaat het goed met de bloesem
Afbeelding

Nashipeer <3
Afbeelding

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:33

Sophie_Wind schreef:
Wow wel 3 aardappelen! Dat wordt veel werk nog :')
Waarom heb je je volkstuintje weggedaan dan?


Ja, ik weet ook niet of het wel aankan. Is zo'n grote klus :') :+

Ik had gewoon, zeker in de zomer, geen tijd voor mijn volkstuintje. Elke keer wanneer ik kon was of alles dood, of alles overwoekerd met onkruid. Er viel gewoon niet tegenop te boxen. Verder was het continu janken omdat alles mij aan mijn ouders deed denken.

Uiteindelijk, ook druk vanuit het bestuur, besloten de tuin over te dragen. Een goede vriendin die wilde het dit jaar wel proberen. En die is me toch een partij aan de slag gegaan erop. Niet normaal. Maar die is zojuist verhuist naar een hutje, in een dorpje, ergens in the middle of nowhere en kan niet elke keer op en neer rijden (3 uur heen, 3 uur terug)

En om nu zelf weer dat tuintje te gaan doen, terwijl de situatie niet veranderd is... nee.
Dus met elk half uurtje of uurtje dat ik heb ben ik nu in de achtertuin bezig. Al de hele winter grote potten van de gratis fb groepen aan het afvissen. Goed geslaagd bij het goed met 1 pot van 80 liter! (daar staan de aardappels in) en 1tje van 60 liter voor totaal 3 euro.... Ook een cement bak in gebruik, daar staat de rabarber in. Een oude bodem van een BBQ in gebruik en enkele oude emmers.... Ach ik wordt er wel handig van.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:45

Ohh heerlijk he, die bloesem <3

Hier zijn de vroege bomen alweer uitgebloeid, maar de pruimen en kersen staan nu wel volop in bloei en de appelbomen beginnen ook langzaam :D

3 aardappelen :)) Hoe dan ook hartstikke leuk om toch wat aardappeltjes uit eigen tuin te kunnen eten!
Hier is vorige week zo’n 5 kilo de grond in gegaan :=
En ik heb een flinke hoop kleine plantjes klaar staan voor de plantjesmarkt over een week. Daarna gaat alles naar buiten denk ik :D

Bij Jan Linders hebben ze zo’n leuke actie nu: bij 10 spaarzegels krijg je een fruitstruik voor 1 euro :D
Ik heb al drie bosbessenstruikjes bij elkaar gespaard.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:57

Dorine92 schreef:
Rytir schreef:
Meestal lees ik alleen mee en vraag ik hier om tips maar nou heb ik er zelf een :D Voor Pasen had ik een bakje kiem groenten gekocht. Zat oa prei en radijs in. En gues what, als je het plant groeit het vrolijk verder! Dus mochten jullie behoefte hebben aan ruim 200 kiemplantjes; voor 1 euro bij de Ah.

Wat cool! Waar zijn die kiemplantjes eigenlijk voor bedoeld dan?
Overigens zullen ze niet onbespoten zijn dus dat vind ik dan weer jammer. Ik wil hier geen gif hebben eigenlijk.
Ik ben erg druk met de aanleg van de boomgaard en voedselhaag. Nog steeds niet alles staat in de grond. Wat een werk

Ik veronderstel dat dit bedoeld wordt https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... iemgroente of https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... iemgroente van dat spul om je broodje of salade te versieren.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:03

Hele leuke actie inderdaad. Helaas geen Jan Linders in de omtrek te vinden...
Aardappels, heb er een haat, liefdes relaties mee. Patat, goed gebakken, puree. HEERLIJK
Uit de grond halen, gekookt, gepoft, bbq JAKKES

Pruim staat inderdaad prachtig in de bloei hier in de tuin. Ook komt de braam van de buurman zijn buurman hier omhoog (gaat eruit...) mam's lievelingsbloemen in de grote bak gaan eruit. Ik wil daar een appelboom in gaan zetten (volgende herfst/winter)

Pruim mag blijven staan, ook al lust ik deze soort net niet. Gelukkig maakt de buurjongen graag pruimen wijn, dus hij geef water in mij tuin, in ruil voor de pruimen. Goede deal...

En wie nog een rode bes wilt hebben mag hem komen ophalen. Moest van mam in de achtertuin omdat op de volkstuin waren de vogels eerder in de struiken dan mam. Maar als ik iets niet lust, zijn het bessen....

Verder ben ik dus bezig mams kruidentuintje nieuw leven in de te blazen. Ze hebben bij de action van de geperste blokken met kokos snippers die je moet wellen en waar dan geen of minder onkruid gaat groeien. Deze doe ik om de kruiden plantjes heen.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:51

Leuk zeg helaas zit hier nergens janlinders

Hier de stoofpeer prachtig in bloei
Afbeelding

Appel zal ook wel snel volgen denk ik staat al week in de knoppen nu.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:12

Kaka schreef:
Dat is slim PMarena. Ik heb ook nog wel wat plekken waar ik niet bij kan. Maar ben je niet bang voor aardappelziekte? Kan ook aan de grond liggen hoor,maar hier in de buurt hebben bijvoorbeeld volkstuinen ook liever geen aardappelen in de volle grond.

Ik wilde ze dit jaar in zakken potgrond planten, schijnt ook goed te werken.


Neuh ben ik niet bang voor, ik doe het al jaren zo en dat gaat altijd prima. Ik eet eigenlijk niks van aardappel- of andere gewasziektes af :o

Komt het niet gewoon altijd neer op wisselteelt enzo vooral? Dat doe je natuurlijk automatisch al in een Makkelijke Moestuin systeem :)

In het voorjaar schep ik even de hele bak los, de achtergebleven aardappels kom je dan ook tegen :P
En dan een paar kruiwagens verse compost erbij en het hele zaakje is weer doorgehusselt :)

Ik heb wel diepere bakken dan die standaard 20 cm van de Makkelijke Moestuin, bij mij is het eerder 50 cm ofzo. Daarom doen aardappels het er ook prima in, tegen het gemetselde muurtje aan de achterkant van de bak kunnen ze niet verder dus dan groeien ze mooi naar voren toe, onder de sla en krootjes enzo :D

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 20:02

ik heb vanmorgen een paar tomatenplantjes in een oude wasketel gezet, vlak naast de keukendeur :D


Afbeelding

Afbeelding

Sprinkle kindness around like confetti <3

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:14

Afbeelding
Bonen, andijvie, bieten, prei en achteraan kolen bed.
Afbeelding
Vroege en late aardappels en randje mais.
Afbeelding
Uien, wortels, erwten en diverse andere.
Afbeelding
Peren boompje.
Afbeelding
Maggi plant.
Afbeelding
Groene/rode hazelstruik, zwarte bes en 2x aalbes.
Afbeelding
Appel boompje (elstar) en pruim (opal).

En eerste begin van kleurtje heb ik binnen jammer ook incl. hoofdpijn van de zon, maar dat is een bekend probleem. :+ En kas begin langzaam aan ook te kleuren, maar daar was het niet te harden.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:33

<3 <3 Ik wil ook een volkstuintje.

Onderschrift

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:08

Wauw dat ziet er goed uit allemaal


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers