De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:21

Op zich zou je geen nieuwe MM-mix toe hoeven voegen, alleen maar compost omdat de plantjes dat opeten.

Na een paar jaar MM gebruik kan je natuurlijk wel overwegen om een keer wat nieuw turf en vermiculiet toe te voegen, want je hebt toch wel minimaal verlies bij het oogsten, van wat er nog aan blijft hangen als je de oogst meeneemt om verder te wassen en op te eten.

Hier gaat er een grote zak vermiculiet per bak bij dit jaar, is overgebleven van de MM verkoop dus lekker in de eigen tuin. Denk dat ik ook maar turf toe zal voegen als ik dan toch bezig ben :) Maar moet nog even kijken waar ik dat zal halen en of dat inderdaad altijd "bio" is zonder rotzooi.

Bonen daarvoor heb ik een bonen-tunneltje gemaakt tussen de bakken, erg leuk en werkt prima :)


Afbeelding

Tuin is nog in aanleg maar dat is wel duidelijk :P De achterkant van de van halve stoeptegels gemetselde bak moet nog een keer netjes dichtgesmeerd worden. En er moeten nog 2-3 laagjes bovenop, dan passen de schuiframen in aluminum frame erop die ik via Marktplaats heb gevonden om hopelijk het kweekseizoen mee te verlengen :)

Achterin links staat een appelboompje met kleine zure appeltjes aan het eind van de heg. Midden moet nog gras / speelveldje worden voor die kleine tuinkabouter ;)


Nu het toch over fruitboompjes gaat....iemand nog tips / ervaringen betreffende een fruithaag toevallig...?

Langs de linkerkant van de tuin op de foto, komen nog een aantal schuttingen van metalen rasters. Daar loopt de weg langs en dat willen we afschermen voor privacy in de tuin.

Maar het is ook heel zonnig daar op, op het zuiden, en ik zou dan eigenlijk toch wel graag gebruik ervan maken door er nog iets lekkers tegenaan te planten... dat in de zomer ook goed genoeg dichtgroeit.

Maar wat? Het moet ook wel goed tegen de winter bestand zijn want dan staat er een berg koude wind vol op.... zou dat wel haalbare kaart zijn?


pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:12

Oh en nog een tip: de potgrond is in de aanbieding bij de Gamma, 3 zakken halen = 2 betalen :)

Wel fijn voor als je nog bloembakken met bloemetjes neer wilt zetten :j

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:38

Ik heb geen mm mix gebruikt, gewoon turf gemengd met potgrond en compost.

Fruithaag niet, lijkt mij wel dat je moet opletten wat je naast elkaar zet ivm verdringen van de langzame groeiers.
Ik heb per kuip 1 of 2 fruitboompjes waar dan weer 1 of meerjarig klimmer in groeit.
Tegen dat metalen raster zou je kunnen kijken voor druif, kiwi, doornloze braam, japanse nogwattes. Naam kwijt.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:50

Japanse wijnbes? (lekker!)

Oy with the poodles, already

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:59

JAAA Die was het. Stom dat ik daar net niet op kwam :(

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:22

Hier ook dit jaar van plan om serieus aan de slag te gaan met de groentetuin met het principe van de makkelijke moestuin.

Al een paar jaar een 'gewone' moestuin. Maar dit was wel erg veel werk. Daarom afgelopen jaar alvast een bak gemaakt. Van plan om dit nog te gaan uitbreiden met meerdere bakken.

Vandaag het volledige zaden pakket binnen gekomen van de makkelijke moestuin. Dus even kijken naar de app en dan hopelijk zo snel mogelijk van start


pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:23

Het is wel het vermelden waard dat het in de echte MM-mix een stuk makkelijker en beter werkt dan in gewone aarde of potgrond hoor. Vakjes-tuinieren is toch echt wat anders dan echt MM-mix tuinieren. Alles groeit gewoon makkelijker en beter in de mix en de aarde blijft echt veel beter los en veel langer vochtig :)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:44

vermiculiet is niet zo handig als je er ook fruitbomen/boompjes in hebt staan ;) Die wil ik toch in een stevige bodem hebben zodat ik niet allerlei constructies moet maken om boompje rechtop te houden. Met vakjes tuinieren is het wel heel makkelijk. Ben ik met je eens. Dit jaar ga ik mijn grote schaal gebruiken als moestuintje voor eenjarige groente. Schaal is 1.2 m. doorsnee. Was moerasvijvertje, maar krijg hem niet waterdicht. Dan maar een andere functie :)

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:02

Vandaag mix en nog wat zaadjes gekocht, als het morgen een beetje lekker weer is ga ik aan de slag, anders van het weekend.
Ben alleen bang dat ik te weinig mix heb, heb een bak van 90 x 90 en nu 3 zakken, meer kreeg ik niet mee. En ben worteldoek vergeten. Het grootste deel staat op de stenen, is worteldoek dan nodig denken jullie?

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:46

Vorige week 2 bakken in elkaar gezet en afgelopen weekend in 2 vakken wat sla gezaaid. Ben benieuwd of het weer een beetje mee gaat werken...

Afbeelding

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:54

Bjarni het is wel aan te raden iets langs de randen te doen om uitspoelen van grond tegen te gaan. Het zal nooit 100% afsluiten tussen hout en stenen. Of anders een laag karton? Dat verteerd tzt wel, maar dan heb je een beter basis dat er geen kieren komen.

Leuke werk hoogte die bakken op pootjes :j Ga je er ook onder iets verbouwen? Kleine gewassen als pluk sla radijsjes en zo zou kunnen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:24

Hi! Ik ben ook van plan om te starten met de 'makkelijke moestuin'.
Ik heb een tuin van 1250 m2. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de tuin hebben ingedeeld, ook mbt moestuin. Hebben jullie toevallig foto's?

Dit is het vooraanzicht van mijn tuin, dit wil ik anders gaan indelen en ook dus mét moestuin:


Afbeelding

En hier de zijkant, de heg en bomen wil ik weg hebben, en eventueel iets 'nuttigs' voor in de plaats planten:

Afbeelding

En achter misschien nog wat eetbaars langs de zijranden:

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:41

Wow, even ontzettend off-topic, maar wat een heerlijke tuin heb jij <3

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:57

@MarijeR, wat een mooie bakken!

@Matheno, waaaauw wat een prachtige tuin!

Hier ook weer begonnen met een "moestuintje". Heb nu nog binnen een bak staan, wilde ze na dit weekend buiten zetten in mijn plastic kas. Drie en twee jaar geleden een goede oogst gehad, vorig jaar viel het tegen. Hopelijk dit jaar weer een goed resultaat!

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:05

Oeh mag ik me ook melden? Wij gaan dit jaar voor het eerst een moestuin ''maken''
achter huis komt een terras en daarnaast een stuk tuin, zal ongeveer 3 meter breed worden denk ik en zon 4 meter diep naar achter. ben heel benieuwd! We hebben allemaal al spullen gehaald en gaan zo snel mogelijk aan de slag want dan kunnen we zaaien!

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:17

Nynkster, wordt het ook een makkelijke moestuin? Dat is namelijk wel echt een heel ander concept als een normale moestuin.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:44

Nachtlampje schreef:
Nynkster, wordt het ook een makkelijke moestuin? Dat is namelijk wel echt een heel ander concept als een normale moestuin.


Ja :j
Alleen dan wat meer ipv 1 bak zeg maar.
Wil het wel volgens de makkelijke moestuin app, vakken etc doen.
Maar hebben we iets meer {:}

Ik ben ook helemaal niet zon ''grote moestuin mens''. Al dat spitten enzo is niet aan mij toegewijd :Y)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:51

Tof hoor :D en lekker dat je zoveel ruimte hebt.
Niet vergeten om looppaadjes te maken dan, anders moet je een zweefsysteem maken waar je in kan hangen, boven je moestuin :+

Prairy
Berichten: 9054
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:20

Nynkster schreef:
Nachtlampje schreef:
Nynkster, wordt het ook een makkelijke moestuin? Dat is namelijk wel echt een heel ander concept als een normale moestuin.


Ja :j
Alleen dan wat meer ipv 1 bak zeg maar.
Wil het wel volgens de makkelijke moestuin app, vakken etc doen.
Maar hebben we iets meer {:}

Ik ben ook helemaal niet zon ''grote moestuin mens''. Al dat spitten enzo is niet aan mij toegewijd :Y)

Je kunt ook een aantal gemengde bakken maken, dat je er (al dan niet eetbaar) bloemen in zet, die helpen dan ook weer met de bevruchting, naast dat het er leuk uitziet. En wat bakken met laag fruit bijvoorbeeld, ook altijd leuk. Japanse wijnbes is erg lekker en wordt door vogels niet op gegeten. Die staat het liefst volle bak in de zon, en uit de wind. Bijvoorbeeld tegen de garage of een muur van het huis.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:36

aikon schreef:
Leuke werk hoogte die bakken op pootjes :j Ga je er ook onder iets verbouwen? Kleine gewassen als pluk sla radijsjes en zo zou kunnen.

Na net een paar honderd voorjaar/zomer bollen in de grond te hebben gestopt, weet ik weer waarom ik bakken op pootjes wilde...
Dus onder de bakken doe ik verder niets :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:18

Prairy schreef:
Japanse wijnbes is erg lekker en wordt door vogels niet op gegeten.

Vertel dat even aan onze wijnbes (en mijn moeder) :+

Oy with the poodles, already

Prairy
Berichten: 9054
Geregistreerd: 28-12-03

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:28

Hmm, nog nooit problemen mee gehad... Framboos wel, daar zijn ze gek op.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:15

Mijn rode bessen en appel bessen (zure dingen) zijn zo verdwenen. Lijsters hier vinden ze heerlijk. Mijn katten vinden lijsters weer heerlijk. Kringloop zullen we maar zeggen :D

MarijeR nu moet je wel maaien onder de bakken. Of er een konijn onder zetten :P

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:42

Zoooo vandaag de bak gevuld, gisteren begonnen met worteldoek en de mix, toch nog een zak bij moeten halen, dus 4 zakken in een bak van 90 x 90.
Vandaag zaadjes en wat kruidenplantjes erin gedaan, ben benieuwd!

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:25

Een zak per 2,5 vakje was het volgens mij. Dus bij 9 vakjes is 3 zakken dan net wat weinig inderdaad :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beauuum en 66 bezoekers