de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:22

Hoop werk maar wel interesant!

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana


Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:16

Heeft iemand hier wel is zoette aardappels geweekt?

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:51

:j
Ik heb de kontjes van de aardappels eens bewaard en in de grond gestopt. Kwamen mooie wortels aan en later ook een plantje met zoete aardappeltjes, maar het is hier toch wat te koud en het seizoen is wat te kort om echt grote zoete aardappels te krijgen. Dan zou je ze in een kas moeten kweken.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:02

Op ruggen met aardig wat zand in de grond gemengd en een kleine folietunnel er over zou je een eind kunnen komen
Wil dit jaar voor de gein ook weer eens een poging wagen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:10

Dat zou al veel schelen inderdaad :j
En ik merkte dat het toch een paar maanden duurde voordat er echt goede wortels aan de aardappel zaten, dus ik zou rond deze tijd al beginnen met voorkweken.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:19

Oke lijkt mij idd leuk om is te proberen. Maar is de overgang in temperatuur dan straks niet te groot als je ze nu al binnen voor kweekt?

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:33

Nou dat is vorig jaar gelukt, een plantje voor de gein in de grond gestopt en toch aardig wat aardappeltjes ervanaf gehaald. Onze boerman heeft dit jaar ook veel zoete aardappelen gekweekt (en verkocht) hij had landbouwplastic met gaten erin en in die gaten de planten.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:46

Roosje01 schreef:
Oke lijkt mij idd leuk om is te proberen. Maar is de overgang in temperatuur dan straks niet te groot als je ze nu al binnen voor kweekt?

Ze kunnen sowieso pas na ijsheiligen naar buiten, en als je dan wacht op een warme periode kan dan prima :j

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:53

Ga er denk gewoon 2 proberen voor de gein lukt het is het leuk en zo niet naja jammer dan.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

mirtedl

Berichten: 826
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:55

Helaas is met de storm mijn mooie broeikas die ik vorig jaar aangeschaft heb gesneuveld...

Ik ben nu nog in twijfel of ik een nieuwe broeikas koop en thuis lekker verder ga (ligt aan de verzekering) of toch eens ga kijken bij een volkstuin vereniging.
Dat is toch al snel een kilometer of 20 uit de buurt en zal er van de zomer toch wel elke dag heen moeten en dat is naast een drukke studie toch wel een flinke opgave natuurlijk :Y)

Zou het het liefst met iemand samen doen maar ken weinig/geen mensen met dezelfde hobby en genoeg tijd :')

Zou een van jullie me iets meer kunnen vertellen over een volkstuin en dan vooral hoe jullie het aanpakken qua tijd?

Spotje 10/8/1993 - 8/7/2013 † Y;( Tjedde: 02/04/2000 - 16/09/2014 † Y;( Ollie: † 19/11/2015 Y;(

Marcella

Berichten: 36581
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:21

Hier op het complex ook heel veel kassen gesneuveld.
Afbeelding
De kas tegenover mijn tuin.
Afbeelding
Metalen schuurtje wat toch niet helemaal goed geborgd was.
Afbeelding
En dit zijn nog maar een paar van de schades.

Afbeelding
Had het niet verwacht, maar vandaag een stuk gespit wat super te doen was.
Afbeelding
En waar de schuur moet komen begin al aardig vlak te worden. *\o/*

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:13

Wat zonde allemaal -O-

Moet nog even meten hoe groot de moestuin word , dan even plattegrond maken :)) . Ben wel lui dus gok wat makkelijke dingen , sowieso spercieboontjes komen weer

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:05

Oh jee wat zonde van die kassen -O-
Zou een verzekering daar nog iets van vergoeden?

Gelukkig stond hier alleen het frame buiten, dus die heeft het wel overleefd.

Zijn er hier nog mensen die vegetarisch zelfvoorzienend leven interessant vinden?
Ik spam mijn nieuwe facebook groep hier even O:) :D
https://www.facebook.com/groups/170507773567362/

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:32

Zonde zeg weer van die kasjes en schuurtjes.... ik heb in een grote kas wel eens moeten rennen voor mijn leven toen er een flinke windvlaag onder het glas door rolde en er ruiter naar beneden kwamen :=

En bij ons is de hele veranda van de muur losgescheurd en over het dak heen naar de paarden toe gestormd.....echt bizar. Aardig wat schade aan het huis gemaakt maar iedereen ongedeerd gelukkig...

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:57

Gelukkig zeg. hier viel het mee de schuttingen stonden nog naja voor zover mogelijk, want de vorige storm had ze al te pakken gehad. Verder is alleen mijn plastic container aan de wandel gegaan. Mijn nieuwe auto daarin tegen kwam er slechter vanaf die werd bedolven onder een schutting en zit nu vol lak schade. Dus ff kijken hoe en wat met de verzekering, gelukkig na hoop gedoe werken de schutting eigenaren eindelijk mee. Ze probeerde eerst eronderuit te komen.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:05

Wat zonde van de kassen :( Zijn er bokkers die al aan de voorbereidingen beginnen voor seizoen 2018? Ik ben aan het twijfelen om de eerste zaadjes al te zaaien in huis. Dan heb ik mooi op tijd en vroeg stekjes :)

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:25

Yes! Toevallig gisteren begonnen met het voorkweken van sla, ui, prei, paprika, tomaat, aubergine en peper. Benieuwd wanneer ze opkomen :o

Aglaja (v. Olivi): dressuur M1 + 9, cross BB (eindstand) - verkocht
Biyou (v. onbekend): dressuur M2 + 8, springen B, cross BB (eindstand) - overleden
Zarco (PRE): L/M niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:38

Wat gebruik je daarvoor? Ik vind die kweekpotjes nog duur genoeg :) Heb ook al gekeken naar zo binnenhuis serretjes maar twijfel daar nog wat over :p

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:41

Toiletpapier rolletjes (onderkant inknippen en omvouwen), die vergaan ook in de tuin. Of eierdoosjes, vergaan ook. Je hebt zelfs van die gras eierdozen.

Binnenhuis serretjes > aardbeien of champignon doosjes gaan bij mij ook prima :) eventueel eerst met nog extra plastic eroverheen.

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:42

Ik gebruik eierdozen of papieren bekers. :Y)
Zo'n binnenhuis serre is leuk, maar op de vensterbank in de zon groeien ze net zo hard is mijn ervaring.

Edit: de wc rolletjes gebruik ik als speeltje voor mijn kat. :+

Aglaja (v. Olivi): dressuur M1 + 9, cross BB (eindstand) - verkocht
Biyou (v. onbekend): dressuur M2 + 8, springen B, cross BB (eindstand) - overleden
Zarco (PRE): L/M niveau

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:02

Ik was toevallig vandaag aan het bedenken of ik tijd had om te beginnen. Ik had eigenlijk vorige week al de eerste zaden moeten planten..
WC rolletjes enzo waren hier geen succes. Ik zweer nog steeds bij de perspotjes, echt enorm handig!
En ik kiem ze vaak voor in koffiefilters, waardoor je de minder goede zaden snel herkent.

Ik heb nog wel een paar foto's van een paar jaar geleden:
Afbeelding
Afbeelding

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:29

Hier ook aan het twijfelen om voor te gaan zaaien binnen maar wacht denk nog 1 weekje. Heb een kweekkastje van de action en vaak zijn die kweekpotjes ook niet zo duur daar.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Marcella

Berichten: 36581
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:58

Ik ga beginnen zodra ik verhuisd ben.

O ja ben niet vergeten van mini walnoten boom alleen even andere prioriteiten. Aangezien ik ook een baan heb nu.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:00

Na wat zoeken ga ik gewoon voor plastieke kweekpotjes, maar die zijn uiteraard weer 3 x zo duur bij de boerenbond (Aveve). Dus nog even verder zoeken. Kan niet wachten om te beginnen!

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:13

Ik moet even zaden zoeken en kijken wat ik heb


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers