Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:01

ijssnuiver schreef:
Hoe zit dat dan met biologische zuivel?

Ook biologische koeien moeten elk jaar een kalfje krijgen om de melkproductie op gang te houden. Die kunnen nooit allemaal aangehouden blijven op het bedrijf, vooral de stierkalfjes niet, dus die moeten naar de slacht.
Sowieso moeten kalfjes altijd weg bij de moeder (een enkel bedrijf daar gelaten) omdat het systeem niet geschikt is om moeder en kind samen op te laten groeien (wat vaak wordt verkocht als "het is voor de bestwil van beiden"... Alsof een baby ooit ergens anders beter af is dan bij de moeder |( )

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:04

Dat begrijp ik inderdaad, maar de term biologisch wekt bij mij toch wel de indruk dat het diervriendelijker is..

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:05

ijssnuiver schreef:
Dat begrijp ik inderdaad, maar de term biologisch wekt bij mij toch wel de indruk dat het diervriendelijker is..

Helaas, scheelt kwa diervriendelijkheid eigenlijk niets :n

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:09

ijssnuiver schreef:
Hoe zit dat dan met biologische zuivel?

Hetzelfde. " Biologisch" zegt niets over dierenwelzijn. Soms zelfs integendeel.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:18

Kuggur schreef:
ijssnuiver schreef:
Hoe zit dat dan met biologische zuivel?

Hetzelfde. " Biologisch" zegt niets over dierenwelzijn. Soms zelfs integendeel.


Jammer...
Dan toch maar volledig over op de plantaardige zuivel.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:33

Hier kun je de vereisten lezen voor biologisch:
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... gisch.aspx

In het kort; vaak iets meer ruimte, minder antibiotica, alleen biologisch geteeld voedsel, minder soja, meer uit de omgeving.
Verder verandert er weinig..

Is bijvoorbeeld net zoals eieren, vrije uitloop en biologisch hebben evenveel ruimte, alleen biologisch krijgt biologisch geteeld voer.
Je hebt er vaak een vrij romantisch gevoel bij, door wat ze in reclames en op verpakkingen proberen te schetsen maar in werkelijkheid is het gewoonweg bar weinig ruimte.

Uiteindelijk is biologisch beter voor het milieu/het dier dan niet-biologisch, maar het is nog veel beter om er volledig mee te kappen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:37

De verbetering van regulier naar biologisch is bij vlees wel hoger dan bij zuivel/ei. Maar feit blijft wel dat er bij ei/kip/zuivel altijd mannetjes worden doodgemaakt omdat ze niet 'nuttig' zijn, en dat aan het eind van hun 'nuttige' leven elk dier het loodje ervoor moet leggen :( (bij vlees is dat logisch natuurlijk, maar bij zuivel en eieren net zo).

Ik las dus laatst op gewoonvegan dat de Lidl biologische chocoladerijstwafels heeft die vegan zijn. Ze zijn super lekker! <3 En niet duur, maar 90 cent voor 6 stuks. De pure zijn vegan. :)

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:40

Ohhh serieus? Snel weer naar de lidl! Rijstwafels zijn fijn!

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:41

Murthul schreef:
Hier kun je de vereisten lezen voor biologisch:
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... gisch.aspx

In het kort; vaak iets meer ruimte, minder antibiotica, alleen biologisch geteeld voedsel, minder soja, meer uit de omgeving.
Verder verandert er weinig..

Is bijvoorbeeld net zoals eieren, vrije uitloop en biologisch hebben evenveel ruimte, alleen biologisch krijgt biologisch geteeld voer.
Je hebt er vaak een vrij romantisch gevoel bij, door wat ze in reclames en op verpakkingen proberen te schetsen maar in werkelijkheid is het gewoonweg bar weinig ruimte.

Uiteindelijk is biologisch beter voor het milieu/het dier dan niet-biologisch, maar het is nog veel beter om er volledig mee te kappen.

ik dacht juist steeds te horen dat het belastender is voor de aarde (en het milue) om dieren biologisch te houden.

het beste blijft natuurlijk niet eten. (ook voor mezelf want ik wil nog wel is zwichten voor kaas... gelukkig is mijn zuivel consumptie al enorm omlaag ten opzicht van jaar ofzo terug maar het kan nog een stuk beter :o )

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:18

Iemand dan enig idee welk zuivel of ander dierlijke producten wel zo diervriendelijk mogelijk zijn? Soms doe ik wel eens boodschappen voor mijn familie en dan sta ik soms zo te twijfelen wat ik nou moet kiezen.. Iemand enig idee?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:22

Murthul schreef:
Ohhh serieus? Snel weer naar de lidl! Rijstwafels zijn fijn!

Yess, wel opletten, melk en puur zit in dezelfde doos :j

Mercury, kun je niet kijken naar lokale initiatieven? Die vallen soms wel mee qua "diergebruik" (al is het altijd diergebruik maar goed). Die laten een koe bijv niet direct slachten als de melk wat tegenvalt, itt de industrie waar ze vrij snel weg mogen.
Key is sowieso om weinig te gebruiken. Maar als je het zelf ook niet klaarmaakt is dat wel lastig denk ik :)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:45

Toen ik nog vlees en zuivel voor mijn vriend moest kopen haalde ik altijd bio rundvlees met 35% korting bij de AH. Kip en varken zou ik nooit kopen, te veel dierenleed, maar met rundvlees heb ik meestal minder moeite. Zeker dingen als gehakt en worstjes, dat komt vaak van oude melkkoeien.
Melk kocht ik eigenlijk al bijna niet omdat mijn vriend toen al net zo graag sojamelk dronk, maar áls ik voor melk moet kiezen, dan zou ik voor weidemelk gaan.
Bij ons op de markt staat een kaashandel die zelf al hun kazen maakt, en volgens mij hebben die ook kaas van weidemelk. Ik denk dat die op veel plekken te koop is.
Eieren gewoon bij mensen die voor de lol wat kipjes hebben loslopen op hun erf. Wij hebben er zelf ook een paar rondlopen, en die eieren verkopen we ook bijna allemaal omdat we onze kippen gewoon voor de leuk hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:17

Als je wil weten waar bio exact aan moet voldoen kijk even op www.skal.nl
Is completer dan iets als het voedingscentrum

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:53

In die aflevering over kaas werd ook gezegd dat je voor iedere kilo kaas 100 gram kalfsvlees zou moeten eten om in evenwicht te zijn wat vleesproductie/ kaasproductie betreft...

Vegetarisch eten zonder op zijn minst flink te minderen in zuivel en eieren geloof ik ook niet zo in dat dat veel helpt voor het dierenwelzijn.

En of biologisch zoveel scheelt... als ik naar onze twee ex biologische vrije uitloop kippen kijk, wordt ik ook wel verdrietig hoe vooral 1 van de twee er uit ziet, ze heeft totaal geen staart meer en een hele kale kont. Hoop dat ze over een poosje weer mooie kippen zijn die vol in de veren zitten. Maar ze is wel super leuk en tam.

Afbeelding

Noukie22

Berichten: 280
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:11

xMercury schreef:
Iemand dan enig idee welk zuivel of ander dierlijke producten wel zo diervriendelijk mogelijk zijn? Soms doe ik wel eens boodschappen voor mijn familie en dan sta ik soms zo te twijfelen wat ik nou moet kiezen.. Iemand enig idee?


Misschien zou je kunnen kijken naar biologische-dynamische(-antroposofische) producten. Hierbij wordt ook rekening gehouden met natuurlijke cyclus van dagen etc. En hierbij blijven kalveren wel bij de moeder volgens mij.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:40

Vandaag: hollandse pot :Y)
Aardappelpuree met Oatly cuisine (beetje veel want het moest op := ), jus is Maggi jus met uitjes (staat ook op dat het geschikt is voor vegetariërs, officieel niet voor veganisten want het kan sporen van melk en ei bevatten maar daar geef ik persoonlijk geen zier om) en erin liggen twee Vegafit gehaktschijven. Was heel lekker! Volgens mij heb ik niet meer zo Hollands gegeten sinds ik uit huis ben _O-
Afbeelding

Edit: over Hollandse pot gesproken, hier een recept voor erwtensoep :) https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten ... n~a4559379
Natuurlijk flipt het hele internet weer dat het niet zonder spek kan maar goed. Ik heb spek serieus nooit lekker gevonden _O- En bij al dat soort uitspraken denk ik toch... Het is maar wat er in je hoofd zit :roll:

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:59

Sharani schreef:
Vegetarisch eten zonder op zijn minst flink te minderen in zuivel en eieren geloof ik ook niet zo in dat dat veel helpt voor het dierenwelzijn.


Leuke stelling, zou je hier iets dieper op willen ingaan? Ik ben benieuwd waarom dat zo is/je dat denkt :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:11

Yentaah schreef:
Sharani schreef:
Vegetarisch eten zonder op zijn minst flink te minderen in zuivel en eieren geloof ik ook niet zo in dat dat veel helpt voor het dierenwelzijn.


Leuke stelling, zou je hier iets dieper op willen ingaan? Ik ben benieuwd waarom dat zo is/je dat denkt :)

Als je 1 op 1 vlees vervangt door eieren/zuivelproducten zet dat niet echt zoden aan de dijk nee. Je vermindert het aantal dierlijke slachtoffers wel, maar steunt wel weer een industrie die kalfjes bij de moeder weghaalt, wat ik echt ongelofelijk treurig vind |( En legkippen hebben over het algemeen ook geen tof leven (tenzij ze op een rondeel komen ofzo), en zelfs als ze dat wel hebben: kippen zijn toch wel de slechtst behandelde dieren in de slachterij.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:17

Precies wat Magrathea zegt :j . Overigens bedoel ik er helemaal niet mee dat iedereen die niet veganistisch leeft daardoor slecht is of zo, het is zeker al een goede stap voor de dieren/ milieu enz om vegetarisch te eten. Maar soms wordt er gewoon niet bij stilgestaan dat ook de zuivel en eieren industrie dierenleed veroorzaakt én dat er dieren voor gedood worden (stierkalveren, haantjes, en de productiedieren zelf als ze minder rendabel zijn).

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:36

'kan sporen bevatten van' is daarom niet 'niet vegan' hoor, dat is vooral belangrijk voor allergieën. Als de ingrediënten vegan zijn en enkel bij de melding 'kan sporten bevatten van' dierlijke producten staan, is het gewoon een vegan product. Je dingt niet mee in de vraag naar dierlijke producten als je zoiets koopt, en dat staat er ook enkel op omdat het in eenzelfde ruimte als andere producten die die ingrediënten bevatten geproduceerd wordt dacht ik.

Ik was een tijdje vegetariër, daarna flexivegan (grotendeels vegan, maar buitenshuis vond ik het nog moeilijk dus heb ik mij daar een langere overgangsperiode 'gegund') en sinds het nieuwe jaar dus vegan.

Ik heb vooral moeite met hartig broodbeleg, in de zomer maak ik tomaatbasilicum en komkommersalade, maar da's niet echt winters. Humus is mijn ding niet, spreads meestal ook niet, een currysalade koop ik wel eens en verder wel zo eens verpakt vegan broodbeleg uit de supermarkt of natuurwinkel, maar da's weeral verpakt... Wij proberen meer en meer verpakkingsarm te kopen... Niet gemakkelijk als je vegan bent! Dus tips voor hartig broodbeleg dat geen humusachtig iets is: shoot! :P

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 22:50

De zelfgemaakte vegan cheddar kaas misschien?

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:55

Zo is het al duidelijker :) . Nu denk ik niet dat vegetariërs per se vlees altijd vervangen met ei/zuivel, maar als ze het doen helpt het inderdaad niet zo. Bedankt!

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:16

Het is nu eenmaal zo dat veel mensen veel meer zuivel gaan consumeren als ze vegetarier worden. Een snack bij friet wordt al snel kaassoufle ipv iets met vlees. Ook gewoon vega burgers ect is echt ontzettend veel met kaas/ei/melk. Hoewel je het misschien niet direct doorhebt neemt op die manier je consumptie flink toe. :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:44

Noukie22 schreef:
xMercury schreef:
Iemand dan enig idee welk zuivel of ander dierlijke producten wel zo diervriendelijk mogelijk zijn? Soms doe ik wel eens boodschappen voor mijn familie en dan sta ik soms zo te twijfelen wat ik nou moet kiezen.. Iemand enig idee?


Misschien zou je kunnen kijken naar biologische-dynamische(-antroposofische) producten. Hierbij wordt ook rekening gehouden met natuurlijke cyclus van dagen etc. En hierbij blijven kalveren wel bij de moeder volgens mij.

Verdiep je daar eerst echt goed in.
De restrictieve regels van deze filosofie (die grotendels op magisch denken berust )veroorzaakt soms onnodig slechte verzorging ( met name door de regels die voedering en medische behandeling aangaat).
Het doel van deze filosofie is niet het verbeteren van dierenwelzijn, maar het produceren van producten waarvan ze geloven dat ze gezonder zijn. En dat laatste is zéér twijfelachtig.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:54

Ilsey schreef:
'kan sporen bevatten van' is daarom niet 'niet vegan' hoor, dat is vooral belangrijk voor allergieën. Als de ingrediënten vegan zijn en enkel bij de melding 'kan sporten bevatten van' dierlijke producten staan, is het gewoon een vegan product. Je dingt niet mee in de vraag naar dierlijke producten als je zoiets koopt, en dat staat er ook enkel op omdat het in eenzelfde ruimte als andere producten die die ingrediënten bevatten geproduceerd wordt dacht ik.

Ja ik snap dat het bedoeld is voor allergieën ;)
Maar er kan dus een microspoor melk/ei op zitten en daarom zou het product niet meer vegan zijn als je sommige mensen moet geloven... Maar ik ben het met je eens hoor, je maakt door dat product te kopen de vraag naar melk/ei niet groter := Dus daarom ook dat het me weinig kan schelen.

Heb je muhammara al eens geprobeerd? Is ook wel een beetje zomers, maar goed. Wel lekker :Y)
Verder zou ik eens op de website van de vegan challenge kijken, staan veel lekkere spreads op. Oa een doperwtjesspread die echt jammie is