Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:30

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag over het conserveren van varkensvlees op deze manier. Mijn oma heeft mij een tijdje geleden uitgelegd hoe dit moest, alleen als ik op internet kijk kom ik heel andere manieren tegen en nu vroeg ik me af of mijn oma's manier wel ok is om te gebruiken dan. Helaas ben ik niet in de gelegenheid mijn oma verder it te vragen hierover. Wel heb ik het vlees vaak gegeten van hoe zij het klaar maakte.

Mijn oma doet het op de volgende manier:

Glazen of plastic bak die afgedekt is met plastic folie.
Je maakt een mengsel van zout en suiker met verhouding 2 zout : 1 suiker.
Dit mengsel doe je in de bak en daar leg je het vlees op.
Dan ga je alle kanten van het vlees insmeren met het mengsel totdat alles goed bedekt is. Je doet de plastic folie dicht over het vlees.
Het vlees laat je vervolgens 76 uur (of meer) zo in de koelkast liggen.
Elke dag open je de folie en laat je al het sap eruit en bedek je het vlees weer opnieuw met het mengsel, sluit de folie en gaat het weer de koelkast in.
Na de (minstens) drie dagen haal je het vlees eruit en spoel je het goed af met water en droog je het.
Hier na kun je het in een nieuwe plastic folie in de vriezer bewaren. Behalve dan het stuk dat je gaat gebruiken .

Wat denken jullie hiervan? Is dit inderdaad een goede manier, en hoe lang denk je dat het vlees hierna goed blijft?
Op internet lees ik namelijk dat je het mengsel niet elke dag opnieuw aan moet brengen, je vanalles moet toevoegen (oa beetje pekelzout) en het echt weken moet drogen in open lucht etc.

Wie kan me helpen *\o/* *\o/* *\o/* Alvast bedankt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:39

Ik ken er niets van maar als het moet drogen is het denk ik niet logisch dat je het vlees in de ijskast legt. Dat is toch een vochtige omgeving?

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:55

dromertje2 schreef:
Ik ken er niets van maar als het moet drogen is het denk ik niet logisch dat je het vlees in de ijskast legt. Dat is toch een vochtige omgeving?


:') Dat is inderdaad een goede vraag... Helaas weet ik er zelf ook geen antwoord op te geven. Hopelijk kan iemand anders ons wijzer maken.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:59

Ik zou een goede slager vragen als ik jou was. Die weten het ook je wel uit te leggen.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:04

Bedoel je drogen, of conserveren? Conserveren met suiker/zout is zeker een goede manier. Drogen wordt meestal niet met suiker/zout gedaan, maar door het bv. op te hangen of in een soort droogoven te doen.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:21

Ik heb geen idee wat de goede benaming is. Ik heb het even uit het Spaans moeten vertalen en gewoon zo opgeschreven zoals het hierboven staat, dat heb ik al meer dan een aar geleden gedaan. Het zout trekt het vocht uit het vlees, dus in zekere zin droog je het dan toch wel degelijk? Verder bedoel ik gewoon exact wat hierboven beschreven staat. Zou dat voor jou conserveren zijn?

Aan een slager vragen is inderdaad ook een optie. Misschien dat ik volgende week de tijd vind om even langs te gaan.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:26

Vlees kan je toch ook gewoon zonder er iets aan te doen in de vriezer gooien? Dan blijft het ook maanden goed

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:29

Waarom vertrouw je niet op wat jouw oma jou uitlegde?

Iedereen heeft een eigen recept/ wijze en als je die van jouw oma lekker vond dan gewoon zo gaan doen zoals ze het je heeft uitgelegd.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:33

zoas je oma doet kan prima al zie ik het meer als een soort van bewerken/marineren. De vriezer houd het houdbaar. als je het echt zou drogen etc gooi je het niet in de vriezer of de koelkast maar in een droogoven/ rookoven of droogkast.
vlees kun je op zoveel manieren bewerken, dat dit je oma's manier is en die zal best zo zijn zoals ze geleerd heeft. En als jij dat lekker vind dan moet je dat recept gewoon lekker volgen. Ik zie er niets verkeerds aan.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:35

LaCiega schreef:
Ik heb geen idee wat de goede benaming is. Ik heb het even uit het Spaans moeten vertalen en gewoon zo opgeschreven zoals het hierboven staat, dat heb ik al meer dan een aar geleden gedaan. Het zout trekt het vocht uit het vlees, dus in zekere zin droog je het dan toch wel degelijk? Verder bedoel ik gewoon exact wat hierboven beschreven staat. Zou dat voor jou conserveren zijn?

Aan een slager vragen is inderdaad ook een optie. Misschien dat ik volgende week de tijd vind om even langs te gaan.

Ja klopt, maar wil je zegmaar droge worst maken of wil je je vlees lang houdbaar maken zonder het in te vriezen, dat bedoel ik meer :)

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Ham inleggen/drogen met zout en suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:39

:) bedankt allemaal voor de reacties! Ik ben vooral gaan twijfelen aangezien ik geen enkel ander recept vind op internet die er zo kort over doet. Het vlees kan prima ook buiten de vriezer en koelkast bewaard worden achteraf. Zij gooit het echter in de vriezer omdat ze altijd veel in een keer maakt en de vriezer een handige plek is om te bewaren. Er ligt altijd ook een stuk ook buiten de koelkast. Het is dus wel echt bedoeld om het vlees langdurig te kunnen bewaren en niet meer te hoeven koken voor je het eet.