Simpele gebalanceerde recepten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannens
Berichten: 1402
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 02:02

Hallo allemaal,

Ik zal eerst even snel mijn probleem inleiden: Ik merk dat ik aan het aankomen ben en dat is niet de bedoeling. Ik zit nu op het randje (of misschien net over) van overgewicht en aangezien ik nooit te zwaar ben geweest, voel ik me daardoor totaal niet lekker in mijn vel zitten.

Na veel wikken en wegen, is het grootste probleem bij mij de keuze in avondeten (en ook wel een beetje lunch, maar dat is minder ernstig). Ik woon sinds afgelopen februari samen met mijn vriend en helaas is het er in geslopen dat we snel voor de minder gezonde keuze qua avondeten gaan. Bij deze minder gezonde keuze moet je niet meteen denken aan friet en/of pizza, maar gewoon aan gerechten waarin de balans tussen groenten, koolhydraten en eiwitten mist. Deze balans moet dus terug!

Wat willen wij graag: We willen graag meer groenten eten en hierdoor een deel van onze koolhydraten vervangen. Het is dus niet de bedoeling om dingen echt te gaan schrappen uit ons dieet, aangezien ik daar niet achter sta.

Momenteel ben ik bezig met een indeling van onze avondeten opties in drie klasses (gezond, tussenin, ongezond). En mijn conclusie hierin is, dat we maar bar weinig gerechten eten. -O- Misschien is dat ook een van de redenen dat we zo makkelijk naar de slechtere keuzes grijpen.

Hebben jullie nog lekkere gerechten die jullie als 'gezond' zouden classificeren? Denk hierbij een beetje richting de schijf van vijf, gewoon een nette verdeling tussen alles. :)

(En ja, ik heb gegoogled, maar dan komen er allemaal van die dingen zoals zoete aardappel, quinoa, spelt, enz. Dat superfood principe is iets wat ik eigenlijk totaal niet interessant vind (misschien onterecht) en is naar mijn idee gewoon een tijdelijke hype waar ik liever niet mijn krappe studentenbudget aan wil besteden)

Alvast heel erg bedankt!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 02:10

Hier roerbak ik regelmatig een flinke lading kip, wokgroenten en doe ik er eiermie bij. Klein beetje woksaus of zelfs geen saus, heerlijk en verantwoord.

Weekbooschappen doen waarbij je minimaal 3 stuks verse groente haalt en veeel fruit, dan eet je al 3 keer in de week verse groente. Pak je fruit als je trek hebt of een bak griekse yoghurt ipv koekjes etc. Zoete aardappel is overigens erg lekker hoor!
Je kunt ook gewoon eens googlen naar makkelijke gerechtjes. Als je er een paar opgezocht hebt krijg je zelf goede ideeën.

Om eens te checken wat je nou (teveel) binnenkrijgt, hou eens een paar dagen álles bij in bijv de app My FitnessPall. Kun je precies zien hoeveel eiwitten/koolhydraten/vetten je binnenkrijgt en waar het meeste in zit. Het vergt nou eenmaal wat tijd om te leren wat gezond en beter is voor je en afvallen is niet makkelijk. Succes!

Sannens
Berichten: 1402
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 02:15

Dank je wel voor je tip! Roerbakken gaat ook op mijn lijstje! ;D

Even iets wat ik inderdaad vergeten ben om te typen: Ik eet geen koekjes/snoep/chips. Misschien in het weekend iets kleins als ik bij mijn ouders ben ofzo, maar eigenlijk nooit. Qua drinken drink ik alleen water en thee (zonder suiker) en 's ochtends halfvolle melk. Misschien in het weekend een keer een glas fris, wat naar mijn idee zou moeten kunnen.

Fruit at ik inderdaad te weinig, maar ik ben hard op weg om dat te verbeteren! Neem nu eigenlijk dagelijks fruit mee naar de universiteit, waardoor het al stukken beter gaat. Het kan natuurlijk altijd nog beter, maar het avondeten is naar mijn idee de grootste boosdoener bij mij. :)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 02:38

Als je verder wel tevreden bent met je recepten, kan je anders niet gewoon beginnen eerst met andere verhoudingen te koken? Dus gewoon meer groente maken. Ik snap dat dat niet overal bij kan, maar je hoeft natuurlijk niet elke dag een perfecte schijf van 5 te hebben.

Dan kan je daarna nog nieuwe recepten toevoegen, maar zo heb je alvast een makkelijk begin, want je eetpatroon omgooien is voor de meeste mensen erg moeilijk.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 02:38

Het 'moeten eten van aardappel groente vlees' principe is een vreemde gewoonte. Ik ben vegetarier maar voor mijn man maak ik ook een lekkere salade met nootjes etc, stukje vlees kip vis is gemakkelijk en goed verteerbaar. Een volkoren rijst met gewokte groenten knoflook ui en kruiden die je lekker vindt.
we eten hier toch ook wel verl heerlijke parelgort, bulgur, quinoa. Gewoon omdat het lekker is en het geeft verzadiging en ook bijvoorbeeld meer eiwitten waardoor dat vlees en vis evt niet hoeft.
Een verse groentensoep broccolisoep, etc zit ook boordevol vitaminen en is heerlijk met dit weer. Speltpasta met zoveel variaties of zelfs groentenpasta's tegenwoordig..
Wat ik altijd doe is veel zakken met gemengde diepvriesgroenten op voorraad houden, oosterse mix, mediterraans en soepgroenten (doen het ook heerlijk in pastas),dat is altijd super gemakkelijk veel verse groenten in huis hebben. Mixen van ah zijn heerlijk maar ook lidl heeft ze bijvoorbeeld.
Gevulde paprika's, courgetteburgers maken, quiche met groenten ( wel zwaarder in eten) en zoete aardappel uit de oven, allemaal heerlijk, succes ;) het is teveel om op te schrijven

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 02:52

Goed bezig dan al, toegevoegde suikers laten staan.
Oh en om op hierboven in te haken; salades <3 <3 Ijsbergsla, gekookt eitje, kipfilet kruiden en bakken, mais, bonen en eventueel een beetje aardappels/pasta. Zoooo lekker! Ook goed mee te nemen naar school, doe ik ook vaak en is prima te eten!
Ik ontbijt sochtends nog wel eens met een smoothie, kun je ook meenemen. Yoghurt, banaan, evt bessen oid of babyspinazie, havermout, gebroken lijnzaad en beetje water. Super lekker en gezond!

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 04:06

Je zou voor de grap is een Sonja Bakker boek door moeten bladeren, en dan niet het hele gedoe volgen, (dat is trouwens ook bijna niet te doen) maar daar zie je gerechten in staan, waar je zelf nooit op zou komen, en wat ook nog lekker is, en gezond!

Je hebt bij haar gerechten niet het idee dat je enkel een aardappel met erwten eet, maar ze maakt het net iets lekkerder! Daardoor is het ook leuk!

Klein voorbeeld:

Rijst koken, die doe je dan in een ovenschaal, vervolgens doe je er witte vis op (kan je bij de supermarkt in de vriezer vinden!) dan spinazie, de niet ala crème variant maar de gewone. En dan kaas erover, even in de oven, en je hebt een heerlijk makkelijk gerecht op tafel staan!

Supervixen

Berichten: 12829
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 06:33

Goed dat je qua drinken al oplet. Weeg je de hoeveelheid pasta/rijst/aardappels ook af? Dat voorkomt dat je extra opschept omdat je eten over hebt. Ik weeg meestal 50 gram ongekookte rijst/pasta af p.p. Gebruik volkoren pasta en vervang witte rijst door zilvervliesrijst.
En als je vlees bakt, kun je de hoeveelheid olie/vet misschien verminderen.
Alleen mager vlees nemen als je vlees eet, zoals kip/kalkoen en dan max 75 gram p.p.
Geen toetjes nemen met allerlei toegevoegde suikers of veel vet.

Hou eens het aantal calorieën dat je op een dag eet bij op je telefoon via bijvoorbeeld shealth, dat is vaak ook een eye opener.

Makkelijke recepten kun je zat vinden op internet.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 08:56

Twee keer zoveel (magere) saus bij de spaghetti en dan dus minder pasta erbij vind ik erg goed werken.
Drink je alcohol? Daar zitten erg veel calorieen in...

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:05

Wat ik ook makkelijk, lekker en gezond vind, zijn de verse maaltijd pakketjes bij de ah. Die liggen bij de groente afdeling en daar zitten vrijwel alle ingredienten al in (behalve vlees/eieren of melk) en natuurlijk een recept. Want je moet het nog wel zelf klaarmaken.
Ze hebben verschillende soorten soep en lasagna of pasta en couscous.
Zo'n pakket zit rond de 3/4 euro volgens mij.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:15

Lizz schreef:
Wat ik ook makkelijk, lekker en gezond vind, zijn de verse maaltijd pakketjes bij de ah. Die liggen bij de groente afdeling en daar zitten vrijwel alle ingredienten al in (behalve vlees/eieren of melk) en natuurlijk een recept. Want je moet het nog wel zelf klaarmaken.
Ze hebben verschillende soorten soep en lasagna of pasta en couscous.
Zo'n pakket zit rond de 3/4 euro volgens mij.


Klopt!! En echt veel groente erin. Gisteren nog tomatensoep gemaakt van verspakket met tien tomaten erin en wortels en ui. Zelf nog rundergehakt balletjes toegevoegd en wat vermicelli.

Sannens
Berichten: 1402
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 13:30

Heel erg bedankt voor de tips!

@liekensancho, ik zeg nergens dat ik aardappel, groenten, vlees moet eten. :) Natuurlijk zal het af en toe wel in mijn dieet voorkomen, maar ik ben ook juist opzoek naar andere soort gerechten! Als ik rijst at, at ik dat vaak vanuit zo'n knorr pakket zoals madras kip. Daar zit natuurlijk in verhouding erg veel vet en weinig groente in (en veel zout). Dus daar moet ik vanaf!

MerleSimone, aMomentLT, SuperVixen, Lizz dank je wel voor de tip! Ik ga er zeker naar kijken!

Troi, aangezien ik student ben, drink ik inderdaad wel eens alcohol. Dit is niet wekelijks en op dat moment niet meer dan 2-3 drankjes. Dus naar mijn idee drink ik erg weinig (voor een student haha).

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:53

@Sannens, sorry, zo bedoelde ik het niet, maar als je 1 van de 3 weg laat heb je ook volledige maaltijd bedoelde ik te zeggen ;-)

Sannens
Berichten: 1402
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 14:53

liekensancho schreef:
@Sannens, sorry, zo bedoelde ik het niet, maar als je 1 van de 3 weg laat heb je ook volledige maaltijd bedoelde ik te zeggen ;-)


Oh ik bedoelde het ook niet gemeen ofzo hoor! Ik sta open voor alles! Ook zou ik graag wat vaker vegetarisch willen eten. Denk dat dat alleen maar beter is voor de wereld! :)

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:25

Ik weet nog een lekker en makkelijk gerecht.

Wij maken het met kabeljauw, maar kan vast ook met een andere witvis.

Ovenschaal, even insmeren met olie.
Stuk vis er in leggen, dun laagje roomkaas er op smeren. Daar op halve cherry tomaatjes, zodat de vis bedekt is en een beetje geraspte kaas.
Je kan nog citroen/limoen er overheen uitpersen en wat dunne schilletjes hiervan.
Even in de oven, dit hangt af van de dikte van de vis.
Wij eten dit met brood (speltbrood bijvoorbeeld).

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Simpele gebalanceerde recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:46

Omdat we een speciaal tabblad hebben voor alles rondom voeding verplaats is het topic daarheen:
MWS -> VT (VoederTijd)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:55