Oermelk, ervaringen gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Oermelk, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 13:20

Hier als eerste een link naar het nieuws bericht hier over:
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... it-Groenlo

Oermelk, een koeienmelk met eiwitten die op een andere manier wordt afgebroken dan 'gewone' koemelk.

Ik ben benieuwd of mensen die 'gewone' melk niet goed kunnen verdragen, dit wel goed kunnen verdragen.
Het is vanaf aanstaande maandag te koop bij de COOP en Plus supermarkten.

Zelf heb ik (voor zover ik weet) geen last van gewone melkproducten. Maar ik ben zeer benieuwd of deze oermelk inderdaad door mensen die wel allergisch/gevoelig zijn voor gewone koemelk, geschikt is.

Zijn er bokkers die hier al mee bekend zijn, of die dit (willen) gaan uitproberen?

Moderatoropmerking:
Moderatoropmerking op pagina 2 toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Coby op 14-10-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:23

Ik ben in ieder geval nieuwsgierig en zal het zeker proberen :j

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:24

Ik vind het wel een interessant onderwerp, maar of het echt verschilt vraag ik me af.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:28

De enige melk die de naam oermelk zou mogen dragen is melk wat rechtstreeks uit de uier komt. Dus gewoon met je emmertje naar een bio boer, even aan de uier trekken en tada echte melk. Voor zover je melk zou moeten drinken als volwassen mens, maar dat is weer een andere discussie ;)

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:33

daisssx schreef:
Ik vind het wel een interessant onderwerp, maar of het echt verschilt vraag ik me af.


Denk dat je qua smaak aan de melk niet veel verschil hebt, maar als die eiwitten de boosdoener zijn kan het nog best wel eens van invloed zijn op de darmen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:35

Die 'superfood'rage begint echt hilarische vormen aan te nemen. Gisteravond zag ik iets op tv over de kracht van placebo's, daar moet ik nu even aan denken. Voor wie niet tegen melk kan is er echter een veel natuurlijker alternatief beschikbaar: drink water! Niet alleen beter voor jezelf, maar ook voor de wereld. Aangezien onze kinderen en kleinkinderen het waarschijnlijk ook met deze aardbol zullen moeten doen kan het geen kwaad om daar eens bij stil te staan.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:37

Oermelk, melk maar dan met andere eiwitten... hoe komen die andere eiwitten daar dan?

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:37

Charaz schreef:
Oermelk, melk maar dan met andere eiwitten... hoe komen die andere eiwitten daar dan?

Het is genetisch een andere koe, als ik het artikel goed begrepen heb.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:38

Het schijnt dat bepaalde koeienrassen iets andere melksamenstelling hebben, dat is dan de zgn A2 melk.
Geloof dat o.a. Fleckvieh koeien A2 melk produceren.
Is simpel weg natuurlijke eigenschap.
Net zo als er verschil in vet en eiwit gehalte zitten tussen zwartbonte koeien en roodbonte koeien.
Lijkt me wel dat een boer een koppel koeien moet hebben waarvan alle dieren deze eigenschap hebben en dat de melk apart opgehaald en verwerkt moet worden.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:39

Als je lactoseintolerant bent, gaat het niets doen. Maar als je specifiek intolerant bent voor een eiwit in de melk kan het inderdaad helpen. Alleen de wonderclaims die eraan gehangen worden zijn altijd weer bijzonder.

Je moet dit stukje eigenlijk vergelijken met blauwen ogen (A2A2) en bruine ogen (A2A1 of A1A1). Het is dus gewoon genetische variatie die sowieso voor komt alleen nu is er specifiek op getest en geselecteerd.

xMathilde
Berichten: 1011
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:57

Deze koeien produceren A2A2 melk. Door genetisch onderzoek kan achterhaald worden wat voor melk de koeien geven. Er wordt tegenwoordig geselecteerd op koeien met genen voor A2A2 melk. Of het daadwerkelijk helpt weet ik niet. Bij mijn opleiding (Veehouderij, HAS Den Bosch) wordt deze melk gewoon A2A2 melk genoemd, oermelk zal wel een mooier praatje zijn voor de verkoop. Ben toevallig 2 weken geleden op dit bedrijf geweest.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:04

Gisteren in het journaal : tegen hardhoce melkallergie doet het niets.

Maar idd: als je als mens eiwit A2 makkelijker afbreekt dan A1, kan het zinnig zijn.
Je kunt ook op andere manieren aan je eiwitten komen, dierlijk eiwit is in feite overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:09

goeroe schreef:
Die 'superfood'rage begint echt hilarische vormen aan te nemen. Gisteravond zag ik iets op tv over de kracht van placebo's, daar moet ik nu even aan denken. Voor wie niet tegen melk kan is er echter een veel natuurlijker alternatief beschikbaar: drink water! Niet alleen beter voor jezelf, maar ook voor de wereld. Aangezien onze kinderen en kleinkinderen het waarschijnlijk ook met deze aardbol zullen moeten doen kan het geen kwaad om daar eens bij stil te staan.


Precies! Het blijft me verbazen, hoe gewend wij zijn om de moedermelk van een andere diersoort te drinken, terwijl het totaal onnodig is om gezond te leven.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:12

Sleeper schreef:
De enige melk die de naam oermelk zou mogen dragen is melk wat rechtstreeks uit de uier komt. Dus gewoon met je emmertje naar een bio boer, even aan de uier trekken en tada echte melk. Voor zover je melk zou moeten drinken als volwassen mens, maar dat is weer een andere discussie ;)


Exact dit

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:14


fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:21

Wat nou oermelk...
Gewoon genetisch anders..
Niks 'oer' aan...

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 14:46

Het gaat mij niet zo zeer of het superfood is, het een hype is of wat voor naam het heeft.. Maar alleen of het zou kunnen werken..
Als er bokkers zijn die het gaan proberen, zouden jullie je eigen ervaringen hier willen melden? :o

Zippora: dankje voor de link!

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:18

Is gewoon weer een mooie pr-stunt om meer mensen aan de melk te krijgen.

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:21

Ik vraag me vooral ook af of er verschil zat zitten in smaak :))

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:21

Het is nog steeds melk wat voor kalfjes bedoeld is en niet voor mensen.

xMathilde
Berichten: 1011
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:26

Tigress schreef:
Ik vraag me vooral ook af of er verschil zat zitten in smaak :))


Denk niet dat er een verschil zit in smaak op basis van de genetica. 2/3 Van deze boer zijn koeien produceerden A2A2 melk. Hij heeft de overige 1/3 verkocht zodat hij enkel nog A2A2 melk over houdt. De smaak van melk is meer afhankelijk van het voer van de koe dan het A1 of A2 gen.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Oermelk; zou.het echt werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:07

Goh ja, laten we nóg meer koeien zwanger maken, hun baby's jatten en ze maar een fractie van hun leven laten leven, zodat wij lekker groeivoer voor kalfjes kunnen drinken *\%/*

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:13

LBLGypsyCobs schreef:
Het is nog steeds melk wat voor kalfjes bedoeld is en niet voor mensen.

Ik denk dat het grotendeel van de mensen eten eet wat eigenlijk een ander doel had, eieren bijvoorbeeld. Mag de ellendig lange discussie over het wel of niet bedoeld zijn van melk voor mensen eindelijk stoppen? Want daar gaat dit topic helemaal niet over..

Ik hoop dat de mensen die specifiek niet tegen een bepaald eiwit kunnen, maar melk wel heel lekker vinden zullen genieten van deze melk. :j ook was er ooit een genetische verandering daardoor koeien minder snel ontstekingen kregen aan hun uiers, heel interessant :)

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:06

PlantsTho schreef:
Goh ja, laten we nóg meer koeien zwanger maken, hun baby's jatten en ze maar een fractie van hun leven laten leven, zodat wij lekker groeivoer voor kalfjes kunnen drinken *\%/*

:')
Weer zo'n veganist met een missie :')

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:08

MelanieB schreef:
PlantsTho schreef:
Goh ja, laten we nóg meer koeien zwanger maken, hun baby's jatten en ze maar een fractie van hun leven laten leven, zodat wij lekker groeivoer voor kalfjes kunnen drinken *\%/*

:')
Weer zo'n veganist met een missie :')

Want uiteraard worden álle kalfjes geslacht.
Maar hé! Dan zijn we op den duur ook van de koeien af! Weer een uitstoot probleem minder
:')