Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:51

Ik maak mijn eigen veganistische jus, van sojasaus en bloem en bouillonpoeder met kruiden. Ik kan het recept wel even uitschrijven als je het wil proberen. Ik vind em lekkerder dan van maggi/knorr.
Sowieso is sojasaus een aanrader om in de keuken te hebben staan. Ze hebben wel per merk een andere smaak, en sommige vind ik gewoon vreselijk :+

Het makkelijkste is om gewoon te beginnen met vleesvervangers, die heb je van soja, lupine, champignons, kikkererwten en ook steeds meer groentes als bietenburgers, maïsburgers enz enz.
Maar de vleesvervangers zijn ook weer prima te vervangen door bv paddestoelen, vooral oesterzwammen hebben een lekkere bite.. Of door peulvruchten.. Of noten.. En zo zijn er wel meer voedingsmiddelen die je maaltijd net dat extra's geven zoals vlees ook doet.
Hier eten we regelmatig gewoon een flinke wokpan met pompoenblokjes en allerlei groentes en peulvruchten, en daar doe ik niks anders bij dan een flinke scheut sojasaus :9 Daar mis je echt geen vlees in :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:20

Azmay schreef:
Vleesvervangers is een kwestie van proberen welke je lekker vind, maar echt super gezond of beter voor het milieu zijn die ook niet zeg maar :P

Gezond ligt er aan wat je met wat vergelijkt natuurlijk. Maar ze zijn wel degelijk enorm veel beter voor het milieu :j Voor het maken van een vleesvervanger is zeker 5x minder plantaardig materiaal nodig dan voor het maken van vlees, en een enorme hoeveelheid minder water :) Daarnaast worden veel grondstoffen zoals de lupine maar ook een deel van de soja voor vleesvervangers gewoon in Nederland geteelt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:46

Ik zal het jus-recept hier ook even plaatsen :)

Het jus recept:
Ingrediënten:
1 el kokosolie
1/2 tl bouillonpoeder
1 el bloem
150 ml water
2 el sojasaus
maizena
1/2 tl grof gemalen peper
2 snuifjes tijm
1 snuifje kurkuma
1 snuifje nootmuskaat
2 snuifjes dille
2 snuifjes basilicum

Begin met het verwarmen van de kokosolie, en terwijl je roert voeg je de bloem eraan toe. Het bouillonpoeder kan er nu ook al bij. Dit laat je heel even pruttelen.
Vervolgens terwijl je goed roert voeg je de sojasaus er aan toe, en meteen daarna scheutje voor scheutje het water erbij. Goed blijven roeren om klonten te voorkomen.
Dit breng je weer aan de kook en dan kunnen de kruiden erbij. De hoeveelheden bij de ingrediënten zijn voor een smaakvol pepersausje. Houd je niet van pittig, doe er dan wat minder peper in.
Vervolgens doe je een flinke theelepel maïzena met wat water aanlengen in een bekertje, het moet net vloeibaar zijn, en dit meng je al roerend door de saus totdat deze de gewenste dikte heeft. Proef de saus en voeg indien nodig nog wat zout of kruiden toe.


Pescotariër ben ik inderdaad ook nog een tijd geweest, maar uiteindelijk ging het idee van vis me toch ook tegen staan, en ging ik het milieuaspect ook steeds belangrijker vinden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:03

Een snuifje, dat is ongeveer de hoeveelheid poeder die je tussen je vingers kan pakken :Y) Of één keer schudden met het kruidenpotje. Ik doe dat meestal een beetje op gevoel.
Inhaleren zou ik niet proberen bij de peper :')

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:51

Chili sin carne, dat klinkt ook lekker :j

Uiteindelijk kun je bijna elk gerecht wel omtoveren in een vegetarisch of veganistisch gerecht. Ik heb net burrito's op, helemaal veganistisch, en ze zijn heerlijk! Het recept deels van de knorr pakjes gepikt en deels zelf verzonnen.. en met wat kipstukjes van vivera, bonen en maïs smaakt het super!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ogidni en 30 bezoekers