Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 11:32

Met Kerstmis zorg ik voor het nagerecht en ik had hierbij graag een vers bolletje (vanille)roomijs geserveerd :D Nu was ik op internet aan het kijken voor een goed recept, maar ik word er niet wijs uit. De ene keer worden wel eieren gebruikt, de andere keer niet... De recepten zijn allemaal zo verschillend.
Dus vroeg ik me af of er misschien iemand hier goede ervaring heeft met een bepaald recept?
Ik heb geen ijsmachine.

Alvast bedankt :)

Groetjes

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:37

Ik heb een hele goede! Het smaakt zo heerlijk dat ik het gewoon niet meer maak, of ik eet de hele kom leeg :')
Je maakt het klaar in een handomdraai, zonder veel poespas. En die smaak... :~ Het recept komt uit het boek Nigellissima.

http://www.nigella.com/recipes/view/ONE ... CREAM-5550

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 12:19

Thanks! Dat recept had ik nog niet gevonden. Ik ben alleen niet zot van koffie(smaak). Kan ik dat gewoon vervangen door iets met vanille? Of wordt het dan veel te zoet?

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:24

Ik denk het wel hoor. Ipv het espressopoeder een beetje vanille-extract, en de likeur veranderen door vanillejenever, bijvoorbeeld? Puur vanillesuiker zou ik dan weer niet doen.

Ik ben benieuwd wat je er van vindt!

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:25

ik heb bij de super markt tover ijs hoef je alleen maar melk toe te voegen :) en evt aardbijen ofzo :)

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:33

Ik gebruik het volgende recept van mijn nicht:
4 eieren (kan ook alleen de eierdooiers, ik doe gewoon de eieren er volledig in)
100 gram suiker. Goed mengen met elkaar.
1 vanille stokje open maken en alle zaadjes erin mengen.
Dan 3 dl slagroom (dit kun je ook eerst stijf kloppen) Ook kun je de slagroom vervangen door (een deel) melk
Goed mengen en in de vriezer.
Elke 20 minuten omscheppen, om de kristallen door te roeren. Niet vol gas roeren, maar gewoon rustig even losmaken en weer terug.

Dan heb je heerlijk vanille ijs!

Dit kun je aanvullen met van alles (bijvoorbeeld blauwe bessen, goed pureren en erdoorheen)
Ook kun je gehakselde stukjes amandel roosteren, dan kun je suiker in de pan laten smelten en de stukjes amandel erbij doen. zorg dat het niet te bruin wordt, dat het niet verbrandt.
Dit af laten koelen en in de staafmixer klein maken en erdoorheen roeren.

Is ons favoriete ijs uit Noorwegen :+

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 16:49

Bedankt!! :D

M'n moeder was gelijk enthousiast over die koffievariant dus denk dat ik 'm ook maar ga maken. Is toch niet veel werk :) En dan ook een deel vanille, maar welk recept ik daarvoor ga gebruiken weet ik nog niet.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:04

Hij smaakt vooral erg romig en vol, dat vind ik er zo lekker aan. Mocht je nog een goed vanillereceptje vinden, ben ik benieuwd; daar zou ik mijn vriend erg blij mee maken :P

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:17

Die van Bhriseis wilde ik ook delen, dat is zo goddelijk, ik heb hem ook al eens met rood fruit gemaakt en dan zonder alcohol. Dan wordt het ijs wel iets harder, maar als je het dan iets laat ontdooien voor serveren is dat geen probleem.

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 12:33

Ik ga 'm ook zonder alcohol maken, vond het wat zonde om een fles likeur te kopen voor die ene keer. Ga er misschien wat anders in doen, maar ik heb niets wat er op lijkt. Ik twijfel nu om er whisky of jenever doorheen te doen :P
Jullie gebruiken waarschijnlijk gesuikerde gecondenseerde melk, of niet?

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 19:49

De koffiedrinkers vonden het heerlijk ijs! Ik had er jenever bij gedaan.
Voor het vanille-ijs gebruikte ik dit recept. Heel gelijkaardig dus. Was ook prima, voor mij een beetje zoet, maar de rest heeft er van gesmuld.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Zelf ijs maken zonder ijsmachine: welk recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:52

Leuk zo TS :D

Dat vanillerecept ga ik zeker eens proberen!