Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:20

Hallo medebokkers!

Al een paar dagen ben ik helemaal in de ban van het zogenaamde Paleo dieet. Eigenlijk is het niet echt een dieet, maar een leefwijze. Een complete switch van je eetpatroon. Het paleo Dieet is gebaseerd op de oermens en er mogen in dit dieet alleen dingen gegeten worden die jager-verzamelaars tienduizenden jaren geleden aten; vlees, noten, fruit, groenten en peulvruchten. Zuivel en graan producten zijn bij dit dieet dan uit den boze. Ik heb me hier zeer sterk over ingelezen en las veel goede ervaringen van mensen. Na de kerstdagen (en stiekem al een beetje ervoor) ga ik hiermee beginnen en ik vroeg mij af of er bokkers zijn die dit dieet ook volgen, of gevolgd hebben, of natuurlijk mensen die gezellig mee willen doen! :D Ik wil zelf zo'n 7 KG kwijt, maar ik wil dit daarnaast gaan proberen omdat ik redelijk veel darmklachten heb en veel ziek ben, en het schijnt voor veel mensen vooral voor darmklachten goed te helpen :)

http://www.hetpaleoprincipe.nl/ (voor meer informatie)

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:24

Ik probeer dit ook wel een beetje toe te passen. Alleen ben ik nog echt suikerverslaafd dus kan het vaak moeilijk vol houden.
Ik eet wel geen brood, aardappelen en spaghetti meer (tenzij k een keer bij iemand anders eet dan ga ik niet moeilijk doen aangezien ik verder ook nogal een moeilijke eter ben).
Eet al wel meer groente en fruit. Al zou ik denk ik nog wel meer groente mogen eten, maar ik lust best veel dingen niet dus is nog even uitvogelen en nieuwe dingen proberen.
Laatst pastinaak "frietjes" gemaakt, in de oven. Maar bahh wat was dat vies :P

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:26

Waarom spreekt dit je aan?
Wil je afvallen of gezonder/anders gaan leven?

Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:33

@VeronicaM; ik ken het probleem.. als we zoet beleg hebben eet ik dat bijvoorbeeld alleen nog maar :+ Dus dat koop ik bijna niet meer in ^^

@Brainless:
Ik sukkel al een tijd met mijn gezondheid en leid daarnaast al 2 jaar aan chronische migraine en heb last van veel buikpijn. Dit laatste komt voornamelijk door eten, PDS. Sinds ik op mezelf woon ben ik al veel gezonder gaan eten, maar sinds ik de laatste 6/7 weken zo vaak ziekerig ben en ik daardoor ook niet echt meer kan sporten, wil ik heel graag nog gezonder gaan leven. Ik ben niet echt een brood eter en ook geen melk drinker, maar ook niet echt een groente of fruit eter tenzij ingeblikt := Maar Paleo spreekt me echt heel erg aan, gewoon om ook meer gezon te gaan eten en,ook om na 7 KG gewichtverlies te gaan behouden. Ik hoop dat ik me, door zo te gaan eten, eindelijk weer wat beter ga voelen en dan ook weer kan gaan sporten :)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:38

Ik, maar niet ivm gewicht. Doe het nu drie jaar en het bevalt goed.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:41

Ik ben me er ook op aan het inlezen. Een iets mildere vorm hiervan, amar wel hierop gebaseerd is het "puur gezond" dieet, hier wil ik in het nieuwe jaar mee starten.
Ik ben zelf dietist, weliswaar op een heel ander gebied (deskundige in ouderenzorg) en probeer de ontwikkelingen wel te volgen en het paleodieet wordt wel gezien als de nieuwe ontwikkeling, zoals de schijf van vijf dat enkele jaren geleden was...

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:18

Hmm.. Ik ben allen vegetariër, dus dat beperkt al weer een beetje.. Verder klinkt het wel goed. Ik ben nu 6 weken suikervrij aan het eten en drinken, en probeer ook steeds gezonder te gaan eten.. Bevalt me goed.
Ik ga me eens inlezen over dit dieet. :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:24

ik heb een voedingsadvies op basis van paleo/oerdieet gehad, ik was gewoon benieuwd waar hij mee zou komen... op zich vind ik het wel prettig, ik leef er deels naar trouwens, niet helemaal.
maar ik ontbijt met zelfgemaakte granola van boekweit, gierst, allerlei zaden en noten met wat kokosvet en honing (20 minuutjes in de over op 180 graden , regelmatig even omscheppen)
met rijstmelk en een banaan, 2 zachtgekookte eitjes er naast.
als ik lunch(ik ontbijt pas laat , nadat ik bewogen heb, uur pittige actieve revalidatie therapie, of flink met de hond lopen ) lunch ik met , soms een boterham, maar liever met een salade met een eiwitbron er bij.
en avondeten is hier ook een eiwitbron, verschillende groente en dan een kleine portie boekweit, zoete aardappel, gierst etc, maar ook eten we gewoon wel aardappels, rijst etc , maar veel minder dan voorheen.,

maar ik merk wel dat ik me er goed bij voel, mijn lijf functioneert beter, zit lekkerder in mijn vel etc..
ik heb niet het idee dat ik er gruwelijk mee af val, maar mijn lijf veranderd wel in positieve zin. en ach, liever langzaam af en blijvend er af, dan kiloos die wegsmelten als een ijsje in de zon en daarna net zo hard weer terug komen.

zelf vind ik het in ieder geval wel fijn, maar zoals gezegd, ik volg het niet strikt of zo :n
denk dat je met het principe : baseer je maaltijden rond groenten, beperk zetmeel en eet zo schoon mogelijk een heel eind komt, hoewel ik persoonlijk sowieso ook tarwe flink beperk, zoals brood...ik krijg na brood zo snel weer trek , iets met insulinepieken etc waar ik gewoon flink op reageer.

vrijdag toevallig weer een afspraak met de therapeut die me het voedingsadvies gaf , even evaluatie

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:28

Meld. Mijn moeder doet dit al een tijd, al is paleo niet de enige stroming, onder oervoeding bijv kun je ook veel vinden. Zij studeert hier ook voor, onder een andere naam.
Ik ga vanaf 1 januari mijn eetwijze streng omgooien. Voornamelijk vanwege mijn PDS klachten maar toch ook zeker omdat ik toch wel zo'n 25 kilo kwijt moet eigenlijk..
Maar soms gooi ik er wel nu al een paleo maaltijd doorheen. Vanavond nog, forel uit de oven, puree van knolselderij en pastinaak, gestoomde groenten met zelfgemaakte mayonaise.
Paleo kan echt zo heerlijk zijn.

Ben eigenlijk op zoek naar mensen die het zelfde eten en recepten willen delen, via een blog of desnoods een topic. Ben zelf vrij creatief, de recepten die mijn moeder maakt komen grotendeels via mij, maar inspiratie opdoen samen met en via anderen is altijd mooi mee genomen. En wellicht is het een steuntje in de rug voor mensen die serieus het etensroer om willen gooien ;)
Ik vind paleo nu nog erg commercieel, als je dat steuntje in de rug nodig hebt

Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 19:44

Wat leuk, al die reacties!

Sirius_ op de website van het paleo principe staan een aantal recepten, maar misschie dat we hier dan een recepten/ervaringen topic van kunnen maken? :)

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:07

Ik vind daar nooit in wat ik lekker vind :P En iets interactiever is wel fijn. Ook om bijv. vervangers te bedenken

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:12

Ik heb mij ook in het paleo dieet verdiept en heb juist de keuze gemaakt om hier niet aan te beginnen. Er is niet bekend hoe de oermens zich voelde (miss waren ze wel altijd moe bijv.). Er zijn genoeg positieve verhalen over dit dieet, maar hou dit ook alsjeblieft in je achterhoofd.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:18

Maar receptentopic en ervaringen topic er van maken is prima! Hier alvast iets wat we zondag of maandag eten:

Roergebakken andijvie 2 personen
Ingredienten:
Krop andijvie
1 eetlepel olijfolie
1 teentje knoflook, gesnipperd
2 a 3 mandarijntjes, gepeld en in stukjes
1 cm verse gember geraspt
2 eetlepel gembersiroop (wel de natuurlijke variant)
2 eetlepel sesamzaad geroosterd in een koekenpan

1. Andijvie wassen en in dunne reepjes snijden
2. Olie in een wok verhitten en de andijvie roerbakken met de knoflook en gember
3. Marinade maken van de sojasaus en gembersiroop, en dit samen met de mandarijntjes door de andijvie roeren
4. Bestrooien met sesamzaadjes en serveren met bloemkoolrijst.

Mijn vriend is overigens anti vegetarisch dus ik roerbak er ook nog een kipfiletje bij.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:19

Ik leef niet volgens een dieet maar pak dingen mee van Paleo, VZL, raw, Inge van Haselen, Jesse vd Velde en zo zijn er wel meer op elkaar lijkende en elkaar overlappende dieet/eet/leefwijzes.
Op FB is ook genoeg over Paleo te vinden en daar kom je vaak ook wel recepten tegen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:51

Ladyson schreef:
Ik heb mij ook in het paleo dieet verdiept en heb juist de keuze gemaakt om hier niet aan te beginnen. Er is niet bekend hoe de oermens zich voelde (miss waren ze wel altijd moe bijv.). Er zijn genoeg positieve verhalen over dit dieet, maar hou dit ook alsjeblieft in je achterhoofd.

Als je naar het hele paleo/ oer principe kijkt qua voeding zou ik niet weten hoe je je daar slecht door zou moeten gaan voelen... Je kunt er echt alle voedingstoffen die je nodig hebt uit halen... Dat je zelf na moet blijven denken ben ik helemaal met je eens ... Het is nooit handig om ergens maar blind achter aan te rennen.

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 02:09

Het is een goed dieet. Ik zeg dieet omdat wij hier in het Engels eetgewoontes "diet" noemen.

Het enige wat ik er op aan te merken heb is dat je al snel een proteine te kort op loopt met dit dieet omdat je zuivel weg laat en geen extra proteine inkomen hebt. Dat is iets om in de gaten te houden en aan te passen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 02:46

Raponsje, er word (naar mijn ervaring) wel meer vlees en eier consumptie aangeraden dan in een regulier dieet.
Ik kom geen eiwitten te kort (eet zelfs relatief gezien vrij veel eiwit)
Maar ik volg het dieet niet helemaal...pik er een hoop uit en geef er een draai aan met een dosis gezond verstand.

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:59

Sonja_vR schreef:
Raponsje, er word (naar mijn ervaring) wel meer vlees en eier consumptie aangeraden dan in een regulier dieet.
Ik kom geen eiwitten te kort (eet zelfs relatief gezien vrij veel eiwit)
Maar ik volg het dieet niet helemaal...pik er een hoop uit en geef er een draai aan met een dosis gezond verstand.


Maar om alle dagelijkse benodigde eiwitten te eten dan moet je 's avonds echt een homp vlees eten.
Dat doet natuurlijk niemand. Sommige mannen daar gelaten.. >;)

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:11

Ik ben een tijd terug "anders gaan eten", richting paleodieet.

Graan compleet taboe verklaren gaat me te ver. Maar ik heb meer fruit/ groente/ smoothies op het menu gezet en ik ben tot de ontdekking gekomen, dat mijn "emotie- eten" gestopt is.
(Als mijn artsen mijn bloed controleerden was het suikergehalte altijd prachtig, maar bij 1 enkele ergernis MOEST en zou ik acuut iets eten, anders werd ik toch echt heel naar. Dat hoeft nu niet meer.)

Verder kan ik beter tegen kou: hoewel ik af ben gevallen en dus minder vetbuffers heb, heb ik het warmer.

Verder ben ik geboren vegetarier: ik eet dus zogezegd als een verzamelaar (ipv. een jager verzamelaar). Of een late verzamelaar, die al wat graan had.
Het bevalt me uitstekend.

En iets belangrijks mbt. eiwitten: om een kilo vlees te produceren krijgen de koeien etc. vele kilo's soya en ander eiwitrijk voer te eten - vlees eten is dus een uiterst kostbare wijze van jezelf eiwit toedienen. (De cijfers hoor je telkens weer anders. De laagste ratio die ik ooit hoorde was 4 kilo voer voor 1 kilo vlees, maar ik heb ook wel 1:20 gehoord.)
Heb je echt vlees nodig, het zij zo.
Maar voor het welbevinden van deze planeet met haar 7 miljard tweebeninge bewoners is het belangrijk, dat niet alle aardbewoners op 2 benen denken, al hun eiwitten uit vlees te moeten halen.

Momenteel ben ik fan van lupine, die aan de voet van de Holterberg wordt geteeld. (Firma V.vera, te koop in meerdere supermarkten.) Vele malen beter dan soya.
En verder zijn er linzen (mjam!) en kikkererwten, allerlei bonen, noten, zaden, noem maar op.

TS.: als je last hebt van PDS kun je ook aan je darmflora werken (betere pH in je darmen, prebiotica slikken en de eigenlijke probiotica).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-12-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:15

Ik doe het ook grotendeels, maar normaliter neem ik dan een smoothie met extra eiwitpoeder. :j
Op erwtenbasis.
Brood eet ik helemaal niet, aardappels wel maar minder koolhydraten doet me erg goed.
Smoothies momenteel doe ik niet, omdat ik er erg moe van word doordat ik nogal energiegebrek heb.
Ik moet alles doseren, anders is het teveel.
Maar ik doe het heel goed op extra eiwitten. :j

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:34

secricible, dat vind ik interessant om te lezen. Ik kreeg idd al wel de indruk dat het paleo/oerdieet wat breder geaccepteerd begint te raken, maar goed om dit van een professional te horen. Hopelijk wordt het dan op termijn ook wat makkelijker om het te volgen, als ik zie wat er nu langs de weg en in de kantine te krijgen is :x

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:10

Lielle schreef:
secricible, dat vind ik interessant om te lezen. Ik kreeg idd al wel de indruk dat het paleo/oerdieet wat breder geaccepteerd begint te raken, maar goed om dit van een professional te horen. Hopelijk wordt het dan op termijn ook wat makkelijker om het te volgen, als ik zie wat er nu langs de weg en in de kantine te krijgen is :x


Ik ben er bang voor.. De voedingsmiddelenindustrie is een stuk machtiger dan de diëtisten vrees ik.
Op de opleiding wordt zover ik weet ook nog steeds puur de leer van het voedingscentrum gepredikt, je ziet alleen een groep kritische diëtisten opstaan die er andere ideeën op na houden en die krijgen steeds meer succes bij hun clienten. De meeste niet zo streng als het paleodieet, maar wel een meer natuurlijk dieet met minder zakjes pakjes en poeders, (veel) minder koolhydraten en gecultiveerde groentes, en vooral bewuster eten, nadenken over wat je in je mond stopt.
Het voedingscentrum wordt in stand gehouden door de levensmiddelenindustrie en alleen al daarom adviseren ze al zo absurd veel boterhammen op een dag te eten.

Ik ga iig in Januari mee doen aan het "puur gezond" leefstijl en twijfel nog om er een eetexperiment van te maken (10 dagen proberen, en dan kun je via een app 2x d.d. invullen hoe je je voelt) of om direct het 7 weken programma te volgen van Karine Hoenderbos. Ik schat het laatste, 10 dagen voelt toch wel heel kort. www.puurgezond.nl is haar website, mocht je willen kijken. Ik heb ook nog een vent om rekening mee te houden, en die gaat een streng paleodieet niet zien zitten en zelf vind ik het ook wel een heftige overstap om te maken eigenlijk..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:21

je bevestigt iets wat ik al lang denk, helaas ;-( melk en suiker is ook zoiets, echt niet gezond voor je, maar dat komt er maar niet door.

Wij zijn thuis beiden om naar paleo, al doen we het niet 100% strikt, we hanteren wel de uitgangspunten. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:07

K hoop dit boek voor kerst te krijgen:
http://www.bol.com/nl/p/puur-gezond-sla ... 007524260/

Niet omdat ik nou zo nodig af wil vallen, maar omdat het in kleine stapjes je helpt over te schakelen en dat heb ik wel nodig. Dus die stappen ga ik netjes volgen in (ik geloof) 8 weken en dan ben ik benieuwd. Als ik begin had ik het idee een dagboekje bij te gaan houden.

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:37

Ik heb ook PDS.
En via iemand op het werk, die volgens mij (hij noemde het niet zo) ook naar dit principe leefde kwam ik in aanraking met deze manier van eten/leven. Hij overtuigde me en ik heb het een tijdje geprobeerd. Ik volg geen dieet, en eet verder ook "normaal". Maar ik probeer zo vaak mogelijk groenten, rauwkost, noten,te eten. Ik eet erg weinig brood en pasta.
Mijn PDS werd echt een heeeeel stuk rustiger. Ik reageer nu niet meer zo heftig op bepaalde voedingsmiddelen. Ben veel fitter en voel me echt veel fijner nu. Wat ook geholpen heeft is melk van het menu te schrappen. Tuurlijk drink ik wel eens melk (warme chocomel is nu toch wel erg lekker). Maar ik dronk eerst elke ochtend een glas melk. Nu nooit meer, alleen lauw water. En het helpt echt.

Een volwassen mens is niet gemaakt om melk te consumeren en heeft dit ook niet nodig, volgens mijn osteo. Wat bij veel mensen voor klachten kan zorgen. Maar omdat melk zo gepromoot wordt ivm zijn calcium zijn veel mensen zich niet bewust van dit feit.