Lichaam zuiveren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femmy91

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Tynaarlo

Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 15:23

Hallo Bokkers,

Door al het ongezonde eten van de laatste tijd en de feestdagen natuurlijk heb ik het idee om in januari zo natuurlijk mogelijk te gaan eten om mijn lichaam weer een beetje te zuiveren.
Ik wil dit een maand doen en dan kijken of ik veel meer energie heb en of het veel veranderd.
Ik heb op internet lopen zoeken en zie door de bomen het bos niet meer, er zijn zoveel soorten "dieeten"' dat ik niet zo goed meer weet hoe ik dat moet gaan doen.
Ik wil het graag een beetje makkelijk houden, dat je de ingrediënten gewoon bij de supermarkt kan halen. Hebben jullie goede ideen, handige tips of leuke recepten?
Of wil je mee doen? dan kunnen we hier tips en ideen uitwisselen! *\o/*

Alvast bedankt!

Groetjes Martine

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:41

Ik denk dat je het niet moet zoeken in een bepaald dieet, maar gewoon alle prefab producten moet schrappen. Lekker veel groente en fruit eten, sauzen en soepen zelf maken (dus geen pakjes en zakjes), veel water en thee, weinig koffie en frisdrank en zo weinig mogelijk suiker. Dan ben je al een heel eind. Voor inspiratie kun je in dit topic terecht: [VT] Amber Albarda, gezond eten!. Daar zitten veel mensen die deze manier van eten (grotendeels) aanhouden.

Anoniem

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:42

Wij krijgen een slow-juicer voor kerst, dus wij gaan vooral los met groente en fruitsapjes, en sowieso minderen op de hoeveelheid eten, want met kerst krijg je altijd meer binnen dan normaal waar je maag zich (bizar snel) op aanpast.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:42

Je lichaam zuiveren is een hele vreemde term, waar wil je je lichaam van zuiveren? Ik denk dat je je doel een beetje meer concreet moet maken...

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:44

Bij lichaam zuiveren denk ik aan reetspoelingen! :')

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:44

Yup, Amber werkt echt super goed en ik krijg er altijd weer energie van

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:45

Dagelijks anderhalve liter water drinken en brandnetel thee!

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:51

intressant topic, ga ff volgen.
gezonde leefstijl trekt steeds meer.
al zouden veel mensen ons al vrij gezond vinden. maar het kan nog stukken beter

Anoniem

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:53

Brandnetelthee is inderdaad ook erg goed :j

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:56

waar is brandnetelthee goed voor en waar haal je dat?

Anoniem

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:57

Bevat lekker veel anti-oxidanten :D

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:59


Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:00

Lees eens het boek van 'De Voedselzandloper' eens! Er staan erg interessante dingen in.
Misschien dat je daar wat uit kan halen?

Komt er eigenlijk een beetje op neer om o.a. noten, groente, fruit en wit vlees te eten. Qua drinken vooral groene thee, (of anders je thee heel licht) water en verse fruitsapjes.

Ik hou me er niet altijd aan, maar het is zeker erg leerzaam. :j

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:03

Als ik aan zuiveren denk ik aan wat mijn moeder en nicht regelmatig doen.
Groene klei! Hier moest met water een 'smoothie' van maken en een kuur doen van zoveel dagen.
Dat zuiverde maag,darmen,nieren en lever blijkbaar.

Heb het zelf niet gedaan want ik ga al over mijn nek met de gedachte alleen al _O-

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:05

Is de brandnetel thee van sonatura ook goed?
Want die drink ik namelijk weleens en ook de groene thee.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:07

brandnetelthee goed voor eczeem lees ik. moet zo maar eens flink google gebruiken. mijn 4 maand oude zoontje heeft eczeem en ik geef borstvoeding.
zou toch mooi zijn dat als ik het drink hij minder eczeem heeft :+

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:16

het werkt bloedzuiverend, dus dat zou heel goed kunnen! Ik merk ook dat het een posiftief effect op mijn bloedsuikers (ben diabeet) heeft!
Zou het zeker de moeite van proberen waard vinden!
(ik geef m'n shet ook gedroogde brandnetels i.v.m. verminderen kans op hoefbevangenheid. Of het daardoor komt, zul je natuurlijk nooit weten, maar nadat hij het een keer heeft gehad, heeft hij er daarna geen last meer van gehad!)

femmy91

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Tynaarlo

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 16:27

Wat leuk al die reactie's! Ik ga nu aan het werk, vanavond lees ik bij en reageer ik.

femmy91

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Tynaarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:04

Many schreef:
Ik denk dat je het niet moet zoeken in een bepaald dieet, maar gewoon alle prefab producten moet schrappen. Lekker veel groente en fruit eten, sauzen en soepen zelf maken (dus geen pakjes en zakjes), veel water en thee, weinig koffie en frisdrank en zo weinig mogelijk suiker. Dan ben je al een heel eind. Voor inspiratie kun je in dit topic terecht: [VT] Amber Albarda, gezond eten!. Daar zitten veel mensen die deze manier van eten (grotendeels) aanhouden.


Ik ga zeker een kijkje in dat topic nemen, bedankt voor je tips!

Jans schreef:
Wij krijgen een slow-juicer voor kerst, dus wij gaan vooral los met groente en fruitsapjes, en sowieso minderen op de hoeveelheid eten, want met kerst krijg je altijd meer binnen dan normaal waar je maag zich (bizar snel) op aanpast.


Ik heb wel een blender, daar kan ik ook eens mee aan het uitproberen!

secricible schreef:
Je lichaam zuiveren is een hele vreemde term, waar wil je je lichaam van zuiveren? Ik denk dat je je doel een beetje meer concreet moet maken...


Mijn doel is om gezonder te leven, meer energie te hebben en meer te sporten zoals iedereen in januari denk ik :+

eenitraM schreef:
Bij lichaam zuiveren denk ik aan reetspoelingen! :')

Dat is zeker niet mijn bedoeling haha.

Brandnetel thee ga ik zeker in huis halen voor het nieuwe jaar, ben benieuwd hoe het smaakt :9

Lizzyy schreef:
Lees eens het boek van 'De Voedselzandloper' eens! Er staan erg interessante dingen in.
Misschien dat je daar wat uit kan halen?

Komt er eigenlijk een beetje op neer om o.a. noten, groente, fruit en wit vlees te eten. Qua drinken vooral groene thee, (of anders je thee heel licht) water en verse fruitsapjes.

Ik hou me er niet altijd aan, maar het is zeker erg leerzaam. :j


Ik ga kijken of ik het bij de bieb kan lenen. Maar waarom alleen wit vlees? Dan kom je volgens mij uit op veel kip, daar ben ik niet zo dol op ivm de antibiotica enzo.. En mis je dan ook niet ijzers? Das denk ik wel belangrijk om bloedarmoede tegen te gaan, zit volgens mij veel in rood vlees.


Bedankt voor alle tips! _/-\o_

Anoniem

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:13

Blenders vind ik geen aanrader omdat je dan meer moes dan sap hebt :)

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:48

oee, dat moet ik even opzoeken voor je!
Heb het boek al een tijdje geleden gelezen.
Zal het binnenkort even voor je opzoeken :)

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:57

Ijzer zit in grote bakken in brandnetels.

Ik drink regelmatig brandnetels plus zoethout, of brandnetel plus oregano, of hoe het maar uitkomt. (Brandnetel alleen smaakt wat 'laf', ik doe er us een smaakje bij.)
En bij de bloedbank scoor ik altijd een negen voor Hb.
Ik koop gewoon een zakje met 3 ons bladeren bij de drogist.

Maar zelfs als je niet van brandnetelthee blijkt te houden: ook in allerlei zaken zoals appels, linzen, witlof en wat al niet zit veel ijzer, dus je hebt er sowieso geen vlees voor nodig.
(Ik ben geboren vegetarier en het enige wat ik met een pilletje aanvul is B12.)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Lichaam zuiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:16

Ijzer kun je zeker voldoende binnen krijgen als vegetariër, maar dat kost wel moeite. Het ijzer uit planten wordt veel moeizamer opgenomen dan ijzer uit vlees. Simpelweg omdat het ijzer uit vlees er veel meer hetzelfde uit ziet dan het onze en ijzer in planten niet.
Dat jij een goed hb hebt kan ook gewoon betekenen dat jou lichaam het beter aanmaakt en dat betekent dus niet dat iedereen dat doet.
Via brandnetelthee krijg je iig zeker geen ijzer binnen, dan zul je de brandnetel op moeten eten.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:20

Misschien ben ik een natuurtalent als het gaat om ijzer opname, dat kan.
Uiteraard: als je een plant opeet, krijg je meer voedingsstoffen binnen dan als je "alleen maar" thee er van hebt getrokken. Er bestaat hele lekkere brandnetelkaas, alleen: zuivel remt de opname van ijzer. Maar ook in andere gerechten kan brandnetel smakelijk zijn, van salade naar soep tot stamppot en ratatouille.

En verder zijn er de cofactoren. Je neemt als mens makkelijker ijzer op, als je vitamine A, B, C, D en E in voldoende mate aan boord hebt, en ook zink en koper spelen een belangrijke rol. Vaak zijn dat de beperkende factoren (ipv. "het is geen heamijzer" = uit vlees).

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:10

Mijn ervaring is anders dan jou laatste zin. Als diëtist heb ik tijdens mijn werk aardig wat ijzertekort gezien en bij vegetariërs was dat 9vd10x niet door een beperkende factor in vitamine maar door te weinig opname. Verhogen van de ijzerintake had in 90% het gewenste effect (altijd na bloedbepaling)