Gluten dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:26

Ik vroeg me af wie hier allemaal Coeliakie heeft?

Ik ben net begonnen met mijn dieet, mijn dokter weigert een onderzoek te doen. Hij gooit het simpelweg op prikkelbare darm terwijl ik nooit één onderzoek heb gehad. Mijn opa had Coeliakie dus de kans is wel aanwezig. Ik doe nu sinds 3 dagen een dieet.

Mijn vragen zijn.. Hoe vullen jullie jezelf? Ik vind het brood zonder het te roosteren niet te eten en dus is het geen optie om overdag brood te eten. Ik eet nu veel rijstewafels en snack a jacks maar ik heb niet het gevoel alsof ik hier echt vol van wordt.. Hoe op te lossen? Is er brood dat wel eetbaar is? Ik had het witte brood van de AlbertHeijn gehaald.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:28

Mijn dochter mag geen tarwe en koemelk en meer dingen niet, bij de nauurvoedings winkel hebben ze schar dat is tarwe en gluten vrij.Pannekoek meel en koekjes meel maar ook broodmix.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:30

Maar is dat broodmix lekker? Want het glutenvrije brood wat ik gegeten heb is echt niet te eten. Alleen geroosterd

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:31

Dat kant en klare brood is niet lekker,maar ik heb gisteren een pita broodje gemaakt van dat meel en toen een hamburger er op gedaan.Ze vond het erg lekker.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:33

Mag jouw dochter wel hamburger dan?
Ik zal eens kijken of dat lekker is, maak je er ook gewoon brood van?

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:35

ik heb het gehad is kind.
in je pubertijd kun je er over heen groeien.
dat gelik had ik.

maar egt dat brood wat je zelf moet bakken was 10x lekkerderdan dat kant en klare brood.
let ook goed op verpakkingen.
daar staat op water inzit.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:35

Ja hamburgers maak ik van gehakt en tarwe vrije kruiden,en van dat meel maak ik ook brood.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:37

Overheen groeien.. Dat is fijn!

Ik ben nu 18, het is niet vastgesteld maar ik heb nu na 3 dagen nog geen last gehad.. Voor het eerst sinds ik me kan herinneren.

Ik zal mijn moeder eens vragen of ze iets wil bakken!

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:40

Hier 1 met coeliakie

ik heb het nu ff denken vanaf Oktober 2008 dus bijna 2 jaar.

Ik eet afbakbroodjes die ik in de oven doen. Verder vind ik dat het moeilijskte van het hele dieet. Heb hier alles apart, aparte frituur aparte oven, zelfs een eigen kaas en worst.

Verder zijn er wel glutenvrije crekkers die lekker zijn (meer info dan moet je me ff zeggen zoek ik het merk op:))
Verder zijn er nu van die hele lekkere muslierepen (ook gluten vrij) Maar die zijn jammer genoeg vrij prijzig :P
Verder eet ik een appeltje of een peertje enzo,, en vul ik mn dag wel haha. (Ooh Rijstewafels mag je ook hebben ook een goed tussendoortje)

Hmm nog meer tips? Ik denk nog ff

Edit: bedenk me net muffins (en dan bakken van meel van Schär) die zijn echt super lekker!! die vriezen wij zelfs in en zelfs daarna zijn ze nog lekker

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:42

Maar als je een hele dag weg bent, wat eet je dan? Want ik heb nu dus niet de mogelijkheid overdag brood in de oven te doen of te roosteren. Daar baal ik dus zo van!

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:43

Ik eet nu sinds kort die afbak broodjes ook zo op. Iets minder lekker maar goed te eten. Verder van die crekkers die ik mee neem naar school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:44

In dat geval zou ik echt naar de HA gaan en een onderzoek eisen. Bij coeiliaki nemen de klachten meestal pas na een half jaar af. Het is natuurlijk super dat je geen klachten hebt, maar dan vermoedt ik eerder dat je inderdaad PDS hebt en geen klachten hebt omdat je redelijk 'prikkel'vrij eet. Niet veel voedsel wat je darmen kan prikkelen.

Mocht je nl echt coelikakie hebben, dan zijn je darmen behoorlijk aangetast, dat is wat voor irritatie en pijn ect. zorgt. Het op nieuw aangroeien van de villi duurt een ruime tijd, na drie dagen kan je coeliakie niet over zijn.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:47

Ik ga ook een onderzoek krijgen over 1 maand. Ik ga nu niet oordelen over wat ik wel en niet heb. :)

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:50

ik zou als ik jou was toch wel even laten testen.
meschien is het ietsanders ofzo.
en jou HA moet daar aan mee werken.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:51

Ga ik ook doen :j

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:57

Je geeft in je eerste bericht aan dat je arts weigert onderzoeken te doen? Dat is tegenstrijdig met je laatste bericht. Welk onderzoek krijg je dan als ik vragen mag? In geval van een gastroscopie waarbij ze biopten nemen raad ik je zeer af nu glutenvrij te eten. Je darmvlokken gaan zich dan namelijk herstellen waardoor het aantonen van coeliakie wordt beïnvloedt (al zijn deze niet in 1 maand volledig hersteld mocht het zo zijn). Hoe dan ook zou ik als je onderzoek gaat krijgen zeker nog die maand doorbijten.

Mocht je geen gastroscopie krijgen, coeliakie is ook aan te tonen - doch dan niet met 100% uitsluitsel - via bloedonderzoek. En bestaan zelfs testen die je zelf thuis kunt uitvoeren. Met deze laatste heb ik zelf overigens geen ervaring. Misschien is het wel dé zet voor je arts toch een gastroscopie uit te voeren.

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:03

manon_lin schreef:
En bestaan zelfs testen die je zelf thuis kunt uitvoeren.


Is dat nieuw? Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Hoe gaat dat in z'n werk dan?

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:05

Ik ga een test doen na 1 a 2 maanden dit dieet gedaan te hebben! Dat had hij me toegezegd. Hij zegt datd e kans op glutenallergie niet zo groot is. Maar ik wil liever niks uitsluiten omdat mijn opa het ook had.

Mijn tweelingzus heeft dezelfde klachten en uit een bloedonderzoek kwam niks :n Zij gaat via een andere arts binnenkort onderzoek doen en volgt dit dieet niet.
Laatst bijgewerkt door Daisies op 08-09-10 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:06

Het kan ook dat je niet tegen een andere stof kan,en na 3 dagen kan je nog geen effect zien.Bij mijn dochter duurde dat een paar weken,ook kreeg zei verschillende druppels om te ontgiften,sommige organen waren over belast.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:07

Ik zeg niet dat ik klachtvrij ben.. Ik voel me nu iets beter. Of dat hierdoor komt of ergens anders door. Geen idee. Ik kreeg gister nog een allergische reactie ergens op wat zich uitte in jeuk en dikke plekken.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:16

maj0 schreef:
manon_lin schreef:
En bestaan zelfs testen die je zelf thuis kunt uitvoeren.


Is dat nieuw? Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Hoe gaat dat in z'n werk dan?


Via een druppeltje bloed uit je vinger. Meer dan dit weet ik niet, ik weet alleen dat deze bestaan.
Ik heb wel nog even gezocht voor je via Google en vind er 2: Sanelco CoeliaTest en Gluten-Check®.

Hoe dan ook denk ik wel dat een bioptie altijd noodzakelijk is om met zekerheid coeliakie vast te stellen. Anders had ik zelf dit nare onderzoek niet ondergaan...
Laatst bijgewerkt door manon_lin op 08-09-10 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:17

schoonvader heeft 2 jaar geleden de diagnose coeliakie gekregen. Zijn darmen zijn helaas door de jaren heen zo beschadigd/overprikkeld dat de problemen nooit meer weggaan. Maar hij is wel stukken beter met een glutenvrij dieet (die leefde gewoon op immodium en probiotica).

Hij bakt zelf brood in de broodbakmachine omdat hij het kant-en-klare 1 te duur vindt en 2 ook niet te eten...
zelfgebakken glutenvrij brood, is nog anders van smaak, maar beter te doen dan wat je koopt.
kokosrotsen zijn ook vaak glutenvrij en die vind ik ook heel lekker :D maar daar zit dan weer veel suiker in ...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:18

Mijn broer heeft vroeger ook een gluten-vrij dieet gehad, mijn moeder bakte speciaal brood van boekweitmeel, en ook van maismeel kun je goed brood bakken.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:22

Daisies schreef:
Ik ga een test doen na 1 a 2 maanden dit dieet gedaan te hebben!


Blijf ik toch nieuwsgierig welk onderzoek hij dan gaat doen.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:55

dat biopt moet dan gebeuren. Bloed sluit niks uit.... Het kan alleen duidelijkheid geven. Bij mijn tweelingzus kwam hier niks uit.