voor de vegetariers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

voor de vegetariers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 18:00

Ik ben zelf niet vegetarier, maar zit er wel over na te denken dit toch te worden. Alleen mijn angst is dat ik dan onvoldoende voedingsstoffen binnen krijg. Op welke manier kan je nou als vegetarier toch een volwaardige voeding binnen krijgen (zonder elke dag een ei te eten Knipoog )

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:23

Voldoende van het andere eten.
Dus genoeg groenten, brood, fruit etc.

Verder hoef je dan weinig extra's te eten, je zou bijvoorbeeld wel kunnen denken aan ongezouten noten oid.

Bovendien is er veel vervangend voedsel voor vlees. Lachen

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:56

vegetariers hebben met name een risico op een tekort aan ijzer. Aangezien je een vrouw bent is de behoefte aan ijzer hoger dan bij mannen ivm de menstruatie.
Je kunt dit oplossen door voedingsbronnen die ijzer bevatten te combineren met een bron van vitamine C. Vitamine c zorgt ervoor dat ijzer beter wordt opgenomen in het lichaam.

bijvoorbeeld

brood (graanproduscten bevatten ijzer) met rauwkost/ fruit/ groente of een glas sinaasappelsap (vit. C bron)

Daarnaast zijn er idd veel vleesvervangers te koop tegenwoordig.

Over het eiwit gehalte (vlees is een grote eiwitbron) in de voeding hoef je je geen zorgen te maken. Gemiddeld bevat de nederlandse voeding meer dan voldoende eiwit.Vegetarisch eten

Citaat:
Vegetariërs eten geen vlees en meestal ook geen vis. Bijna alle vegetariërs eten wel melk(producten), kaas en eieren (lacto-ovo-vegetariërs).

Het is mogelijk gezond te eten zonder vlees. Een vegetarisch eetpatroon met voldoende groente, fruit, peulvruchten, brood, graanproducten, zuivelproducten en eieren, levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft.



Ongeveer twee procent van de Nederlandse bevolking eet elke dag vegetarisch. Daarnaast is er een groeiende groep 'parttime vegetariërs', die een of meer dagen per week geen vlees eten.

Veganisten eten helemaal geen producten van dierlijke oorsprong, dus ook geen melk(producten), kaas of eieren.

Bewust eten belangrijk

Veel mensen vragen zich af of vegetarische voeding wel gezond is. Vlees, vis en gevogelte zijn immers belangrijke leveranciers van ijzer, B-vitamines en eiwit. Bij een volwaardige vegetarische voeding is het belangrijk voldoende andere producten te eten die deze voedingsstoffen in voldoende mate leveren.

Voldoende ijzer

IJzer zit in brood, granen, peulvruchten, groente en eieren. Het ijzer uit deze producten wordt nog beter in het lichaam opgenomen als het samen met een vitamine-C-rijk product (groente, fruit of sap met vitamine C) wordt gegeten.

B-vitamines en eiwitten

B-vitamines komen voor in brood, graanproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, kaas en ei. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Voor de vegetariër zijn daarom melk(producten), kaas en ei de aangewezen bronnen voor deze vitamine. Naarmate er minder dierlijke producten worden gegeten, wordt het moeilijker om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen. Brood, graanproducten, peulvruchten, sojaproducten, noten, kaas, melk en ei zijn goede eiwitbronnen.


bron : www.voedingscentrum.nl

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:41

Ja kan ipv van vlees een hoop vleesvervangers eten zoals vegetarische (soja) burgers, quorn, ei, noten, kaas etc, keus zat! En je kan altijd extra vitamine B12 pillen slikken.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:40

ik eet altijd veel groenten, etc. Nooit fruit want daar hou ik niet van en ik slik vitaminepillen (hele dure maar ze werken als een trein Haha! )

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:40

Ik ben vegetarier, eet wel vis, maar de tekorten zullen ijzer en B12 worden. Je hebt (verschillende) supplementen speciaal voor vegetariers met B12 (en nog meer erin..) Ik slik zelf "vegetarian multiple", en 2 vitamine c tabletten pd (maar dat heeft er niets mee te maken natuurlijk)
En idd zoals Sizzy zegt: noten, bonen, en peulvruchten eten. En appelstroop, broccolie en spinazie voor je ijzer!
Verder gewoon gezond eten, want ook vlees eters hebben vaak tekorten!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:56

vegetarisch vlees!
ik ben geen vegetarier maar eet meer vleesvervangers dan echt vlees!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:02

Mijn moeder en zus zijn allebei vegetarier, en die eten gewoon vegatarische snitsels enzo en slikken B12 tabletten ofzo.