de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Macs

Berichten: 7606
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:45

MissWeenie schreef:
Stille meelezer hier, maar erg benieuwd of meer mensen hier ook moestuinieren volgens de ‘no-dig’ methode (Charles Dowding)?

Yes hierzo! Ons eerste jaar, maar ik doe de moestuin samen met een apprentice van Bodemzicht, dus ik heb er alle vertrouwen in :))

Maks :+:


denice

Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:11

MissWeenie schreef:
Stille meelezer hier, maar erg benieuwd of meer mensen hier ook moestuinieren volgens de ‘no-dig’ methode (Charles Dowding)?


Spitten doe ik iig absoluut niet! Ik volg hem op instagram en heel interessant allemaal. De bodem van mijn moestuin is klei, dat wordt zo'n harde plaat. Ik probeer er steeds wat doorheen te mengen maar echt niets doen aan de bovenlaag is wel lastig..

black_kelpie

Berichten: 7767
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 15:05

Of het helemaal volgens meneer Dowding gaat weet ik niet, maar ik gebruik verhoogde bedden (en een stukje volle grond) en er wordt niet gespit. Net vorige week weer overal een lekkere laag compost op geknikkerd *\o/*

Vorig jaar heb ik de boel opgezet en dat ging erg lekker, hopelijk dit jaar met een kleine uitbreiding en wat veranderingen nog weer beter :j

Prairy
Berichten: 8951
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:25

Wat zijn je ervaringen en verbeteringen? Wij gaan dit jaar ook verhoogde bedden maken.

MissWeenie

Berichten: 354
Geregistreerd: 28-01-14

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:45

Leuk om te lezen! Hier ook dit jaar de moestuin helemaal her-aangelegd volgens no-dig: 5.000 liter champost verwerkt op de bedden :D Heel benieuwd het gaat lopen, heb er alle vertrouwen in! Heb zowat al z’n YouTube filmpjes gebingewatched, heb de zaaitrays besteld en ook de dibber, z’n boek én zijn zaaikalander: voel me een beetje een fangirl nu :D Maar is ook gewoon zo’n fijne, rustige man hoe hij alles duidelijk uitlegt.

Macs

Berichten: 7606
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:56

denice schreef:
MissWeenie schreef:
Stille meelezer hier, maar erg benieuwd of meer mensen hier ook moestuinieren volgens de ‘no-dig’ methode (Charles Dowding)?


Spitten doe ik iig absoluut niet! Ik volg hem op instagram en heel interessant allemaal. De bodem van mijn moestuin is klei, dat wordt zo'n harde plaat. Ik probeer er steeds wat doorheen te mengen maar echt niets doen aan de bovenlaag is wel lastig..

Waarom zou je mengen dan?

Maks :+:

black_kelpie

Berichten: 7767
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:56

Prairy schreef:
Wat zijn je ervaringen en verbeteringen? Wij gaan dit jaar ook verhoogde bedden maken.


Bepaalde planten niet naast elkaar/verder uit elkaar/andere plek en er komen meer klimrekken. Minder voorzaaien. En ik maak er nog een bak bij.

Ik ben er ook achter dat een aantal dingen hartstikke leuk zijn om te kweken maar dat ik ze gewoon niet eet, dus dat komt er ook niet weer in. Ik had het halve dorp kunnen voorzien van tomaten bijvoorbeeld. Ik lust echt wel tomaat maar ik zet dit jaar alleen nog het ras dat ik vorig jaar het lekkerst vond, en een nieuwe soort kerstomaat.

denice

Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:02

Macs, compost bvb. Ik wil de grond luchtiger krijgen. Als het een tijd droog is dan is die kleilaag echt onhandelbaar, vind ik althans.

Macs

Berichten: 7606
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:13

Maar als je karton als onderlaag hebt en er compost op stort dan hoef je niet aan de klei te zitten toch?

Maks :+:

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:54

Spitten doe ik ook niet, maar wel frezen. Heb ook kleigrond, maar al behoorlijk verbetert met compost. Wil dit jaar een zak lavameel mee frezen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:44

Lees al een poosje mee maar post nooit zoveel.
Heeft iemand nog leuke ideeen voor een stuk fruittuin,

Ik wil straks
2 soorten framboos
Kruisbes
honingbes
Blauwe bessen
Japanse wijnbes
en roze bes kwijt op een mooie manier.
Liefst zodat er een net over kan in het oogstseizoen

Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:49

Toevallig kwam ik gisteren ook wat over dowding tegen.
Wij hebben op de volkstuin ook kleigrond. Een deel ervan is echt helemaal dichtgeslagen. Met spitten loopt nu het water ook niet meer weg. Ik wil bij de gemeente compost halen en dit alvast op het ergste deel doen. Binnenkort komt er ook nog een paar kuub compost.
Hopelijk gaat het helpen en kunnen we het straks met een woelvork af :')

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:02

Heb je een sloot laat het dan aflopen naar de sloot. Mooiste is rond laten lopen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 08:47

Marcella schreef:
Heb je een sloot laat het dan aflopen naar de sloot. Mooiste is rond laten lopen.


Die zit precies aan de andere kant :') En dan staat ook nog eens de blokhut met terras in de weg.

Macs

Berichten: 7606
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:01

Het idee van no-dig is dat je echt alles met rust laat. En dat kan ook prima, welke ondergrond je ook hebt.
Je zou ook nog een vijver of geul kunnen graven en daar het water naartoe laten lopen.

Maks :+:

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:06

Lieszje schreef:
Marcella schreef:
Heb je een sloot laat het dan aflopen naar de sloot. Mooiste is rond laten lopen.


Die zit precies aan de andere kant :') En dan staat ook nog eens de blokhut met terras in de weg.

Dan is als nog die kant uit laten lopen en eventueel voor de schuur en door het terras regengoten met rooster gebruiken. Of inderdaad greppel maken aan de andere kant en daarheen laten lopen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:54

Ik zal eerdaags even kijken wat de makkelijkste weg is om het water te laten weglopen :')
We hebben laatst de aardbeienbak leeggehaald omdat we bijna alleen maar wilde aardbeien kregen afgelopen jaar. In die bak zit grond met aardig wat zand (kregen we zo geleverd).
Denken jullie dat het een optie is om dit op de natte plek te verspreiden (als het een stuk droger is) en om hierover dan compost te doen. Het stuk waar water blijft staan is ook wat lager dan de rest dus moet sowieso opgehoogd worden.

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:57

Aardbeien houden van losse grond.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Malenka

Berichten: 7488
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:46

Compost en mest hoef je niet perse onder te werken. Dat doet het bodemleven en de regen wel voor je.

De enige reden die ik af en toe heb om stukjes tuin wel helemaal open te leggen is als ik kweek weg moet halen om jonge aanplant een kans te geven.

En ik zou graag diep mulchen. Maar ik ben bang dat al mijn bloembollen dan te diep staan... Misschien onzin. Maar ik zou het zo ontzettend zonde vinden als ze het begeven. Ik heb er duizenden in de grond gestopt. :=

De Robijn(amandel) staat zo mooi in bloei nu. <3

Afbeelding

Zondag weer fruitbomen ophalen. Dar is dan de laatste grote aanplant voor het voorjaar. In het najaar zien we wel weer verder.

Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:44

Die staat zeker mooi in bloei Malenka <3

denisesilver

Berichten: 2856
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 19:19

Mijn hoofd zegt altijd dat alle bloesem appelbomen zijn. Ik wist niet dat amandel ook zo'n mooie bloesem krijgt :))

Hier vandaag kruisbes, zwarte bes, blauwe bes en framboos gehaald. En een boel zaden, zojuist de paprika, peper en tomaat voorgezaaid. Staat nu binnen in een kweekbak. Zometeen nog even sugar snaps voorzaaien in potjes. Voor zover ik begrijp kunnen die mooi buiten blijven staan. Gezien de bouw kunnen die nog niet gelijk de grond in. Dan worden ze vertrapt.

Afbeelding


Afbeelding

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 23:42

Mooi een aantal fruitstruiken
Ik ben er haast over uit wat ik straks wil met mijn fruit.
Net nog wen krentenboompje besteld ben daar heel benieuwd naar

Cabelona

Berichten: 1695
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 12:15

Ik heb vandaag 2 halfstam kersenboompjes besteld. Een zure en zoete kers. Duurt nog even voor ze geleverd worden, maar ik heb al wel een plekje bedacht.

Ik denk dat de peer deze week gaat bloeien, de knoppen staan op knappen!

Als iemand nog interesse heeft in uitlopers van een herfstframboos. Die zijn gratis op te halen in vroomshoop :o
Ze zitten in een bak met aan de onderkant 30x30 beton tegels, met daarin antiworteldoek en zelfs dan gaan de uitlopers erdoorheen :+
Maar vorig jaar gewoon 2 liter jam van kunnen maken (naast het snoepen)


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

JudithGigi

Berichten: 4141
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 12:36

Hoi ik kom graag (weer?) Meepraten :D


Afbeelding


Vorige week voor het eerst zaadjes uit eigen gegroeide tomaten geplant en ze zijn ontkiemd :D voor de rest heb ik wat paprika en sugar snaps gezaaid en een hoop fruitstruikjes in de grond!

moonsparkle
Berichten: 21643
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 12:50

Welkom terug :P

Je hebt daar wel al heel veel zaailingen :D

Heb je een kas voor je paprika's? Het zijn langzame groeiers die wel warmte/zon nodig hebben.

Ik ben ook blij

Afbeelding

Tomaatjes

En buiten zijn de sugar snaps en peulen te zien maar vanochtend ook gelijk heel veel naaktslakken

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Kmbrly en 7 bezoekers