Intermittent fasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Eleeke

Berichten: 2023
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:56

Suzanne F. schreef:
Billy schreef:
Ik ben nu anderhalve week bezig met if 16:8 en 1850 cal en ik ben 3 kilo afgevallen tot nu. Ben dr blij mee ga rustig zo door


Hoe dan? 3 kilo in anderhalve week? -O-
Ben jaloers.

Dat is de glycogeen en het vocht dat je verliest
3 kilo in 10 dagen is 3 ons per dag
1 kilo vet is 7000 kcal
Dus 3 ons vet per dag zou betekenen dat je per dag 2100kcal tekort hebt gehad.

Als je minder kcal gaat eten, gaat je lichaam niet alleen je vetvoorraad verbranden maar ook je glycogeen voorraad ( dat is hoe suiker wordt opgeslagen, daar heb je een voorraad van genoeg om anderhalf uur hard te rennen)

Glycogeen verbrand dus snel en Glycogeen houdt water vast. Als je dus je glycogeen voorraad verbrand en dat kan heel makkelijk in een week. Ben je dus al een paar kilo kwijt.

Dst is nog steeds een goed begin, maar die kilo's komen er weer bij. Gelukkig merk je dat niet zo, je merkt vooral dat het afvallen na een tijdje wat langzamer gaat.


Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:54

Ik heb jaren geleden echt een crashdieet gevolgd. Niet gezond uiteraard maar goed. In het begin viel ik niet veel af, dit duurde echt maanden. En toen ging het heel hard, echt met elke dag minimaal een ons/pond. En op een bepaald gewicht stopte het. Toen ging er niks meer af, ook al at ik amper wat.
Dit is uiteraard niet meer de manier waarop ik het wil doen maar het is wel interessant om te zien hoe je lichaam reageert.

Bewegen heb ik echt een hekel aan. Gewoon huishoudelijk werk is prima maar het moet nut hebben voor mij. Ik kan niet zomaar even gaan lopen of fietsen zonder doel. Fietsen prima maar ergens naar toe. Een beetje aan apparaten trekken vind ik zo nutteloos.
Ik kies dan echt liever bewust voor minder eten. Daar heb ik veel minder moeite mee. Ik kan daarin redelijk hard voor mezelf zijn.
IF heb ik totaal geen moeite mee. Ik eet rond 17-18 uur voor het laatst tot de volgende dag 12 uur zonder problemen. Maar afvallen doe ik er niet van. Daarom las ik ook verbaasd over de 3 kilo in 1,5 week. Ik denk dat mijn calorie inname dan nog verder naar beneden moet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-23 14:34

Ik ben best actief heb ook werk in de zorg waarbij ik veel loop. Echt sporten doe ik op het moment niet. Wel drink ik veel en blijf ik dagelijks meestal 50-100 onder de 1850 cal .
Vandaag heb ik gezondigd en on half 11 beschuit met muisjes gegeten toen ik op kraambezoek was bij mn achternichtje.
Ik heb niet gezegd dat get vetverlies is. In cm maakt het ook nog weinig uit, maar er is een beginnetje

Goedgekeurd onderschrift :)

Eleeke

Berichten: 2023
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:29

Billy schreef:
Ik ben best actief heb ook werk in de zorg waarbij ik veel loop. Echt sporten doe ik op het moment niet. Wel drink ik veel en blijf ik dagelijks meestal 50-100 onder de 1850 cal .
Vandaag heb ik gezondigd en on half 11 beschuit met muisjes gegeten toen ik op kraambezoek was bij mn achternichtje.
Ik heb niet gezegd dat get vetverlies is. In cm maakt het ook nog weinig uit, maar er is een beginnetje

Van mij ook absoluut geen aanval hoor. Gewoon uitleg voor degene die wat enthousiast werden van drie kilo in anderhalve week.

Het is ook een heel fijn begin, want je ziet het gelijk en het geeft motivatie.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 19:10

Ik ben nu ook begonnen met sporten. Ff kijken hoe dat lukt ivm mn longen en mn conditie, maar had goede begeleiding

Goedgekeurd onderschrift :)

Kinke

Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:28


Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 23:47

Ik ben sinds begin maart begonnen met 6x per dag eten en eet basically geen brood meer. 3 kg kwijt ook.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-23 00:57

Hutcherson schreef:
Ik ben sinds begin maart begonnen met 6x per dag eten en eet basically geen brood meer. 3 kg kwijt ook.

En de link met Intermittent fasting is?

Goedgekeurd onderschrift :)

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 01:19

Billy schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben sinds begin maart begonnen met 6x per dag eten en eet basically geen brood meer. 3 kg kwijt ook.

En de link met Intermittent fasting is?


Ik heb dat zoals eerder gemeld een maand of 5 geprobeerd en maakte bij mij geen enkel verschil. Uiteindelijk gaan sporten 2x per week voor 3 maanden. Kwam een kilo aan. Vanuit dit topic ook de tip: er bestaat zoiets als te weinig eten. Na meermaals die tip uit diverse kanten ben ik dit aan het proberen. Was dus een soort update van een eerdere reactie.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 07:56

Ik moet echt weer gaan beginnen... Hele periode 16-8 gedaan met sommige dagen 20-4. Maar mijn motivatie is ergens ver weggezakt _O-

Wie O wie komt mij even een gigantische schop onder mijn kont geven om weer te beginnen?

Ik weet ook gewoon dat ik er zo veel gelukkiger van word om het wel te doen. Zit dan oprecht beter in mijn vel, voel me fitter, meer energie, minder zin om te snaaien (als ik eenmaal weer in het ritme zit)...

Zeker nu ik gestopt ben met paardrijden ivm mijn gewicht, halve dagen werk omdat de productie op het werk voor ene groot deel stil ligt, zit ik gewoon heel veel alleen thuis, waardoor ik snel ga eten tegen de verveling. En dan kom ik weer aan, duurt het nog langer voor ik weer op mn paard kan en zo is het cirkeltje weer rond :')

Volgende week gelukkig sollicitatie voor een baan erbij, waardoor ik weer minder thuis zit en ook niet ga vervelen. Hopelijk vind ik dan de motivatie weer terug om weer te starten met vasten. Misschien helpt het nu ik dit opschrijf, ooit een topic over het afvallen gemaakt, dat heeft me toen wel de drive gegeven om er echt aan te gaan werken. Maar om nou nog een topic te gaan maken... _O-

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Snippergroen

Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 13:01

Pepperrr, misschien gewoon weer opbouwen? Eerst eens beginnen met 13:11 en dan uitbouwen naar bijv de 16:8? Zo kun je geleidelijk aan wennen :)

Ik doe zelf 15:9/16:8 en dat gaat me natuurlijk af. Ik eet na het diner niks meer en ontbijt de volgende dag op werk.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 13:34

Amber3 schreef:
Werkt allemaal niet. Geur ontstaat voor mijn gevoel ook niet echt in mijn mond. Maar goed dit is het enige nadeel en dat neem ik maar voor lief.


Ik herken dit, heb hier ook last van.

Maar neem het voor lief, gezien mijn darmklachten enorm zijn afgenomen.

Helaas geen tips dus, ik kauw geen kauwgom maar neem wel smint voordat ik t.o iemand ga zitten.

Needje

Berichten: 19193
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:09

Hutcherson schreef:
Vanuit dit topic ook de tip: er bestaat zoiets als te weinig eten.


NEE dat bestaat niet. Niet in de zin van aankomen van te weinig eten. Gewoon niet!

Needje

Berichten: 19193
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:10

Zijn er mensen hier die meerdere keren in de week krachttraining doen en dit ook op nuchtere maag?
Ik vraag me echt af hoe dit gaat in combinatie met spieropbouw.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:25

Needje schreef:
Zijn er mensen hier die meerdere keren in de week krachttraining doen en dit ook op nuchtere maag?
Ik vraag me echt af hoe dit gaat in combinatie met spieropbouw.


Ja in principe elke dag...
Maar is momenteel geen zware krachttraining, spieren zijn wel tevoorschijn aan het komen heb ik het idee

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:29

Ik doe ook IF, al sinds 2 januari. Ik ben er nu 5 kg van afgevallen. Nog 10 te gaan ;)
Mijn eetraam is van 12u tot 19u. In het weekend til ik er wel wat minder zwaar aan en eet ik wel eens wat eerder of later.

Ik sport 2x in de week krachttraining, waarvan zaterdag in de ochtend.

Needje

Berichten: 19193
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:31

Er wordt toch gezegd dat als je nuchter sport en er geen KHD aanwezig zijn, je lichaam ook spier kan gaan afbreken en dan ben je dus eigenlijk voor niets aan het trainen.
Dat houdt mij toch altijd wel tegen.
(buiten dat ik van eten hou en ik me afvraag of ik in kort tijdsbestek genoeg binnen krijg aangezien ik niet wil afvallen nu)

En hoe komen jullie bv een vrijdagavond voor de buis door zonder te snacken? :D

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:37

Iemand die keto eet kan ook spieren opbouwen, en die deren bijv na sporten dan ook geen koolhydraten

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo


Needje

Berichten: 19193
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:43

Ik ben een slechte ontbijten en ik ontbijt nu met een shake. Mede ook voor de eiwitten.
Vind volgende eiwitten op een dag binnenkrijgen wel een uitdaging.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:50

Ja ik ook! Vooral omdat ik niet te hoog in kcal wil gaan

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Needje

Berichten: 19193
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:52

Ja daar maak ik me gelukkig niet druk om. Wil spieren opbouwen en dat werkt nu eenmaal het beste met voldoende calorieën.

Heb niet komende week maar de week erop weer late dienst. Dan kan ik eens een keer proberen om nuchter te gaan trainen.

Bloodymary
Berichten: 4529
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:55

Ik doe het ook al een paar jaar. Ben er het eerste jaar 10 kilo mee afgevallen (meer was ook echt niet nodig) en blijf sindsdien mooi op gewicht. heb het in het najaar even laten versloffen, meteen 3 kilo er bij en voelde me 'smiddags echt inkakken. Nu weer goed er mee bezig en voel me dan zoveel fitter 'smiddags, heerlijk. En je geniet ook echt van het eten, vooral de lunch, omdat je dan echt zin hebt in iets.

Vorige week sprak ik iemand die wel darmproblemen heeft en ook IF doet. Toen had de arts gezegd dat ze dat beter niet kon doen. Want dan gingen je darmen stil liggen en dan was het nog maar de vraag of ze weer aan de gang zouden gaan. Vond dat zo'n raar verhaal, zo is het toch helemaal niet? Maar je hoort er vaak rare dingen over die niet kloppen.

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:55

@Needje, zover ik het heb begrepen kán nuchter trainen een negatieve invloed hebben op eiwitsynthese (spieropbouw), maar is dit echt te verwaarlozen tegenover niet nuchter trainen. Het is niet dat spieropbouw enkel plaatsvindt in het moment van sporten of dat je lichaam helemaal geen beschikking meer heeft over bouwstoffen als je nuchter bent.
Ik ga juist graag nuchter hardlopen of krachttraining doen, zolang ik voldoende drink. Soms eet ik alleen een banaan van tevoren. Als ik echt heel intensief of lang ga trainen, dan zorg ik er wel voor dat ik ruim van tevoren heb gegeten of iets mee heb (banaan/proteïnen reep). Ik eet vooral flink na het sporten. :D

Over voldoende eiwitten binnen krijgen zou ik me niet te veel zorgen maken. Eiwitten schansen is nogal een hype onder sporters op het moment. Maar een tekort aan eiwitten krijgen is vrijwel onmogelijk bij een normaal dieet in een welvarend land. Bedenk dat je je eigen gewicht, 80% daarvan, in grammen nodig hebt in eiwit. Daar zit je zo aan in je gewone voedingsproducten, ook groenten en volkoren granen bevatten eiwitten, naast noten, peulvruchten, zuivel, ei, vlees(vervangers). Sport je heel intensief, kan je iets meer dan je eigen gewicht in grammen nemen, maar dan zit je ook algauw over je eiwitbehoefte heen.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Needje

Berichten: 19193
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:03

Nee spieropbouw gebeurt in rust. :D
Maar als mijn lijf gaat verbranden en er is niets om te verbranden pakt ie uiteindelijk ook mn spieren. En daar zit ik dus niet op te wachten. Vet prima, maar geen spier svp.

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:04

Ik lees even mee, ik ga vanaf maandag weer 16:8 vasten. De vorige keer verloor ik er ongeveer 0,5 kilo per week mee, superfijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Corelli, flooooo en 91 bezoekers