Kerstmenu 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:29

haffiefreak schreef:
Ik weet niet of hij er al is, maar ik was benieuwd wat jullie klaarmaken met kerst.

Ik moet dit jaar het hoofdgerecht verzorgen.
Het is voor 6 volwassenen en 3 kinderen tussen de 7 en 13 jaar.

Ik zat te denken aan:
Aardappelgratin, met ratatouille en een mix van bloemkool/ broccoli en wildstoofpotje.
Voor de kinderen wou ik er frikadellen uit de airfryer bij doen.
Rode kool hebben we vorig jaar al gehad, dus dat wou ik dit jaar nietsdoen.

Weten jullie hier lekkere recepten voor en misschien tips voor andere ideeën
Het stoofpotje wou ik in ieder geval doen.

Als je wildstoof doet zou ik rode kool toch overwegen, past daar IMO beter bij dan bloemkool of broccoli. Andere goeie opties daarbij zijn spruitjes (met een uitje, spekje, etc) of stoofpeertjes.


Celiien schreef:
Ik heb ook inspiratie nodig..
Kerstmenu voor 5 man (+-), waarvan 1 iemand vega... de rest zijn wel echte bourgondiers en houden van een goed stuk vlees.
Voor de 4 man die vlees eten ga ik denk ik een groot stuk picanha doen, lekker makkelijk in de oven met een kernthermometer. Voor bijgerechten lekker voor iedereen hetzelfde, zal wel iets van aardappelkroketjes worden en sla en/of sperziebonen... maar voor vega? wil de basis hetzelfde houden namelijk..

Bloemkoolsteak?

Afbeelding


Hier de eerste kerst zonder m'n vader, dus ik ga eten wat we vroeger met kerst altijd aten: konijn, aardappelkroketjes, boontjes of erwtjes met worteltjes en appelmoes :)

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:52

Judith_ schreef:
De week voor kerst werk ik alle dagen tot 22 en op kerstavond werk ik van s ochtends vroeg tot vijf om daarna voor 8 personen en de peuter een diner te maken. Strakke planning...

Bezoek voorziet een voorgerecht en als dessert halen we een ijsbuches bij onze Zuivelboerderij. Waar we dan gelijk maar wat kaasjes halen voor de kaasplank vermoed ik.

Als hoofdgerecht een zalm Wellington. De vulling kan ik de dag er voor maken en dan is het enkel nog in elkaar zetten en afbakken. Tegelijkertijd maar wat simpele pomme duchesse er bij zetten.

Bij de aperitief wil ik graag 'crackers' maken van zuurdesem met wat dips en de rest gaat kant en klaar uit de winkel komen. De groentes ook vermoed ik. Ik zoek alleen nog een leuk aperitief ipv champagne.

De peuter eet met alles mee trouwens, makkelijke eter.


Met of zonder alcohol?
Een kir? Dus cava met crème de cassis en een kersje (bigaroux) op een vrolijke prikker. Feestelijk en lekker.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:07

Je zou ipv frikadel ook een lekker stukje kip kunnen doen. Kippenpootjes of kipfilet. En eventueel een bakje satésaus erbij op tafel.
Vinden de kinderen hier altijd erg lekker en is toch wat meer kerstig dan frikadel :)

Ik heb nog geen idee wat wij eten met kerst maar ik heb wel zin om ' crunchy smashed potatoes' met knoflookboter te maken uit de oven.
En varkenshaas met pruimen en roomsaus is ook altijd een groot succes. Daarbij wat verschillende groentes en/of een salade en als toetje maak ik denk ik wentelteefjes van suikerbrood met ijs en slagroom.
Of eton mess. Of beide :D

Anoniem

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:33

Chevax, de aperitief mag met alcohol zijn inderdaad. :j Kirr is een goede klassieker, die gaat op mijn lijstje!

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:49

Oeh ik lees mee voor inspiratie. Wij hebben een 'makkelijke' kerst dit jaar, 1x eten bij de schoonouders (traditioneel boontjes/stoofpeer/rollade enz) en 1x bij de ouders (of traditioneel of gourmet).

Zoek alleen dus nog inspiratie voor Kerstavond samen. Dan wil ik graag niet de traditionele hap haha, dat is teveel van het goede, drie dagen achter elkaar.

Wildstoof komt hier trouwens wel op het lijstje, maar dat doen we de week na Kerst of met Oud&Nieuw of zo. Was vorig jaar een heel geliefd gerecht hier.

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:53

MarliesV schreef:
Oeh ik lees mee voor inspiratie. Wij hebben een 'makkelijke' kerst dit jaar, 1x eten bij de schoonouders (traditioneel boontjes/stoofpeer/rollade enz) en 1x bij de ouders (of traditioneel of gourmet).

Zoek alleen dus nog inspiratie voor Kerstavond samen. Dan wil ik graag niet de traditionele hap haha, dat is teveel van het goede, drie dagen achter elkaar.

Wildstoof komt hier trouwens wel op het lijstje, maar dat doen we de week na Kerst of met Oud&Nieuw of zo. Was vorig jaar een heel geliefd gerecht hier.


Gewoon een lekkere soep of stamppot? Of als je het wel wat feestelijker wil maken, tapas/hapjes of een visschotel ofzo?

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:08

Hier eten we eigenlijk elke Kerst hetzelfde, kippensoep vooraf, sauerbraten, aardappelwafeltjes en boontjes met vienetta toe, gewoon wat iedereen lekker vindt en iedereen maakt een onderdeel waardoor niemand de hele dag in de keuken hoeft te staan. :Y)
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 06-12-22 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:08

MarliesV schreef:
Oeh ik lees mee voor inspiratie. Wij hebben een 'makkelijke' kerst dit jaar, 1x eten bij de schoonouders (traditioneel boontjes/stoofpeer/rollade enz) en 1x bij de ouders (of traditioneel of gourmet).

Zoek alleen dus nog inspiratie voor Kerstavond samen. Dan wil ik graag niet de traditionele hap haha, dat is teveel van het goede, drie dagen achter elkaar.

Wildstoof komt hier trouwens wel op het lijstje, maar dat doen we de week na Kerst of met Oud&Nieuw of zo. Was vorig jaar een heel geliefd gerecht hier.


Ik vind allemaal kleine hapjes altijd heel gezellig. Kun je bijna allemaal vooraf maken, dan sta je zelf niet een hele avond in de keuken.

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:12

gaucho schreef:
MarliesV schreef:
Oeh ik lees mee voor inspiratie. Wij hebben een 'makkelijke' kerst dit jaar, 1x eten bij de schoonouders (traditioneel boontjes/stoofpeer/rollade enz) en 1x bij de ouders (of traditioneel of gourmet).

Zoek alleen dus nog inspiratie voor Kerstavond samen. Dan wil ik graag niet de traditionele hap haha, dat is teveel van het goede, drie dagen achter elkaar.

Wildstoof komt hier trouwens wel op het lijstje, maar dat doen we de week na Kerst of met Oud&Nieuw of zo. Was vorig jaar een heel geliefd gerecht hier.


Gewoon een lekkere soep of stamppot? Of als je het wel wat feestelijker wil maken, tapas/hapjes of een visschotel ofzo?

Kerstavond is hier standaard Chinees halen bij m'n moeder :+

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:20

en ik ga eens denken over een goed kerstontbijt voor ons tweeen :-) iemand nog een leuk idee, dat wat anders dan anders is?

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:28

Ik ben zelf vd standaard uitgebreide ontbijt/brunch/lunch met feestdagen:
2 lekkere/luxe harde broodjes (al dan niet zelf afbakken)
Croissantje
Gekookt eitje
Stukje fruit of fruitsalade
Sapje
Luxere belegjes naar keuze
Evt nog iets van beschuit, crackers oid voor de afwisseling.

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:31

Lielle schreef:
en ik ga eens denken over een goed kerstontbijt voor ons tweeen :-) iemand nog een leuk idee, dat wat anders dan anders is?

Kerststol niet vergeten! *\o/*

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:35

lor1_1984 schreef:
Ik ben zelf vd standaard uitgebreide ontbijt/brunch/lunch met feestdagen:
2 lekkere/luxe harde broodjes (al dan niet zelf afbakken)
Croissantje
Gekookt eitje
Stukje fruit of fruitsalade
Sapje
Luxere belegjes naar keuze
Evt nog iets van beschuit, crackers oid voor de afwisseling.

Dit, eventueel aangevuld met kerststol. Wil je wat luxer en echt een gerechtje dan is iets als eggs Benedict / royale / Florentine of wentelteefjes met clotted cream en rood fruit ook een leuke optie :)

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:36

Fluffy pancakes met maple sirup, macedamian nuts en banaan :9 of van dunerol kaneelbroodjes maken

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:37

Exitium schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik ben zelf vd standaard uitgebreide ontbijt/brunch/lunch met feestdagen:
2 lekkere/luxe harde broodjes (al dan niet zelf afbakken)
Croissantje
Gekookt eitje
Stukje fruit of fruitsalade
Sapje
Luxere belegjes naar keuze
Evt nog iets van beschuit, crackers oid voor de afwisseling.

Dit, eventueel aangevuld met kerststol. Wil je wat luxer en echt een gerechtje dan is iets als eggs Benedict / royale / Florentine of wentelteefjes met clotted cream en rood fruit ook een leuke optie :)

Eens met deze aanvullingen. En daarnaast zijn luxe drankjes ook altijd goed:
- smoothies
- verse thee
- koffie siroop
- mimosa
- champagne

Sodera

Berichten: 5302
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:38

Exitium schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik ben zelf vd standaard uitgebreide ontbijt/brunch/lunch met feestdagen:
2 lekkere/luxe harde broodjes (al dan niet zelf afbakken)
Croissantje
Gekookt eitje
Stukje fruit of fruitsalade
Sapje
Luxere belegjes naar keuze
Evt nog iets van beschuit, crackers oid voor de afwisseling.

Dit, eventueel aangevuld met kerststol. Wil je wat luxer en echt een gerechtje dan is iets als eggs Benedict / royale / Florentine of wentelteefjes met clotted cream en rood fruit ook een leuke optie :)

Lielle is voor mij een van de bokt-kook-koninginnen, haar kerstmenu's kennende is dat misschien wel heel simpel??

Eggs benedict en zn broers/neven of wentelteefjes is dan nog wel leuk ja!


Ik lees ook mee, volgens mij koken mijn nichtje & tante 1e Kerstdag dus daar bemoei ik me dan ook echt niet mee haha...
2e Kerstdag zal ik eens kijken, ik ben alleen bij mijn ouders. Ik weet niet of mam iets gevonden heeft om uit eten te gaan, of dat ik even een menu op tafel tover.

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:52

Oh fantastisch ik sluit me hier graag aan voor inspiratie!

Eerste kerstdag wordt er waarschijnlijk voor ons gekookt en tweede kerstdag gaan we vieren met vrienden. Daar gaan we de kookload delen door een gezamenlijk een tapas/hapjes tafel te maken. Hier gaat het om 4 volwassenen en een dame van 6 jaar oud. Met als dieet: zwanger, lactosevrij, glutenvrij en (wal)notenvrij. Op zich mogen er natuurlijk hapjes met rauwe producten, lactose en gluten bij zitten zo lang er maar genoeg is voor iedereen :D ideeën zijn welkom maar ik volg met plezier en misschien zie ik nog wel wat dingetjes voor bijkomen.

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:20

Soep of stamppot maak ik vaak vers, dus dat is niet feestelijk genoeg.

Kleine hapjes/tappas achtig is best een goed idee. Dat ga ik hier bespreken, heb echt alle tijd die dag (klopt af) en vind koken leuk, dus mag best een tijd duren voordat het klaar is.

Lielle:
Qua ontbijt neem ik altijd de standaard dingen als eitje/sapje/croissant en zo en maak ik vaak een tulband van Rutger bakt (die overigens ook lekker is bij de koffie, lunch of tussendoor haha) en bak ik zelf een gevuld brood.
https://rutgerbakt.nl/kerst-recepten/le ... nd-recept/

(ik wordt al weer heel hongerig van het opzoeken op rutgerbakt.nl van recepten haha)

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:33

chevax schreef:
Ik ben ook volop bezig met inspiratie opdoen.

TS, zou je dat wel doen, frikadellen? Zeker als je 13 bent, ben je dan het kindermenu niet ontgroeid, zeker met kerst? Kun je geen kipfiletje ofzo maken?



Precies dit. Mijn ouders hebben nooit aan een kindermenu gedaan - gewoon mee eten. Is nooit een probleem geweest. Resultaat: we lusten alles, behalve frikandellen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:40

Sodera schreef:
Lielle is voor mij een van de bokt-kook-koninginnen, haar kerstmenu's kennende is dat misschien wel heel simpel??

Eggs benedict en zn broers/neven of wentelteefjes is dan nog wel leuk ja!

:oo :knuffel:

ik ben idd wel op zoek naar iets ingewikkelds/bijzonders. ben dol op eggs benedict, dus dat kan altijd maar ik zoek ook nog verder

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:51

Ohh leuk topic! Ik eet met mijn ouders regelmatig een meergangen menu en heb besloten omdat mijn ouders weg zijn dit jaar om mijn schoonouders uit te nodigen. Dus ik kook voor mijn schoonouders, schoonbroer, broer en vriend dit jaar en heb dit bedacht.

Amuse:
Gazpacho met watermeloen en een geitenkaasrolletje met sesam en gedroogde abrikoos
Voorgerecht:
Knoflooksoep
Tussengerecht 1:
Carpacciowrapje
Tussengerecht 2:
Zalmbonbon met garnalen en voor mijn vriend die geen vis mag een hammouse en zure komkommer
Hoofdgerecht:
Wild hert biefstuk (vriendin doet jagen dus kan aan een vers stukje komen :j <3 ) met gekarameliseerde wortel en een crème van pastinaak
Kaasplankje:
Met 4 kazen, vijgenbrood en honing
Dessert:
Crème brulee

Ik ga alles zelf maken alleen ben ik 1e kerstdag bij mijn vriend dus even puzzelen nog wil de soep, crème brulee en gazpacho eigenlijk de dag ervoor graag maken zodat dit mij werk scheelt op 2e kerstdag.

Ik kijk nog even mee in het topic om misschien de carpacciowrap te vervangen voor een andere optie omdat we de dag ervoor tapas bestellen waar ook carpaccio tussen zal zitten dus dan kom ik misschien hier nog een leuke andere optie tegen.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:54

Lielle schreef:
en ik ga eens denken over een goed kerstontbijt voor ons tweeen :-) iemand nog een leuk idee, dat wat anders dan anders is?

Eton mess met een aandeel kwark door de slagroom om het iets meer ontbijt karakter te geven?
Baked oats?

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:04

Ik heb ooit ergens gepocheerde eieren met gerookte zalm, gegrilde asperges, hollandaise saus en truffel als ontbijt gegeten <3

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:44

Met kerst wordt er voor ons gezorgd door kerstavond krijgen een groepje jeugd over de vloer die graag gourmet willen, dus dat is simpel.
Maar vind het idee van een speciaal kerstontbijt met z’n tweeën wel erg leuk! Ik kom dus ideetjes meepikken

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:51

Ik ben de ochtenden alleen dus ik hou het als ontbijt/brunch/lunch bij 1-2 harde broodjes, een croissantje, sapje, koffie en/of thee, fruit, gekookt eitje en ik denk old Amsterdam, ovengebakken ham, luxe hagelslag en roomboter.
Oh en mss tweede kerstdag nog komkommer en rucola erbij zodat ik vd harde broodjes broodje gezond kan maken.
Dan moet ik toch op tijd mijn bed uit en ik heb 1,5u treinen voor de boeg. :+