de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:32

@thirza ik denk dat die het wel gaan redden, ze staan alleen wel heel dicht op elkaar, ze worden gerust 1x1 ;)

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:50

moonsparkle schreef:
@thirza ik denk dat die het wel gaan redden, ze staan alleen wel heel dicht op elkaar, ze worden gerust 1x1 ;)


Dankjewel! Oo dan moeten ze als ze iets zijn bij getrokken wat verder uit elkaar. Ik dacht dat ze omhoog gingen haha

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:59

Je kunt ze zelf op binden waardoor ze ietsje minder breed worden omdat je het blad als het ware wat op trekt maar dan nog worden ze heel groot :D

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:18

Een deel van de tuin heb ik op de foto gezet. Ik ben nog lang niet klaar met zaaien en uitplanten. Er staan ook nog allemaal fruitbomen en struiken en het lijkt er op dat alles dat al vrucht zou kunnen dragen dat dit jaar ook doet. De notenbomen zijn bijvoorbeeld nog niet oud genoeg. Maar de peren, appels, kersen, kweepeer etc wel.

De net nieuw aangelegde bak. Hierin staan nu diverse tomaten, Oca, andijvie, citroenverbena, basilicum, citroentijm, rode kool, kattenkruid, sjalotjes en bladkool.
Afbeelding

Bed langs de toekomstige kas met daarin aardpeer, mais, knoflook, tomaat en vooraan dahlia's. Op het beton staan potten met aardappelen, jonge kersenboomjes, tijm en aardbeien.
Afbeelding

Andere bed voor de kas met daarin viooltjes, bieslook, Chinese bieslook, spinazie, lathyruspeultjes, peultjes, kamille, doorgeschoten palmkool en snijbiet van vorig jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Tijdelijke bedden voor dit jaar met daarin in ieder geval tuinbonen, peultjes, bietjes, radijzen, aardpeer, crosne, ui, knoflook, olifanten look en pompoen Kakai.
Afbeelding

Verder heb ik op meerdere plekken mais, pompoenen, courgette, aardappelen en aardperen in de grond zitten.

En het kan er ook heel mooi uitzien. <3

Afbeelding

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:56

Ziet er goed uit malenka!
Heb net weer een kleine bestelling zaden gedaan en een kiemtorwn gekocht.
Vind dat echt leuk om te doen,
Doen jullie ook weleens dingen zaad laten schieten voor volgende jaren?
Ik heb nu zonnebloemen van vorig jaar van eigen gekweekt zaad.
Dat is echt leuk

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:59

Ik doe het vooral met peulen en sugar snaps en knoflook maar dan gebruik ik de teentjes

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:50

Wij hebben de eerste aardbeitjes kunnen eten van het weekend, niet de mooiste, maar wel heerlijk zoet.
Ook de sugarsnaps beginnen bij ons te komen, en de tomaat en gele paprika krijgen al knoppen en bloemen.
Het gaat hier echt mega hard in de kas, zelfs de paprika plant, waarbij ik voor de grap een zaadje uit een supermarkt paprika had gehaald en in een pot gestopt, die groeit nu al heel mooi en word een echt plantje al.

Ik overweeg om waar het kan van verschillende groente zaadjes te halen dit jaar, misschien leuk om allemaal kleine glazen potjes aan te schaffen voor op een schapje in de keuken, met elk eigen bewaarde zaadjes van dit seizoen, voor gebruik volgend seizoen.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:30

Little_birdie,
Dank je. En ja, ik vind zelf zaad oogsten heel leuk. Niet alle soorten zijn er even geschikt voor. Je kunt door kruizen nogal afwijkende eigenschappen krijgen. Sommige beter dan andere. Het is wel de manier om planten te krijgen die echt goed passen bij jouw groei omstandigheden. Hier bij de bibliotheek hebben ze om die reden een zaden ruilkast. Dan krijg je zaden die geoogst zijn in jouw regio. Zo heb ik pompoen pink banana meegenomen. Ik ben heel erg benieuwd hoe die het gaan doen. En hoop uiteraard dat het geen slechte kruising blijkt te zijn. Zeker met curcubita wel een ding.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:30

De paprika zaden uit een paprika lijken het bij mij ook beter te doen dan gekocht zaad

En zie hier :D

Afbeelding

En de eerste komkommer is onderweg

Afbeelding

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:52

Hier ineens 4!!!!! paprikaplanten waarvan de stengel is doorgevreten. En ze zitten in potten ook nog. Hoe dat kan?

Ook weer 2 kolen weggevreten. Dus zo wordt het hard minder. De prei groeit niet hard, maar is officieel winterprei, echter vorig jaar was het eind van de zomer oogsten. De uien lijken joekels te worden, ze zijn nu al een 5 cm in diameter, dus dat is niet verkeerd. Knoflook kan ik nog niets van zeggen, de planten zien er goed uit, maar het is nog geen augustus. Ik heb ze wel gisteren met een klein buitje regen wat kunstmest gegeven.

Verder nog 8 grote bloempotten gehaald bij iemand die ze kwijt wilde (van die plastic potten), en een hele boel P9 potjes. Dus voor de komende 20 jaar heb ik genoeg P9 potten, maar die grote blijven welkom. Alleen als ik nu alle planten in potten water wil geven ben ik een 15 liter water kwijt. Dus eigenlijk heb ik wat te veel ;)

De meloen en pompoen doen het niet goed, ik heb nog 1 plant over, deze nu in de volle grond gepoot, maar dat is een mini, 10 cm max. Ik heb nog wel wat nieuwe gezaaid, maar die komen nog niet op.

De druif lijk ik wat te veel gesnoeid te hebben, er komt weinig blad aan en ik dacht vanavond een grote dode tak weg te halen, na het afknippen bleek er toch blad aan te zitten, oeps. Dus dit jaar geen druiven denk ik. Maar goe,d de afgelopen 1 jaar kwam er steeds een ziekte in, dus ik vind dat dan niet erg dat de plant een jaartje rust heeft.

Al met al is een minimoestuin met potten wel bewerkelijk en in de volle grond zijn slakken een grote vijand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:56

Malenka, ziet er goed uit zo!

Moonsparkle, wat is jou komkommer al ver haha

Germie, balen dat je eters hebt!

Hier schiet alles nu toch de grond uit. Eindelijk komen de boterbonen ook op. Hele bak aan het voorkiemen in de keuken voor jan doedel haha ach..

En de kruidentuin is opeens ontploft.. hoi oregano oerwoud _O-
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:41

Mijn ene rozemarijn is dood aan het gaan, maar volgens mij heb ik familie woelrat in de verhoogde bak wonen. -O-

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:36

Hier ineens weer 3 paprika's die slap hangen, en ze staan in potten en krijgen gewoon water. Hoe kant dat? Ik heb net 8 plantjes weggegeven wegens te veel en nu zijn er in totaal al 6 verpieterd zonder dat ze droog gestaan hebben. En ze staan in potten, dus slakken lijkt me dan ook niet?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:43

germie schreef:
Hier ineens weer 3 paprika's die slap hangen, en ze staan in potten en krijgen gewoon water. Hoe kant dat? Ik heb net 8 plantjes weggegeven wegens te veel en nu zijn er in totaal al 6 verpieterd zonder dat ze droog gestaan hebben. En ze staan in potten, dus slakken lijkt me dan ook niet?


Mijn paprikas hebben het ook zwaar. Ze hebben ook aardig wat wind te verduren gehad en binnen gingen ze ook al niet lekker. Hoop dat ze het redden!

Lunameyza

Berichten: 547
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:19

Ik heb een vraag over sugarsnaps, ik merk dat bij mij vaak de sugarsnaps de juiste lengte krijgen, maar dan gaan ze gewoon flinke ewrten groeien ipv dat die subtiel blijven en de rest van de sugarsnap puffy wordt... Ze blijven vaak dun met hele dikke ewrten. Hoort dit, is het een fase ofzo? :') of kan ik iets doen waardoor ze wel puffy worden maar niet buffy :+

Afbeelding

Zoals deze, je ziet aan de bovenkant dat hij heel dun is, maar de ewrten zijn super groot.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:37

Mjetterd schreef:
germie schreef:
Hier ineens weer 3 paprika's die slap hangen, en ze staan in potten en krijgen gewoon water. Hoe kant dat? Ik heb net 8 plantjes weggegeven wegens te veel en nu zijn er in totaal al 6 verpieterd zonder dat ze droog gestaan hebben. En ze staan in potten, dus slakken lijkt me dan ook niet?


Mijn paprikas hebben het ook zwaar. Ze hebben ook aardig wat wind te verduren gehad en binnen gingen ze ook al niet lekker. Hoop dat ze het redden!

Hier dat dus niet. Gisteravond stonden ze er prachtig sterk bij en nu zijn het zielige sprietjes die je elke kant opbuigt en niet meer overeind komen. :(

Van sugar snaps heb ik geen kennis, sorry.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:48

Die sucker snaps kan je de erwten van eten. Als sucker snaps nu te dik.

Lunameyza

Berichten: 547
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:21

Marcella schreef:
Die sucker snaps kan je de erwten van eten. Als sucker snaps nu te dik.


Ding is, mijn sugar snaps gaan van heel dun (de dikte die ze hebben als ze nog in lengte moeten groeien), naar heel dun met dikkere ewrten, ze hebben dan nooit 'body', en snap niet waarom dat zo gebeurd..

Zoals hieronder, deze is zo'n 4cm groot, nog niet eens uitgegroeid in lengte, en begint al met flinke ewrten maken maar niet de puffy dikheid die sugarsnaps normaal hebben. En zo gaat dat dan door, heel dun met dikke ewrten:
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:10

Sucker snaps eet je dun kijk maar in de supermarkt. Anders worden ze dradig.

Kan soort zijn dat ze klein blijven.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:30

Marcella schreef:
Sucker snaps eet je dun kijk maar in de supermarkt. Anders worden ze dradig.

Kan soort zijn dat ze klein blijven.

Ik heb me lang ingehouden maar ik kan het niet meer, sorry :') Sugar. Sugar snaps. Als in suiker, niet zuiger :Y)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:39

:') Dat was me niet eens opgevallen haha.

Ik haal altijd gewoon het draadje eraf en kook ze hooguit iets langer. Nooit last van gehad dat ze te taai waren.

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:00

De platte zijn peultjes, sugar snaps zijn niet plat.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:04

germie schreef:
denice schreef:
Je kunt ook een grote zak aarde op z'n kant zetten en daar de bovenkant uit snijden en dan wat erin planten. Staat iets minder gezellig maar wel functioneel!

Wat voor zakken zijn dat dan? Want ik ken alleen aarde in plastic zakken.

Ik heb overigens 5 stoffen zakken besteld, levering 15 dagen. Dus ben benieuwd. Scheelt de helft met Nederland.


Gewoon plastic zakken aarde... :D

Lunameyza

Berichten: 547
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:15

black_kelpie schreef:
Marcella schreef:
Sucker snaps eet je dun kijk maar in de supermarkt. Anders worden ze dradig.

Kan soort zijn dat ze klein blijven.

Ik heb me lang ingehouden maar ik kan het niet meer, sorry :') Sugar. Sugar snaps. Als in suiker, niet zuiger :Y)


Ik wou net vragen of ze wat tegen sugarsnaps had waardoor ze ze suckers noemt haha



Manou schreef:
De platte zijn peultjes, sugar snaps zijn niet plat.


Ja precies, daar doel ik dus op :) Mijn sugarsnaps gaan van zo plat als een peultje naar grote chonky ewrten, there's no inbetween ;(

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:39

black_kelpie schreef:
Marcella schreef:
Sucker snaps eet je dun kijk maar in de supermarkt. Anders worden ze dradig.

Kan soort zijn dat ze klein blijven.

Ik heb me lang ingehouden maar ik kan het niet meer, sorry :') Sugar. Sugar snaps. Als in suiker, niet zuiger :Y)

Eh ja langleven de autocorrect van de telefoon die het iedere keer aanpast en ik het een zat ben. :')

Afbeelding
Vandaag zaaien en dan is dit stuk ook vol.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sfeerfoto's bieslook in bloei en zijn bezoekers. <3