Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:07

Ik ben anderhalf jaar winkeldirecteur in opleiding geweest met eigen beenhouwers en levende kreeften. De beenhouwerij kon ik goed tegen maar de kreeften (en de weekdieren eigenlijk ook) niet :(

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:09

Oh bah ik weet niet of ik dat zou kunnen....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:18

Schemerdier schreef:
Oh bah ik weet niet of ik dat zou kunnen....


Ik werd er alleszins niet blij van. Was er ook heel streng over altijd. Maar dat mensen dat nog kunnen eten snap je dan idd niet nee.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:07

Dit is echt een keuze die je zelf zal moeten maken. Feit is dat mensen nog vlees eten en jij dat niet persoonlijk stimuleert, dus ik zou dit prima kunnen. Maar een ander misschien niet en dat is ook prima :)

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:27

Ik heb vier jaar op de deli&kaas afdeling van de AH gewerkt, daar heb ik heel wat vleeswaren gesneden en verkocht. Toen was ik ook al vegetariër. Het was niet mijn droombaan zeg maar, maar geld verdienen is toch ook wel belangrijk :)) Mijn collega's wisten er overigens van.

Of ik het nu nog zou doen..

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:08

Berdien schreef:
Ik heb vier jaar op de deli&kaas afdeling van de AH gewerkt, daar heb ik heel wat vleeswaren gesneden en verkocht. Toen was ik ook al vegetariër. Het was niet mijn droombaan zeg maar, maar geld verdienen is toch ook wel belangrijk :)) Mijn collega's wisten er overigens van.

Of ik het nu nog zou doen..


Ik ben daar ook wel in veranderd. Die luxe heb ik nu ook, hoef niet meer elke baan aan te pakken. Ik zou me er nu ook niet meer goed bij voelen.

Aan de andere kant, vind ik het ook niet erg om mijn hond en katten vlees te geven. Mensen hebben wat dat betreft bij mij pech. Vroeger nam ik nog wel eens vlees voor gasten, maar dat doe ik nu al jaren niet meer. (en ik geloof ook niet dat ze het missen want ik heb genoeg lekker eten zonder vlees)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:33

Ik heb gelukkig niet heel veel met vlees te maken in mijn werk, behalve dat ik regelmatig wat beelden moet filmen van een barbecue/buffetten.. Zo lang er geen speenvarken aan een spit ronddraait kan ik dat nog wel hebben..

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:35

Dat is het Jessix, ik heb nu de luxe dat ik daar niet meer voor hoef te kiezen. Maar at the end of the day.. geld is dan ook wel geld. En Poes eet ook brokjes gebaseerd op vlees en vis.

Zelf serveer ik mijn gasten inderdaad geen vlees. Ook bij een spelletjesavond niet. Geloof ook niet dat het erg was, de vegan mini-frikandelletjes en vegan-nuggets waren bizar snel op :D

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:58

Voorheen werkte ik op de broodafdeling van de Hema, maar ik moest dan ook soms bij het vlees werken. Mijn collega's waren zo lief om me dat zo min mogelijk te laten doen, want ik vond het echt smerig. Ik zou het nu ook zeker niet meer doen. Bij een slager werken zou ik dan ook absoluut niet doen.

Je kunt deze keuze echt alleen zelf maken. :)

Mijn katten krijgen trouwens ook vlees, maar dat vind ik toch ook jammer. Ik vind het ook immens smerig als ik natvoer klaarmaak (dieetvoer) en dat er dan een druppel op mijn hand kom. Gatver!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:55

Dat vinden vleeseters ook vies :D

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:01

Annetje schreef:
Mijn katten krijgen trouwens ook vlees, maar dat vind ik toch ook jammer. Ik vind het ook immens smerig als ik natvoer klaarmaak (dieetvoer) en dat er dan een druppel op mijn hand kom. Gatver!


Dit hahaha, ik geef mijn kat tegenwoordig ongeveer 1/3 rauw diepvries vlees naast 2/3 brokken, omdat de nieuwe kitten die straks komt daar aan gewend is en ik haar dieet zeker in het begin gelijk wil houden (en op zich is het ook wel goed) Maar die porties zijn veel te groot voor de hoeveelheid die ik geef, dat koop je in een soort worst namelijk.
Elke 2 weken weer.. Handschoenen aan, zaagmes er bij en van te voren porties klaar maken, vind het verschrikkelijk :')
Ja en toch heb ik er nog een kat bij gekocht _O-
Verder werk ik nu op een plek waar ik ook dierenvoeding aan moet vullen, soms grote botten voor honden, brrr, voel me er ook niet heel prettig bij, ook wel door hoe het er allemaal uit ziet en ruikt, maarja inderdaad, het is werk en ik heb inkomen nodig.
Echter katten vind ik echt vleeseters, mensen zijn omnivoren, voor mensen zou ik nooit vlees klaarmaken :+
Als ik bezoek heb eten ze ook mooi vegetarisch, niks mis mee :j Vertel het ze wel altijd even van te voren hoor, nooit iemand gehad die het erg vond.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 00:16

Er zijn inderdaad denk ik verschillende 'gradaties' van hoe acceptabel je het kunt vinden.

Een boterham met vleeswaren beleggen, geen enkel probleem. Stukje kip opwarmen in de oven, okay. Stukken rauw vlees snijden vind ik al erger, maar dat vond ik ook al vies toen ik nog wel vlees at. Als er dan bloed uit loopt, brr..

Zoals iemand eerder noemde, met levende kreeften (die late denk ik levend worden gekookt?) zou ik ook naar vinden.

Met kattenvoer heb ik ook niet zo'n problemen, zo'n hondenbot of varkensoor dan weer wel %)

Maar verschilt per persoon idd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 00:29

Grappig die verschillen. Bij mij stopt het bij levend dier doden. Dus nee ik kook geen kreeften en slacht geen dieren. Eens dood (rauw of bewerkt of bereid) vind ik het geen ramp om iets mee te doen. Maar voor nieuwe jobs : dikke no way. Ik werk momenteel nog op zondag in een delicatesse zaak, dat doe ik al 13 jaar. Dat ga ik niet opzeggen omdat ik 3 jaar geleden Vega ben gaan eten.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:13

Pfoe ik heb net het eerste halfuurtje van Cowspiracy gezien, toch maar even op pauze nu.
Ik vond vooral dat stukje met die vissen in al dat bloed heel heftig.

Ik ben al heel lang Vega, bijna vegan op zo af en toe een beetje kaas na. Maar die vissen shots. Ik ben in shock :7

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:23

Ja ik ga het mezelf niet aandoen.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:54

Ik heb Cowspiracy wel gezien, Seaspiracy niet. Ik weet dat het gebeurt, ik hoef het niet te zien. Mijn vriend is actief op Twitter en deelt daar echt de meest gruwelijke filmpjes van dieren in slachthuizen etc, om mensen er van te overtuigen vegan te worden. Mijn manier is het niet, om het zo maar te zeggen :)

Hebben jullie trouwens de nieuwe vegan producten van AH gezien? Die zijn écht heel tof bezig, heel veel nieuwe vegan kaasvervangers erbij, en vegan 'tonijn'salade en vegan 'ei'salade.

Vriend en ik gaan over twee weken eten bij een vegan restaurant in Amsterdam dat heel goed aangeschreven staat: Mr&Mrs Watson: https://watsonsfood.com . Héél veel zin in :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:57

Klinkt lekker!

Delen van wrede filmpjes vind ik heel dubbel. Ik wil die zelf niet zien, vooral omdat ik ook bijna niet bijdraag aan het probleem. Beetje zonde om mij dan te straffen met zo’n filmpjes.
En bij anderen roept het vaak weerstand op ipv begrip of bewustwording. Het is echt een hele moeilijke discussie.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:03

Precies, dat heb ik dus ook. Ik hoef ze zelf niet te zien om bewust te zijn van wat er gebeurt, en ik denk dat je mensen inderdaad alleen maar in de weerstand jaagt in plaats van dat je een open gesprek aan gaat. Iets met vliegen en honing vs azijn, dat geldt hier denk ik ook voor.

En tegelijkertijd, als ik zie hoe volledig hysterisch mensen reageren op berichten/producten die gaan over vega(n) dan denk ik soms ook dat het wel goed is om ze met hun neus op de feiten te drukken :o Ik vind heus niet dat iedereen vega(n) moet worden, maar ik vind wél dat mensen bewust moeten zijn van wat ze eten en waar dat vandaan komt. En ook wat er voor nodig is geweest om op hun bord te belanden.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 13:03

Cowspiracy en Seaspiracy heb ik allebei gezien. Heftige beelden, heel triest maar ik ben heel blij dat er documentairemakers zijn die het lef hebben om zich hierin te verdiepen en de beelden te maken, want het is echt schokkend wat er gebeurt waar niemand weet van heeft.

Verder ben ik heel benieuwd naar de vegan kaasjes van de AH!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:06

Helemaal met jullie eens.

Ik heb zelf wel wat gewerkt op boerderijen en 1 en ander gezien. Voor mij zijn de enge beelden nooit een verrassing. Kan me daar echt kwaad in maken soms dat mensen dan zo onschuldig onwetend op reageren. Maar ik moet ook beseffen dat niet iedereen zo over de dingen nadenkt als ik doe. Blijft lastig.

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:09

Mr&Mrs Watson heeft heerlijk eten, Berdien, heel veel plezier! Ik vond de kaasfondue heerlijk. Vergeet vooral niet om een paar "kaas"jes te halen voor thuis. De camembert en Italiaanse kruidenkaas zijn hier (helaas) zo op. :D

De vegan "ei"salade van de AH heb ik al in meerdere AH's geprobeerd te kopen, maar hij is overal al op. :') De vegan heksenkaas al wel geprobeerd en die is fantastisch! Smaakt precies zoals ik me herinner van de echte. :D Er is ook een nieuw merk voor Boursin/Philadelphia, Wildwestland en de garlic&herbs smaakt ook heel Boursin-achtig. :D
Tonijnsalade ook geprobeerd en die is prima, stukken beter dan sommige maar het heeft nog niet dát effect waar ik op hoop.

Qua filmpjes, ik vind het ook lastig. Cowspiracy en Seaspiracy vind ik beide echt goede documentaires. Ja het kan weerstand oproepen, maar ik kan er ook slecht tegen dat mensen hun ogen ervoor sluiten. Maar voor mij werkt de vrolijke manier het beste, gewoon allemaal lekkere vegan dingen aan iedereen uitdelen zodat ze langzaam leren dat we niet alleen op blaadjes sla hoeven te teren. :D
Laatst bijgewerkt door Stumper_ op 19-06-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:11

Niet over nadenkt of niet over na wíl denken. Want stel je voor dat erover na moet denken wat er schuilt achter je kiloknaller, of je lekkere goedkope BBQ-pakketje. Zo lang er mensen zijn die vinden dat ze elke dag vlees móeten eten en dat ze ook écht niet willen investeren in lokalere opties.. En daar gaan documentaires als Cowspiracy en Seaspiracy niet aan bijdragen. Maar voor de mensen die zich er wel in willen verdiepen zijn ze echt heel goed :j

Mijn buren aten best regelmatig vis, maar hebben na het zien van Seaspiracy besloten om daar fors mee te minderen. Super!

Leuk om te horen Stumper! We gaan ook zeker wat kaasjes voor mee naar huis nemen :D Wildwestland, is dat niet van de Vegan Cowboys? Naar die producten ben ik ook erg benieuwd. Vriend was ook erg enthousiast over de vegan heksenkaas!

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:21

Wildwestland is inderdaad van de Vegan Cowboys! Zo leuk dat er nu zo veel producten bij zijn gekomen, het is echt hard gegaan de afgelopen jaren (en dat gaat het nog steeds). Ik kan niet wachten tot het niveau van Watson of van Max&Bien kaasjes in elke supermarkt liggen.

Ik kom met enige regelmaat in Vmarkt Arnhem (de nieuwe vegan supermarkt) en daar is de verkoop van de paté van Max&Bien gestopt omdat ze hem steeds over datum moesten weggooien. ;( Zonde, was mijn enige verkooppunt dichtbij maar vaker dan 1x per maand 10 euro voor een pakje paté wordt mijn portemonnee niet zo blij van. O:) Nu maar hopen dat ik hem binnenkort weer makkelijk ergens kan bestellen of ophalen.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:23

De documentaires verschillen heel erg van kwaliteit.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook beelden van een kippenstal waarbij ze s nachts zijn gaan filmen, wanneer alle kippen hutje mutje bij elkaar op stok gaan zitten in het donker.
Maar op die boerderij laten ze dan niet de complete middenruimte en buitenruimte zien waar ze ook vrij heen kunnen enzo. En dat het s nachts donker is ehm ja.. Dat betekent niet dat dat overdag daar ook een donker hol is.

Zegt niet dat er niks beter kan, er zijn plekken waar het er echt heel slecht aan toe gaat zeker buiten Nederland waar het meeste vlees vandaag de dag vandaan komt. Alleen als het dan gaat over een plek en mensen die ik ken en waarvan ik weet dat het alleen maar slecht geframed is, helpt dat averechts.

Dit soort dingen hebben mij heel lang anti vega gemaakt :o

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:26

Stumper_ schreef:
Wildwestland is inderdaad van de Vegan Cowboys! Zo leuk dat er nu zo veel producten bij zijn gekomen, het is echt hard gegaan de afgelopen jaren (en dat gaat het nog steeds). Ik kan niet wachten tot het niveau van Watson of van Max&Bien kaasjes in elke supermarkt liggen.

Ik kom met enige regelmaat in Vmarkt Arnhem (de nieuwe vegan supermarkt) en daar is de verkoop van de paté van Max&Bien gestopt omdat ze hem steeds over datum moesten weggooien. ;( Zonde, was mijn enige verkooppunt dichtbij maar vaker dan 1x per maand 10 euro voor een pakje paté wordt mijn portemonnee niet zo blij van. O:) Nu maar hopen dat ik hem binnenkort weer makkelijk ergens kan bestellen of ophalen.


Ja vind ik ook echt top :j Ik heb niet de ambitie om nu al volledig vegan te eten, maar waar het kan vervang ik wel al heel veel voor vegan. Zo is bijna alle zuivel ik die ik gebruik vegan. Ik kan alleen nog geen afscheid nemen van een boterham met een gekookt eitje op een plak extra belegen kaas :)) Tot nu toe vind ik de meeste vegan kaas ook gewoon echt niet lekker :o

Framing werkt inderdaad twee kanten op Sintara, dat is niet correct. Framing over vermeende misstanden maar ook framing dat het allemaal halleluja is. De waarheid ligt in het midden :)