Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:34

Faelynn, hier krijgt de kat ook gewone brokken en natvoer. Ik heb wel gezocht naar producten met "beter" dierenwelzijn (biologisch etc, Yarrah en enkele Duitse merken) maar dat vertikte hij te eten. Ik zou best eens veganistisch voer willen proberen omdat ik vaker lees dat het prima kan en huidige taurine in kattenvoer ook al vaak kunstmatig is, maar wil niet alleen maar brokken geven. Wat dat betreft jammer dat ik nog geen vegan natvoer ben tegengekomen, gewoon lekkere sojabrokjes enzo, dat ziet er soms toch al uit als kattenvoer. :')
Hoop wel dat de markt met vegan dierenvoer steeds groter wordt.

"No one appreciates the very special genius of your conversation as the dog does."
_______ - Christopher Morley


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:52

Voor zover ik weet moeten katten echt als hoofdbestanddeel vlees eten en eigenlijk liefst zo weinig mogelijk andere dingen. Er loopt een topic over alleszins! Mss daar eens kijken?

Sja ik had al een kat toen ik vega werd. Nu zou het mss meer meespelen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:05

Er zijn idd wel plantaardige voeders voor katten waar de onmisbare stofjes (voornamelijk taurine idd) ook gewoon in zitten
Ook blikvoeders geschikt voor katten
Maar ik lees toch regelmatig issues met blaasgruis en nierstenen etc

er zijn fb groepen specifiek over vegan voeren/houden van huisdieren nationaal en internationaal waar ook een hoop info gedeeld word over onderzoeken etc
Maar ik heb ook al wel issues en onderzoeken voorbij zien komen met honden en veel peulvruchten eten (wat vaak toch veel in de plantaardige voeders zit) die niet echt heel goed waren

Dus ondanks dat er veel kan
Ben ik ook nog niet helemaal overtuigd

Zeker bij obligate carnivoren zoals katten lijkt het me gewoon tricky

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:30

En ik vind het 1 ding om voor jezelf te kiezen hoe je eet maar wel compleet anders om dat voor een dier te doen terwijl we niet weten of het veilig kan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:54

Poes; Dat is idd voor mij ook een grote
Ik wil het voor de beesten in huis ook gewoon goed doen, maar dan wel heel goed geïnformeerd
Dat ik weet dat wat ik doe ook echt een goede keus is voor het dier in kwestie

Niet dat je tegen wil en dank een dier met een goedbedoelde maar niet de juiste keus opzadelt (vandaar dat ik ook de hond maar op bio voer houd )

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:21

Katten is het beste om ze wel vlees te geven, zijn inderdaad ook genoeg bio merken tegenwoordig. Maar hoe goed die allemaal zijn weet ik ook niet. Honden hebben vlees niet elke dag nodig. Je kan je hond ook sommige dagen geen vlees of geen brok met vlees geven. Helemaal vegetarisch is opzich ook mogelijk. Zijn tegenwoordig heel veel vegetarische en ook wat vegan brokken voor honden. 1 van mijn honden eet ook vegetarisch door een allergie, als ze vlees eet dan bijt en krabt ze zichzelf kapot. Alleen heel af en toe een vlees snack of wat trainingskoekjes met vlees is ok. Er bestaat ook veggie blikvoer dus soms krijgt ze ook een beetje dat door haar voer heen. En heb ook allemaal veggie kauwsnacks voor haar. 1 van mijn andere honden die wel vlees eet, vind die veggie snacks ook geweldig en als ik voor haar een vleessnack pak wil ze die niet. Dan wil ze de veggie snack lol. Insectenvoer heb ik ook geprobeerd, maar dat vond ze niet lekker.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 22:28

Katten zou ik ook niet vegan voeren.. Onze hond krijgt wel gewone vleesbrok/blik, maar eet daarnaast wel meestal van tafel mee. Madam is gek op groente en aardappels/pasta, en doet het er goed op, dus krijgt best veel groente naast het handje brok.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:43

MarlindeRooz schreef:
Mijn hamsters eten alleen meelwormen dus kan je helaas niet helpen haha.

Iemand hier een fenomenaal recept met “pulled jackfruit”?


Beetje late reactie, maar laatst had ik een soort kapsalon gehad met pulled jackfruit! Verder zat er volgens mij een soort currysaus bij en groenten, maar ik weet het recept niet meer precies omdat het afhaal was. :)

Had trouwens nog een interessante nieuwe vega drank gezien! Erwtendrank, volgens mij vanaf deze of volgende week te koop bij AH! Ben benieuwd..

Afbeelding


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 00:41

Oh God laat maar :D ik herinner mij erwtenchips :+ En ik ben dus serieus dol op erwtjes.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:53

Ik zag hem ook, vind het zooo smerig klinken..

Iemand nog tips voor vegan hapjes voor een lunch/high tea? Ik dacht iets van seitan broodjes, een quiche, wrap rolletjes. Mijn moeder maakt soep. En dan nog een taartje oid erbij.

Always smile it makes people wonder what you're up to!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:18

Ik ben geen fan van het concept (van brunch ook niet) dus ken er weinig van sorry!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:27

Ik ben juist erg benieuwd naar de erwtendrank! Nestlé heeft er ook eentje gelanceerd.


Margoooo schreef:
Iemand nog tips voor vegan hapjes voor een lunch/high tea? Ik dacht iets van seitan broodjes, een quiche, wrap rolletjes. Mijn moeder maakt soep. En dan nog een taartje oid erbij.

Voor mij is een high tea een soepje, broodjes of sandwiches met beleg en daarna een ronde zoetigheid, dus scones, cake, taart enz. Bij de ronde met gebak kan ook fruit en bij de ronde met het brood kan ook gegrilde groente of tomaten enzo.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:46

Annetje, mijn moeder houdt niet zo van zoetigheid dus daarom vooral hartige hapjes, en ik maak denk ik 1 taart.

Always smile it makes people wonder what you're up to!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:49

Kunnen broodjes/groenten met dips bij zoiets ook? En naast de broodjes/wraps meer kleine amuses?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:03

Ik kan me juist nog niks inbeelden bij de erwtendrank.. Ik vraag me af of het een beetje melk-achtig is zoals sojadrink of dat het juist meer een groentedrank is.

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:11

mar_fay schreef:
Vanwege omstandigheden moet ik mijn dieet tijdelijk (de vorige keer een maand of drie) aanpassen; geen suikers, koolhydraten, schimmels, alcohol, caffeïne, melkproducten en gisten. Dat maakt vega(n) koken wel een stukje uitdagender. :')

Af en toe nog 100% zuurdesem roggebrood, verder eet ik veel (heel veel) bonen. Ik zoek m.n. voor het avondeten passende gerechten waarbij ik voor 4 à 5 personen kan koken en dan voor mij de koolhydratenbron kan weglaten. Iemand tips/ideeën?

Helemaal vergeten hierop te reageren. Ik ben niet vega(n) maar mag geen dierlijke eiwitten en koolhydraten samen. Ik doe dat al zeker 20 jaar en ben ondertussen redelijk door de wol geverfd m.b.t. koolhydraatarme vervangers/toevoegingen.
Het gemakkelijkste is om te proberen te koken wat je altijd al maakte. En dan voor jou de koolhydraatbron te vervangen. Ipv aardappels bijv. kikkererwten of zoete aardappel. Sperziebonen ipv rijst. En kijk ook eens naar andere wortels en knollen: pastinaak, wortelpeterselie, enz. Van zoete aardappel kan je bijvoorbeeld ook puree maken of frietjes. En bijvoorbeeld quinoa kan je gebruiken als vervanger voor rijst, risotto, pasta oid.
En je zou eens kunnen experimenteren met het zelf bakken van een koolhydraatarm brood, bijvoorbeeld: https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolhydraatarm-brood

MarlindeRooz schreef:
Iemand hier een fenomenaal recept met “pulled jackfruit”?

Jackfruit heeft van zichzelf weinig smaak, maar neemt andere smaken heel goed op. Ik vind het daarom goed passen bij recepten uit de Aziatische keuken. Dus kies een recept wat je heel lekker vindt, doe de jackfruit in de saus, even gaar maken en lekker eten.
Ik ga binnenkort jackfruit in (kant en klare) szechuan saus proberen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:58

Afbeelding
Het heeft dezelfde dikte als gewone melk, denk ik. Ik vind het een beetje smaken naar amandeldrink, maar dan iets minder sterk. Niet vies, maar ook niet erg lekker. Het was wel bijna twee euro en daarvoor zal ik het niet snel meer kopen. Door de muesli of havermout is het vast heel prima. Sojadrink vind ik ook niet lekker om zo te drinken.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:51

Ik weet eigenlijk niet waarom, maar ik ben heel terughoudend over noten melk. Kom ik achter nu ik er zo over lees. Ik weet nog dat op de middelbare school een vriendin geen koemelk mocht, die had echt heel vieze soyamelk. Super zoet. Maarja dat is alweer dik 15 jaar terug. Ik word oud *\o/*

Misschien moet ik het weer eens een kans geven

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:37

Sojamelk, gezoet of ongezoet, lust ik ook echt niet. De andere plantaardige melken matig maar enkel ergens doorheen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:51

Ik vind de gekoelde Alpro Soya wel echt heel goed te drinken :j Heb daar altijd een glas van bij de lunch.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:16

Ik mis melk als 'melk' gelukkig niet, want ik heb dat nooit echt lekker gevonden en kan er ook echt slecht tegen. Waar melk doorheen moet gebruik ik meestal havermelk, maar acht van de tien keer is water ook echt prima :j

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:10

Ik gebruik ongezoete amandel melk. Maar alleen als alternatief in gerechten. Ik drink het niet maar dronk ook geen koe melk.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:55

Nee puur drinken doe ik ook niet, het zou meer voor havermout of pannenkoeken zijn ofzo.
Met een beetje geluk zijn plantaardige versies ook beter houdbaar? Of valt dat tegen

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:57

Ik vond sojamelk altijd viesch
MAar provamel ongezoete sojamelk vind ik dermate lekker dAar drink ik af en toe gewoon zo een glas van

Zelfgemaakte notenmelken vind ik ook meestal erg lekker
En de koelverse van verschillende merken ook

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 02:16

Ze zijn idd vaak vrij lang houdbaar. Ik dronk wel echt graag melk en dronk het ook regelmatig puur. Met plantaardige melk doe ik dit eigenlijk nooit.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers