de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:05

Aardbeien, zeker en vast :j

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:30

Dankje is ongeveer een stuk van 13x17,5.

Ben ooit op minder dan een vierkante meter begonnen en steeds groter gegaan.

Aardbeien. :j

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:06

Ik doe iets verkeerd met aardbeien denk ik. Mijn opbrengst is altijd belabberd. Waarschijnlijk te weinig voeding.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:12

Ik heb nog een aardbeien oerwoud te temmen inclusief wildgroei. :=

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:18

Hier wel een wildgroei van plant maar vorig jaar iig geen aardbeien. Hoop dit jaar wel

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:23

Moet eigenlijk gewoon alle wildgroei verwijderen en de alles na de 1ste uitloper weggooien. Hou ik nog meer dan zat over. En zit even te twijfelen wat ik ga doen met 1 bak. Heb daar bosaardbeien in zitten, maar niet eetbaar. Heb er dan liever iets eetbaar of moois in.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:45

Ik wilde vanochtend even een paar plantjes eruit halen, had er een dikke laag compost op gegooid en daarover zijn bladeren van de amerikaanse eik gevallen.

Mijn strawberry hill is wel erg gedecimeerd wat ik zo zag -O- Beestjes misschien of toch teveel compost erop dat ze zijn gaan verteren -O-

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:48

Mijn ervaring is dat aardbeien slecht tegen verse compost kunnen en dat ze daardoor kunnen verbranden.

Dus weet niet of het verse compost was.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:54

Nee was champost.

Vanavond maar eraf schrapen dan...

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:08

Ik ga dit jaar voor het eerst aardbeien proberen, nog geen ervaring mee...

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:39

:wave:
Mag ik hier ook mee komen kletsen?
Ik heb in september 2019 een tuin een huisje op een volkstuincomplex. Zo'n 200 vierkante meter grond waar al jaren niets meer mee gedaan werd.
Vorig jaar vooral bezig geweest met het opknappen van het huisje, en toen toch ook wel verliefd geworden op het tuinieren...
Zal straks eens kijken of ik wat filmpjes kan plaatsen van hoe het was...
Vandaag bezig met het verzetten van de aardbeien, die bevonden zich in de schaduw achter het huisje...

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:48

Welkom Fnanne, dat is een flink stuk grond!

Ik moet ook eens kijken of er nog aardbeienplantjes te vinden zijn om opnieuw op te potten. Qua aardbeien heb ik altijd een vrij magere opbrengst helaas. De ene keer is het te droog, de andere keer rotten ze weg door de regen.. ik heb het eens zonder worteldoek geprobeerd, toen waren ze binnen een mum van tijd kwijt in het onkruid-oerwoud..
Misschien doe ik ze dit jaar gewoon eens lekker simpel in bakken zetten, een stukje boven de grond.

Mijn moestuin ligt nu zo'n 100 meter van het huis af, en eigenlijk is dat te ver om even snel iets te plukken voor de lunch, of om tussendoor even snel water te geven of onkruid uit te doen.
Dus ik ben van plan om een deel van de rijbak in te pikken om moestuin van te maken.
Het stuk is iets kleiner, maar een stuk dichterbij, een kraan vlakbij.. Het stuk is 5x17 meter. Maar het nadeel is wel dat het stuk 's ochtends in de schaduw van de druivenstruiken ligt.
Links is het oude stuk, rechts het nieuwe.
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:09

Ik heb wel gemerkt dat mijn aardbeien het in de middag zon een stuk beter doen dan degenen die de hele dag in de zon liggen. Ik merk ook echt dat degenen die in de zon liggen eerder beginnen te produceren, dan degenen die daarna het meeste zon krijgen en dan die het meeste in de schaduw liggen (maar die maken wel de meeste jonge plantjes!)

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:09

De aarbeien die ik heb stonden er al, zijn op het filmpje wel te zien.
Had eigenlijk ook een filmpje moeten maken van voor we zijn gaan wieden :=
Heb daar nog wel een foto van;

Afbeelding

En een filmpje:


Vandaag bezig geweest met de aardbeien verplaatsen en tot mijn verbazing had de snijbiet zich vermeerderd :oo dus die staan er ook alweer fijn bij:

Afbeelding

Afbeelding

Volgende klus wordt het spitten, alles links van de aarbeien gaat moestuin worden :)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:01

Wat een lekker plekje. En snijbiet is toch ook wel een prachtige plant hè?

Ik heb vandaag een haag geplant. Ik ga proberen de bodem daar lokaal zuurder te krijgen als experiment. We zitten namelijk op kalkhoudende kleigrond en dat beperkt me voor sommige planten. Aangezien ik zo veel mogelijk diversiteit wil dus dit experimentje. Ik heb koffiedik opgespaard en nu samen met mest van de paarden in het plantgat gedaan. Morgen nog wat verdere mest er bovenop en vanaf nu gaat alle koffiedik bij deze haag. Ik had graag bladcompost en houtsnippers toegevoegd maar dat had ik nu niet. Er staat tamme kastanje, blauwe bes, zwarte bes, aalbes, meidoorn, haagbeuk en krent. Ik wil er nog een thee hortensia bij zetten en kijken wat ik er aan bodembedekkers onder ga planten. Ik denk bosaardbei en een of twee andere dingen. Suggesties zijn welkom.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:03

Kruiptijm? Ziet er erg leuk uit en is nog lekker ook. Wel de groot blad versie.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:46

@fanne dat zie er uit als een heel fijn plekje


Afbeelding
Vandaag heb ik de peulen en sugar snaps gezaaid. Multifunctioneel dat kippengaas. Eerst dek ik er mee af tegen de vogels, daarna rijg ik ze aan bamboe stokken en gaan ze overeind als klimgaas.

Hebben jullie nog tips voor een verhoogde moestuin bak, ik heb er vorig jaar moestuingrond met potgrond in gedaan, maar het groeien was geen succes. Ik had er stam sperziebonen ingedaan en in de grond deden die het wel prima.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:02

Ik had redelijk succes met een mix van turf, vermiculiet en compost in gelijke delen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:03

Prairy schreef:
Ik had redelijk succes met een mix van turf, vermiculiet en compost in gelijke delen.

Dat is ook precies de samenstelling van de makkelijke moestuinmix. Werkt prima!

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:47

Turf is helaas wel iets waarvoor hele natuurgebieden verwoest worden. Iets om even bij stil te staan als je het wil gebruiken (het zit ook in bijna alle potgrond). Voor mij de grote reden om turf te vermijden.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:48

Vandaag de eerste groente voorgezaaid om binnen in het kasje te zetten.
Buiten in de tuin de bakken veranderd. Van 1 grote 2 kleinere gemaakt met een paadje ertussen dat ik overal bij kan. Straks komt er nog eentje bij heb ik er drie..Lucky me :)

Van het weekend zaaiplan maken
Afbeelding

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:01

Malenka schreef:
Turf is helaas wel iets waarvoor hele natuurgebieden verwoest worden. Iets om even bij stil te staan als je het wil gebruiken (het zit ook in bijna alle potgrond). Voor mij de grote reden om turf te vermijden.

Wat gebruik jij als alternatief? Ik heb van dat kokosspul geprobeerd, maar de soort die ik heb ben ik in ieder geval niet heel tevreden over. En er zijn meerdere bakken op mijn balkon die bijgevuld moeten worden, dus ik ben wel op zoek naar iets.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:18

Afbeelding

De spinazie komt op buiten!! Ik ben dolgelukkig :')

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:25

Goed begin Denice :D Van de eerste groene sprietjes krijg ik altijd zo'n lentegevoel.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:26

Manou schreef:
Malenka schreef:
Turf is helaas wel iets waarvoor hele natuurgebieden verwoest worden. Iets om even bij stil te staan als je het wil gebruiken (het zit ook in bijna alle potgrond). Voor mij de grote reden om turf te vermijden.

Wat gebruik jij als alternatief? Ik heb van dat kokosspul geprobeerd, maar de soort die ik heb ben ik in ieder geval niet heel tevreden over. En er zijn meerdere bakken op mijn balkon die bijgevuld moeten worden, dus ik ben wel op zoek naar iets.

Ik maak zelf vermicompost van o.a. paardenmest, planten groeien hier super door. Ik combineer dit met wat eigen grond uit de tuin (klei) en oude potgrond van gekochte plantjes of uit potten van vorig jaar