Opwarmen amandelmelk, schiften?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Opwarmen amandelmelk, schiften?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 11:08

Net wilde ik amandelmelk opwarmen voor pap, maar toen het bijna kookte begon het te schiften. Kan ik amandelmelk wel opwarmen? Het is de Melkan versie.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Opwarmen amandelmelk, schiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:19

Ik heb er een hekel aan, gebruik het wel in pannekoeken maar in de koffie gaat het raar smaken door het opwarmen. Ik gebruik liever havermelk dat is niet zo mieperig met warm maken hihi.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 11:21

Alwiene schreef:
Ik heb er een hekel aan, gebruik het wel in pannekoeken maar in de koffie gaat het raar smaken door het opwarmen. Ik gebruik liever havermelk dat is niet zo mieperig met warm maken hihi.

Ja dat rare smaken zal komen doordat het wellicht schift haha. Heb het nu nog een keer opgewarmd maar dan niet tot het kookpunt. Maar de smaak past alleen niet bij pap, mis het zoete van gewone melk hierbij. Smaakt niet echt ergens naar nu :P

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:25

Opwarmen kan zeker. Als je van nature zoetere vegan melkvervangers zoekt, kijk dan eens naar rijstmelk of kokos-rijstmelk. Die zijn wat zoeter. Daarnaast vind ik spelt- en havermelk ook lekkerder, zeker voor pap, dan amandelmelk. Aan de kook breng ik het sowieso niet. Vaak maak ik de pap eerst met de minimale hoeveelheid water en voeg daarna rijst/havermelk toe, dan blijft de smaak wat sterker.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 11:30

mar_fay schreef:
Opwarmen kan zeker. Als je van nature zoetere vegan melkvervangers zoekt, kijk dan eens naar rijstmelk of kokos-rijstmelk. Die zijn wat zoeter. Daarnaast vind ik spelt- en havermelk ook lekkerder, zeker voor pap, dan amandelmelk. Aan de kook breng ik het sowieso niet. Vaak maak ik de pap eerst met de minimale hoeveelheid water en voeg daarna rijst/havermelk toe, dan blijft de smaak wat sterker.


Ja ik ga even kijken wat er beter bij smaakt want dit is het niet haha. Rijst en kokos klinkt niet heel lekker haha, maar ga eens kijken voor spelt of haver. Ga trouwens ook nog gewoon lactosevrij proberen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Opwarmen amandelmelk, schiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:30

Als je lactosevrij kan verdragen lijkt dat me het makkelijkste. Werkt alleen niet bij koemelkallergie of voor vegans uiteraard.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Opwarmen amandelmelk, schiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:34

Rijst en kokosmelk vind ik lekkerder dan alle andere vervangers!

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Opwarmen amandelmelk, schiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:50

Hier ook groot liefhebber van rijst en kokos. Durfde eerst niet echt ze te proeven want vond het raar, maar echt zo veel lekkerder dan de andere vervangers vind ik!

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:54

Hier geen problemen met opwarmen van amandelmelk. Ik heb die van Alpro.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Opwarmen amandelmelk, schiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:01

Ik gebruik altijd 'gewone' lactosevrije melk overal voor en dat reageert net zo op warmte als normale koemelk, ideaal!

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:03

Ik maak bijna dagelijks warme havermoutpap met amandelmelk.
Nog nooit last gehad van schiften. Maar ik gebruik de ongezoete versie.
Misschien dat het daarin zit?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:05

Waar bijvoorbeeld havermelk, net zoals gewone melk, tot hoge temperaturen verwarmd kan worden, is de temperatuurgrens voor amandelmelk lager (volgens mij tot de 85 graden). Dat is tenminste wat ik nog weet uit mijn tijd als barista. Wellicht dus wat minder heet laten worden?

Wij gebruiken overigens havermelk voor alles, koffie, bakken, havermout...gaat heel goed.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Opwarmen amandelmelk, schiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:08

De amandelmelk van Alpro (ongezoet, ongeroosterd) kan ik altijd probleemloos opwarmen en zelfs doorkoken voor bijvoorbeeld havermoutpap. De smaak blijft geweldig.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:14

9jinte9 schreef:
Ik maak bijna dagelijks warme havermoutpap met amandelmelk.
Nog nooit last gehad van schiften. Maar ik gebruik de ongezoete versie.
Misschien dat het daarin zit?

Ik gebruik elke dag de gezoete versie van AH en stop het 2,5 minuut in de magnetron. Nog nooit problemen mee gehad!