Wat zie je graag in een restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 23:58

Zo vind ik een dame blance vooral lekker als de warme chocoladesaus er los bij word geserveerd.

Wil ik ook het liefst de slagroom los als ik warme chocomelk bestel anders smelt het zo snel weg

Zou ik het fijn vinden als je iets anders kunt kiezen dan frietjes bij je hoofdmenu, is toch best vaak dat er standaard friet bij word geserveerd.

Oja een grote plus is een gratis mini voorafje of tussendoortje dan krijg je soms toch iets verrassends waar je zelf misschien niet zo snel voor zou kiezen.

Dat als ze vragen hoe je de biefstuk wilt dat ze dat dan ook kunnen maken :+

Dat er weinig galm is zodat je elkaar goed kunt verstaan, voor de corona zou ik ook zeggen graag voldoende privacy, heb weleens gehad dat er zo'n 5 cm tussen de tafels zat, nou dan denk je echt na bij alles wat je zegt.

Ze hoeven van mij niet te vragen of alles naar wens is als ik net een hap neem, maar wel graag dat er makkelijk contact te maken is, ik zou wel voor zijn dat je zo'n soort knopje in zou kunnen drukken waarna er iemand zou komen maar dat heb ik nog niet gezien behalve bij bestel van een tablet restaurants. Maar gewoon makkelijk contact kan ook, soms moet je zo uitgebreid zwaaien of maar zelf naar de kassa voor de rekening.

Het is dus niet wat zou moeten maar wat je zelf fijn zou vinden.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 03:59

Verbod voor kinderen onder de 12 jaar. :Y)

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 05:12

Slagroom los in de warme chocolademelk vind ik wel een goede.

Ook of er duidelijk op de kaart staat of dat je een glas warme melk krijgt met een stok en chocolade erop (melk juist goed heet) of echte chocolade melk

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 06:09

Rood biefstukje, makkelijk contact maken met de medewerkers en slagroom los serveren bij een toetje, onderstaande d'r nog bij en ik ben tevreden!

Captain schreef:
Verbod voor kinderen onder de 12 jaar. :Y)

Hier ben ik ook voor! :')

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 06:31

Sowieso echte slagroom. Anders vind ik het echt zo zonde

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 06:47

moonsparkle schreef:
Zo vind ik een dame blance vooral lekker als de warme chocoladesaus er los bij word geserveerd.

*\o/* *\o/* Je moet het lekker zelf over het ijs en slagroom kunnen doen, zelf lekker een kliederboel van maken. En ja, het moet warm zijn. Punt.

Uberhaupt dat er een dame blanche op de menukaart staat, daar wordt ik heel happy van. Ik heb dit "ding" in restaurants dat als er een dame blanche op de menukaart staat, dan moet ik die gewoon hebben. Helaas is dat de laatste tijd minder vaak gelukt dan gehoopt, want ik zat steeds al zo vol na het hoofdgerecht dat het gewoon echt niet meer ging. :o

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 06:55

Inderdaad leer vlees bakken...medium rare is niet volledig doorbakken.

Als ik koffie of thee bestel graag suiker of iets anders zoets aanbieden.

En ook vragen of ik iets te drinken wil als je ziet dat mijn glas leeg is. Ik geef dan ook geen fooi meer als ik de halve avond met een leeg glas heb gezeten (en nee ik ben geen zuipschuit, ik drink geen alcohol en hooguit 2-3 drankjes). Ik ben uit eten, als ik zelf om mijn drinken moet zeuren kan ik ook thuis zelf naar de koelkast lopen.

Interesse tonen in je gast (niet overdreven maar wel laten zien dat het je werk met plezier doet). Dus niet de halve avond met collega's kletsen maar oogcontact maken met je gasten.

En bij warme chocolademelk graag de enige echte.... Of melk met losse choco chips. Geen water aanleg slootwater.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:02

Ik vind dat er in restaurants erg weinig opties zijn wanneer je bepaalde allergenen niet mag. Met iets simpels als plantaardige mayonaise/sausjes zou het al zoveel beter zijn.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:22

Het lef om iets bijzonders/afwijkends op de kaart te zetten.
Minder voor de hand liggende groentes maar ook vlees (traceerbaar, voor wat dat waard is) en wat meer variatie in toetjes.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:24

Genoeg keuze als vegetarier/veganist. 1 vega optie is niet echt lekker kiezen. Al is het in NL wel veel beter dan in de meeste andere landen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:31

Captain schreef:
Verbod voor kinderen onder de 12 jaar. :Y)


Duur chique restaurant gaan. Daar nemen wij onze kinderen nooit mee naar toe ;) :+


Grapje uiteraard...gewoon later op de avond gaan? Toen onze kinderen klein waren gingen we het liefst zo vroeg mogelijk op de avond opdat er minder mensen waren en ze toch oprijd naar bed moeten.



Ik zie graag een mooie vernieuwende kaart. En het liefst een leuk meergangen menu waar de chef het beste van zich zelf laat zien. En dan met een mooie spijs-wijn combinatie.

Dat de plekken mooi uit elkaar zijn en niet te veel galm zodat je goed met elkaar kan praten.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:35

Sas_Mon schreef:
Genoeg keuze als vegetarier/veganist. 1 vega optie is niet echt lekker kiezen. Al is het in NL wel veel beter dan in de meeste andere landen.

Hhhmm, en als er eens naar vraagt?
Mijn nichtje was mee naar GB en ze vroeg op de boot wat meer info over het eten; U bent vegetariër? Houdt u van salade? Ja? Wacht even......

Die man (Indiër) ging helemaal los!

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:54

Ohh ja, dame blanche met echt warme chocoladesaus, die ben ik al lang niet meer tegen gekomen.

En meer vega(n) opties :j Ik heb wel eens gevraagd naar vegan in een echt duur restaurant, en kreeg daar precies hetzelfde gerecht als de vleeseters maar dan zonder het stuk vlees.. dus alleen een bord met wat garnering, waar je dan de hoofdprijs voor betaald := We hebben later nog maar een paar boterhammen gesmeerd. Niet zo’n succes haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:00

Dat ze wel creatief om kunnen gaan met intoleranties en allergieën. Geen fruit als toetje maar iets wat lijkt op wat de anderen ook hebben, maar dan zonder suiker. Ik bestel al jaren geen toetjes meer omdat er toch niks te kiezen is.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:15

Voldoende groente bij je hoofdgerecht (ook als vleeseter). Hoeft niet die hele 200-250 gram te zijn die aanbevolen wordt, maar 1 halve wortel, 1 broccoliroosje, een halfrauwe spruit en een geroosterde tomaat vind ik geen groente, hoe fraai gearrangeerd ook :))

Verbod voor kinderen onder de 12 hoeft niet, maar een kindvrije hoek zou ook al helpen.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:21

Intieme sfeer zonder dat je kort op elkaar zit/een ander je gesprek mee kan luisteren woordelijk.

Eten heet, niet handwarm maar heet! Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat mijn eten na 2 happen al lauw is.

Geen pakjes/zakjes saus. Als ik zigeunersaus of champignonsaus bestel dan verwacht ik ook huisgemaakt en niet kant en klaar.

Schnitsel gebakken en niet gefrituurd, brrr.

Verder lekker wijn en bier van het tap. Vlotte bediening zonder opdringerig en vooral de etiquette kennen. Hoe vaak je niet ff zit te praten, bestek nog niet bij elkaar op je bord, en ze al vragen of je klaar bent.
Nee! Als ik klaar ben dan leg ik netjes mes en vork naar 1 kant en mijn servet er naast. Toen ik 30 jaar terug in de horeca kwam was dat 1 van DE ongeschreven regels maar die lijkt steeds meer te verdwijnen.

Laatst in Amsterdam hadden ze zo'n lampje, als die op de kop wordt gezet wordt die rood en weet de bediening dat ze ff moeten komen kijken wat er is. Ideaal!

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:23

Kindermenu's die wel gezond zijn, dus geen patat met frikadel of andere P's.
Onze kinderen kunnen zich keurig gedragen en echt genieten van lekker eten.

Ik denk ook aan volwassen keuze of zo in kleinere portie. Dit geld ook voor 70+, laat deze ook de mogelijkheid hebben tot een kleinere portie. Als we met mijn ouders uit gaan eten, word er zoveel weggegooid. Wat een voedselverspilling.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:23

Sas_Mon schreef:
Genoeg keuze als vegetarier/veganist. 1 vega optie is niet echt lekker kiezen. Al is het in NL wel veel beter dan in de meeste andere landen.


Ik vind het eigenlijk in alle buurlanden behalve Duitsland beter dan in NL. In NL kan je salade geitenkaas krijgen of een wrap en that’s it in de meeste restaurants. In GB heb je heel veel doorsnee restaurants waar je echt lekker vega(n) kan eten met meerdere keuzes op de kaart. In Scandinavië is de keuze vaak echt heel ruim en ook België, Polen en Frankrijk heb ik vaak meer keuze dan in een doorsnee restaurant in NL. Italië is natuurlijk helemaal het summum, altijd lekker eten en vleesloos is geen probleem. Het enige land wat soms lastiger is is Spanje.

Ik eet dus niet meer in NL in de doorsnee restaurants. Nu ben ik over het algemeen (Pre Corona) meerdere dagen per week in het buitenland voor werk dus mij hoor je niet klagen maar wat er in de nederlandse horeca beter kan: precies alles. :+ Betere bediening, originelere kaart, meer vega opties, een kok die daadwerkelijk kan koken ipv opwarmen. Etc etc. Oh ja, en graag ook betaalbaar. NL is echt schreeuwend duur qua horeca als je het vergelijkt met buurlanden. Zeker in GB kan ik vaak voor rond de 12 a 15 pond heerlijk 2 gangen eten met een drankje en een fles water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:25

MarliesV schreef:
Intieme sfeer zonder dat je kort op elkaar zit/een ander je gesprek mee kan luisteren woordelijk.

Eten heet, niet handwarm maar heet! Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat mijn eten na 2 happen al lauw is.

Geen pakjes/zakjes saus. Als ik zigeunersaus of champignonsaus bestel dan verwacht ik ook huisgemaakt en niet kant en klaar.

Schnitsel gebakken en niet gefrituurd, brrr.

Verder lekker wijn en bier van het tap. Vlotte bediening zonder opdringerig en vooral de etiquette kennen. Hoe vaak je niet ff zit te praten, bestek nog niet bij elkaar op je bord, en ze al vragen of je klaar bent.
Nee! Als ik klaar ben dan leg ik netjes mes en vork naar 1 kant en mijn servet er naast. Toen ik 30 jaar terug in de horeca kwam was dat 1 van DE ongeschreven regels maar die lijkt steeds meer te verdwijnen.

Laatst in Amsterdam hadden ze zo'n lampje, als die op de kop wordt gezet wordt die rood en weet de bediening dat ze ff moeten komen kijken wat er is. Ideaal!

Dit lijkt mij als medewerker zeker handig haha!

Macyy

Berichten: 1490
Geregistreerd: 27-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:26

Wij zijn een keer in Den Haag geweest en daar kregen we een lampje aan tafel, als je die op de kop zette werd hij rood en kwam er iemand van de bediening. :D Ik vond het echt ideaal, ze waren super snel aan tafel.

Ik heb eens meegemaakt dat we een voorgerecht namen en het hoofdgerecht er gelijk achter aan kwam. Er mag best eventjes tussen zitten.

Verder vind ik het sonde dat er tegenwoordig absurd grote porties worden geserveerd, meestal neem ik alleen een hoofd gerecht en kan ik dat niet eens op.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:39

ikke schreef:
Sas_Mon schreef:
Genoeg keuze als vegetarier/veganist. 1 vega optie is niet echt lekker kiezen. Al is het in NL wel veel beter dan in de meeste andere landen.

Hhhmm, en als er eens naar vraagt?
Mijn nichtje was mee naar GB en ze vroeg op de boot wat meer info over het eten; U bent vegetariër? Houdt u van salade? Ja? Wacht even......

Die man (Indiër) ging helemaal los!

Dat doe ik wel eens inderdaad, maar je voelt je wel echt bezwaard, zeker als het net dinerspits is. Daarbij: hallo het is 2020, het merendeel van de Nederlanders eet niet dagelijks vlees, en de implicatie dat sjiek eten met vlees moet is onzin natuurlijk :+
Ik beperk mij tot restaurants waar ik weet dat ze tenminste een vegan optie hebben. Al is het er maar eentje :+ ik ben binnen plantaardig eten niet kieskeurig dus die ene optie is vaak prima, maar toch.

Oja, wat wel echt irritant is, als je een gerecht krijgt wat dan wordt aangepast om het plantaardig te maken en dat je niks in de plaats krijgt van de ontbrekende ingrediënten. Dat is gewoon flauw en getuigt van weinig creativiteit. Dan betaal ik wel voor de kaas / dat sausje, beetje jammer.

Oja nog 1 ding: koks moeten echt even fundamenteel in hun hoofd krijgen dat plantaardig eten minder vult dan bijvoorbeeld vlees. Je hebt dus (voor het oog) grotere porties nodig, anders gaat je gast gewoon met honger weg, zeker als je een salade hebt gekregen. Hoe vaak me dat niet al is gebeurd :=

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:43

Gewoon goede en voldoende bediening... Heb de laatste tijd meegemaakt dat ik zo lang moest wachten om überhaupt iets te bestellen.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:50

Captain schreef:
Verbod voor kinderen onder de 12 jaar. :Y)


YES PLEASE! :j :j

Een vlotte bediening. Service die niet al te lang duurt. Vriendelijk personeel.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:04

_Nelleke_ schreef:
Sas_Mon schreef:
Genoeg keuze als vegetarier/veganist. 1 vega optie is niet echt lekker kiezen. Al is het in NL wel veel beter dan in de meeste andere landen.


Ik vind het eigenlijk in alle buurlanden behalve Duitsland beter dan in NL. In NL kan je salade geitenkaas krijgen of een wrap en that’s it in de meeste restaurants.

Ik heb ontdekt dat dit nogal afhankelijk is van waar je woont... Tot voor kort woonde ik in de randstad, een grote stad. Daar was enorm veel keuze, vega, vegan. Ik heb echt bijna altijd heerlijk gegeten met ruim voldoende keus. Nu woon ik meer in het oosten van het land en daar is de keuze ehm... nou ja, zoals het 20 jaar geleden is de stad was. Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat er gewoon een kant en klare vega burger geserveerd wordt! Ik viel van mijn stoel van verbazing. :') Zou goed kunnen dat de restaurants in de grotere steden hier wel meer keus hebben hoor maar daar zijn we nog niet gaan eten dus daar kan ik niks van zeggen.

Dus mijn wens zou zijn dat er in heel NL meer vega/vegan opties zijn.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:05

Ik ben geen vegetariër, maar ik eet zo goed als geen vlees. Sowieso niet als hoofdgerecht. Goede visgerechten zijn er ook in doorsnee restaurants niet zoveel als je geen gepaneerde vis wilt of zalm. Ik lust wel heel graag vis, maar ben eigenlijk te vaak teleurgesteld in de manier van klaarmaken waardoor ik het niet meer durf te bestellen. Ik ga alleen naar restaurants waar ik van te voren de menukaart kan bekijken om te kijken of er iets is wat ik lekker vind.
Dus iets meer variatie als je geen vlees wilt. (vega opties zijn meestal niks voor mij, ik vind geitenkaas niet lekker bijvoorbeeld) Het klinkt nu net alsof ik niks eet, maar ik vind een hoop wel lekker zelfs bij AYCE ketens met tapas of mexicaans. Italiaans is ook vaak goed en sushi, maar in de normale restaurants is het lastig als ik niet van te voren kan bekijken wat er is.

De dame blanche inderdaad met warme saus :+: Ik eet altijd een dame blanche als die er is, anders hoef ik vaak geen dessert. Maar vaak is het zo'n enorme hoeveelheid dat ik nog geen kwart op krijg en dat vind ik zonde.

Ik kan maar weinig eten en vind het best moeilijk om zoveel eten te verspillen, dus de keuze voor een kleinere portie zou ik ideaal vinden. Dat scheelt eten weggooien en voor mij een schuldgevoel, want er wordt vaak gedacht dat het niet lekker was, terwijl ik gewoon niet meer op kan.