Toetjestijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirim

Berichten: 4406
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 12:37

Het onderwerp is niet eens interessant, maar je vraagt je wel eens wat af.... :D
Nadat mijn man en ik een gesprek op de radio hoorden over de vraag waarom oudere mensen graag tussen de middag warm eten, vroegen wij ons af of het nog wel van deze tijd is om iedere dag na het warm eten een toetje , of pap, te eten.
In de tijd van mijn oma ( geboren in 1914 en inmiddels overleden ) was het eten van een toetje een vast onderdeel van de maaltijd.
Ik ben er ook nog wel mee opgevoed, maar daar kwam al snel een stukje fruit voor in de plaats.
Wij eten eigenlijk zelden een toetje. Na het eten drinken wij meestal een espresso met een klein stukje chocola.
Maar brandt los !!!
Wat is bij jullie de gewoonte ? Als er al een gewoonte is....

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:39

Nope bij ons eigenlijk nooit. Meer regel als uitzondering. Maar bij mijn hoefsmid wel :') altijd trouw n bakje vla volgens mij

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:40

Ik kan me de laatste keer dat ik een toetje at niet eens herinneren. Ik ben sowieso al geen zoetekauw en ik vind toetjes bijzonder oninteressant.
Als ik uit eten ga neem ik ook niks, ik zal in dat geval wel eeb koffie of thee na bestellen. Thuis nemen we niks na, ook geen koffie ofzo.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:41

Mijn schoonouders eten savonds eigenlijk altijd een toetje na t warm eten. kwark of iets van die kant en klare bakjes (mouse, pudding, die vanille of choco dingen met slagroom etc)

Hier af en toe een ijsje na t eten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34622
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:42

Eten zonder toetje?? Bestaat dat dan? Dus uhm, nee. Ik eet nooit geen toetje. Tussen de middag warm eten vind ik dan weer niks. Dat zou ik echt nooit doen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:46

Ik eet 's middags vaak warm, meestal is dat ook mijn eerste maaltijd van de dag. Zo oud ben ik nog niet. :P

Toetjes eet ik bijna alleen in restaurants. Ik vind het wel leuk om zelf dingen te maken zoals vanillevla. Dan eet ik het als tussendoortje.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:46

Thuis eet ik nooit een toetje, alleen in restaurants. :)

Anoniem

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:49

Ik ben gek op toetjes!
Voor mij hoort het er wel een beetje bij, maar in mijn eentje thuis sla ik het wel eens over.
Vla, yoghurt, fruit, ijs, kwark. Vanalles! Voor mij is het ook een moment om wat extra zuivel naar binnen te werken.
Koffie, dat wel altijd.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:56

Toen ik jong was at ik elke dag een toetje, nu eigenlijk nooit meer. Soms een bakje kwark of yoghurt met vers fruit. Mijn ouders eten tegenwoordig ook bijna geen toetje meer, op dat zelfde bakje met fruit na.
Mijn zoontje krijgt ook meestal fruit als toetje

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:00

Toen ik nog jonger was, tot een jaar of 15, aten we elke dag na de maaltijd een toetje als in yoghurt, vla of pudding met soms een beetje fruit. Om onbekende reden zijn we hiermee gestopt, ikzelf omdat ik dat "zonde" vond van de lekkere smaak van het eten. Waarom mijn ouders het niet meer doen weet ik niet. De gewoonte is er uit haha. Alleen als we heel scherp hebben gegeten eet ik graag wat zuivel na het eten.
Toetjes als in taart/cake eten we pas 's avonds rond 21u bij netflix (ik bak dit lekkers altijd zelf :D ). In een restaurant bestel ik wel vaak een stukje taart of ijs na het eten, mijn ouders altijd koffie trouwens.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:06

Ik ben ook opgegroeid met altijd een toetje na het eten. Danoontje, vla of yoghurt.
Maar nu ik een eigen gezin heb eet ik na het eten eigenlijk nooit een toetje, soms een uitzondering. Mijn man en kids eten wel een toetje. Vind ik toch fijn als ze niet veel warm eten hebben gegeten, ze toch nog wat yoghurt binnen hebben.
Voorheen nam ik dan wel als de kids op bed liggen lekker wat schepijs tijdens een film. Maar dat probeer ik niet meer te doen :')

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:06

Wij eten standaard een witte chocolade snicker na het diner. :D Soms een softijsje.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:06

Ik eet nooit een toetje na het eten. Vaak wel twee uur later nog een beetje yoghurt.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:09

Ik heb altijd zin in wat zoets na het eten dus hier elke dag een toetje, meestal yoghurt.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:09

Vroegah was het hier in BE ook bijna standaard een toetje na het eten :Y)
Maar sinds ik alleen woon doe ik dat eigenlijk niet meer. Er zal wel eerder een tussendoortje worden genuttigd :=

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:10

Toen ik nog thuis woonde at ik voor mijn eetstoornis wel altijd een toetje (iets van vanille vla of vla flip o.i.d.), mijn ouders doen het ook nog steeds. Inmiddels ben ik weer helemaal gezond maar nu ik op mezelf woon eet ik eigenlijk nooit een toetje. Ik ontbijt vaak met Alpro yoghurt en af en toe ijs maar dat kan op elk moment van de dag zijn. Bij mijn schoonouders eten we echt altijd een toetje, van die kant en klare pakjes maar ze hebben ook altijd 2/3 pakken vla en yoghurt of ijs met van die chocosaus. Goed voor elkaar daar :D.

Tussen de middag warm eten is echt vet chill, kan je 's avonds gewoon brood eten als je haast hebt of zo! Handig. Ik weet alleen niet waarom oudere mensen het fijn vinden om 's middags warm te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:10

Ik eet vaak na het avondeten niks meer tot de volgende ochtend. Soms als het eten heel licht was dat ik nog wat snack.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:11

Wij hebben bijna altijd een toetje na het eten :o
Vla, yoghurt, chocolade, cake, ect.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:12

Wij eten altijd een toetje of beter gezegd een bakje vla na het eten. Nagenoeg altijd vanillevla en yoghurt met soms wat tovasaus. Heel soms varieer ik een keer en neem ik een ander pak vla mee.
We hebben 2 jonge kinderen dus vandaar dat ik het ook nog enigzins gezond wil houden (voor zover dat nog gezond is haha :P). En ook wel een beetje voor onszelf hoor.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:13

Elke dag ijs *\o/*

Vla lust ik niet

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:18

Bijzonder voor mij dat mensen chocola als toetje hebben of vaak ijs.
Hier bijna altijd een toetje. Wordt dan iets als yoghurt of vla. Op zondagen komt de ijs uit de vriezer. Met warm weer hebben we wel regelmatig middags wat ijs.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:32

Ik eet geen toetje, maar ik merk wel dat ik altijd behoefte heb aan iets zoets na het eten. Ik drink dan meestal thee met een chocolaatje oid.
Yoghurt eet ik vaak nog later op de avond, zodat ik 's nachts geen honger krijg. Ik denk ook dat daar het toetje vandaan komt: Door iets van zuivel te eten na de hoofdmaaltijd blijf je heel lang een voldaan gevoel houden.

Nou is de zuivel sowieso jarenlang onwijs gepromoot in Nederland. Elk moment en elke maaltijd werd aangegrepen om nog meer zuivel te verkopen, en dus werd het als 'goed', 'gezond' en 'normaal' aangeprezen. Ik denk dat dat ook een oorzaak is van het hardnekkige toetje. Nu stappen we daar meer en meer vanaf.

Nog een andere 'oorzaak' zou kunnen zijn dat mensen vroeger niet altijd geld hadden voor vlees, en dat een eiwitbron in de hoofdmaaltijd dus ontbrak. Koken met kaas etc. was toen nog niet zo normaal als het nu is en tofu bestond al helemaal niet. Dan is een goedkopere eiwitbron in de vorm van yoghurt of vla na de piepers wel een goede oplossing.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:33

Altijd een toetje, mijn man eet fruit en ik vla, anders komt het warm eten de hele avond omhoog.
Als kind kreeg ik door de weeks yoghurt en in het weekend gele vla als toetje.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:49

Ik ben ook opgegroeid met een toetje na het eten. Nu doen we het af en toe nog. Chocoladepudding.. of wat fruit.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Toetjestijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:04

Ik eet wel vaak een toetje na het eten. Hangt er vanaf wat ik erin doe. Soms fruit.