Het grote kerstfood topic 2019

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:19

1ste kerstdag ga ik kennelijk een kaasfondue organiseren voor mijn beste vriendin, haar zoontje en een goede kennis van haar (waar ik het eigenlijk ook wel mee kan vinden)

2de kerstdag moet ik waarschijnlijk de middag en of de avond werken. Dus dat wordt nog even aankijken

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:48

een paar jaar terug hebben we een soort tapas avond gedaan. De hele tafel vol gezet met allemaal kleine hapjes. Van vegetarisch tot vis en diverse soorten vlees. Veel en te veel gemaakt. Was voor 3 man. Gelukkig kwam ik met vrienden aanzetten en hadden we alsnog over :') _O-

Misschien is dat een leuk idee m9are?
Of iets heerlijks geurend waarvan iedereen gaat kwijlen?

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:59

Oke, ik loop vast op de ingrediënten voor de kaas fondue. Kunnen jullie meedenken?
Ik bied graag voor ieder wat wils, dus wil zowel vegetarisch als vlees en vis (ik kwam online vis tegen, maar is dit echt lekker??) Het liefst zo min mogelijk bijgerechten, ivm weinig ruimte in het huis en weinig tafels.

Ik heb de volgende dingen:
Gedroogde worst
Salami worst
bloemkool
broccoli
brood (zowel wit als volkoren)

En dan houd mijn hoofd ermee op...

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:35

Oke, dank je wel. Dan wordt dit het lijstje:

Gedroogde worst
Salami worst
bloemkool
broccoli
brood (wit, volkoren en granen)
Krieltjes
Zilveruitjes (met kaasblokjes, heel jaren 70/80 :+ )
Paprikareepjes (is het kind ook weer blij)
Komkommer
Gehaktballetjes (hey, die heb ik nog liggen...)

Vijgen had ik zelf nog niet eens aan gedacht, maar iets zoets erbij is eigenlijk wel slim, zit ook op een normaal kaasplankje.

Nog meer dingen? Misschien plakjes gedroogde/gerookte worst? Vis raden jullie niet aan? (ik denk even hardop) Ananas? Nee, eerder peer.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:29

frisian_love schreef:
En nachos <3



DUH, logisch! Dat moet er echt bij.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:54

Nou ik ga niet alleen eerste kerstdag iets organiseren, heb ook mensen uitgenodigd voor oud jaars avond... Wel lekker simpel gourmetten. Hoewel simpel? Ik ben nogal van de bakjes, mengsels, apart vlees, vis en tofu blokjes.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:25

Klopt. Dat is ook de reden dat ik verslaafd ben aan de gourmet. Ik heb de eerste dingen inderdaad al binnen. Bij de coop was dit weekend diverse bakjes voor de gourmet maar 1,50 per stuk. Lekker in de vriezer ermee. Ook al wat gedroogde vleeswaren in huis voor de kaasfondue.

Wild gourmet krijgen ik mensen om mij heen niet in mee, maar mijn slager heeft altijd een proef bakje met medaillons van hert, zwijn en eend. Dus dan haal ik die vaak voor mezelf.

Ben helemaal verslaafd aan kangoeroe vlees, vind het echt verrukkelijk maar het is hier niet echt te verkrijgen en ik vind vlees online bestellen en verzenden eng. Als het even te warm wordt onderweg is er kans dat ik ziek wordt omdat kangoeroe natuurlijk redelijk rose gegeten moet worden.

Ergens in de komende 2 weken ga ik met mijn beste vriendin naar mijn slager in mijn oude woonplaats om even flink in te slaan. Dan heb ik alles in huis qua vlees. Vrijdag ga ik naar de kaasboer om te vragen naar de kaas voor de fondue en eventueel deze al meenemen als hij zijn seal apparaat mee heeft.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:36

Had ik enkele jaren terug gedaan. Veel en veel te veel recepten uitgekozen. Uiteindelijk stond de tafel vol en moesten we eigenlijk nog 10 dingen maken. Die hebben we nieuwjaarsdag gemaakt :Y)

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:32

Melia schreef:
Ik lees ook even mee. Dit jaar eet de familie weer bij ons. Zoek met name nog inspiratie voor soep en groentes bij het hoofdgerecht.


Welke richting denk je op? Welke keuken bedoel ik ;) Ik ken namelijk een heerlijke oosterse soep die heerlijk smaakt maar super makkelijk te maken is. Sommige onderdelen kan je ook van te voren maken. Maak hem graag voor gezelschap en hij is altijd een succes.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:03

Hier is die dan:
Bereid de groente bouillon. Schil de gember en snijd fijn. Verwijder de zaadlijsten van de rode peper en snijd de rode peper fijn. Verwijder de steelaanzet van de paksoi, snijd klein en houd de witte stelen apart van de groene bladeren. Snijd de paprika in blokjes en pers de groene limoen uit.

Verhit de zonnebloemolie in een soeppan met deksel en fruit de gember en rode peper 2 – 3 minuten op laag vuur. Voeg het witte gedeelte van de paksoi, de paprika en het citroengras toe en roerbak nog 2 minuten.

Zorg ondertussen dat de eieren net onder water staan in een steelpan met deksel, breng afgedekt aan de kook en kook in 6 – 8 minuten hard. Laat daarna schrikken onder koud water.

Voeg de bouillon en 100 ml water per persoon toe aan de soeppan met deksel en breng aan de kook (zie tip). Dek de pan af en laat de soep 6 minuten zachtjes koken. Voeg halverwege de udonnoedels toe. Voeg in de laatste minuut het groen van de paksoi toe. Breng op smaak met de sojasaus, 1 tl limoensap per persoon, peper en zout.

Verdeel de noedelsoep over de soepkommen. Serveer de soep met de gehalveerde eieren en bestrooi met de cashewnoten.

Dit is het basis recept. Ik speel vaak nog met de ingrediënten. Vaak paddenstoelen erbij, kokosmelk ipv water, kokosrasp, meer paprika, geen paksoi, chinees kool, andere soort noten enz enz enz. Hij is makkelijk te maken, minder dan 30 minuten maar is ook super lekker opnieuw opgewarmd. Je kan ook de groente bakken samen met wat vlees (of dun gesneden biefstuk toevoegen in je kommetjes) en de soep vooraf maken en het opwarmen en dan samen voegen.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:01

Om eetbare sneeuw te maken heb je niet veel anders nodig dan een halve liter volle kwark en 1 deciliter suikersiroop. Als je deze vermengd en vervolgens in een bak vloeibare stikstof laat bevriezen krijg je een zoete klomp ijs. Verwerk je deze in de blender, of laat je er een staafmixer op los, dan ontstaat er ‘sneeuw’. Deze moet nog wel een uur of drie de diepvries in om op eetbare temperatuur te raken. Net gemaakte stikstofsneeuw is -160 graden.

Lang leve internet :') vloeibaar stikstof.... lastig spul voor een hobby kok. Maar je kan ook kant en klaar "sneeuw" kopen

https://www.google.nl/search?q=eetbare+ ... 07&dpr=1.5

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:45

Gevulde kalkoen en of kip?

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:58


Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:12

Ik ben voor de kaasfondue helemaal klaar. Vooral veel dingen om te dippen en niet echt voorgerechten. Mocht iemand nog een toetje willen staan er enkele pints van Ben&Jerry en Magnum klaar.

Met oudjaar avond beginnen we met tapas, dit bestel ik kant en klaar en wordt thuis bezorgd. Vanaf half 8 gaan we de tafel klaar maken voor gourmetten. Hiervoor heb ik ook al heel veel in huis. Na kerst maar eens kijken wat ik allemaal nu exact heb. Veel dingen voor 50% dus die in de vriezer konden, en ook veel dingen langer houdbaar, dus dat heb ik al enkele weken in huis.

Ik kook nooit uitgebreid met kerst en oud&nieuw. Ben liever samen met mijn gasten, of alleen een filmpje kijken. Mijn moeder was wel van het uitgebreide, maar die zag je nooit. Stond alleen maar in de keuken. Dus vandaar mijn afkeer. Al heb ik wel eens gesmoorde konijn gemaakt voor een goed doel.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers