[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 11:03

WAARSCHUWING: Lange openingspost ;)

Mijn man en ik hebben mei 2018 ons huidige huis met ruim 2ha land gekocht, gelegen aan de rand van de Achelse Kluis en Leenderheide in Brabant/België, dit zijn beide grote natuurgebieden.

Van deze grond is ongeveer 1ha al productiebos met een mix van eik, berk, acacia, esdoorn en vooral veel naaldbomen. Dit gedeelte, samen met de weide, is grotendeels omheind. Een eigen paard stond eerst hoog op mijn verlanglijst maar ervaring uit het verleden leert dat dit veeeeeel tijd en ook veel geld kost, waardoor ik uiteindelijk besloten heb om op dit moment in mijn leven nog geen paard aan te gaan schaffen.

Hierdoor bleef wel de vraag, wát gaan we dan doen met die ca. 8000m2 weide? Nu ben ik altijd al planten aan het verzamelen geweest, en vond ik het vooral interessant als deze eetbaar zijn. Maar ja, een gigantische moestuin is leuk, maar kost misschien nog wel meer tijd als een paard om die goed bij te houden. En zo divers is dat vaak niet, en ik wilde ook graag meer eekhoorns en vogels in de tuin.

Via onze kattentrimster had ik al eens het idee opgedaan om bij de Provincie Brabant / Brabant Landschap subsidie aan te vragen voor kleine landschapsinrichting. Hiervoor hebben we een aanvraag ingediend en een zeer leuke subsidie gekregen, het ontwerp daarvoor was dit:
Afbeelding

Ik heb hierin ook alvast de golf afslagplaatsen van de door mijn man zeer gewenste mini golfbaan gezet, en de plaats van de garage met kapschuur (kapschuur kijkt uit over de weide/voedselbos, en komt op de plaats van het huidige huis, over een jaar of 7) en de plaats van het nog te bouwen huis.

In de subsidie zit een aanleg verplichting van 1 jaar, binnen dit jaar moet je het plan gerealiseerd hebben. Dus eind dit jaar gaan we serieus starten met de aanleg, en beginnen we met de grote fruitbomen.

Dit ontwerp was pas echter het begin. In eerste instantie kwam de organisatie met een ontwerp voor de dikke struweel, 'gooi er maar 70% meidoorn en 30% gelderse roos in' , ik had al beslist dat ik het meer divers wilde hebben, in het huidige productiebos is het immers al vrij monotoom.

En tja, toen ging ik pas echt los. Ik ontdekte dat er een basiscursus voedselbossen was, facebookgroepen, nieuw uitgebrachte boeken, en ZOVEEL te leren! In dat proces zit ik nu dus ook volop. Ik had eerst het idee om een ontwerp te laten maken, maar kwam er al vrij snel achter dat ik dat gewoon zelf wilde doen (rode draad in mijn leven, ZELLUF DOEN... Soms best vermoeiend, maar je leert er wel veel van).

Via facebook heb ik wilgen gehaald om aan te planten aan de binnenkant van het hek, aan de buitenkant staat al grotendeels een grote laurierhaag. Deze gaan we nog verdichten.


Afbeelding


De wilgen hebben meerdere doelen. 1: ze bloeien vroeg, dus goed voor de bijen. 2: het bladafval verteert snel, dus goed voor de bodem. 3: je kunt er dingen mee vlechten. 4: ze houden, net als de laurier, stof en geluid van de naastgelegen weg tegen. Ze staan vrij dicht bij elkaar en bij het hek, tussen de stammen en het hek gaan we een smalle takkenril aanleggen, schuilmogelijkheid voor dieren.

Voorbeeld:
Afbeelding

Ook via Facbook gevonden: iemand die zaailingen van Lange van Lod walnoten had en daar geen plek meer voor had. Ik dacht er iets van 10-15 op te gaan halen en dan nog een paar kleine voor iemand anders.


Afbeelding
En ja, het was de bedoeling dat de geit buiten de zelfgemaakte boomkorf zou blijven, niet dat hij erin zou gaan staan }:0

Dat zijn er uiteindelijk iets van 80 geworden :') Ik heb er 6 in het ontwerp van het voedselbos opgenomen (waren er oorspronkelijk 3) en er zijn er 12 aan de rand van het productiebos gekomen zodat ze wel zon krijgen. Hiervan zien we wel wat ze gaan doen. De rest staat momenteel in de 'nursery' te wachten om bijvoorbeeld te ruilen voor andere struiken/bomen.

De laatste ruil/gratis planten halen waren fruitstruiken, ik ben erg blij met de tayberry en frambozen struiken, een deel hiervan staat ook al in de grond. Tayberries zijn een kruising tussen framboos en braam. Via een vriend krijg ik ook nog stekken van rode en gele framboos, munt en citroenmelisse.

Maar goed, terug naar het ontwerp. Ik was al begonnen met tekenen op een flipover vel, want de online tekenprogramma's werken niet met deze lappen grond (niet de gratis versies in ieder geval) en ik vind het ook wel fijn om gewoon te kunnen gummen.

Een voedselbos werkt met het denken in lagen. https://www.permacultuurnederland.org/wp/de-eetbare-bostuin/#.XG5z7vZFxPY

Wat komt erin:
Fruit- en notenbomen
Wilgendome (voor een plan om het perceel uiteindelijk als trouwlocatie aan te kunnen bieden) (voorbeeld) http://sabinedewaele.blogspot.com/2011/03/wilgenconstructie.html
Fruitstruiken
Rondom de poel een verhoging met de grond die uit de poel komt, deze is namelijk volledig dichtgegroeid door geen onderhoud.
Struwelen
Geodome kas van 6 meter doorsnede https://www.amazon.com/GREENHOUSE-GEODESIC-Marine-Hydroponic-Gardening/dp/B00U5N6AV0
Rondom de geodome komt een aparte tuin met vijvers, pergola, zitjes en kruiden.

Aan de rand van het bos, naast de meest rechter golfafslagplaats, staat op dit moment een vervallen schuur. Deze mogen we deels renoveren (lees: de palen blijven staan, de rest wordt vernieuwd). Dit hutje van 7x5 meter wordt straks de plaats waar de oogsten verwerkt gaan worden, maar ook mogelijk een plaats om als trouwlocatie te gebruiken bij slecht weer, en besprekingen te houden. Ook hier komt een kleine tuin bij en een veranda.

Deel van ontwerp:

Afbeelding

Tot zover de lange introductie. Ik ben ongetwijfeld nog een heleboel vergeten, maar dat komt later in dit topic dan wel weer naar voren. Dan zal ik ook wat foto's delen van het huidige ontwerp.

Brand los met vragen/opmerkingen/tips etc. Ga je zelf ook aan de slag met een voedselbos? Wees welkom om je ontwerp en ervaringen te delen!



.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-02-19 11:24, in het totaal 5 keer bewerkt


Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 11:52

Selka schreef:
Wat ben jij heerlijk bezig zeg! Ik snap je heel goed. Die Shire komt later wel ;)

Ik ben heel benieuwd naar dit project.

Als jij straks helemaal prof. bent in voedselbossen wil je vast wel die van mij ontwerpen, toch? O:)

Haha, prof zal ik vooralsnog niet worden maar ik wil je zeker helpen! Vind het gewoon onwijs leuk om ermee bezig te zijn :D

En die Shire, wie weet! Maar ik denk dan toch een kleine kilometer verderop op een pensionstalling met veel weidegang ;)


Olaf en ik hadden nog zó tegen onszelf gezegd, na de verbouwing gaan we het eens wat rustiger aan doen.

Epic fail _O-

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 12:15

xXLiekeXx schreef:
Wat gaaf! Ik volg. +:)+
Waarom pak je zo'n kas en niet een 'standaard' afmeting?

Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel wat kruisbessen over.

Tip: zorg dat je genoeg water hebt! Als we weer zo'n droogte krijgen als afgelopen jaar (laten we hopen van niet!) dan zal je 't veel nodig hebben.

Omdat ik deze heel gaaf vindt van ontwerp. We willen hem met eigen hout gaan maken, en dan kijken of we er later ook nog 1 of meer kunnen bouwen met plexiglas als soort van tent.

Kruisbessen zijn zeker welkom. Heb jij nog interesse in een Lange van Lod walnootboomzaailing (walnoten worden als het goed is heel groot qua noot)?

Wateropslag zijn we ook al over na aan het denken, hebben flink wat IBC vaten staan (ik geloof een stuk of 15), daarvoor moeten we nog even een goed ontwerp bedenken.
Voor nu hebben we in ieder geval al 2 volle vaten, en ik heb een regenton van 170l gevuld met wilgenwater (water waarin wilgen een week of 2 gelegen hebben om ze goed te houden tot we ze de grond in konden zetten, dus gratis stekwater zeg maar).

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 13:59

Bij sommige mensen zit er vast een extra gedachte achter hoor, maar bij mij is het vooral esthetisch :+

Die systemen voor de IBC vaten moeten we ons nog even in verdiepen inderdaad, maar tijd is bij ons nogal schaars, met nog steeds een verbouwing die in afrondende fase zit en veel plannen voor het voedselbos en dingen die de grond in moeten.

Sowieso wil ik een 'mooi' voedselbos. Ik zie ze ook weleens dat er naar mijn idee van alles door elkaar staat en hoog opgeschoten is, misschien een kwestie van wennen en wellicht dat het er bij mij straks ook zo uit ziet, maar ik zou het toch graag iets mooier willen hebben. Ik wil er ook bordjes bij maken wat wat is, wanneer het eetbaar is etc. Zodat mensen ook weten wat waar staat en of/wat ervan eetbaar is. Goede ideeen hiervoor zijn welkom. Ik zit nu te denken aan boomstamschijfjes en die dan inbranden en lakken, ik vraag me alleen af hoe lang dat mooi blijft.

Vandaar dat er ook een aantal bomen in komen die niet eetbaar zijn maar wel hele mooie bloemen hebben (das dan weer goed voor de bijen), zoals de Perzische slaapboom en de judasboom. Dit komt dan vooral rondom de wilgendome met oog op bruiloften, dat je een mooie achtergrond hebt als mensen dat als trouwlocatie kiezen. In het bos trouwen kan natuurlijk ook.

Mijn zusje is afgelopen zomer in ons bos getrouwd, toen zei ik nog, dit was eens maar nooit meer. Maar ja, stiekem was het best leuk, een goed verdienmodel en ik wil alleen nog maar bruiloften waarbij ik alleen de locatie lever en ze andere mensen inhuren om de rest te regelen. Geen DIY bruiloften meer ;)


Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 14:43

We leggen het in eerste instantie aan voor de biodiversiteit en omdat we het mooi vinden. Opbrengst komt pas ergens op de zoveelste plek. Maar ik vermoed dat we over een jaar of 5-10 een zeer leuke opbrengst aan fruit en noten hebben, m.n. appels, peren en walnoten.

Ik heb namelijk via stichting Corazon 30 laagstam appels en 8 laagstam peren besteld, dit zijn jonge bomen. Deze stichting is christelijk en heeft als doelstelling om de wereld groener te maken. Nu ben ik niet gelovig, maar vind hun doel prijzenswaardig.
Daarnaast is het financieel ook interessant want een jonge fruitboom koop je bij hun voor € 2,50 en voor 5 euro komen ze nog bezorgen ook (ligt misschien wel aan de regio, dat weet ik niet).

Ook heb ik een leuke deal gemaakt voor 12 laagstam perenbomen van 35 jaar oud. Wellicht dat daar niet zoveel of zo lang oogst van komt, maar ook hier, het zijn gewoon hele mooie grillige bomen. Deze komen langs de afslagplaats van de meest rechter golfplaats.

Via Op Goede Grond ook een leuke actie, zij hebben als doel om oude fruitboomrassen te promoten. Via hen kun je dan nu voor € 25,-, 5 pas geente fruitbomen krijgen, je geeft aan welke hoogte je wil (hoog-half-laagstam) en dan maken zij een mooie mix. Omdat ik al meer dan voldoende voorzien ben ik appel en peer, krijg ik vooral kers, een kweepeer en een stoofpeer, 8 hoogstam en 2 halfstam.

De geodome kende ik ook niet, tot ik op ging zoeken op kas, toen kwam ik deze tegen en was op slag verliefd. Alle andere kassen (ok, op een mooie serre na, daar heb ik ook een zwak voor) vallen hierbij in het niet.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 14:52

Haha, ja we gaan het zien. Is het niks dan is het mooi brandhout of gaan ze in een Hugelbed.

Sowieso duurt het allemaal nog een paar jaar voordat het fruit gaat geven, maar dat is niet erg. We hoeven er niet van te leven, het is in eerste instantie gewoon voor de leuk (en ik hoop dat ik dat over 10 jaar ook nog vind als we een paar weken lang met kilo's fruit en noten lopen te sleuren :x )

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 13:46

Via marktplaats had ik een tijd geleden iemand gevonden die 35 jaar oude, biologisch geteelde laagstam perenbomen verkocht voor een hele leuke prijs.

Vandaag zijn we die rondom gaan steken en snoeien, zodat we die ergens in oktober kunnen halen en bij ons planten. 4 Triomphe en 8 Conference peren.


Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 18:00

Bij Brabantse milieu federatie, en inderdaad, wouter was een van de genen die de cursus gaf :)

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 06:35

Dat is wel een goede, dank Libera :)

We vertrekken vandaag naar Marokko, en daar wil ik ook naar een of 2 botanische tuinen. Kijken of ik daar nog wat leuke inspiratie uit kan halen :) En misschien wat zaden oid kan meenemen.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 06:37

esje01 schreef:
Wat gaaf
Ik wil al tijden fruitbomen planten maar weet niet zo goed hoe te beginnen
Ik lees mee voor inspiratie



Je koopt een boompje, graaft een gat, plantje erin, water erbij en wachten maar ;)

Daffie, leuk idee! Daar zul je dan wel echt rekening mee moeten houden inderdaad. Wat ik tot nu toe gelezen is het wel lastig om dat te combineren.

Ik heb zelf 2 geitjes en ook daar moet ik nog wat op verzinnen. Krengen vreten alles op en aan :(

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 10:57

Zo, ik ben weer terug van vakantie :) Ik heb daar altijd een afwijking, ik verzamel zaadjes en plantjes om dan te kijken wat hier in NL overleeft en wat niet, dus heb nog meer werk voor mezelf :')

Afgelopen zaterdag naar Reclaim the seeds in Amsterdam geweest, leuke ruilbeurs en ze verkopen er ook plantjes/kruiden voor leuke prijzen. Dus ik ben even los gegaan op vooral medicinale kruiden als start.

Afbeelding


Afbeelding

Ook zijn we zondag druk bezig geweest met spullen ophalen van onze marktplaats strooptocht. Bamboe uitgestoken, dit komt in bakken te staan voor privacy afscheiding, hier kregen we als extra nog een aantal leuke planten mee die toch weg moesten. Rode kornoelje, deze komt in de grote struweelhaag te staan. En nog een hele stapel grote kweekpotten, altijd handig heb ik gemerkt.

Bij thuiskomst hadden we een hele volle aanhanger uit te laden, dus hebben we de kornoelje tijdelijk even aan de rand van de poel gelegd, die eindelijk weer een laag water heeft!

Afbeelding

Ook hebben we een stuk of 12-14 van de appel en perenboompjes die we van Stichting Corazon hadden, in de grond gezet, die stonden in speciekuipen en moesten echt de grond in. De rest van de boompjes staat nog in een pot, die moeten nog even wachten.


Afbeelding

De laag met takken en stukken boom wordt ook een verhoging, een hugelbed. Hierop komt wat begroeiing (weet nog niet wat) en we gaan in het midden een zitkuil uitgraven, hier komt dan waarschijnlijk ook een vuurplaats.

Afbeelding


Een paar van de boompjes heeft al bloesem *\o/*

Afbeelding


En ik heb wat contouren uitgezet voor een verhoging, binnenkort wat grond laten komen zodat we daar kunnen gaan beginnen met het aanleggen van de stapelmuren en het ingraven van de verzamelde vijvers.

Afbeelding

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 22:12

Vandaag hebben we 1 deel van de verhoging met zitkuil /vuurplaats af gemaakt, en we gaan proberen de 2e heuvel ook af te maken dit weekend.

Ik had ergens ongeveer 1m2 aardbeien plantjes uit gestoken, en die allemaal gescheurd, bleken zo'n 300 plantjes te zijn *\o/* :') die hadden we tijdelijk in potjes gezet, want ze konden nog niet de grond in.

Samen met nog wat fruit struiken en bloesem struiken is deze heuvel compleet.

We zijn hier echt super blij mee!


Afbeelding

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 09:18

Spaikey schreef:
Misschien is de asimina triloba (paw paw) ook interessant voor je voedsel bos. Deze word ook vaker gebruikt in voedselbossen. Je heb hiervan verschillende cultivars .


In het najaar komen er een paar. Ik ben een paar weken geleden bij een man geweest die ze kweekt, ik had er wel van gehoord maar nog nooit geproeft. Hij had nog ijs ervan liggen.

Nu ben ik niet echt een grote ijs liefhebber maar dit... :Y) :9

Ik had er volgens mij 2 gepland, denk dat dat er wel iets meer gaan worden haha!

Het plan is ook iets gewijzigd, er staat een hek om de wei heen waar het voedselbos komt, maar een stuk bos daarachter is ook nog van ons. We gaan het hek verplaatsen zodat de grote struweel naar achteren verplaatst wordt en er meer plaats is voor het voedselbos.

Lieszje, het is ook veel werk :+ maar gelukkig hebben we er de komende 20 jaar profijt van :D

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 15:58

Spaikey schreef:
Mag ik vragen waar je bent geweest? Mag via pb

Top dat je het ijs lekker vind! Vruchten smaken ook prima alleen jammer dat ze niet zo lang houdbaar zijn.


Dat hoeft niet via pb hoor. Ik ben bij Hans Kluijt geweest, hij heeft verschillende cultivars staan. Aardige vent, heeft veel planten voor voedselbossen, en best schappelijke prijzen.


En ik ben nu terug onderweg naar een lokale kwekerij, even de aanhanger opgehaald, was niet echt de bedoeling maar heb weer een aantal leuke planten en bomen gevonden. Onder andere 2 Japanse Rozijnenbomen, hier had ik nog niet eerder van gehoord op de verschillende Facebook groepen, maar schijnt lekker te zijn. Verder nog 2 kleine Perzische slaapbomen, 2x bijenboom en een grote Pauwlonia boom, die wordt ook groot met mooie bloemen en grote bladeren.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 22:18

silverdapple schreef:
Dit vind ik een leuke blog om te volgen, wel wat meer voor de leek, maar wie weet heb je er iets aan, TS.

https://irisgardenecologyblog.com/

En bij deze een stip!


Leuk dat je volgt :) De blog ga ik zeker eens bekijken, als er iets meer tijd is haha. Dank voor de link!

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 15:03

Vandaag mezelf bezig gehouden met het ontwerp voor de boshut, de schuur die nu niks is en die we gedeeltelijk mogen vernieuwen (lees: palen blijven staan, rest wordt nieuw).

Doel is om er kantoor in te hebben, gebruiken als omkleedruimte voor de bruid, plek om de oogst uit het voedselbos te verwerken (vandaar de relatief grote keuken) en te verhuren als trainingslocatie / workshopruimte. Multifunctioneel dus :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 13:42

Gisteren en vandaag een zijn behoorlijk aantal bomen gekapt, voornamelijk dennen, bomen die gevaarlijk stonden en bomen die op de erfgrens staan. We gaan een hek verplaatsen dat nu niet op de erfgrens staat, zodat het achterliggende bos, wat ook van ons is, binnen het hek komt en we het voedselbos meer kunnen integreren in het bestaande bos (ca 2500m2).

Ook rondom de boshut zijn een flink aantal dennen grotendeels gekapt, zodat er ruimte en licht ontstaat voor andere bomen en een tuin rondom de boshut. De bomen zijn op een meter of 5 hoog afgezaagd. Dat heeft 2 redenen: dan kunnen er nog beestjes gebruik van maken (zoals de specht) en we kunnen er iets leuks van maken zoals een verhoogd platform, schommelbank en hangmatten steunen.

Nu nog alle takken en bomen weer opruimen :') Als iemand nog een gratis workout incl lunch wil, wees welkom :D


Afbeelding

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 19:19

Een deel gaat inderdaad op de takkenwal (daar hebben we er al een paar van), een deel is constructie hout, een deel wordt gekloofd en de takken van de loofbomen gaan door de versnipperaar voor in het voedselbos straks.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 05:37

Ze kunnen altijd nog om ;)

De grove den gaat in ieder geval niet meer uit lopen weet ik van een eerdere soortgelijke kap. De kersden zien we wel. Die takken zijn zo afgeknipt indien nodig. Maar ik verwacht het niet. We hebben er daar nog meer van staan en daarvan is de stam ook kaal en groeit er niets meer terug.

Esdoorn en berk maken in sommige gevallen wel wortel opslag weer aan, maar niet allemaal.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 17:45

Bruin :+

Ik ben prijzen aan het opvragen zodat we in december de grote bomen kunnen halen. Begin oktober gaan we onze oude perenbomen (laten) halen, en in november waarschijnlijk bosplantsoen aankopen en planten.

Het is op dit moment dus vooral veel voorbereiding en weinig actie :P

Leuk dat je het vraagt :D

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-19 08:52

De huidige staat van de zitkuil, het meeste heeft zich aardig gehouden en de aardbeien zijn zoals ik hoopte, al aardig zichzelf aan het vermeerderen.


En met een beetje mazzel hebben we straks wel 2 hele peren :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-19 17:44

pmarena schreef:
Wat eng die bovenste foto van die kuil, dat onderste muurtje doet iets raars met je ogen omdat die lager is dan het gras :D

Hee wat ik me afvraag hè, misschien weet jij daar meer van?
Wij huren de wei achter ons huis, dat is een onhandig bochtje van de achterliggende akker van meer dan 15 hectare. We hebben wat struiken / bomen geplant wat jaartjes geleden (voor wat schaduw en om de wind wat tegen te houden) en daar kreeg de eigenaar van de grond wat gezeur mee omdat voor het 1 of ander een akker schijnbaar maar 50m struiken / bomen mag hebben want anders wordt die grondoppervlakte niet meegerekend voor....ehm....iets. Ik weet het even niet meer :P

En in de categorie voedselbos heb ik ook wel vaker gehoord dat het planten van bomen / op die manier gebruiken van akkerland zorgt voor wat problemen omdat het (nog) niet erkend wordt dat "bos" ook productie kan zijn. Weten jullie daar wellicht meer over of heb je niet met dat akker-verhaal te maken? :)


Hoe dat precies zit, weet ik niet. Bij ons is het eigen grond, en alhoewel het wel agrarisch bestemd is volgens het bestemmingsplan, mag ik er schijnbaar wel bomen planten.

Maar met dat maximale aantal of afmetingen, misschien heeft dat met subsidie te maken?

De grotere voedselbossen weet ik inderdaad dat die weleens meer moeite moeten doen met de bestemming agrarisch om een voedselbos aan te mogen leggen.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 13:47

Na vakantie eindelijk weer wat inspiratie en energie in verder te gaan met het ontwerpen van het voedselbos. Dit keer gelukkig op de laptop, met een programma wat ik ook gebruik om voor de lol ons nieuwe huis te ontwerpen.

Ik moet namelijk gaan opschieten, 19 oktober gaan we de oude perenbomen halen, en ik heb een bestelling in België bij kwekerij De Zoetewei geplaatst om 6 december een groot gedeelte van de bomen van het voedselbos op te gaan halen.

En dan is het wel zo handig als je dan weet wat waar moet.

Dus op de bank met de laptop. Alleen had poes me schijnbaar gemist want die moest en zou erbij...

Afbeelding

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 10:09

Gewoon even een mailtje sturen met waar je interesse in hebt, dan krijg je een prijsopgave.

Ik heb besteld : grote hazelnoten, rode hazelnoten, moerbei, pruim, winterharde citrus, kornoelje, witte vlier, pawpaw, olijfwilg, nashipeer, bloedappels, pijnboompitten dennen, Peer lijsterbes, tamme kastanje, krent en perzik.

En gisteren bij een kweker geweest en gelijk pecanbomen mee genomen, had er 3 in mijn plan maar we hebben er 6 meegenomen, er komen er ook 3 in er bos te staan. 2 pecan (komen uit het zuiden) , 1 hickory (komen uit het noorden) en 3 hican (zijn hybride pecan - hickory).

Afbeelding

Happy :D

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 13:02

Ja, maar ze hebben wel kruisbestuiving nodig, dus minimaal 2 bij elkaar in de buurt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers