Welsh extra gevoelig voor hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivjenn

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Welsh extra gevoelig voor hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-15 18:29

Mijn Welsh is helaas al 3 keer hoefbevangen geweest waardoor ze nu alleen nog op zand staat.
Ook heeft ze veel last van jeuk aan haart staart en manen waar ook veel schilfers inzitten. Dit heeft ze het hele jaar door. Ze heeft ook een peesblessure opgelopen, wrschlk door de hoefbevangenheid. Nu valt het me op dat ik regelmatig welshjes hoor die hoefbevangen zijn of erg gevoelig voor gras. Is dit toeval of is dit wel iets wat erg op de Welsh van toepassing is?

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:31

Dat is niet iets van Welshen, maar iets voor alle rassen die sober zijn.
Van Haflingers, Fjorden, Shetjes, ijslanders, welshen.

Wat wij voeren is veelste rijk (gras bemestten, perfect groene graslanden, vet kuilgras, krachtvoer, etc...)

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:33

Niet speciaal het ras, wel dat het een sober ras is, dan moet je het ook niet teveel gras gaan laten eten.

Het is gewoon toeval dat je het regelmatig vernam van de welshjes.

Ik zie het bij verschillende rassen en heel vaak betrof het een sober ras.

Gewoon goed opletten dat ie niet te vet wordt en maatregelen gaan nemen.

Eenmaal hoefbevangen blijft ie er gevoelig voor, helaas.

Het ligt eigenlijk aan de eigenaren, die moeten beter gaan opletten en zien voor te komen dat ie te vet worden zeker bij sobere rassen.

Ooit had ik een stalgenoot en die liet haar paard constant het gras vreten, ook in de winter langs de bermen terwijl het echt goed en voldoende te eten krijgt van de stal, en had dan ook het hele jaar rond vette mannenkam, en ik had ze erop aangesproken (toen ik zag dat die vette mannenkam wel ineens in 2 weken tijd 2 x zo dik werd) dat ze wel mogen gaan oppassen (nadat ik de stalhoudster eerst had gevraagd of ik het mocht zeggen), helaas doen ze het af met, welnee gaat niet gebeuren, is er niet gevoelig voor blaaaablaaaa.........nou mooi dat ie wel hoefbevangen is geraakt en wel tot 3 x aan toe...............
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-08-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-15 18:37

Toydoll schreef:
Dat is niet iets van Welshen, maar iets voor alle rassen die sober zijn.
Van Haflingers, Fjorden, Shetjes, ijslanders, welshen.

Wat wij voeren is veelste rijk (gras bemestten, perfect groene graslanden, vet kuilgras, krachtvoer, etc...)


Ja dat dacht ik ook altijd. Mijn Welsh stond altijd op heel schraal arm land. Ook nog aan strookbegrazing. Maar toch hoefbevangen geworden. Ze staat nu dus op het zand. Krijgt geen kuil maar zelfs van droge baaltjes hooi kan ze gevoelig gaan lopen. Ze krijgt nu alleen maar droog stengelig hooi maar lekker vind ze het niet. Toevallig dan dat ik het veel van Welshen hoor. Maar miss komt dat ook omdat het me nu meer opvalt

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:40

Ook op heel schraal arm land kunnen ze het krijgen, juist dan krijgen ze het, erg schraal = gras veel stress en maakt nog meer fructaan aan om te kunnen groeien.............dus heel kort gras kan heel gevaarlijk zijn.

Mijn arabier had ik een graskorf om en dan bekijk ik het altijd van dag tot dag of het om moet blijven of het weer een dag af kon en of het af kon laten tot een volgende dag....enzovoorts, ik heb er handigheid in gekregen en kende mijn paard goed en weet wat ie hebben kan.

Wanneer hij wat invalt bij de flanken laat ik het af en wanneer hij erg vol is doe ik het weer om en wanneer hij normaal is hou ik het ook om en controleer ik het vet op de mannenkam, hij heeft daar nooit teveel vet, gewoon goed opletten en direct ernaar handelen. Bij mijn paard was er echt geen verschil of hij op kort of langere gras staat, het is per jaar en per weersomstandigheden verschillend van hoe het gras het doet of er veel aangemaakt wordt door het gras.

Er was ook een zomer geweest met voldoende gras en toch amper graskorf nodig gehad.
Staat altijd 24/7 op het land.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:49

Rivjenn schreef:
Mijn Welsh stond altijd op heel schraal arm land. Ook nog aan strookbegrazing.

Inderdaad juist schraal land is niet zo best. Je kan beter op super lang uitgebloeid gras zetten wat al jaren niet bemest is, lekker veel onkruid er door heen. Maar dat vinden mensen niet mooi ;-)

Of anders gewoon niet op gras ;-)

Moet zeggen dat ik met de welshen nergens last van heb. Geen exceem, geen hoefbevangenheid, niet eens dik...
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 28-08-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-15 18:50

Het werd uiteindelijk wel kort maar het was in 4 stukken verdeeld dus liep niet steeds op het zelfde. Het was lang doorgeschoten gras. Dan deed ik aan strookbegrazing, en ja uiteindelijk was waar ze liepen wel kort. Als alles op was gingen ze naar het volgende en had dat stuk weer rust. Er werd eens in de 2 jaar wat kunstmest op gegooid verder niets

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Rivjenn

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Welsh extra gevoelig voor hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-15 18:55

Mijn Shetten hebben daar ook altijd gelopen en die hebben nooit ergens last van gehad. Of misschien dat zij extreem gevoelig is. Toen ik haar kocht 7 jaar geleden had ze die schilfers al. Maar nog geen jeuk

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:04

Je moet het per dier bekijken hoe ze eraan toe zijn en niet gaan handelen van oh maar een ander dier heeft er geen last van dan deze vast ook niet. Gewoon goed opletten van hoe ze het doen.

Ook jouw shetten gaan vroeg of laat te dik worden (hoef niet zo te gaan hoor), ze hebben dan tot nu toe gewoon geluk gehad nog nergens last van te hebben gehad.

Ik heb het, helaas voor de shet, meegemaakt dat ie nooit ergens last van had en 5 jaren later ineens boem zwaar hoefbevangen ineens vanuit het niets, van wat gras............de eigenaresse begreep er niets van.

Ergens op stal was een hele grote haflinger en flink aan de dikke kant ook, toch nooit bevangen en of gevoelig voor, en ik zag het dier, wow, die gaat het krijgen...........en wat denk je..............binnen n week raakte ie hoefbevangen..............
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-08-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:04

Het is wel ontzettend balen iig. Ik denk wel dat bij die sobere rassen het (veel) meer voorkomt hoor!

Ik had het met mijn connemara. Die kon ook nergens tegen, en had ik dus gewoon nooit op gras.

Rivjenn

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Welsh extra gevoelig voor hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-15 07:04

De DA snapte ook niet hoe het kon. Ze was in sportconditie, absoluut niet te dik. Kreeg veel beweging. En een echte hittepetit. Ik denk gewoon een soort van domme pech dan...

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

birthe

Berichten: 38
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Welsh extra gevoelig voor hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 07:16

Regelmatig hoefbevangen worden zou ook kunnen passen bij ppid. Tot en met 31 oktober kan je ppid gratis laten testen. https://www.ppidbijpaarden.nl

Rivjenn

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-15 07:36

birthe schreef:
Regelmatig hoefbevangen worden zou ook kunnen passen bij ppid. Tot en met 31 oktober kan je ppid gratis laten testen. https://www.ppidbijpaarden.nl

Uit het bloedonderzoek kwam geen insulineresistent of cushing..

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Appel_33, Equinight, fransje23, GoogleAdsense, lovemyhorse1, nonosb en 14 bezoekers