Gevaarlijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-01 23:10

Ik heb al eerder een berichtje gepost over hoe je koliek kan herkennen, ik denk dat ik dat ook wel weet maar nu het volgende.
In bijna alle berichten die ik lees doet iedereen een beetje *luchtig* over koliek, ik heb altijd gelezen dat koliek bijna altijd dodelijk is maar blijkbaar valt dat mee. Ik zou 9 kleuren schijten als mijn moppie koliek had denk ik. meerdere mensen in mijn omgeving doen er zo luchtig over dus nu weet ik het niet meer.
Moet je nou wel of niet meteen een dierenarts bellen als ze koliek hebben...
help me ik weet het niet meer....

Renee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 23:15

Nou, meestal valt het wel mee. Heeft het paard niet heel erg duidelijk pijn dan kun je rustig even aankijken hoe het gaat. Soms trekt het vanzelf weg. Gaat het niet duidelijk beter, of gaat hij echt duidelijk slaan/rollen ed (waarbij hij zich ook nog op andere manieren kan verwonden!!) dan kun je beter de veearts bellen. In de meeste gevallen is het een gasophoping, dit is vrij makkelijk te verhelpen en niet zo heel erg meestal. Zit er echt een slag in de darmen dan wordt het een ander verhaal en is soms zelfs een operatie nodig. Meestal valt het wel mee dus, maar toch moet je wel even opletten. Maar ik zou erbij een gezond paard niet van wakker liggen, ihkv ojee wat als...

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 08:40

hmm, ik persoonlijk bel wel de veearts bij lichte koliek, ok het is nog niet o riskant, maar liever de veearts erbij dan dat het erger wordt en hij te laat komt(het duurt bij ons toch al uren voor ze er zijn) maar koliek is niet altijd levensbedreigend hoor, hangt ook een beetje van de soort af. en de sterkte vd aanval.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 13:07

tuurlijk KAN het erg gevaarlijk zijn,als mijn pony koliek heeft bel ik wel gelijk de DA.maar ze heeft het nu al twee keer gehad en dan heb ik al gestapt een tijdje en dan komt de DA krijgt ze een spierverslapper ofzoeiets,waardoor die darmen in ieder geval weer rustig worden en dan gaat het daarna vaak wel,maar natuurlijk moet je wel ALTIJD alert zijn als je pony koliek heeft en ik bel zelf wel altijd de DA