Achterbenen optillen op de spuit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Achterbenen optillen op de spuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 12:52

Ik weet niet of dit een goede plek is voor mijn vraag....

Als ik de benen van Banjer afspuit, wil ze niet dat haar achterbenen nat worden.... voorbenen geen probleem, maar zogauw ik bij de achterbenen ben tilt ze het betreffende been op.... ziet er wel lollig uit, maar mijn vraag is of dit op een medisch "iets" kan duiden...

Met uitkrabben trekt ze haar achterbenen ook iedere keer "terug" naar voren, en als ik haar benen afdroog tilt ze haar been al op als ik er naar wijs (bij wijze van spreken).

Ze loopt niet kreupel, ik zie niet iets wat op mok zou kunnen duiden... en de VA zag een tijdje terug ook nix....

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:30

als ik jouw was zou ik er een dierenarts bij halen want misschien is er aan de binnen kant iets mis wat je niet kan voelen of zien.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:13

ik denk dat ze gewoon kramp heeft.

ik weet niet hoe groot ze is?de DA zei tegen mij dat wat grotere paarden er eerder last van hebben, andere pony's/paarden als als ze wat ouder(stijver)worden.
die van mij is ruim 1.72 en die doet het ook, maar dan vooral voor het rijden met hoeven uitkrabben, na het rijden is het geen probleem.

afspuiten na het rijden gaat ook 10x beter dan bv voetjes wassen als ie net uit stal komt.anders staat ie steeds met 1 been in de lucht...

weet niet of die van jou het erger doet als ze zo uit stal komt en minder erg na het rijden?

in dat geval zal het gewoon kramp zijn.

doet ze het al heel lang, of is het iets van de laatste tijd?
want als het zomaar ineens is, dan is het wel vreemd, kramp hebben ze in principe heel hun leven.

die van mij heeft t in de zomer niet zo, maar als het wat kouder wordt dan heeft ie er wat meer last van, of ja last...alleen als ie zo uit de stal komt en hij moet bv voetjes wassen of naar de smid dan is t lastig, heeft ie al ff gelopen dan is er eigenlijk nix aan de hand!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:19

Als het idd iets is van de laatste tijd, zal ik er zeker naar laten kijken.
Want dan is er iets niet in orde.

Maar anders zou ik er me niet te druk over maken.
Netty doet niet anders, maar hoe vaker ik het nu doe, hoe makkelijker zij er mee omgaat.
Als het iets is wat ie altijd gedaan heeft, gewoon doorgaan met wat je wil doen. Moet ie maar aan wennen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 14:21

Banjertje is 6 jaar jong en 1.54 hoog.... ik zat zelf ook aan kramp te denken... maar ze doet het alleen als ik haar achterbenen wil afspuiten en afdrogen..

Uitkrabben doet ze de ene keer wel braaf, andere keer lijkt het wel alsof ze moeite heeft het been op dat moment te ontspannen....

Ze doet het al zolang ik haar heb.....

Bij de smid is ze heel erg braaf en lijkt ze minder moeite te hebben met haar achtervoetjes geven

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:32

Probeer bij het uitkrabben 't been van je paard zo laag mogelijk te houden. Dan hebben ze vaak 't minste last van kramp. Kijk maar eens goed naar je hoefsmid. Die zal vast ook het been laag houden.

Alfie heeft er bij 1 achterbeen ook een beetje last van. Soms trekt hij 'm zelf hoger op. Ik zet dan z'n been op mijn been en laat m'n hand vanaf de sprong naar beneden glijden langs de binnenkant van z'n pijpbeen. Hij laat dan vanzelf z'n been zakken en dan kan ik 'm verder naar achteren strekken.

Als ze 't met afspuiten altijd al heeft gedaan, is 't denk ik gewoon omdat ze 't eng/niet lekker vindt. Gewoon de spuit erop houden en ze zetten na een tijdje vanzelf 't been weer neer. Gewenning dus. Als ze 't nooit gedaan heeft en nu ineens wel is er misschien reden om de DA er een keer bij te halen. Of overleg het eens een keer met je smid. Die heeft misschien ook wel tips.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 17:06

bedankt voor jullie reacties zover...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 21:26

UPDATE!!!!! Ik heb net ontdekt dat Banjer beginnende mok heeft.... zou dat de reden kunnen zijn waarom ze wat gevoelig lijkt te reageren?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:10

Ja zou best kunnen,toen Maffick mok had was hij ook geirriteerd als ik aan z'n been zat
Dat deed m zeer
vooral als er dan zo'n spuit water op komt en de plekjes zijn wat open dan voelt dat niet lekker natuurlijk.
En wanneer je het been optilt dan buigt hij z'n kootholte en dan komen de plekjes tegen elkaar aan of in de knel.
Dit zou t best kunnen zijn hoor maar als je er niet zeker van bent kun je er even naar laten kijken

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:50

als ze mok heeft kan ze inderdaad wat extra gevoelig reageren, maar je schreef dat ze het al doet zolang als je haar hebt

ik denk toch aan kramp, want wat je beschrijft is hetzelfde wat die van mij doet
de ene keer erger dan de andere keer, en met name voetjes afspuiten dan tilt ie ze op, met afdrogen en wanneer ik transportbeschermers om wil doen doet ie t ook

maar als ie heeft gereden is het daarna een stuk minder,maar tilt ie met afspuiten ook nog wel eens zn achterbeen op.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 15:03

het is meer optillen om de straal te ontwijken... het kan ook gewoon zijn omdat het een merrie is... hihi... zel oopt nl. ook met een grote boog om plassen heen....

Maar de mok is een "opluchting".... nu weet ik in ieder geval dat het niet echt iets ernstigs is....