* correct geënt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

* correct geënt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 11:25

Wat houdt dat in godsnaam in? Wat is de maximale tussenpoos tussen 2 entingen?
Het zit nl. zo, Joop heeft 2x 13 maanden tussen zijn entingen zitten, ik dacht dat dat maximaal 12 maanden mocht zijn, maar bij de wedstrijd (ik had er niet erg goed over nagedacht) werd hij er niet uitgepikt. Er zit ook een keer een enting na 6 mnd in, maar dat is geen booster, dat is na 2 mnd. Toch?
Wie helpt mij uit de droom? Knipoog

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:44

Een paard moet eerst geboosterd worden. Dus 2 keer na elkaar een enting (tussentijd weet ik zo niet, dacht 6 weken) dan binnen de 12 maanden. Als hij na 13 maanden pas geent wordt heeft hij theoretisch geen goede bescherming, maar meestal valt het in de praktijk wel mee. Er zit namelijk een veiligheidsmarge ingebouwd. Als je er op een wedstrijd wel uitgepikt wordt, wordt je hoogstwaarschijnlijk naar huis gestuurd. Da's dus wel jammer. Als je je paard goed beschermd wil hebben zou ik even met de da overleggen en die zal waarschijnlijk zeggen dat je hem opnieuw in moet enten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:49

Laui er mag inderdaad niet meer dan 12 maanden tussen twee entingen zitten. Als je safe wilt spelen voor de wedstrijden, kan je het best even opnieuw beginnen met een boosterenting. Voor het wedstrijdrijden mag er minimaal 21 maximaal 92 dagen tussen de boosterentingen zitten. Daarna max om de 12 maanden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:12

Reglementair gezien mag er niet meer dan 12 maanden tussen twee entingen zitten, dan kan je idd beter een nieuwe basisenting laten zetten. Dan wordt de enting binnen 4-6 weken herhaald.
Wat tegenwoordig vaak wordt geadviseerd is je paard ieder half jaar te laten enten. Na 9 maanden neemt de werking van de enting af en het is niet precies te voorspellen hoe snel dit gaat (per paard verschillend). Ik vind dat alleen maar nodig bij paarden die veel andere paarden zien (fanatiek concour rijden, op een handelsstal staan etc).