aankoopkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-01 20:26

Ik ben van plan om een ijslander jaarling aan te schaffen. Kan iemand me uitleggen hoe een aankoopkeuring precies in zijn werk gaat. Is klinisch laten keuren voldoende of ook maar foto's laten maken? Wat vraagt de verzekering voor een keuring voor een in hun ogen ponyveulen, wel ter waarde van zo'n 3.500/ 4.000 gulden? Wat zijn ongeveer de kosten?Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?

alvast bedankt,
Eline

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 20:53

Persoonlijk zou ik alleen klinisch laten keuren, zeker bij die prijs. Foto's zijn vaak (net als de klinische keuring overigens) een momentopname en zeggen nog lang niet alles over de toekomst. Maar die mening is voor iedereen anders en hangt ook af van wat je met je paard wil doen. Heb je wilde wedstrijdfantasien en koop je een paard van boven de 10 dan ligt het weer anders. Maar dan nog biedt het allemaal geen zekerheid.
Klinische keuring is verschillend in prijs heb ik gemerkt. Bij mijn ruin betaalde ik iets van 90,- en bij mijn A welshje 190,-!
Bij een klinische keuring krijg je een goed beeld van de gezondheidstoestand vanhet paard op het betreffende moment. Hart/longen/vacht etc Ook buig en spatproeven...reageert het paard daar positief op, dan kun je alsnog besluiten een foto te laten maken...of niet en dan niet kopen.
Laat een klinische keuring voor de aankoop altijd doen door een veearts die JIJZELF hebt uitgekozen en niet de verkopende partij...je weet nl nooit!!!! Boos!
Veel succes!

Groetjes Suzanne

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 23:21

foto's laten maken heeft geen nut voor dat ze 3 zijn.
dan pas kunnen ze zien(en ook nog niet altijd) of dat ie ergens gebreken vertoont.
verder ben ik het met suzanne eens.
succes ermee
gillian

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 00:51

De klinische keuringen die ik heb laten uitvoeren kosten rond de fl. 200,-. Elke verzekering (uitkering bij overlijden) vereist een klinische keuring, rontgenologisch vaak pas bij een verzekerde waarde van boven de 7000-9000 gulden. Kosten voor de verzekering is vaak zo'n 10% van het verzekerde bedrag op jaarbasis. Succes!