hoefzweer, wanneer weer rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 12:32

Gisteren liep Lamanda met rechtsachter ineens erg kreupel. En haar been werd dik. Meteen de dierenarts gebeld en hij heeft een hoefzweer uitgesneden. De komende twee dagen moet ik twee keer per dag met de hoef in de soda en het been afspuiten.

Vanochtend ging de hoef weer bloeden, nadat het nat werd. En het leek of er een beetje weefsel naar buiten was gekomen. Ik dacht eerst dat het het watje was, maar ze was er zo gevoelig op dat we nu denken dat het weefsel is.
Ze belast het been wel weer normaal en de zwelling lijkt ook al wat minder.

Weten jullie wanneer de wond/hoef weer dicht is? En wanneer ze weer de wei op kan (staat nu op stal)? En wanneer ik weer kan gaan rijden?

Alvast bedankt voor jullie reactie. Groetjes, Mirjam.


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 13:23

Ja kan weer gaan rijden als ze niet meer kreupel loopt.
Voor de rest weet ik het niet.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 20:30

Wat je gezien hebt is het (vet) weefsel onder de hoef. Ik doe na het uitsnijden de voet in een nat jodiumverband zodat er tegendruk is. Bel hiervoor anders een dierenarts. Na een paar dagen als de wond schoon is moet je de hoorn weer verharden. Ik gebruik hiervoor Socatyl pasta. Pas als er weer een laagje hoorn gevormd is kun je voorzichtig weer gaan rijden. Houdt rekening met 2 a 3 weken.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-01 16:31

Meneer Offereins, bedankt voor uw reactie. De dierenarts had niets onder de hoef gedaan, we konden een watje proberen maar dat bleef dus niet zitten.

Na twee dagen in de soda en afspuiten bleef het been nog wat dik direct rond de kogel. Vandaag is dierenarts weer geweest en het blijkt dat er toch een deel van de ontsteking in het been is blijven zitten. Kortom, opnieuw gesneden en nu wel alles in het jodiumverband.

Dit kan inderdaad wel een paar weken gaan duren.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 12:30

Mijn paard heeft ook al weken een hoefzweer en zijn hoef is ook al 2 keer gesneden maar na een paar weken loopt mijne nog niet zuiver,
hij heeft nou wel hoefyzers.
succes!!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-01 09:30

Gelukkig is het nu over. Het bleek dat de ontsteking voor een deel in de bal van de hoef zat. Donderdag is hier ook nog in gesneden en haar hoef is helemaal ingepakt.

Na 24 uur hebben we het verband er weer afgehaald en de hoef in de biotex gezet. De volgende dag liep ze alweer in de wei en helemaal kreupelvrij Party!!

De afgelopen dagen twee keer per dag in de biotex en het been afspuiten. Aankomende vrijdag gaat ze rondom op ijzers. Het viel dus gelukkig heel erg mee.

Bedankt voor jullie reacties *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freddydeshet en 22 bezoekers