gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:09

Deze is voor de lever,

Afbeelding

En deze voor de nieren...
Die voor de nieren vind ze echt zo niet lekker dat ze er probeerd omheen te eten...


Afbeelding


Kirja
Berichten: 1232
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:36

Ik heb bij mijn zieke Shet veulen van 5,5 maand bloed laten onderzoeken.
Wat vooral opviel, aldus de DA, waren de lever en eiwit. Maar nu ik de uitslagen heb zie ik toch best veel afwijkingen maar ik heb dan ook geen verstand van bloeduitslagen.
Iemand met ideeën hierover?


Afbeelding

Afbeelding

Mama van 2 prachtige kindjes!

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:48

Aangezien ik in mijn eigen topic geen reactie krijg, probeer ik het hier.


Afbeelding

Afbeelding

De reden waarom ik bloed heb laten onderzoeken is dat ponylief tijdens het rijden erg gespannen en loperig is. Dit is ze al van begin af aan. Vanaf haar 5e zijn we begonnen met inrijden, ze is nu 6. Osteopaat merkte op dat de lever een aandachtspunt was dus ontworming en een kruidenkuurtje gegeven. Omdat ik weinig verandering merkte dus toch bloed laten onderzoeken.

Ik moet de uitslag van selenium en vit. D nog krijgen dus ik heb nog geen uitgebreid behandelplan maar op basis van deze voorlopige uitslagen wil de da een hetaren kuur geven. Ik heb haar nog niet uitgebreid gesproken, maar omdat ik zoveel verschillende afwijkingen zie wil ik graag jullie mening/ervaring. Zodra ik de andere uitslagen binnen heb zal ik deze hier posten.

Qua verdere symptomen merk ik vrij weinig. Ze is vrolijk, wil aandacht, goed op gewicht, is nieuwschierig en heeft goede mest.
Een stalgenootje merkte wel op dat ze feller is naar haar veulen (Terwijl hij langsliep dreigen en trappen). Zoiets zou ze normaal niet snel doen.

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:07

Ik heb de foto's vanaf mijn gsm geüpload en merk nu dat de kwaliteit wel heel bagger is. Bij deze duidelijke foto's
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 12:42

Blijft wat wazig he.
wat zegt je veearts zelf van de uitslagen?

Ijzer en kalium is wat hoog,wat voor voer geef je?

Ohw wat voor ras heb je?
Weet dat dat wel voorkomt bij paarden met HYPP

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:50

ellepel schreef:
Blijft wat wazig he.
wat zegt je veearts zelf van de uitslagen?

Ijzer en kalium is wat hoog,wat voor voer geef je?

Ohw wat voor ras heb je?
Weet dat dat wel voorkomt bij paarden met HYPP


Blijft indd wazig, dit zijn de beste knipsels uit het bestand. Ik geef geen vaste brok, alleen voor de leverkruiden te mengen heb ik een simpele Aveve balance mix gebruikt 1/2 schep en verder alleen ruwvoer. Land en hooi is al doorzocht en ik kan geen giftige planten vinden.

Het is een kruising tinker/fries. Mijn veearts (met nog niet zoveel ervaring) geeft aan dat ze geen idee heeft wat de oorzaak kan zijn. :+

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:04

Hoe lang heb je je paard/ ken je haar en weet je iets van voor die tijd hoe ze gehouden werd? Waar komt het water vandaan dat ze drinkt? Slootwater, leidingwater, een geslagen bron?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:43

Jet schreef:
Hoe lang heb je je paard/ ken je haar en weet je iets van voor die tijd hoe ze gehouden werd? Waar komt het water vandaan dat ze drinkt? Slootwater, leidingwater, een geslagen bron?


Ik heb haar nu bijna 5 jaar. Ze heeft 2 jaar 24/7 met (bijna) onbeperkt ruwvoer in een kudde gestaan waar slootwater gegeven werd. Daarna zijn naar een stal gegaan waar ze s' nachts op stal stond. Hier werden koeien gehouden dus het kan best zijn dat er op haar weiland wel eens een koe heeft gestaan. Hier kreeg ze pavo onderhoudsbrok en hooi van eigen land. Wat voor water ze daar kreeg, geen idee.
Ze staat nu een jaar 24/7 buiten, in de zomer strookbegrazing en in de winter een paddock. We vangen regenwater op, maar het merendeel is gewoon kraanwater. Geen grote aantallen vee in de buurt of op deze weide geweest.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:47

Kan iemand mij misschien helpen? Of heeft dit eerder gezien? Mijn paard staat met bizar hoge leverwaarden :(


Afbeelding

Afbeelding


Leverbot heb ik inmiddels op laten testen en is het niet.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:43

Stomme vraag: zitten vitaminen en mineralen niet in het standaardonderzoek? Mijn stalhouder werkt bij een kliniek en zou wel even onderzoekje laten doen (ging mij vooral om ijzer, koper en magnesium) maar dit is niet terug te zien bij de resultaten :o?

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 20:55

Sommige gaan apart.
Selenium in elk geval.
de anderen dacht ik ook toch?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16088
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:58

Vitamines/mineralen moeten apart aangevraagd worden inderdaad.

Sommige moeten namelijk ivm de additieven uit aparte buis bepaald worden.

FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:01

Ah balen. Onderzoek voor niets gedaan dus...

Overigens WBC wel iets verlaagd (5.37). Is dat iets om me zorgen over te maken?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16088
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:07

Had je aangegeven dat het je daar speciaal om ging? Dan zou ik het even bespreken, nu betaal je voor iets wat je niet om hebt gevraagd.

FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:08

Het is een beetje informeel via de staleigenaar gegaan (die bij een kliniek werkt). Ik heb wel zink, koper en magnesium genoemd, maar ook 'algemene bloedtest'. Gevalletje miscommunicatie dus helaas..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:25

Ik doe ook even mee :o

1-4-19

Afbeelding

Afbeelding

1-5-19

Afbeelding

Fleur ❤️

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:37

Even een schopje voor dit topic!

In 2017 heb ik een bloedonderzoek laten doen omdat mijn paard ondanks flink voeren maar aan de magere kant bleef. Zij was destijds 15 jaar.
Daar zijn deze uitslagen van, en ik zou graag eens horen wat jullie hiervan denken.. wat betekenen de afwijkende uitslagen? Welke waardes zijn dat? En welk ziektebeeld hoort daarbij volgens jullie?

De afgelopen 9 maanden heb ik haar vrij intensief behandeld. En is ze in de laatste maanden enorm gegroeid. Zowel qua bespiering als in vetmassa. Nu ga ik komende week weer bloed laten prikken zodat we kunnen vergelijken! Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 20:53

wat leuk dat je het topic omhoog zet!
ik zit er helemaal niet meer in, maar de afwijkende globuline gehaltes wijzen dacht ik op een parasietenbesmetting , wormenbesmetting
en die eosinofiele granulocyten wijzen vaak ook op wormen en/ of infectie of allergie.
en verder weet ik het niet.

dus zou ik denken.wormen, misschien wel bloedworm.
gericht ontwormen, en dan kan het zijn dat de darmen beschadigd zijn en er niet goed uit de voeding kan worden opgenomen dus zou je moeten ondersteunen met supplementen.
ben wel benieuwd :j

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:06

Mijn paard heeft verhoogde leverwaarden (gamma gt 399, GDHL 357, verhoogde galzuren) en lage witte bloedcellen. Een tweede paard op stal heeft eveneens een verhoogde gamma gt, en lage witte bloedcellen.

We gaan een maand ander hooi uitproberen (om myotoxines uit te sluiten). En begin volgende week verwacht ik de uitslag van mestonderzoek leverbot. IJzerwaardes van beide paarden bleken normaal uit bloedonderzoek.

Zien we nog iets over het hoofd?

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:09

Ik dacht eigenlijk dat ze pas bij waardes boven de 1000 wat gaan doen ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:07

Van de Gamma GT (GGT) en GLDH bedoel je? Geen idee wat normaal is, mijn dierenarts vond het wel zorgwekkend volgens mij. De gewenste waarde is onder de 30 dacht ik.

De GLDH is boven de 800 gemeten in een eerder bloedonderzoek eind december, nadat hij koliek had gehad (waarbij er toen nog sprake kon zijn van verdrukking van de lever door koliek). De leverwaardes zijn bij een 2e bloedonderzoek iets gedaald, en bij een 3e bloedonderzoek weer gestegen (dat zijn de waardes die ik hierboven gaf).

Leverboteitjes is hij inmiddels negatief op getest.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:21

Ik weet het niet meer precies :o :o LDH dacht ik.
Maar zoek anders eens onderaan rechts op deze pagina binnen dit topic op GGT en LDH, dan vind je vanzelf mensen die het ook over deze waarde hadden. Met soms uitleg erbij.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:05

Bloedonderzoek vanwege plotselinge spierbevangenheid bij mijn 20 jarige haflinger merrie.
Zij blijkt PSSM1 te hebben.

Dierenarts heeft de waarden met mij besproken, ik heb hier nu geen vragen over maar misschien is het wel interessant voor iemand anders. Er is uiteraard ook behandeld.

Afbeelding
10 december 2020.
Enorm hoge Spierenzymen waarden in het bloed. Mijn merrie is ondanks dat vrolijk gebleven en zelf blijven eten en drinken.
Ze heeft o.a. infuuszakken gehad om de waardes zo snel mogelijk te laten dalen.


Afbeelding
16 december Nierwaarden ook onderzocht.
Dierenarts gaf aan dat een verlaagde creatine waarde prima is, verhoogd is wel een slecht teken


Afbeelding
28 december, waarden genoeg gezakt om volgens een strikt schema te gaan opbouwen.

Eind januari hebben we weer een bloedonderzoek

Ketly

Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:47

Ik ben benieuwd wat jullie van deze bloeduitslagen vinden, en wat jullie eventueel vermoeden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-21 08:19

mij valt de ggt op,die is wel een stuk verhoogd.
lichte leverschade.
leverbot of jacobskruiskruid?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Efri, eva1969, Jacquelinee_, kimmetje26, Mariett, NienkeThella, StonedRomy en 22 bezoekers