Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 21:21

op zoek naar methodes die helpen om luchtzuigen te genezen cq verminderen,kwam ik op een Amerikaanse site waar ze het hebben over "baking soda"over het voer te doen.
Wie kan mij vertellen wat dit is ?
Alvast bedankt.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 01:11

Baking soda is zuiveringszout. Dit schijnt soms te werken bij paarden die na het eten luchtzuigen omdat ze er buikpijn van krijgen. Bij de meeste paarden is het echter een uiting van stress. Afleiding is de beste oplossing en een band om. Kan later eventueel weer af maar hoe meer het een gewoonte wordt des te moeilijker het is om af te leren. Veel ruwvoer is een goed oplossing voor maagproblemen en als afleiding verder veel beweging en lekker buitenstaan met soortgenoten.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 20:00

Dank je voor de uitleg. Lachen
Kun je het ook omkeren dat je door stress buikpijn krijgt Verward

Ik heb nog wel meer gelezen,een band omdoen is niet wat ik zou doen.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 09:48

Als je geen band om wil doen probeer dan om alles waar hij eventueel op zuigt weg te halen. Het probleem met luchtzuigen is dat als het eenmaal een gewoonte wordt ze er niet erg meer van af te brengen zijn. Als je de gewoonte kan voorkomen en de oorzaak kan wegnemen dan heb je een redelijke kans.

snowie
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: amsterdam

luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 20:08

Ik heb een luchtzuiger gehad, luchtzuigen is een stalgebrek en ontstaat grotendeels uit verveling of copieer gedrag, heb je zelf weleens zuveringszout gebruikt? ik wel en het wekt juist lucht op aangezien een paard niet boert gaat het losgekomen gas naar de darmen wat weer kramp kan veroorzaken is dus niet echt aan te raden, de mogelijkheid om alles weg te halen waar hij of zij op kan gaan zuigen kan een oplossing zijn MAAR een ferqent zuiger heeft niets nodig sommige doen het zonder zich ergens aan vast te bijten of te houden (hoofd om hoog en zuigen maar) ook het bit kunnen ze op gaan zuigen.
Ik ben een band gaan gebruiken , mijn paard had daar geen last van ik was er gelukkig bijtijds bij , luchtzuigen kan je niet zomaar genezen soms worden paarden geopereerd maar ook dat geeft geen garantie, ik heb me daar dan ook nooit aan gewaagt.

ingrid21
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-01-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:12

Mijn paard zoog ook lucht.
Hij deed het alleen aan zijn voerbak. Ik heb toen de voerbak weggehaald en een miracle colar omgedaan.
Hij heeft nu al 3 jaar niet meer gezogen ook niet zonder band.
Maar mischien met een voerbak dat hij het wel weer zou proberen.
Paarden hebben echter niet altijd iets nodig om te zuigen...
Helemaal afleren gaat volgens mij niet...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 22:03

Katja schreef:
Als je geen band om wil doen probeer dan om alles waar hij eventueel op zuigt weg te halen. Het probleem met luchtzuigen is dat als het eenmaal een gewoonte wordt ze er niet erg meer van af te brengen zijn. Als je de gewoonte kan voorkomen en de oorzaak kan wegnemen dan heb je een redelijke kans.


Ze doet het heel af en toe en dan hoor je maar sporadische een geluidje Verward
De oorzaak wegnemen ben ik mee aan het werk,geduld in deze is een eerste vereiste....
Heb ook gelezen dat er ontwikkelingen gaande zijn met pharmaceutische methodes op basis van endorfine-blokkers (USA)Testresultaten lijken veelbelovend.

Helaas is er op mentaal-emotioneel niveau weinig research gedaan Frusty

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 22:11

snowie schreef:
Ik heb een luchtzuiger gehad, luchtzuigen is een stalgebrek en ontstaat grotendeels uit verveling of copieer gedrag, heb je zelf weleens zuveringszout gebruikt? ik wel en het wekt juist lucht op aangezien een paard niet boert gaat het losgekomen gas naar de darmen wat weer kramp kan veroorzaken is dus niet echt aan te raden, de mogelijkheid om alles weg te halen waar hij of zij op kan gaan zuigen kan een oplossing zijn MAAR een ferqent zuiger heeft niets nodig sommige doen het zonder zich ergens aan vast te bijten of te houden (hoofd om hoog en zuigen maar) ook het bit kunnen ze op gaan zuigen.
Ik ben een band gaan gebruiken , mijn paard had daar geen last van ik was er gelukkig bijtijds bij , luchtzuigen kan je niet zomaar genezen soms worden paarden geopereerd maar ook dat geeft geen garantie, ik heb me daar dan ook nooit aan gewaagt.


In het artikel staat dat baking soda als anacid gebruikt wordt.Een soort Rennie dusss,(tegen maagzuur)
dat het gecopieerd wordt is niet per definitie waar, de buurvrouwen doen het echt niet na!
En zij houdt haar hoofd juist omlaag Verward als ze het al doet is het als ik met de andere merrie bezig ben .Niet na het eten oid.
Heb je het paard gevraagd of ie last heeft van de band? Haha!
Ze kunnen dan niet een natuurlijke houding aannemen als ze liggen.

Ik ken een paard die er vanaf is gekomen ,die eerst al een hele tijd een band om had.Met een behandeling van Bach bloesem en ander voer!Dus operatie is absoluut niet aan de orde.
Maar van een DA zul je niets anders te horen krijgen,jammer genoeg Boos!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 22:17

ingrid21 schreef:
Mijn paard zoog ook lucht.
Hij deed het alleen aan zijn voerbak. Ik heb toen de voerbak weggehaald en een miracle colar omgedaan.
Hij heeft nu al 3 jaar niet meer gezogen ook niet zonder band.
Maar mischien met een voerbak dat hij het wel weer zou proberen.
Paarden hebben echter niet altijd iets nodig om te zuigen...
Helemaal afleren gaat volgens mij niet...


Begrijp ik je goed dat ie het al 3 jaar niet meer gedaan heeft?

Dan mag je er misschien voorzichtig van uit gaan dat hij afgekicked is ?
Het zijn nl endorfines (pleasure producing chemicals)die ze opwekken die relaxerend werken ,maar juist daardoor raken ze nog meer gemotiveerd om het meer te gaan doen Frusty Frusty

Als het paard happy is zal ie het niet meer nodig hebben Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

ingrid21
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-01-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:09

Ik hoop inderdaad dat het helemaal over is, maar je weet het maar nooit.
Er is toen veel verandert. Hij komt nu meer buiten en staat op stro terwijl hij eerst op aubiose stond. Dus hij zal ook wel lekkerder in zijn vel zitten.
Mijn paard deed het alleen als hij zijn eten op had.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:56

mijn paard zuigt alleen maar lucht, als hij last van zijn mond/tanden heeft.
Hij heeft een tijd heel erg luchtgezogen. pakte alles vast wat hij kon pakken. we hebben crib-box gesmeerd op de deur, spullen weggehaald en band om. We kwamen er later achter dat hij een ontstoken kies had en hier veel last van had. hij is toen op dingen gaan bijten omdat hij pijn had (net als baby's met zo'n bijtring). tijdens dit bijten heeft hij per ongeluk een x luchtgezogen en is dit toen elke keer gaan doen als hij iets vastpakte. Volgens de dierenarts kon dit.
Toen de ontsteking weg was heeft hij het een hele tijd niet meer gedaan.
nu zag ik een paar weken geleden dat hij weer op z'n touw stond te kauwen en op het hout lucht begon te zuigen. tandarts laten komen en hij had een paar grote haken aan zijn kiezen. die zijn er nu af en hij zuigt geen lucht meer. het hoeft dus niet altijd verveling te zijn.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 20:44

Kijk eens aan!
Zo zie je maar weer dat pijn en /of frustratie wel degelijk invloed heeft ,en dat het ook weer wegebd als de oorzaak aangepakt is .

Fijn voor jullie Party!!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:09

Wat voor zin heeft het om te gaan opereren?

Een kennis van mij wil een van de pony's misschien laten opereren, maar hoe groot is de kans dat dit helpt?! Het komt absoluut niet door verveling e.d.

en daar gaat het mij nu ook even niet om.

Hoe groot is de kans dat een operatie helpt en wat zijn de gevaren?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 23:38

het schijnt een hele zware operatie te zijn. er wordt een spier weggehaald of doorgesneden zodat het paard z'n hoofd niet meer zo in die houding kan buigen. ze zeggen dat het helpt, maar onze dierenarts heeft het toen afgeraden, omdat die operatie zo zwaar is. het duurt ook weer en hele tijd voordat hij daarvan is opgeknapt.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:53

Ik denk dat een operatie alleen zinnig is bij een paard dat op gennenkele andere manier van het zuigen af te brengen is en het ook nog zo erg doet dat zijn gezondheid er ernstig door in gevaar komt. Anders is naar mijn mening het middel erger dan de kwaal.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:52

Baking soda is geen zuiveringszout hoor. Ik weet alleen niet het nederlands woord ervoor. Baking soda woord vaak gebruikt in bak recepten. het is geen bakpoeder en Het is niet hetzelfde als de soda die wij gebruiken om hoeven te reinigen met rotstraal. Het officiele benaming in het engels is sodium bicarbonate.
als het juiste nederlands woord ervoor in mijn hoofd opduikt dan zal ik het gelijk hierop zetten.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 09:01

Even goed controleren voor je beweringen doet! Baking soda is wel degelijk zuiveringszout, ofwel bicarbonate of soda of in nederlands natriumbicarbonaat.
Het wordt in recepten gebruikt om gist te vervangen, het wordt in bijvoorbeeld tandpasta gebruikt om de zuurgraad in het speeksel te veranderen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 22:18

Sjonge ik zie ineens dat mijn oude topic naar boven is gehaald Haha!
Zuiveringszout ga je daar niet vreselijk van aan de dunne?

Ik heb ook ergens gelezen dat 2 druppels venkelolie per dag kan werken bij paarden die luchtzuigen.
Komt mij iets vriendelijker over als de baking soda Haha!
Iemand nog meer vriendelijke tips?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:50

Met venkelolie moet je ook weer voorzichtig zijn daar kan niet ieder paard even goed tegen. Natriumbicarbonaat (baking soda) neutraliseert de zuurgraad van de maag wat bij sommige paarden een oplossing kan zijn.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 20:33

Katja schreef:
Met venkelolie moet je ook weer voorzichtig zijn daar kan niet ieder paard even goed tegen. Natriumbicarbonaat (baking soda) neutraliseert de zuurgraad van de maag wat bij sommige paarden een oplossing kan zijn.


Aha dankjewel Katja Pling
Venkelthee bij baby's was mij al bekend Haha!

Ik zou weleens een onderzoekje willen opstarten mbt luchtzuigende paarden.......fysiek/mentaal.

Weet jij daar toevallig meer vanaf katja?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:19

mijn pony is gaan luchtzuigen toen ze op het hengstenstation stond.
alles in haar box incl waterbak is iongesmeerd met cribbox en dat werkt heel goed.
ze probeert het ook als ze heeft gegeten dus nu heeft ze een losse bak die er direct uitgaat zodra ze klaar is.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 22:01

Vandaag nog een gesprekje gehad met mijn DA over luchtzuigen. Hij vertelde mij dat het middel Thrive-P ook weleens tot goede resultaten kon leiden .
Het had te maken met een stofje dat bijdroeg aan een betere vertering Verward

Ik krijg nog meer info via de DA.
Iemand hier bekend met het middel??

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:01

Goed voor de darmwerking. Thrive bevat een volkomen natuurlijke klei met een heel simpele, maar effectieve werking. De klei bindt het vocht in de darmen waardoor het voedsel meer volume krijgt. Deze compacte massa stimuleert de darmwerking en zorgt ervoor dat het transport door de darmen wordt vertraagd. Juist deze vertraging heeft tot gevolg dat er minder kans is op verstopping en dat het voer beter opgenomen wordt. Door de ultra-fijne structuur van de klei worden bovendien overtollige zuren geabsorbeerd. De klei bevat tevens belangrijke aminozuren zoals lysine en methionine en is rijk aan sporenelementen.


zie www.paardendrogist.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:04

Trive helpt vooral bij paarden die heel erg schrokken. Bij ons op stal krijgen de paarden luzerne en dan na een paar minuten krachtvoer. Op die manier mengt het voer zich met de luzerne en moeten ze veel beter kauwen, bevalt mij erg goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Floko, JudithGigi, micksage, turtlelito en 82 bezoekers