uithoudingsvermogen ; biologische gevolgen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

uithoudingsvermogen ; biologische gevolgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 07:53

hallo ,

sorry , ik kon geen andere titel verzinnen.

als 1 paard regelmatig getraind word , word zijn uithoudingsvermogen beter.
maar wat gebeurt er eigenlijk IN het lichaam van het paard ?
wat gebeurt er met de longen van het paard door het vele trainen ? worden deze groter of zo ?

dingen over de biologische kant van het trainen van het uithoudingvermogen dus Lachen .


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:17

Je traint de hartspier in feite, en die wordt, net zoals alle spieren bij training, ietsjes groter...
De doorbloeding zal door de fittere hartspier beter gaan verlopen....

Verder laat ik dit topic over aan zij die daar echt voor geleerd hebben, ben benieuwd!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:41

Dit is echt diep graven hoor. In elk geval worden er meer rode bloedlichaampje aangemaakt zodat er meer zuurstof door het lichaam vervoerd kan worden. Dat van die hartspier heb ik nog nooit gehoord. Asl de hartspier dikker wordt is dat volgens mij juist een afwijking waarbij de conditie achteruit gaat omdat er minder ruimte in de boezems en de kamers komt zodat er minder bloed per keer doorheen gepompt wordt. Ik ga maar weer eens met m'n neus in de boeken want ik weet het echt verder nier meer.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:04

Katja schreef:
Dat van die hartspier heb ik nog nooit gehoord. Asl de hartspier dikker wordt is dat volgens mij juist een afwijking waarbij de conditie achteruit gaat omdat er minder ruimte in de boezems en de kamers komt zodat er minder bloed per keer doorheen gepompt wordt.


Nee hoor, 't is zoals Dees al zegt. Het hart is een spier en die wordt getraind. De hartspier wordt wat groter (sterker), en krijgt meer volume waardoor het per slag meer bloed kan rondpompen.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:14

hihi mij vlak.
door hetvele trainen neemt de groote van het hart toe. zo kan hij door een keer pompen meer bloed verplaatsen. ook word de wand gespierder om krachtiger te pompen.
door meer bloed te pompen word er meer zuurstof door je lichaam gepompt. uiteraard moieten de longen ook harder werken waarschijnlijk zal de long capiciteid dus wat toenemen.
het is dus ook van groot belang een goed getraind paard af te trainen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:16

Alvaron"]
[quote="Katja schreef:
Dat van die hartspier heb ik nog nooit gehoord. Asl de hartspier dikker wordt is dat volgens mij juist een afwijking waarbij de conditie achteruit gaat omdat er minder ruimte in de boezems en de kamers komt zodat er minder bloed per keer doorheen gepompt wordt.


Nee hoor, 't is zoals Dees al zegt. Het hart is een spier en die wordt getraind. De hartspier wordt wat groter (sterker), en krijgt meer volume waardoor het per slag meer bloed kan rondpompen.
[/quote]

jep klop helemaal.
van die bloed lichaampjes ook.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AstridJ, lrm, Nicky1963 en 36 bezoekers